Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

parelli vs. Apassionata
Forfatter: 
Dato:  29-01-2005 00:28
Så sad man der og var publikum til stor forestilling med nogle af verdens fineste heste og ryttere.

og WOOOOW det var flot, storslået, elegant og appelerede til fantasien. Musik, dans, lys og alt det der.
glæd jer til at se det!

men min indre parelli-ånd (bwahaha)talte til mig under hele forestillingen. Jamen hvis nu man havde....ku man så ikke....man skulle godtnok være dygtig...men allligevel...verdens bedste rideskoler....hmmm...og så har de allesammen bid på...ja ja den samlede hest..men det må ku la sig gøre...engang i fremtiden....en dag....

Den eneste hest uden bid var "DEN BIDLØSE HINGST" som åbnede forestillingen og jo rigtig flot så det ud. Men en parelli-instruktør ville til hver en tid ha givet det nr. TOTALT baghjul. En af mine venner er trommeslager og han sir at man kan altid få et trommesæt til at lyde som en sæk kartofler. Underforstået at få en hest til at fræse rundt og se vild og fyrig ud og lave bukkespring-stejle og hurtigt lægge sig ned for at få en gullerod det er der ikke så mange ben i. kontakten/samspillet mellem hest og menneske i "liberty" DET er en kunst.

Senere kommer den her portoguisiske mester ind som også er kendt som "hestehvisker" og han viser dressur fra jorden af højeste skole, han taler om naturlighed og at hesten får lov at vælge selv, han tvinger den ikke. Alligevel har hestene indspændningtøjler på??

et andet nr. en pegasus figur hvor rytteren styrer lidt med vingerne (to "sticks" hun har i hænderne) men hun har stadig bid på. Det her nummer kunne hun sagtens ha udført uden hovedtøj. men igen...samlingen...

nå en utrolig flot forestilling som sagt, og der er noget i mig som appelerer til de spanske og portuguisiske ryttere. Jeg har iaften set noget af den højeste dressur, noget som jeg egentlig ikke hve så satans meget om. Men jeg mangler noget selvironi, noget humor, godt humør og den der gnist i øjnene hos både hest og rytter.

Til sidst kunne man få lov at gå ned og hilse på både hingste og ryttere, hvilket jeg valgte at springe over, for denne gang.
Jeg havde sikkert bare lidt tumpet spurgt pegasus rytteren om hvorfor hun ikke lavede det der uden hovedtøj, det havde jo set meget smukkere ud :-P

---
best regards/venlig hilsen
laxez NY PRÆSENTATION (y)
The fool doth think he is wise, but the wiseman knows himself to be a fool.(As You Like It V.i. 30-31)Shakespeare.
0
0
Svar på denne tråd

glæder mig...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2005 10:19
Jeg skal ind og se det i morgen aften, og jeg er også spændt! Men som du selv siger, så skal der meget til at overgå parelli instruktørerne når de først folder sig ud med liberty og freestyle riding.

Jeg glæder mig mest til at se hende pigen der laver liberty med en hvis hest. Hun var i equipage, hvor de skrev at hun skulle være en af verdens dygtigste til fri dressur. Så nu må vi se om hun kan slå Honza, Mikey, Wally eller Aimy i liberty :-D

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

Ciller....
Forfatter: 
Dato:  29-01-2005 15:20
Hvad tid ska du ind og se det imorgen?

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
0
0
Svar på denne tråd

Og saa lige sikkerheden
Forfatter: 
Dato:  29-01-2005 20:16
Nu er der jo ogsaa lige det med sikkerheden? Hvad ville der ske hvis en hest pludselig mistede besindelsen paa grund af et eller andet?

Af forsikrings grunde ville jeg nu nok ogsaa have en eller anden form for toeler paa hvis uheldet var ude.

Jeg er sikker paa at en parelli instruktoer kun skal bruge cirka 5 minutter til at laere en hest at vaere helt rolig med al larmen, menneskerne, lyset etc. men alligevel.

Jeg ville nu gerne selv have set showet.

Hav en god dag

Frank
0
0
Svar på denne tråd

bimboe...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2005 00:41
kl. 19. Hvorfor?

