Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Galopproblem
Forfatter: 
Dato:  12-02-2005 20:57
Jeg har et problem som jeg arbejder meget på i øjeblikket.Jeg ville lige høre nogle andre meninger og måske få lidt inspiration!
Min hest går stabilt med bæring i trav.Men når vi kommer til galoppen stesser han meget let.Det giver udslag i spænding i halsen og han "strammer op" som jeg kalder det.Han trækker nakken op og tilbage og mister bæringen i ryggen og jeg mister kontakten til tøjlen.Han render bare med nakken trukket op i holdning som en grandprixhest men totalt uden bæring.Jeg forsøger så med halve parader at få kontakt til ham, at få ham frem og ned men hver gang jeg rører hans mund slider/hiver han hovedet frem i et ryk og så tilbage i oprindelige stilling.Der er stort set ingen tøjlekontakt og han slapper af ikke før han kommer i trav igen.Håber det er lykkedes at forklare mig ordenligt :-)
0
0
Svar på denne tråd

sænket ryg
Forfatter: 
Dato:  13-02-2005 07:10
Dit problem er fremdriften. Altså sæde- og schenkelhjælp der ikke går nok igennem.

Vær ligeglad med tøjlerne og lad hesten få så lang en tøjle den har brug for. Så vil den selv søge frem og ned og dermed få ryggen med op.

Grunden til den spænder op er, at den ikke kan komme frem for din tøjle. Det er derfor den hiver i tøjlen.
Det er som regel altid udv. tøjle der er synderen, fordi hesten ikke kan få bagbenet med ind under sig og dermed sænker ryggen istedet, hvilket gør ondt og hesten spænder op.

Du kan evt. i starten anspringe hesten for helt løs tøjle. På den måde lærer den at den får plads til at lave overgangen og vil derfor selv tage ryggen med og søge ned og frem.

Når du har fået ryggen med op, kan du samle tøjlen op og bruge de halve parader, men husk det er sæde og schenkelhjælp der skal gå mest igennem.

Læste godt nok du skrev du ingen kontakt have til hesten, men også at den hev og sled for at få noget tøjle. Så mit svar bygger på at den går imod tøjlen og sænker ryggen samtidig med den spænder op.

Hilsen
Britta

8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner
0
0
Svar på denne tråd

Tak for respons
Forfatter: 
Dato:  13-02-2005 21:44
Tak for respons.Det lyder logisk hvad du forklarer og jeg tror helt sikkert at jeg kan bruge det med at anspringe for løs tøjle.Kan være jeg allerede der kommer bedre igang.Men problemet er også at han løber fra mig og jeg skal (i galoppen) have tøjlen med i de halve parader da der ikke er reaktion nok med sædet.Og selvom jeg forsøger at have schenkel på får jeg stadig et ryk nedad så snart jeg rører hans mund.Men jeg vil prøve mig frem med anspring for løs tøjle imorgen ;-)
0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2005 22:44
Ville bare lige sige, at det er da bare en SKØN hest du har :-) og ellers er jeg helt enig med Stratego..

mvh Robsen
0
0
Svar på denne tråd

sæde og ledende hånd
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 13:32
Hej Titi

Red indtil for nylig PRE-hingst, som ikke havde lært at bruge ryggen - holdningen var nogenlunde som du beskriver din. Han fik hjælp ved at jeg virkelig red ham for sædet og så red vi 20-meter volter hvor jeg havde let og stabil kontakt på udvendig tøjle og indvendig tøjle brugte jeg til med elastiske tag til at lede ned og ind i volten (skal der ekstra til, så vend hånden opad og tag den lidt ud til indvendig side -så går hjælpen bedre igennem, men hånden er stadig blød) - så gik der som regel ikke så længe inden han var der. Han drønede ikke afsted, men gik alm. arbejdstempo. Øvelsen med at lede ham forsigtigt ned brugte jeg iøvrigt i alle gangarter, da hans problem jo var generelt.

Din har så vidt jeg husker været hingst indtil for nylig og det med at hive i tøjlen kan også være en reminicens af hingstemanererne.

Mh Nana
0
0
Svar på denne tråd

Til Nana
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 20:47

Kan godt huske dig.Har du iøvrigt fundet dig en hest?
Med hensyn til mit problem er det vist ikke helt det samme da jeg selv har tilredet min og han har været redet ordenligt hele tiden(ikke spansk tilridning:-).Han går helt super når han bare ikke stresser.Jeg har lige flyttet ham og det gør at vi igen står med det her irreterende problem.Det er lidt træls for vi kan vi aldrig komme ud og starte hvis han kun kan slappe af på "hjemmebane".Men det med at bruge tøjlen til at lede med er næsten umuligt da han i den "tilstand" slet ikke tillader at jeg rører ham i munden! Men jeg har idag prøvet Strategos råd med anspring for løs tøjle og vi kom lige et skridt videre,så mange tak Stratego ;-)
0
0
Svar på denne tråd

titi10 .....
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 23:17
Nu bruger du den næste uge til kun at anspringe for løs tøjle. Når hesten udelukkende laver rene overgange kan du lige så stille korte tøjlen 3-5 cm for hvert anspring. På den måde får hesten tilliden til at du ikke vil hive den i munden i selve anspringet.
Slår den alligevel fra (kigger stjerner) så giv den tøjlen igen og husk den bløde hånd. Møder hesten en hård hånd vil den øjeblikelig slå fra.

Når dine overgange er rene, kan du begynde på den springende galop, hvor du kommer med sædet bagfra og samtidig trykke med begge schenkler for ca. hvert andet spring. Trykket skal komme når hesten er på vej op. På den måde får du den mere løftet fortil og du får længere og højere spring. Går sædet ikke godt nok igennem vil du få følelsen af at sidde på en gyngehest.
Virker hjælperne rigtigt vil du få en følelse af at blive skubbet bagfra, netop fordi hesten får bagparten mere ind under sig.

Dejligt du er kommet lidt videre. ;-)

Hilsen
Britta

ps: du kan foresten læse mere på min hjemmeside ved at trykke på signaturen
8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider