|
|
| JEG BLIR' SÅ SPLITTER TOSSET!!!! |
| Forfatter:  |
Nete |
| Dato:  |
22-05-2001 20:33 |
|
Dén overskrift viser VIRKELIG hvad jeg mener om pisk til afstraffelse! EN PISK ER I K K E ET TOTURREDSKAB TIL ULYDIGE HESTE!!! Hvis der er noget jeg ikke kan klare så er det små forkælede tøser eller store "mandfolk" der "lige" giver hesten et "lille" rap med pisken, hvis den fx. ikke vil op i traileren! Pisken er en DRIVENDE hjælp! Det sammer gælder kandarer og pelhamstænger! DE ER IKKE TIL AFSTRFFELSE! Den slags bid hører kun hjemme i hænderne på en ERFAREN og FØLSOM rytter og i munden på en VELUDDANNET hest. Jeg har også en veninde (hun er god nok), men det er hendes instruktør ikke! Hun har fået af vide at hvis ponyen forsøger at løbe af med hende skal hun save den i munden ved hurtigt, skiftevis rive i højre og venstre tøjle! Og pigebarnet gør det! Jeg syntes virkelig det er dyremishandling der topper!
Nete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: JEG BLIR' SÅ SPLITTER TOSSET!!!! |
Helle/Hassan |
22-05-2001 20:49 |
|
Nu må jeg så luge sige: Jeg er enig på et par punkter: Pisk er drivende og bid er BESTEMT ikke til afstraffelse. MEN: Derfor vil jeg alligevel godt gå lidt ind for at give hesten en i røven hvis den sparker ud efter en....
(Til dit svar på nedenstående indlæg)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
22-05-2001 20:53 |
|
Nete,
Du har al ret til at være vred. Men alt med rimelighed. Selvfølgelig skal man ikke piske hesten når den skal op i en trailer. Ej heller skal man save eller piske hesten/ponyen, når den stikker af. Men hestemishandling ved jeg nu ikke helt om det er. For mig er mishandling noget jeg forbinder med udsultede heste, der ikke har haft smed i flere måneder. Ligesom heste der lider utroligt meget er mishandlede.
Den lille pige, som pisker sin pony, mishandler efter min mening ikke sin pony. Hun rider ikke korrekt, det er sikkert. Men jeg vil ikke mene, hun mishandler sin pony. Ponyen er sikkert så tykhud'et et den ikke kan mærke noget, og heste incl. ponyer er ikke helt så skrøbelige, som vi går og tror.
Hvis det du omtaler er "hestemishandling så det topper", hvad vi du så kalde en hest, der ikke kan gå, konstant bløder ud af endetarmen, mund, og øjne, taber sit hår, og lider af konstant astma? Den hest jeg omtaler stod ved siden af min hest i et halvt år. Den led i alle seks måneder den stod ved siden af mig. Pigen der ejede den kunne ikke få sig selv til at aflive den. Dyrlægen ville bare tjene penge og fandt på den ene mirakelkur efter den anden. Ikke før hesten faldt ind i hegnet ude på folden, fordi den ikke kunne gå, blev hesten aflivet. Dette skete dog kun fordi dyrlægerne i Ansager nægtede at behandle hesten, da de ikke mente den ville overleve. Hesten skulle have været aflivet med det sammen. På trods af syv anmeldelser til hestenes værn og flere opfordring skete det ikke.
Se, for mig er det mishandling.
Lidt pisk og savning er ikke helt så slemt. Pigen skulle måske have noget bedre hjælp. I stedet for at brokke dig over pigens opførsel, vil jeg opfordre dig til at hjælpe hende. Fortæl, på en pæn måde (det sprog du har brugt i dit indlæg vil desvære kun skræmme hende væk) hvad det er hun gør forkert. Så har du gjort dit.
Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Anonym |
22-05-2001 21:05 |
|
det kan du tro jeg også gør.
En af mine veninder piskede hendes stakkels pony HÅRDT! 4 gange fordi den stoppede, hvor dum er man?
Hun prøvede ikke engang at drive den frem igen med benene!
Sådan noget kan gøre mig så F.U.C.K.T up sur!
En anden jeg kender giver hendes pony et STORT rap med pisken, hvis den går over i galop når hun traver. Ikke fri galop, hvor den prøver at stikke af med hende.
Nogle folk KAN BARE IKKE TÆNKE SIG OM FØR DE BRUGER PISKEN!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
futte |
22-05-2001 21:10 |
|
min hest har væltede med mig 2 gange da jeg skulle læsse hende og hun sparker efter alle og stejler der vil jeg altså ikke tøve 1 sekund en ordentlig røvfuld skulle den have, og det skal lige siges at den er ikke en skidt bange den er bare en rigtig hoppe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
22-05-2001 21:17 |
|
Anonym,
Det lyder nu mere til du overfaldt den stakkels pige, med det sprog du bruger. Lige som Nete, har du al ret til at blive vred. Men tænk på at pigen ikke ved bedre. Hun pisker hesten ud af desperation. Hun aner ikke hvad hun skal gøre. Pisken virker som det eneste rigtige. Hvis du traver over og råber, at hun er igang med at mishandle sin hest, hvordan tror du hun vil reagrere?
Jeg tror hun vil blive ked af det. Mere end hun allerede er, fordi hendes hest ikke vil springe. Ud af trods vil hun meget muligt være meget mere hård ved sin hest.
Hvis du har overfuset hende, har du meget muligt mishandlet hende.
Er der nogen forskel på at overfuse end lille pige og piske en lille pony?
Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
22-05-2001 21:51 |
|
Hej Bodil
Sikke kloge ord.
Hvem har ikke set en lille pige sidde og vifte med gummistøvlerne på en tyk pony der bare ignorerer hende. Hvis hun ikke har en pisk kommer hun ingen vegne.
Normalt vil det være nok at true/vifte lidt med pisken, den virker faktisk mest mentalt.
Har vi ikke iøvrigt alle været små ponypiger en gang der gjorde som ridelæreren sagde? Ville vi ikke være blevet kede af det og have tabt meget af lysten til at ride hvis vi var blevet overfuset dengang? Måske skulle man forsøge sig med et velment råd eller et alternativ til pigen der sikkert ikke var særligt erfaren.
Og Futte har ret. Hvis en voksen pony går på tværs bare for at slippe for noget den ikke gider og bliver direkte farlig, så kan man være nødt til at sætte den stolen for døren. Der skal sandsynligvis en kamp til da ponyen tidligere har sluppet ved at være farlig for omgivelserne, men ellers bliver det kun værre for hver gang den skal læsses.
En jeg kender overtog en to-års hoppe fra ejeren fordi hoppen ansås for at være farlig og bla angreb ude på folden. Ejeren sagde da godt nok fy til den mens hun flygtede. Vi fik den hjem og hesten angreb min bekendte inde i ridehuset hvor den gik løs. Hun havde heldigvis en pisk i hånden og stoppede hesten ved at lange den sådan en over bringen. Den blev helt betuttet og måtte tænke lidt over sagerne. Siden var der overhovedet ingen problemer. Den blev redet til og solgt til en ret urutineret rytter som 3-års. Perfekt og sød begynderhest.
Havde den ikke fået det ene piskerap i sin ungdom på rette tid og sted ville der stadig være nogen der flygtede for den et eller andet sted. Eller måske ville den som forhærdet forbryder blive udsat for nogen der ville prøve at tæske den til lydighed, og så ville den måske blive mishandlet.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
22-05-2001 23:03 |
|
Tina,
Tusind tak og i lige måde.
Jo, jeg har også en gang været ponyrytter, og jeg har helt sikkert brugt pisken lidt mere end højest nødvendig et par gange. Men de gange jeg har brugt pisken har aldrig været fordi, jeg bevidst ville være ond. Jeg har brugt den i afmagt. Jeg har simpelthen ikke vidst, hvad jeg eller skulle gøre. For en 12 årig pige er det ikke let at forstå, at det er bedre at (måske) skridte en tur i skoven, når tingene ikke vil lykkedes. For den 12 årige gælder "man kan hvad man vil." Det gjalt ihvertfald for mig, da jeg var 12 år. Jeg husker tydeligt en dag, da jeg øvede versader i 2 timer (med en del pisk), fordi jeg "kunne hvad jeg ville".
Noget helt andet er, at jeg mener, det er udemærket at der er kommet så meget fokus på hestemishandling og horse-manship. Men jeg mener også, at det har fået alt for mange mennesker til at dømme hestemishandling, uden at have en tilstrækkelig baggrund. Unge piger der har redet LA (og ofte mener, at de seælv er verdensmestre) udtaler sig om det ene og det andet. De er fordømne, overfusende (hvis det er et verbum;-), og meget selvhøjtidlige. Hvilken baggrund har de? Er de kvalificerede til at udtale sig om hestemishandling? Ikke nødvendigvis.
Jeg tror alle vi har været lidt for grove med pisken eller biddet en enkel gang eller to. Så vi skal huske, at vi ikke er bedre en andre. Skulle vi se nogle der er lidt for hårde mod deres heste kan vi måske henvende os til dem og gøre dem opmærksome på, hvad de foretager sig. Men vi skal gøre det på en ordenlig måde. Vi skal ikke overfuse hinanden, og kalde hinande onde hestemishandlere, for hvis vi gør det, er vi ikke meget bedre selv. Vi er nemlig menneskemishandlere.
Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Anonym |
23-05-2001 13:05 |
|
Jaaah
hvis i synes at denne "lille" pige har al sine gode ret til at piske ponyen så er der vel ikke rigtigt noget at gøre.
Beskrivelse af denne "lille" pige.
13år
Har redet i 4
Har lige købt en ox araber.
Tror hun ved alt!
Hun er ikke desperat!
Den anden "lille pige" (hende der pisker over at hyppen er gået i galop uden at den er blevet bedt om det)
15år
Har redet i 8
Har haft pony i 4-tror jeg
River ponyen i munden så han er blevet helt hård!
Måske synes I at disse to har al deres ret til at piske de stakkels dyr, men ikke jeg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lillemyr |
23-05-2001 13:47 |
|
Prøv nu lige at høre her 'Anonym' (tænk, du tør ikke engang at stå frem!?)
Folk er jo forskellige og har forskellige grader af erfaring? Det er jo ikke alle der er lige modne og erfarende når de er 13 og 15 år?!
Desuden - lad være med at bruge grimme ord, når du ikke engang kan stave til dem! (F.U.C.K.T up).
Hilsen
Dorthe (Lillemyr) som rider uden pisk, men godt kunne finde på at give hesten et lille rap med pisken, når han er fræk!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Anonym |
23-05-2001 14:06 |
|
Er dette ikke et DEBAT forum?
Alle har da lov til at komme med hver deres mening!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hej Bodil |
Scarface |
23-05-2001 14:13 |
|
Cadeau til dig for det bedste indlæg længe.
Det fik i hvert tilfælde mig til at tænke lidt dybere over tingene.... Tak skal du have for det.
MVh
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
MetteBo |
23-05-2001 16:37 |
|
Hej Bodil.
Er helt enig med scarface.
Og med dig for den sags skyld. Har også selv hevet lidt for hårdt i min hest en gang eller to. Men jeg tvivler da alvorligt på at nogen gør det bevidst for at være ond. Desperation og frustration måske, men ikke ondskab.
Heste er jo heller ikke engle selv- se dem bare på folden f.eks. Men læg samtidig mærke til at jo bedre en førerhest der er jo mindre slagsmål.
Og en gang imellem er det her net en smule frelst så det er skønt at der for en gangs skyld er en der tør indrømme at man godt kan lave fejl, for det tror jeg altså vi gør alle sammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line fister |
23-05-2001 16:44 |
|
jeps....jeg er ENIG!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lisa |
23-05-2001 16:59 |
|
NEMLIG!
HILSEN LISA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
majbrit |
24-05-2001 14:51 |
|
Hejsa Bodil, nu har jeg lige læst dit indlæg og jeg synes det er enormt godt, du har ret i masse ting, jeg hader når folk skal gøre sig bedre en andre, jeg er så hellig jeg har aldrig taget fat i min hest, sådan er der mange der siger. Jeg tror også jeg ved hvorfor det går galt ofte for unge piger, det er fordi de vil vise de andre måske lidt ældre piger, at de er lige så gode som dem, og så overdriver de med træningen øver hesten i noget som den slet ikke er klar til feks galop fra parade af så bliver den bare hidsig , så bliver den savet lidt i munden, og snart er den pony ødelagt.selvfølgelig skader det ikke at give sin hest et slag med pisken men det skal være i det rigtige øjeblik og ikke 2 min efter, så skader det mere end det gavner..hesten skal selvfølgelig have respekt men, den skal IKKE være bange for sin rytter, så kan den ikke udfolde sig ordenligt.
mange hilsner Majbrit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Anonym |
Nete |
24-05-2001 19:11 |
|
Jeg gerne lige beskrive den pige JEG taler om:
10 år
Jeg ved ikke hvor lang tid hun har redet men hun kan ikke galopere
Fik en fjordhoppe i julegave
Ret forkælet
Saver den i munden
Nete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Nete |
Bodil |
24-05-2001 21:30 |
|
Nete,
Som du selv skriver er pigen nybegynder, "10 år ... kan ikke galopere ... fik hesten i julegave". Forestil dig hvordan du ville have det, hvis du havde haft en hest i snart et halvt år, og du kan stadig ikke få den til at galopere. Ville du ikke være en smule frustreret? Jeg ville ihvertfald.
Selvfølgelig, skal pigen ikke save hesten i munden. Men hun ved jo ikke bedre. Hvis hun ikke kan få hesten i galop, hvordan skal hun så få den til at gå til bidet?
Hvis du ville gøre en god gerning, så kunne du jo opfordre pigen til at tage ridemærkerne. I løbet af de fem grader, man kan tage, lærer man hvordan man bedst omgåes sin hest. Du lærer at mønstre den, strigle den, ride den - med og uden og uden bøjler, og du lærer at give den det rigtige foder. Ydermere lærer du, at du ikke kommer nogen steder ved at være hård ved din hest.
Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Nete |
Nete |
25-05-2001 07:23 |
|
Pigen jeg taler om KAN ikke galopere, VIL ikke galopere og TØR ikke galopere! Og jeg tror ikke engang hun ved hvad "til biddet betyder". Jeg har snakket med hende men svaret jeg fik var: Sådan gør jeg det altså!
Desuden er det ikke hendes fejl i det lange løb. Det er hendes såkandte "rideinstuktør" der har sagt at hun skal sådan hvis hesten stikker af ved hende. Jeg syntes vi skal vende debatten: Hvad gør vi ved den slags "rideinstruktører"?
Nete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Futte... |
99E |
25-05-2001 11:35 |
|
*Ryster på hovedet og håber det var for sjov, du skrev det indlæg*
Hug Your Horses!
99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjælp!! |
MetteBo |
25-05-2001 12:41 |
|
Jeg har faktisk engang sagt til en elev - efter at ponyen (der var absolut uegnet som elevhest, men det var der ingen der ville erkende) havde stukket af med hende 3 gange og smidt hende af en- at hun godt måtte tage lidt hårdt foran. Og skiftevis i hver tøjle. Det synes jeg er bedre end bare at hive og flå...
Hvad ville I sige??
Mener slet ikke der skulle eksistere elevheste. Derimod kunne man bruge privatheste, eller heste der bliver redet jævnligt at en erfaren rytter. Dem jeg underviste på var i hvert fald ikke lige egnede...
Overvejede at være anonym, men mener at man må stå ved hvad man har gjort...
Og det ville ikke hjælpe at jeg hoppede op, den ville gøre det samme i samme sekund hun kom på den, efter at den havde været en engel med mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ?? |
Jan Danvill |
25-05-2001 13:10 |
|
Nu er jeg forvirret:
Når jeg læser denne tråd, så synes jeg lige pludslig, at det ser ud til, at man godt må slå sin hest, bare man ikke ved bedre, eller fordi den der blevet forkert redet af andre??
Og man må godt rive den lidt i munden ??
når man bare ikke ved bedre.
jeg er lidt måløs og håber, at jeg har fået læst denne tråd lidt for hurtigt.
hilsen jan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ?? |
Charlotte (Zitnic) |
25-05-2001 13:25 |
|
Man kan åbenbart slippe af sted med meget hvis bare man er uvidende nok 
Mon der er andre der har tabt tråden ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til Jan, Charlotte ..m.fl |
line fister |
25-05-2001 15:31 |
|
NEJ, det er ikke i orden at slå sin hest - og da slet ikke i afmagt....
det er vi alle fuldstændig enige om, der hvor det går galt er - HVORDAN kommer vi det til livs...??????
det er IKKE i orden at save en hest i munden - det er IKKE i orden af slå en hest (uden en meget klar grund)......
DET ER IKKE I ORDEN !!!!!!!!!!!
selv om vi alle er enige om at det ikke er i orden - så må vi osse blive enige om at det alligevel finder sted - masser af gange, til stævner, på rideskoler, på gårde rundt omkring osv.......
men hvordan skal vi afhjælpe det ?? hvordan skal vi forhindre at ponyer og heste ofte bliver ofre for fustration og urimelighed ???? HVORDAN ?????
er der mon en måde at få rytter, ejere og alle de andre, der omgåes heste, til at blive bedre, mere forstående og dermed osse behandle deres heste mere korrekt ???
vi kan ikke forhindre at folk køber en hest - umuligt, men vi kan gøre vores for at hjælpe dem med at lære at forstå hesten og behandle den efter alle kunstens regler. jeg ved godt at der ind i mellem er nogle ryttere (isæe ponyryttere og deres forældre), der overhovedet ikke vil lytte....og hvorfor mon ???
jo, nu lige en lille historie.......
først en om migselv....jeg var 11 år - havde gået til ridning i 2 år på rideskolens elevponyer en gang om ugen. jeg fik en dejlig og talentfuld stor kat. 1 som havde gået alle ponyklasser i dressur og sprunget en del. han var en pragtfuld pony - klog og intelligent, hvilket gjorde at den ofte snød mig...jeg turde ikke sætte den på plads og vidste i øvrigt ikke hvordan jeg skulle bære mig ad. i midlertid var han opstaldet på en rideskole hvor niveauet ikke just var lc og lc2. jeg fik en pony der kunne det hele, og så kunne jeg ikke engang "bukke nakken på den", som det hed sig. der var rift mellem de garvede ponyryttere (der i blandt èn der var blevet nr. 2 til nordisk mesterskaber i springning) om at vippe mig ud af sadlen, og vise hvordan den pony skulle ordnes. og jo, de red ham pænt, de gjorde de...."hvor den dejlig, hvor er den let at ride...det er sørme synd du ikke selv ka..." osv osv....jeg vidste ikke hvordan......der var mange ting jeg ikke vidste hvordan skulle være....jeg kom osse engang til at smøre hovfedt helt op til pelsen, altså oven i kronranden...hvilket fik en af de "gamle rotter" til at overfalde mig, og komme med nogle meget ubehagelige bemærkninger om...at sådan en møgunge ikke skulle have pony, når hun ikke kunne finde ud af at passe den ordentligt ....
folk stod ved barrieren og hviskede og grinte, når jeg var inde og ride og prøvede at få min stædige pony til at lystre......
det endte med jeg græd hver dag inden jeg skulle derned og til sidst flyttede med benene på nakken.....
nu bukkede jeg under og blev kad af det, men mange vender det jo nok, og bliver småflabede, vil ikke tage i mod råd, vil ikke høre på nogen osv..... jeg mener bare - hvis nu de gamle gode ryttere, der vidste hvad det drejede sig om, havde forsøgt at HJÆLPE mig med ærlige hjerter, i stedet for at grine ad mig, bagtale og fordømme mig, så kunne det jo være min pony var blive sparet for mange rytter/ejer fejl. det tog fuldstændig selvtilliden og modet fra mig - hvis ikke mine forældre havde været så kloge og forstående, og hjalp mig videre til et bedre sted, så kunne jeg sikkert være blevet til en lille skrigende ponyrytter, der var flabet og ond mod min pony.
hvis de havde hjulpet mig - fortalt mig hvordan jeg skulle gøre i stedet for at vippe mig af, sætte sig op og sige - "det er da nemt", så kunne detvære gået helt anderledes.
alt dette er jeg meget opmærksom på i min daglige omgang med børn og unge på vores rideskole.....hjælpe og hjælpe....osse selvom de gør noget meget forkert overfor dyrene...hvis vi vender dem ryggen, "tør" de ikke spørge og fejlene bliver aldrig rettet.....
mit bud er - HJÆLP , fortæl dem hvordan de skal gøre i stedet for at fortælle ..jeg gør sådan og sådan...så siger man indirekte - jeg er bedre end dig for jeg kan finde ud af det..
det er min mening og opfattelse af det her problem....der er sikkert mange....
mvh line
ps: for en sikkerheds skyld ..DET ER IKKE I ORDEN AT SLÅ !!!!!!!!!!!!!!!!1
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: til Jan, Charlotte ..m.fl |
Bodil |
25-05-2001 18:02 |
|
Jan, Charlotte, m. fl,
Som Line ganske rigtigt skriver, er det vi har skrevet om under dette indlæg, og til dels et andet inlæg kaldet "mishandling???", er hvad der sker, når vi bliver for hårde ved hesten. Selvfølgelig er det forkert at slå sin hest, eller rive den i munden. Men om det ligefrem er hestemishandling, det har jeg stillet spørgsmålstegn ved. Ligeledes har jeg prøvet at forklare, hvad jeg tror der sker, når vi er for hårde ved hesten.
I dag er der utrolig megen fokus på mishandling og horsemanship. Jeg mener, dette er både godt og skidt. Selvfølgelig er det godt at hestemishandlere bliver stoppet. Heste skal ikke gå uden vådt eller tørt i flere dage. Ej heller skal de piskes til de bløder. På den anden side får det folk til at se hestemishandling alle steder. Nogle anklager kan være totalt ubegrundede. Det samme sker inden for horsemanship. Her tænker jeg specielt på hestehviskere. Der er uden tvivl mange dygtige hestehviskere her i landet, men jeg tror desvære også der er mange dårlige. Ryttere som gerne vil tjene nogle hurtige penge.
Jeg synes forslaget om et hestekørekort er en utrolig god ide, ligesom jeg mener, det skulle være obligatorisk at tage alle fem ridemærker. Jeg tror, det er bedre, hvis vi prøver at forebygge mishandling. Hvis vi på et tidligt tidspunkt af vores ridekarriere lærer hvordan vi skal omgåes heste, tror jeg meget er vundet.
Vi må jo indrømme, at der findes mishandling her i landet. I stedet for at lukke øjnene, så skulle vi prøve at acceptere det, også handle derfra gennem øget opmærksomhed (fx gennemridemærker og hestekørekort).
Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| READ THIS NOW |
julie |
20-06-2001 00:10 |
|
Hejsa allesammen!! Nu sidder alle (næsten da) og taler om os som mennesker afmagt og så videre- men glemmer vi ikke det der er essentielt vigtigste og grunden til at vi overhovedet sidder her og debatterer? Ja nemlig HESTENS VELFÆRD jeg er hverken hellig eller noget. Jeg har selv været en af disse maaaaaaaaaaaaange dumme eller lad os kalde dem uvidende piger som godt kunne se logikken i disse hårdhændede metoder-men nu hvor jeg arbejder med en af ridningens pligter HORSEMANSHIP har jeg aldrig i de 2 år jeg har haft min dejlige, legesyge vallak givet ham en-hverken med pisk, slag, råb, spark osv. og er det så ikke fuldstændig unødvendigt med alle dumme ting-når man fuldtud arbejder med hestens sprog og får den til at gå gennem ild og vand for en!
MAN BURDE LAVE EN TRO-OG LOVEERKLÆRING når man skulle have en pisk, sporer, glidetøjler osv. om at man ikke ville bruge dette til afmagt!
SELVFØLGELIG skal vi have plads i kvajerummet men vi må altså videre, tænke nyt- HAR VI IKKE BARE EN ETISK DEBAT DER STYRER?
Alle skal have plads til meningerne!!
GOD VIND ALLE SAMMEN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|