0
0
Svar på denne tråd

Levade
Forfatter: 
Dato:  30-01-2005 01:22
Nu var vi inde og se Levade sidste år, og kort tid efter kom det i fjernsynet, så det håber vi også Apassionata gør.
Jeg kan også blive irriteret af at de bruger indspændningtøjler.

Mona
;-) www.stutteri-kronplet.com ;-)

MIN HEST ER MIT SPEJL, SOM UFORFALSKET GENGIVER MINE DÅRLIGE OG GODE LUNER. SE DIN HEST I ØJNENE OG LAD DIG IKKE SKRÆMME AF SANDHEDEN
;-) (AF BENT BRANDERUP) ;-)

Søgaard
0
0
Svar på denne tråd

lidt om hestene - jeg har hørt
Forfatter: 
Dato:  30-01-2005 12:53
jeg har hørt lidt fra nogle veninder en af hestene og hvorfor det alligevel er fantastisk det den kan.

den hvide lusitano som indleder showet i frihed var tidligere så aggressiv at den angreb folk. den var dybt frustreret og stolede ikke på nogen. ingen kunne ride den eller bare nærme sig. Så købte hende pigen den og efter to års prøvelser fik hun endeligt hingstens tillid så hun kunne arbejde med den. Det er da flot at hun har fået så aktiv og glad en hest ud af den. tænk på - den skal lave dette nummer to gange om dagen !! og med energi hver gang.

Det meste af forestillingen var cirkus - men det var bestemt underholdene.

Rid smukt
Rid Klassisk.

0
0
Svar på denne tråd

Ciller...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2005 20:02
Ikke for noget særligt.
Var derinde kl 14 idag.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Ja......
Forfatter: 
Dato:  30-01-2005 23:48
Tænkte nok det var derfor :-) Hvad syntes du om det?

0
0
Svar på denne tråd

Parelli
Forfatter: 
Dato:  31-01-2005 14:33
Jamen det er da muligt at en Parelli instruktør ville have "disset" showet, men det gør det nu ikke ringere.

Der er mange måder at gøre tingene på - dette var en af dem. Parellis metode er en anden.

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Hvis jeg skal
Forfatter: 
Dato:  31-01-2005 21:05
være ærlig, så synes jeg det var kedeligt. Det var det samme igen og igen, og kvadrilleridning, kan jeg tage til Roskilde og se, når der er dyreskue.

Men lille Lady og introen var godt.

Hva med dig?

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

hehe...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2005 22:01
var heller ikke imponeret :-)
Jeg tror at vi garvede parellier er en smule skadede, for vi har set præstationer der er betydelig flottere masser af gangene. Og så lægger man bedre mærke til fejlene når man ved hvad man skal kigge efter...

F.eks. åbningsnummeret har jeg kun en ting at sige til: DISRESPEKT!
Hesten skubbede på pigen konstant, sparkede ud efter hende og var ved at rende hende ned. Når den stejlede så det ud som om (fra min plads) at den var enormt tæt på, og da den skulle neje bed den efter hende fordi den ville have guleroden. Jeg sad og fik helt sved på panden på hendes vegne, og ventede at den ville rende hende ned hvert øjeblik.
Min veninde, som er level 2, var inde og se det lørdag aften, hun siger at den rendte ind i hende der, så hun røg til siden. Og i starten da hun sad på jorden og den kom galopperende, måtte hun flytte sig ellers havde den drønet lige ind i hende.
Selvfølgelig så det smukt ud, med en stor hvid hest med silke man og hale, og lyshow og det hele, men har man først set Wally, Aimy, Honza, Mikey osv. lave liberty, så var hendes kunnen vand i forhold til :-(

Generelt var hestene smukke og dejlige, men de fleste var spændte og kandarstængerne lå vandret.
De numrer jeg var mest imponeret over, var dem med de der lange stænger "carrachas" eller hvad pokker de hedder. DET var flot, syntes jeg!

Det er jo faktisk lidt ærgeligt at man, fordi man lærer de ting man gør i parelli, ikke kan nyde et flot show som appassionata. Gad vist om man kan få erstatning for arbejdsskade :-D

0
0
Svar på denne tråd

man må selv om det
Forfatter: 
Dato:  31-01-2005 22:33
Uanset hvilken overbevisning eller "stil" man har skal jeg være den sidste til at anfægte nogen.
Parelli er én af dem som har formået at få en masse hesteelskere til at indse at man kan være med sin hest "naturligt".
Det er det unaturlige, tvangen, "slaveriet" om man vil jeg kritiserer. Jeg lyder måske lidt frelst men jeg mener at det absolout ER en realitet!! Hestene har ikke bedt om os. vi kan ikke være bekendt andet end at gøre et forsøg på at gi dem et godt liv med os. På deres premisser! Vi skylder dem den tjeneste!!

ja ciller fuldstændig parelli no way back nørdet!!
Jeg syntes jeg så en masse leftbrain heste i det show.:-( ...eller er det nu højre??? ihh jeg roder altid rundt i det. 8-)

---
best regards/venlig hilsen
laxez NY PRÆSENTATION (y)
The fool doth think he is wise, but the wiseman knows himself to be a fool.(As You Like It V.i. 30-31)Shakespeare.
0
0
Svar på denne tråd

hihi...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2005 22:42
Du mener jo nok rightbraint (y)

Ja, man kan sgu nok godt kalde os parellinørder ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænkte
Forfatter: 
Dato:  01-02-2005 13:21
også, at det var utroligt hun ikke fik et forben i hovedet.
Og så så den ikke speciel afslappet og glad ud, mere hidsig og ondskabsfuld.
Nu er jeg jo ikke så langt i det(parelli) eller horse in harmony show :-D men kunne sagtens se, at det så liidt forkert ud.

Det var også flot det med stængerne, dog var det lidt langtrukken. Jeg ofrer ikke flere penge på det, vil hellere se Honza´s video på nettet "horse whispere too", den er fed, og meget mere show agtig, og jeg kan se den igen og igen.

Vi må være arbejds/hjerneskadet ;-D

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

uimponeret..
Forfatter: 
Dato:  01-02-2005 16:45
Nu er jeg ikke den store kender inden for Horsemanship (parelli)... men kan kun give jer ret i jeres oplevelse af showet! Jeg var heller ikke super imponeret. Er glad for at der er andre der undrede sig over åbningsnummeret. Jeg så det lørdag aften, og for mig så det også ud til at den rendte hende ned. Sad dog et stykke tilbage så kunne ikke rigtig se det... Havde samme oplevelse af hestene der blev redet... stramme og ikke redet i gennem, de manglede en del for at vise øvelserne korrekt (set med mine kritiske dressurøjne). Synes dog at Lady showet var total i orden. Den shetlænder var da i orden! Og så synes jeg også det med ham portugiseren og capreolerne var ret flot og godt, mest fordi han gjorde lidt ud af at fortælle, hvad det var der foregik!
Princesse Nathalie... Åh Ja! Synes bare ikke at hun imponerer nogen steder! Hendes hest kunne/kan jo ikke hamle op med noget som helst... DEn var total kedelig i forhold til de andre heste, som havde masser af løft. Og så skulle hun måske lade være med samle den så meget i piaffen, så den mister takt og bæring... hmm... bare min mening... synes hun faldt alt for meget igennem... havde også ventet at se Ulla Salzgener og Rusty, de er nemlig med at de fleste andre shows... så kunne ikke lade være med at være lidt skuffet....
Men kunne man nu gemme de her trænede hesteøjne lidt væk og så bare opleve showet, med musikken, kostumerne og ikke mindst hestene, så ville det have været ret godt - ikke fantastisk men bare ret godt. Følte lidt da jeg gik ud at jeg havde betalt overpris for det...
(en sidebemærkning: Kunne ikke lade være med at leve lidt høj på, at 3. sæde til venstre for mig, var besat af en vis hr. Brian Laudrup :-D)

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

Part søges til Tinker i Velling, Ringkøbing

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine... Er det fantomsmerter ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Apassionata
Forfatter: 
Dato:  02-02-2005 09:56
Jeg er meget enig med mange af jer. Åbningsnummeret gav min først gåsehud pga det bare var så smukt lavet - men så efter ikke ret mange sekunder blev det vendt til det modsatte. Hesten var vild og så ganske rigtigt ud til at trampe hende ned, bide og stejle op ad hende - tæt nok på at kunne ramme hende hver gang.

Der var for mange gentagelser fra Levade synes jeg.

Og kvadrille? Der var liiiige lidt for meget.

Hestene gik med kandar og var absolut "spændt" ind - de burde kunne ride uden så hårdt et bid!
Jeg praktiserer ikke hms, men går stærkt ind for det og jeg sad godt nok og tænkte mit under hele showet.

Det bedste nummer ved showet? Var bestemt Lady og så det med araberne, hvor de hopper op og ned - det var show. Det andet kan man jo næsten se til hvert et dressurstævne eller dyreskue!

Min søster købte dvd´en - men jeg blev SÅ skuffet, da jeg fandt ud af, at der intet var med araberne >:-(

Overpris for det show er min mening - og havde endda købt de dyre billetter denne gang.
Så nu - slut med hesteshow. Vil hellere bruge mine penge på et kursus i Hms eller lignende!

De, der siger, at det ikke kan lade sig gøre, skal lade være med at afbryde dem, der allerede er i gang med det.
0
0
Svar på denne tråd

Det hvor de
Forfatter: 
Dato:  02-02-2005 11:25
laver de forskellige stunts fra jorden og springer op i luften, er bare meget bedre med "Den spanske rideskole". Det er show for alle pengene.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Jeg blev tilbudt
Forfatter: 
Dato:  02-02-2005 18:32
Jeg blev tilbudt at komme ind og se det, som fødselsdags- og julegave, men det ville jeg ikke...

Flot ser det måske ud - jeg så Levade SHow i TV sidste år... Men jeg bryder mig ikke om at se på det. Det der kandarbid og sådan... Nej, jeg forstår ikke de kommer ud i alt det der med samhørighed og vice versa, for var det virkelig samhørighed hvorfor har hesten så stadig kandar i munden?
Desuden bryder jeg mig ikke rigtig om heste der bliver lavet til showdyr på den måde...Lille hest, høj musik, nervøs rytter, publikum der klapper, turneringer...
Desuden har jeg hørt at de træner hestene på en meget hård måde dernede, og det er jeg ikke så vild med at støtte.

Det er sådan set hvad jeg synes, selvom... ja... vi har jo ytringsfrihed i dette land... så det er min mening om sådanne shows...

- Heidi
Savner jer, Lena og Margit

0
0
Svar på denne tråd

Nogen kloge hoveder?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2005 18:36
Ved nogen af jer kloge hoveder om man kan købe videoen/dvd´en ude eller er det kun ved selve showet?

:)

Mvh Sandra

IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!!
OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
>:-(
0
0
Svar på denne tråd

Skuffet...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 01:37
Er jeg den eneste, der var skuffet?

Efter åbningsnummeret, hvor jeg nærmest fik en klump i halsen, kedede jeg mig hele 1. halvdel af showet. Kvaliteten øgedes efter pausen og shetlænderne var da ikke til at stå for, meeeeen, i mine øjne var Apassionata ikke pengene værd.
Havde købt de dyreste billetter, men sad alligevel og gloede ind i baghovedet på hende foran og syntes faktisk showet var lidt kedeligt.

Nej så hellere en god gang Monty Roberts. Det var simpelthen så inspirerende og rørende at se ham i Herning sidste år.

Er der andre hesteshows I kan anbefale til en kritisk sjæl?
:-)

Louise
0
0
Svar på denne tråd

Ved ikke rigtig
Forfatter: 
Dato:  03-02-2005 22:21
Jeg må indrømme at da jeg sad i det kunne jeg ikke lade være med at synes at det var ret flot, men efter at have fået tid til at tænke over det, undre det mig ret meget, at hvis de var så gode hvorfor skulle de så ride med indspænding? Du kan sagtens samle en hest uden brug af tøjler overhovedet. Så her i sommer et hms show, se det var flot... Hende instruktøren (eller hvad man nu kalder det) og hendes hest var helt fantastiske sammen. Hun red og sammlede den helt perfekt uden brug af saddel eller hovedtøj... Man kunne samtidig se at både hun og hesten nød det. I Apassionata virkede det ret stift i mange af tilfældende. Det virkede som om at både heste og ryttere kedede sig i alle kvadrillerne... Hestene virkede meget anspændte...

Med venlig hilsen
Rebecca

Det gælder ikke om at have magt over en hest, men at blive ven med den {>
Hestens mest naturlige ønske er at leve i samarbejde og ikke i konflikt.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider