|
|
| At lege med hesten |
| Forfatter:  |
Krisser |
| Dato:  |
16-02-2005 14:42 |
|
Hej alle
Jeg får mig snart en 3 årig vallak, som jeg selvfølgelig regner med at skulle tilbringe rigtig meget tid sammen med. Som et alternativ til ridningen og alt det seriøse arbejde, kunne jeg godt tænke mig at udføre nogle øvelser der er sjove for hesten og som samtidig skaber et bånd mellem os. Når jeg siger bånd, så mener jeg opbygge respekt og tillid mellem os
Hvordan leger i med jeres hest og har i fået gode resultater ud af det ?
 Masser af hilsner fra Kristina Pæne og velholdte ridestøvler sælges. Se billede på min præsentaion
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo.... |
michelle |
16-02-2005 14:50 |
|
jeg lukker hende gerne ud på banen, derefter "jager" jeg hende rundt løber efter hende. Så har jeg noget meget lækkert med i lommen det finder jeg frem setter mig ca. 10 meter fra hende med ryggen til. Og venter og venter lige indtil hun finder mig indtresant. Så kommer hun over til mig og snuser til mig og får godbiden.
Dettte kan godt tage en evighed i starten, men når de finder ud af at der vanger så kan de godt komme. Skal lige siges at jeg havde lidt problemer med at være mere indtresant end græsset.
De plejer at elske når ma løber efter dem. Jeg har dog MEGET respekt for hendes bag og forben for de flyver jo rundt om ørene på en..
Held og lykke med ham, der kommer nok flere forslag!
´.Hilsen her fra Michelle Og Bole´.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det samme |
Bellstar |
16-02-2005 17:36 |
|
jeg gør det samme, jeg har en traver der kræver meget motion, og ærlig talt har jeg ikke tiden lige nu, så det klarer vi ved at hun kommer på fold, og så leger vi "fangeleg" det er bare altid mig der er den, og jeg har da virkelig ingen chance for at følge med hende, derfor bruger jeg meget lyde, når jeg klapper begynder hun at galopere rundt, når jeg siger en bestemt lyd traver hun rundt, og når jeg sætter mig på hug kommer hun hen til mig.... alt imens jeg kommer med de lyde og tegn, går jeg rundt, eller løber i indhegningen... så det er lydighedstræning samtidig med motion og leg...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Legede... |
|
|
"legede" rigtig meget med den 3-års araberhingst jeg passede.
Fordi han stod alene (hingst) krævede ham meget stimulation, men var utroligt lærenem.
Vi startede med at lære at longere, det tog ikke mere end et par dage.
SÅ tog jeg longen af ham og gik lidt med ham, mønstrede lidt i træktov. Tog træktovet af men han blev stadig ved min side.
Til sidst fulgte han mig i indhegningen som en hund til træning. Hvis jeg løb så løb han med, hvis jeg stoppede, stoppede han lige ved siden af mig. Vendte jeg rundt, vendte han på en 5-øre.
Han var sgu dejlig, savner ham godt nok meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere ideer |
|
|
jeg gør ligesom de andre med min plag.
derudover: af og til sætter jeg en ny og "farlig" ting ind på banen som han så skal tage stilling til og tænke over. hvis han tilsidst vælger at gå væk og ignorere den fordi den er FOR farlig så går jeg sammen med ham hen til det indtil han ikke er bange mere.
man kan også lave agility med vipper, plastik, slalom, små spring osv, eller lave nogle af de øvelser fra klaus hempflings bog "at danse med heste" - der er eks. forskellige øvelser med bomme, plastik og spring + tillidsøvelser hvor hesten enten kun har grime på eller bare en snor om halsen.
jeg går også mange ture med min plag og indimellem går vi til helt nye steder hvor der er "farligt" - nogengange bare os to og andre gange med en voksen rolig hest.
For nyligt har jeg også haft mulighed for at kunne gå ture sammen med nogle åringer - så er det pludseligt min plag der er "den store" og det er han godt tilfreds med.
jeg har lært ham at respektere mig og at han skal holde sig i en armslængde afstand når vi går og står. han skal holde øje med mig - så han kan se hvornår vi skal stoppe, dreje, bakke, trave osv. Hvis man er kreativ kan man få sig en meget lydhør og nysgerrig hest der reagerer med det samme.
du kan også lære ham at strække sig efter en gulerod - eks. inde under maven, ved hoften, ved skulder. og fra den øvelse kan du lære ham at neje eller ligefrem at lægge sig ned. du kan lære ham spanske skridt - det er noget der giver dem selvtillid og de er så stolte når de får ros.
der er nok at lave.
der er naturligvis også en masse øvelser i dressur du kan lave fra jorden. nogle heste finder dette meget spændende og anderledes og det er ikke så svært aom at lære dem noget fra ryggen. -og så styrker det dem inden ridning + de får selvtillid når de ved hvad øvelserne drejer sig om når du rider - for de kan det jo allerede fra jorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at lege |
Trold |
17-02-2005 12:25 |
|
Jeg spiller bla. bold med min. Jeg skyder og vi løber begge efter den... hun render gerne ind foran, for jeg må jo endelig ikke tage den, så får hun jo ingen godbid
Derudover har vi også den med at skulle gå/løbe pænt ved siden af. Og vi går over bomme, plastik mv.
Er ved at prøve at lære hende at aflevere en spand.
Herudover kan hun flehme (næsten) på kommando
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lykke B |
|
|
Hvordan lærer man sin hest spanske skridt? Har du/i nogle forslag til litteratur, hvor man kan lære sine heste forskellige "cirkus-numre"?
Jeg ved at neje-teknikken er kort beskrevet i "Fra rytter til hest" af Gitte Naldal.
Jeg har nemlig en 3års vallak, som jeg gerne vil lære nogle "numre"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere øvelser |
|
|
Hej Kristina
Du kan finde flere af den slags øvelser, som Lykke B. nævner, i Hesteagility og Besindighedsprøven. Begge dele ligger på DRF´s hjemmeside, www.rideforbund.dk
Du skal vælge "Bredde" i bjælken og gå ind under "Forslag til aktiviteter".
Jeg har også et par sider, som jeg har oversat fra en tysk bog, hvor der er ideer til, hvordan man kan bruge alle mulige dagligdags ting i træningen. Dem kan jeg maile til dig, hvis du er interesseret.
Jeg kan også anbefale dig at læse bogen "Ridesikkerhed" af Jan Ladewig fra DSR Forlag.
Den handler om , hvorledes heste lærer, og giver mange ideer til den træning, du efterlyser.
Vh Elisabeth
DRF´s Breddeudvalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| masser på biblo |
|
|
masser på biblo. her lidt titler:
danse med heste
træn din hest (af nathalie penquitt) - masser af cirkustricks. bla. spanske skridt, lægge sig ned, samle ting op osv.
ABC i arbejde fra jorden
seven games (parelli)VIDEO - kan bestilles hjem til biblo. jeg ved de bla. har den på stevns bibliotek.
kropssprog som kommunikation - VIDEO
schooling horses in hand VIDEO (fra hovedbiblioteket) + en bog med samme navn.
husk selv at være kreativ og lege - så skal det nok blive sjovt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| leg..... |
|
|
Jeg gik masser af ture med min hest alle mulige kendte og ukendte steder de første måneder jeg havde hende. Vi gik/går stort set altid alene
Så havde jeg hende tit løs i ridehuset hvor vi legede fangeleg og kongens efterfølger. Jeg lærte hende at trave og galopperer på kommando.
Hun kommer altid hen til mig og følger mig hvor jeg går eller løber. Jeg har aldrig brugt godbidder kun ros, klap og nus.
Når vi løsspringer kommer hun altid hen til mig efter hun har taget springet for at få ros og klap
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God inspiration |
Krisser |
17-02-2005 16:26 |
|
Hej alle
Tak for jeres svar. Nu har vi lidt at arbejde med.
Det lyder jo fantastisk at i han få jeres heste til at adlyde jer på den måde. I kan tro jeg glæder mig til at komme igang 
 Masser af hilsner fra Kristina Pæne og velholdte ridestøvler sælges. Se billede på min præsentaion
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| utålmodig |
|
|
jeg ville ønske min hest gad lege men hun vil hellere rides.. en gang imellem laver vi strækøvelser efter ridningen hvor ´hun ligger sig helt på´knæ for at få godbiden, men jeg har lige det lille problem hun har ikke tålmodighed til at lege og væver når hun ikke får sin vilje så jeg må pænt ride til jeg er udmatte hver dag for ellers er hun ikke tilfred og bruger hele natten på at væve... men hvis i har et rå men altenativ form for selvunderholdning så hun ikke væver vil jeg meget gerne hører fra jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej... |
|
|
Jeg legede altid fangeleg med min gamle hest.. Ham efter mig.. Om det var på grund af de gulerødder og andet lækkert jeg havde med ved jeg ikke, men han elskede den leg mere end noget andet.. Han blev dog ind imellem så voldsom, at det endte med han hoppede på nakken af mig, men så fik jeg da oz trænet reflekserne.. *griner lidt* Så har jeg ellers oz lært ham diverse tricks.. Giv pote, kysse og neje osv.. Han har altid været et madøre så han var nem at få til at adlyde.. Jeg havde oz en hund der var vild med fangeleg.. De fik oz lov at muntre sig under opsyn, til begges store fornøjelse...
Dårlig smag er oz en smag..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smiler... |
|
|
hvor lyder det dejligt at du sådan skal have dig en unghest! tillykke
jeg træner min unghest chili efter bogen "danse med heste"..
men når vi bare skal lege og fjolle, plejer vi at gå ud på en stor fold. der løber han så lidt rundt, jeg får ham til at skifte volte osv (det er for det meste også på det tidspunkt han bukker og kommer af med alle sine krumspring  ). når han så selv kommer ind til mig følger han mig lidt rundt i skridt og trav, stop og tilbagetrædning - helt frit..
det er noget både mig og chili kan li, og det kan klart anbefales...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til michelle |
nadi lola |
26-02-2005 16:26 |
|
slet ikke doemmende eller noget, men efter min mening, er det en meget ueffektiv leg. du "snyder" hesten, ved at bytte om paa venskab, kaerlighed og tillid, det blir bare mad, istedet for egentlig at have et forhold og oveni det forvirrer du bare din hest, ved foerst at jage den, og bagefter vaere dens ven... efter min mening en meget uforstaelig "leg"
Kyssh Nadi Help animals, and help stop the abuse of them!  They are innocent! P.S EXCEPT FROM ALL ANIMALS, GOD BLESS MONTY ROBERTS* GRUNDEN TIL JEG SKRIVER MED SAA UNDERLIGE BOGSTAVER, ER PGA. JEG ER PAA FERIE I USA, OG DER ER ALFABETET LIDT ANDERLEDES!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sne......! |
Ida |
26-02-2005 18:01 |
|
I går var jeg og min hest ude og lege i sne  Vi fandt de største driv vi kunne finde, og så bare igennem. Han syntes det var vildt sjovt, og hoppede glad rundt i sneen. Samtidig giver det gode muskler at gå i sne til maven...Både for hest og rytter *pust*
Men sjovt var det. ellers går vi ofte lange ture og græsser og kigger på "farlige" ting, leger i hallen osv. Det er nødvendigt for at holde hans humør oppe.
Mvh. Ida
It's alright to be down your rollercoster will soon be upward bound It's OK you should now Tomorrow will be there for you even though Citat: TimC
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|