Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Arbejde fra jorden af..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 19:58
Jeg skriver da jeg gerne ville høre nogle om de har idéer, forslag til hvad man kan lave med hesten fra jorden af?

Grunden til at jeg ikke rider min hest er fordi at både jeg og Alex har haft lidt uheldige oplevelser med tøsen, og vi er så begge lidt bange for at ride hende.

(Det vil så sige, at vi gerne vil opbygge vores tillid til hende igen, så vi kan komme til at ride på hende igen.)

Vi vil jo gerne arbejde med hende fra jorden af, men synes det er lidt kedeligt bare at lade hende rende i longen.. (det synes hesten bestemt også det er.. :P)

Alle forslag modtages med glæde. :)

Dansende flodhest
;D Stjerneskud er den bedste af alle landets heste ;D
;) Hun er nemlig min ;)
:P

0
0
Svar på denne tråd

Hej idéer
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 20:38
Du kunne prøve med noget longering i tyngdepunktet..

Og lære hende versader, traversader i longen :D

Det meget sjovt :D

Du skal måske prøve nogen køreliner. SÅ kan man lære hesten meget. Selv piaffe og passage ;)

IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!!
OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
>:-(
0
0
Svar på denne tråd

Besindighedsprøve
Forfatter: 
Dato:  15-02-2005 08:36
På DRFs hjemmeside er der en beskrivelse af forskellige øvelser som bruges i besindighedsprøven. Det er nogle forskellige øvelser man kan lave med sin hest som går ud på at hesten vænnes til forskellige "farlige ting". Så vidt jeg husker er der bla noget med balloner og paraplyer.

Jeg skal i gang med den til min hest når hun er færdig med sin tilridning.

Du kan også prøve at låne "Træn din hest" på biblioteket. Her beskrives hvordan man kan lære sin hest at lave forskellige cirkustricks.

Jeg kan også varmt anbefale dig "Gode manerer" af Kelly Marks. Bogen beskriver principperne i Intelligent Horsemanship og der er en masse konkrete øvelser og løsningsforslag til hvordan man kan afhjælpe eventuelle problemer.

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  15-02-2005 08:53
Jeg havde alligevel ikke så travlt som jeg troede. Så her er et link:

besindighedsprøve

Det er nederst på siden.

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
0
0
Svar på denne tråd

Takker..
Forfatter: 
Dato:  15-02-2005 22:54
Karinhe.. :D

Vil gå ind og kigge på det så..

Så vi kan få nogle gode idéer..

Dansende flodhest
;D Stjerneskud er den bedste af alle landets heste ;D
;) Hun er nemlig min ;)
:P

0
0
Svar på denne tråd

Du kan...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2005 01:08
Fx øve øvelser som "stop-gå" og tilbagetrædning med hesten.

Det er kanon til at bygge tillid op med-har selv brugt det meget på min og gør det stadig jævnligt,nogle gange inden ridning for at få ham til at koncentrere sig om mig :-)

Her i det følgende skriver jeg lige lidt om hvordan JEG gør det

"stop-gå":

1.Start med et træktov/longeline og gå foran hesten(start med simple "mønstre-senere kan i fx gå slangegange el. lign).

2.Efter fx 10 skridt stopper du og bringer hesten til standsning (fx ved at tage i grimen hvis den ikke stopper selv) og samtidig stille dig med front mod hesten og lægge en flad hånd på bringen.
3. Når hesten står stille roser du den med klap på halsen og siger "dyygtig"(eller hvordan du plejer at rose den).
4. Nu gentager du punkt 1-2-3 forfra.
Med tiden vil hesten forstå princippet i at når du stopper skal den også stoppe.

Så kan du forlænge din line (så du har mindre fat) og til sidst træne det med hesten løs :-)

"tilbagetrædning".

1.Stil dig med front mod hesten, gå hen mod og læg din hånd på bringen imens du presser let indtil hesten flytter sig.

(I starten er det fint hvis den blot rykker det ene ben et skridt tilbage eller lignende).

/OBS: SÅ snart den giver efter (bakker) skal du lette presset fra hånden så den lærer at når den bakker fjernes presset fra hånden.

-Samtidig med du udfører dette pres kan du fx "smælde" med tungen en 5-6 gange (det gør jeg selv).

Så træner du dette igen og til sidst vil hesten bakke blot du "smælder" lidt og går hen mod den.

Evt kan du veksle mellem de to øvelser så det ikke bliver for kedeligt for den.

Du kan også lege med sidetrædning ved at benytte samme metode som ved tilbagetrædning, blot der hvor schenklen vil ligge under rytter.

OBS: ovenstående er MIN metode, det er derfor ikke sikkert at andre gør det på samme måde :-)

Men det er mine forslag, og de virker super på min.

Pøj pøj med det.
Monica

Stifter af SAK!
-lykkelig ejer af "krone/bølge" dyret Moonlight :-D
0
0
Svar på denne tråd

lav noget sjov!
Forfatter: 
Dato:  17-02-2005 23:37

forsøg klikkertræning og gulerodsgymnastik

flere tips på min hjemmeside
kik også på www.animal-farm.org
0
0
Svar på denne tråd

Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  18-02-2005 08:18
Det er en genial måde at opbygge tilliden mellem hest og rytter, og så får man også bedre kontrol over hesten, fordi den respekterer en..
Det er selvfølgelig også enmormt sjovt!
Jeg bruger selv Gitte Naldals metode, men der er mange andre Parrelli er også en meget brugt metode..
Ellers kan jeg varmt anbefale massage, det elsker min, og det er meget simpelt, man skal bare køre i cirkalbevægelser med en hånd eller evt. massagestrigle det er vigtigt ikke at masere oven på rygraden -det er ikke sundt.

Held og lykke med det!
Natacha
0
0
Svar på denne tråd

HMS...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2005 08:19
har været den eneste vej for mig da jeg skulle opbygge tilliden til min pony. Jeg har brugt ½ år på en masse øvelser fra jorden, og er først nu begyndt at ride (skifter så også fra "hygge-lidt dressur-pony" til western) så det tager lidt ekstra :-)

Af de øvelser jeg har brugt kan nævnes:
Lære hyppen at "gå pænt"
stoppe
bakke
flytte bagpart
drive frem (hvor jeg så går bagerst)
at stå og bare stå

Men den hårdeste "øvelse" har været - at lære mig at bruge mit kropssprog rigtigt, og at læse hestens ;-)

Jeg får undervisning af en smadder-dygtig træner, og det er absolut noget af det bedste der er sket for mig og min pony :-) :-) :-)

:-) Malu :-)

0
0
Svar på denne tråd

agillity
Forfatter: 
Dato:  18-02-2005 09:16
Hej Karin.
Jeg har længe været på udkik efter nye øvelser, så dit råd om D.R.R side var dejligt.
Mange øvelser fra agillity siderne, også D.R.F er meget fine også fra jorden, men man skal nok begynde med dem fra besindighedsprøven , da der ikke er så mange ting der kan vælte og skabe panik for en uøvet hest og hestefører.
God fornøjelse alle sammen.
Venlig hilsen Lone.
0
0
Svar på denne tråd

klikketiklik
Forfatter: 
Dato:  18-02-2005 11:14
Jeg kan anbefale klikkertræning :-)

Min mule spiller jeg med uregelmæssige mellemrum bold med (god øvelse til at strække hele overlinien, når mulen skal ned og skubbe bolden), vi går/løber/stopper sammen, vi går over plastik (arbejder på at pakke hende ind ;-)), vi bakker, står og leger i det hele taget ;-)

Knus,

Trolden ;-)
0
0
Svar på denne tråd

altså....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 16:47
jeg vil ikke mene at man opbygger tillid ved at tvinge hesten til at bakke eller stoppe... :-(

istedet mener jeg du skal gøre som følgende: (baseret på klaus ferdinands metoder)

1
tag din hest med ind i ridehuset eller lign. og lad hende slappe af i 5 min. hvor hun kan rulle sig osv...

2
hav et langt træktov hængende løst i hende, mens du går rundt. du skal mindst være en meter foran hende!!(Træktovet SKAL være løst, hvis hun ikke går, skal der være en hjælper klar til at give et lille smæld med tungen ell. lign. - det er der kun brug for i starten. snart vil hesten så følge dig og stoppe på dit mindste vink.)

3
så tar du et kraftigt skridt fremad, for så at dreje rundt med front mod hesten, (løft måske hånden)og gå et skridt frem mod hende. Du vil så se at hun stopper. hvis ikke gentages din "stopmanøvre". hvis hun stopper, er det meget vigtigt at du står helt stille i ca. 10 sek. derpå slapper du langsomt af og roser hende meget.

4
det gentages nogle gange.

5
hesten får 5 min. fri, og føres derefter tilbage til stalden. det har ikke taget mere end ca. 15 min.

bakning kan du læse om i bogen "at danse med heste" da det er for indvikled at forklare...:-)

håber du kunne bruge mit råd.. men husk, tillid kommer ikke ved tvang...!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider