Fx øve øvelser som "stop-gå" og tilbagetrædning med hesten.
Det er kanon til at bygge tillid op med-har selv brugt det meget på min og gør det stadig jævnligt,nogle gange inden ridning for at få ham til at koncentrere sig om mig
Her i det følgende skriver jeg lige lidt om hvordan JEG gør det
"stop-gå":
1.Start med et træktov/longeline og gå foran hesten(start med simple "mønstre-senere kan i fx gå slangegange el. lign).
2.Efter fx 10 skridt stopper du og bringer hesten til standsning (fx ved at tage i grimen hvis den ikke stopper selv) og samtidig stille dig med front mod hesten og lægge en flad hånd på bringen.
3. Når hesten står stille roser du den med klap på halsen og siger "dyygtig"(eller hvordan du plejer at rose den).
4. Nu gentager du punkt 1-2-3 forfra.
Med tiden vil hesten forstå princippet i at når du stopper skal den også stoppe.
Så kan du forlænge din line (så du har mindre fat) og til sidst træne det med hesten løs
"tilbagetrædning".
1.Stil dig med front mod hesten, gå hen mod og læg din hånd på bringen imens du presser let indtil hesten flytter sig.
(I starten er det fint hvis den blot rykker det ene ben et skridt tilbage eller lignende).
/OBS: SÅ snart den giver efter (bakker) skal du lette presset fra hånden så den lærer at når den bakker fjernes presset fra hånden.
-Samtidig med du udfører dette pres kan du fx "smælde" med tungen en 5-6 gange (det gør jeg selv).
Så træner du dette igen og til sidst vil hesten bakke blot du "smælder" lidt og går hen mod den.
Evt kan du veksle mellem de to øvelser så det ikke bliver for kedeligt for den.
Du kan også lege med sidetrædning ved at benytte samme metode som ved tilbagetrædning, blot der hvor schenklen vil ligge under rytter.
OBS: ovenstående er MIN metode, det er derfor ikke sikkert at andre gør det på samme måde
Men det er mine forslag, og de virker super på min.
Pøj pøj med det.