Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hvis ryggen skal rettes op?
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 13:47
Jeg havde lagt en masse billeder ind af mig og shadow fra i går på "Opslag og billeder" og jeg fik så en kommentar ang hans "stilling" eller hva man nu kalder det i ryggen!

Læg mærke til billedet!

Og fortæl mig så lige - hvordan kan JEG selv arbejde med ham for at få den ryg rettet op?
M.V.H
♥ Tine ♥
og
♥ Shadow ♥

**Vær dit eget ikon**
(") (")
('.' )
(")-(")

0
0
Svar på denne tråd

vil du..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 14:04
have ham til at gå ind og bruge ryggen mere? Er det det du mener?
Fordi så skal du have ham til at søge frem og ned til biddet, når hivedet er nede er ryggen oppe, alt andet er umuligt, og det vil altså sige dybere end han går på billedet..
Du kan samtidig træne rygmuskulaturen ved at bøje ham til indvendige, mens han søger langt frem og ned, eller ved hjælp af versader..

:-D Kh Miss E

0
0
Svar på denne tråd

Du vil ikke kunne forlange...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 15:02
at hesten kan komme op og bruge ryggen når du rider rundt på en nok våd græsmark.

At hesten kommer op og bære sig selv i ryggen afhænger af mange ting, men feks IKKE at sadlen er en kombineret. Er det den sadel hesten og dig føler jer bedst hjemme i, er der INGEN grund til at udskifte til en dressur.

Bare klø på - billederne ser fine ud! Du vil kunne hjælpe ham til bæring ved; øgninger - frem og ned, versader og ikke mindst et godt underlag at ride på.
Fredriksborger - hva ellers?

0
0
Svar på denne tråd

ryggen op
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 15:54
Hvis jeg skal gå udelukkende efter det billede du har indsat, så skal der mere sædehjælp til, da det er skridtlængden den er gal med.

Dine arme skal længere ind til kroppen og overarmen skal nærmest være paralel med din ryg. Ellers runder du i skuldrene og forhindrer dermed det naturlige drev. Samtidig skal du kigge lidt mere op.
Det ser ud som om du falder lidt forover, netop pga. dine skuldre og albuers placering.
Når din opstilling er som på billedet, vil du spænde for meget i kroppen og dermed ikke kunne få vægten ned på sædebenene.
Samtidig med at dine arme er så strakt, at du ikke vil kunne slappe nok af i dem til at kunne bruge udelukkende håndleddet til tøjleføring. Istedet rider du i underarmen, hvilket får hesten til at hænge på biddet for ikke at falde på næsen.

Når man kigger på hestens skridt, så skal benet række efter jorden (være mere strakt). Det vil give mere svæv og hesten vil bedre kunne få bagbenet ind under sig.

Sædehjælpen styrer i første omgang bagparten, men tilbagelagte schenkler kan senere være til god gavn, men det kræver at sædehjælpen er på plads først.
Man kan evt. også efter sædehjælpen fungerer trykke hesten op fortil med schenklerne fremme ved gjorden, men det bevirker også at hesten løfter halsen.

Jeg ville nok ride hesten dybere, som på billedet indtil du har fået ryggen ordenligt med og derefter begynde på at løfte op fortil med schenklerne.

Altså hente bagparten først, for at give hesten muligheden for at få ryggen med og senere løfte hele hesten. Hesten vil så selv samle sig en del, når den får den større indundergriben og du vil nærmest kunne nøjes med at samle den tøjle op der bliver for slap.

Hilsen
Britta

8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner
0
0
Svar på denne tråd

Opstilling
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 16:25
I lighed med andre, så tror jeg også at det er din opstilling (og sandsynligvis sadel) der er blokerende for at han arbejder mere med bagfra.

For mig ser det ud som om at du sidder langt tilbage i sadlen og trykker hestens ryg væk under dig. Dine ben er for langt fremme (det er her den kombinerede sadel kommer ind i billedet) og du får dermed ikke understøttet din krop ordenligt, hvorved du kommer for langt tilbage på halebenet.

Du må gerne svaje lidt i lænden, så du holder hofterne fremme og skuldrene tilbage (mon dette er til at forstå??) på den måde kommer du frem og sidde på sædebenene i stedet for halebenet.

Du kan også med fordel løfte dine hænder en anelse (ca. 5 cm) og sørg så for at tomlerne peger fremad og ikke nedad mod hesten.

Som andre ville jeg også lægge hesten lidt dybere og med næsen lidt længere fremme, så giv lidt mere tøjle, så den har plads.(på billedet ser det faktisk ud til at den er bag lod).

Håber du kan bruge bare lidt af det :-)

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

takker...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 19:28
...tak for jeres svar - må sige at der er nok at tage fat på :-)
Jeg kan egentlig godt se fejlene når i nævner dem - og det vil jeg prøve at arbejde med!

Heidi: Jeg er næsten tvunget til at føle mig hjemme i den sadel - da det ikke er min hest og de ikke har andre sadler en denne hubertus sadel...men jeg syns nu at den er OK at sidde i men må indrømme at jeg ikk syns at den ligger ordentlig på ham....tror jeg skal ud og invistere i et gelé underlag eller lign.

M.V.H
♥ Tine ♥
og
♥ Shadow ♥

**Vær dit eget ikon**
(") (")
('.' )
(")-(")

0
0
Svar på denne tråd

En del forklaring.. :)
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 20:37
Hej.
Du skal få din hest til og træde bedre ind under sig, få den til at øge mer i traven fx. Du skal drive bedre og sidde mere ret og sidde lidt mer på sædebenene så man får den naturlige vægt fortil og bagtil. :)

LINK kig herunder:
LINKET _ TRYK HER

Billedet herover kan du se at rytteren sidder bedre ned bagtil på hesten, hesten går så godt nok fri trav - men den øger bedre og du ska få den til og træde bedre under sig og bruge sin ryg mere når du rider den.. Hesten hoved er sænket og går meget flot til biddet, søger frem mod biddet og dermed hjælper det også til at hesten løfter mer op i ryggen.. End hvis den gik over biddet fx som disse herunder: TRYK HÈR
TRYK HER OGSÅ

Du kan tydeligt se herover på billederne at hesten går
op med hovedet og automastisk også sænker ryggen.. Det er meget behagerligere når den har rytter på og sænke ryggen og gå ned til biddet..

Du kan få den til det ved:
hjælp af longering over tyngdepunktet - hedder det. Ved ikk om du har hørt om det???

Det kan jeg forklare hvis du vil???

Mvh Sandra :)

IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!!
OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
>:-(
0
0
Svar på denne tråd

Kan ikke forstå Jeres kritik...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 21:19
Alt taget i betragtning synes jeg hun sidder FINT.
Sadlen ser også ud til at ligge fint på hesten, det eneste der mangler er at schenklerne skal en anelse bedre tilbage og ligge.

Hendes underarm følger tøjlens længde perfekt, feks - hvor mange kan egt. dét?

Du kan sagtens ride dressur i kombineret, og dine omgivelser taget i betragtning synes jeg det ser super ud.

Rom blev ikke bygget på en dag ;-)
Fredriksborger - hva ellers?

0
0
Svar på denne tråd

Billedet
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 21:42
Hej

Hvis jeg skal vurdere ud fra billedet...

Så er din hest højest bagtil, derfor bliver det svært at rette ryggen op.
Hvis hesten ikke har problemmer i ridningen, skal du blot fortsætte der ;-)
Jeg synes I er mere end fine :-D

Kh Anja
0
0
Svar på denne tråd

I ser godt ud :)
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 08:58
Det mener jeg.
Hvis dine ben kom en anelse mere tilbage og ind tilsiden, vil hesten rette ryggen op og maven op.

I passer godt sammen.

Jeanette HN afhængig
ejer af
Appaloosa"get spottet"
haflinger"golden alpequarter"
0
0
Svar på denne tråd

HeidiS
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 13:25
>>>Alt taget i betragtning synes jeg hun sidder FINT.<<<

Jamen det er såmænd heller ikke ment som negativ kritik, men blot nogle forslag til, hvordan tingene kan blive endnu bedre.

Kritik kan jo også være positiv må du huske :-)

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Tak igen...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 14:51
...tak for jeres posetive svar og posetive kritik ;-)

Det er alt sammen noget jeg kan bruge!

Sandra: Jeg vil meget gerne høre om tyngdepunktet - og hvordan jeg får ham til det!

HeidiS: Tak for dit medhold :-D

M.V.H
♥ Tine ♥
og
♥ Shadow ♥

**Vær dit eget ikon**
(") (")
('.' )
(")-(")

0
0
Svar på denne tråd

lige et billede
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 15:05
mere...Britta du søgte efter at hesten skulle række efter jorden - det mener jeg at han gør her, ikk?

vi er godt nok på vej ud af billedet men man kan se hvordan han strækker benet.

M.V.H
♥ Tine ♥
og
♥ Shadow ♥

**Vær dit eget ikon**
(") (")
('.' )
(")-(")

0
0
Svar på denne tråd

Hej Tine!
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 17:54
Hejsa.

Jeg fik lige lyst til at kommentere dine billeder og komme med et par råd.
Hvis du vil have hesten til at løfte ryggen op og bære dig mere korrekt, så er det bare frem og ned med næsen. Det andet billede du har sat på, spørger du om det er sådan. Men det skal være meget mere nedad... Hans nakke skal blive noget lavere end ryggen, halsen hvelvet og næsen lidt foran lod.
Når jeg ser på billederne, så vil mit gæt være at han "bare" skal have pladsen til det, så vil det begynde at virke, for det er da ikke helt skidt ;-)
Mht dine ben, så må jeg tilslutte mig de andre: de skal en del tilbage. Så vil du også få et helt anderledes sæde. Prøv at smide stigebøjlerne.
Keep up the good work:-)

km.
0
0
Svar på denne tråd

lige netop
Forfatter: 
Dato:  04-02-2005 19:20
det jeg søgte efter hvad angår skridtlængden, men da hesten endnu ikke har opbygget muskler nok i hverken bagpart eller ryg kan den ikke gå med den høje rejsning uden samtidig at sænke ryggen.

Giv hesten 10-15 cm mere tøjle og lad den søge efter hånden dybere.
Du kan så vidt også godt smide tøjlen helt ind imellem og hesten skal søge ned mod jorden eller som den vil, hvis den er redet korrekt søge efter din hånd.

Hilsen
Britta

8-) Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

strategos-corner
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider