Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hesten hiver hovedet frem - elastikchambon?
Forfatter: 
Dato:  06-02-2005 10:49
Hejsa.

Vil det være helt galt at bruge elastikchambon et par gange til en hest der har det med at hive hovedet frem, for at undgå rytterens hånd?
De vil blive spændt så hesten går lidt foran lod.

- Heidi (før med Chili)
Savner jer, Lena og Margit

0
0
Svar på denne tråd

hej igen heidi :)
Forfatter: 
Dato:  06-02-2005 12:07
hvis hesten hiver i hænderne ville jeg ikke bruge chambon.
jeg ville ride frem i stedet, altså når hesten trækker så aktivere man bagfra så hesten søger frem og ned. det kan være en go ide og hjælpe hesten lidt ved at sænke i hvertilfælde den udvændige hånd lidt :)

det er snart længe siden heidi når fjordhesterne kommer tilbage må vi på tur :)

0
0
Svar på denne tråd

Prøv det
Forfatter: 
Dato:  06-02-2005 12:46

Hvis du tror det hjælper, så gør et forsøg - den er altid til at tage af igen, hvis du ikke har fornøjelse af det.

For mange ryttere ville det være et "farligt" råd, men du har skrevet herinde så tit om dine oplevelser med hestene - nogle indlæg der gør mig overbevist om, at du har en utrolig god fornemmelse af hesten og af dens velbefindende. Så prøv det - og mærk efter om du føler det hjælper og hvordan du føler, hesten oplever det - tro på din egen fornemmelse er rigtig, så går det ikke galt for dig.

0
0
Svar på denne tråd

tja....
Forfatter: 
Dato:  06-02-2005 14:23
Ikke fordi, du ikke skal prøve, for hvis du er forsigtig, kan det måske ?:-) hjælpe.

Men jeg tror nu alligevel jeg ville prøve som snulvin siger, at ride den mere frem (y)

Nu ved jeg jo ikke om det er en fjordhest (Heidi og fjordehestene :-D ), men hvis det er, så tror jeg ikke du får så meget ud af chambon.

Det, at den hiver tøjlen ud af hånden, tyder på, at tøjlen er for stram i forhold til hestens øvrige samlingsgrad....

En fjordhest kan sagtens gå til biddet, men 'genvejen' med chambon er måske ikke lige den rigtige her 8-)

Hvis du rider den frem til biddet med tempovekslinger og vendinger og en blød, følsom hånd med et fast, men blødt træk i tøjlen - så tror jeg at I begge to vil blive mere tilfredse :-D

Og husk så, at hver gang den forsøger at rive tøjlen til sig: ALDRIG hive igen, men driv frem, giv evt. et lille spark (y)

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

Elastikchambon
Forfatter: 
Dato:  06-02-2005 19:02
En elastikchambon kan være god i nogle tilfælde og mindre god i andre. Hvordan din hest vil reagere på den er jo et godt spørgsmål...

Elastikchambonen kan for nogle hestes vedkommende opfordre til at hesten slår med hovedet fordi elastikken gir efter. Til disse heste vil det være bedre med en "fast" hjælpetøjle. Andre heste går fint med en elastik og søger fint frem og ned til bidet med den på. Prøv dig frem og se hvad der sker.

God fornøjelse.

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
0
0
Svar på denne tråd

Nej til "hjælpe tøjler"
Forfatter: 
Dato:  06-02-2005 21:45
Artiklen af Peter Amris - En professionel rytter med respekt og ydmyghed overfor sit arbejde med heste.

HJÆLPETØJLER

- Afmagt og hjælpeløshed i ridningen.

Brugen af hjælpetøjler og andre "tekniske" hjælpemidler ses i dagens ridning at være særdeles udbredt. Man ser mange af disse tøjler - sindrigt indrettede - ofte kombineret med skarpe bid. Efter min overbevisning vidner den udprægede benyttelse om manglende forståelse for hestens fysiologi og måde at balancere på, manglende viden omkring rideteorien og selvfølgelig manglende rideteknisk kunnen.

Ryttere reklamerer ved brugen af disse hjælpemidler som oftest blot med deres afmagt og hjælpeløshed i ridningen.

Godt man ikke er født som ridehest..

Hvorfor er brugen af hjælpetøjler og andet så udbredt?

Jeg har på flere rideetablissementer bemærket, at benyttelsen af hjælpetøjler o.a. næsten er en del af "standardudstyret" for ryttere i alle aldre.

Man konstaterer samtidig, at benyttelsen i langt de fleste tilfælde for én til at tænke på, hvor godt det er, at man ikke er født som ridehest.

Læs hele artikkelen her
0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  07-02-2005 10:22
Det er ikke et problem jeg har med en hest, blot en tanke :)
De heste jeg rider river ikke tøjlen ud af hånden på mig...

Jeg ville ikke lægge chambon på fjordhestene, med de snævre ganacher de har - nogle af dem kan fysisk ikke bøje nakken uden at blive kvalt halvvejs.

Snulvin: Jeps, men det varer alligevel at stykke tid inden de er her igen, og så er det i første omgang kun plagene...

- Heidi (før med Chili)

0
0
Svar på denne tråd

Det var det, jeg mente
Forfatter: 
Dato:  07-02-2005 16:07
Heidi ;-)

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd

Elastik Chambon
Forfatter: 
Dato:  07-02-2005 18:10
Alt med elastik virker umidelbart rimeligt humant at bruge, men det har en stor fejl.
Hvis der er elstik i hjaelpetoejler og lignende giver det en stor graa zone hvor der ikke er fuld release, men heller ikke fuld modstand. Dette kan laerer hesten at haenge paa toejlen.

Jeg rider kun mine heste med snaffle bid (bredon) og naar de begynder at hive hovedet frem, begynder jeg at vibrere toejlen bloedt med fingrene (ikke vildt, men et lille noek i takt med hestens gang).
Lige saa snart de begynder at saenke hovedet stopper jeg med at vibrere.
Paa den maade bliver det ikke en traekkamp mellem hesten og mig (hesten ville altid vinde), jeg forhindrer samtidig at den haenger paa toejlen, og den faar med det samme release naar giver.

Nu hved jeg ikke hvordan at hestens balance og muskler er. Hvis balance og muskler ikke er bygget ordentligt op ville jeg nok begynde at longere den med hjaelpetoejler (ikke elstiske). Starte med dem meget loest og gradvist (over uger) goere dem en anelse kortere hver gang hesten er konfortabel med den nye laengde.

Hav en god dag

Frank
0
0
Svar på denne tråd

Ok.... - -
Forfatter: 
Dato:  07-02-2005 19:28
Ok... ikke elastisk, vil muligvis virke bedre...

- Heidi (før med Chili)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft samme
Forfatter: 
Dato:  10-02-2005 17:59
problem som dig, og prøvede chambon, det var fint når jeg havde den på, men lige så snart den var af igen, så var problemet der også igen. Så fik jeg et råd om at slippe tøjlen helt når hesten prøvede at hive den ud af hånden på mig. Jeg er svag i mine arme pga. leddegigt. Det råd hjalp såå hurtigt, for det er ikke sjovt at trække tøjlen ud af hånden, hvis der ikke er modstand. Så prøv at give efter nogle dage og vær opmærksom på at du har en blød hånd. Held & lykke.

Hilsen Mette

En hest skal på fold hver dag.
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Den har jeg prøvet
Forfatter: 
Dato:  11-02-2005 20:58
Hejsa.

Den der med at slippe når hesten hiver, var egentlig også løsningen jeg brugte dengang jeg red en hest med det pågældende problem.
Det fik hende dog ikke helt til at stoppe...

Har heldigvis ikke nogen hest med problemet lige nu.

- Heidi (før med Chili)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider