|
|
| Træning fra jorden - opstart?? |
|
|
Hej Alle,
jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i startede op med den klassiske dressur/akademisk ridning's øvelser fra jorden:
hvilken øvelse startede i med og hvordan?
Havde i et træningsforløb?
Klarede i det selv eller fik i undervisning?
Var du alene, eller havde du hjælper på?
Håber i kan svare på mine spørgsmål.
Vh Sinikka
Fantasi er bare intelligens der more sig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske .... Hehe |
|
|
Startede med longering over tyngdepunktet..
Jeg rider ikk som sårn klassisk men jeg bruger RIGTIG meget af det der overtrædninger over tyngdepunktet...
Held og lykke alligevel 
IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!! OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En god bog |
| Forfatter:  |
Frank Carlsen |
| Dato:  |
21-01-2005 18:05 |
|
Hej Sinikka
Jeg har lige faaet en bog der hedder "Lessons in Lightness" af Mark Russel ISBN 1-59228-360-9. Jeg ved ikke om du laeser engelsk eller om den kan faes i Danmark.
Hvis den kan er det et godt koeb da den i detaljer beskriver baade oevelser paa jorden og i sadlen.
Den koster lige omkring $16.00 hvis du kan bestille den hos www.amazon.com eller $22.95 i boghandelen.
Det er en god introduktion til emnet.
Frank
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er en god ide |
A |
21-01-2005 18:35 |
|
at få noget undervisning i starten, for der er mange ting at holde øje med, både hvad angår dig selv/dine bevægelser og hesten og dens bevægelser.
Man starter med at sikre sig, at hesten kan bære sig på den invendige hofte, ved fra jorden af at få hesten til at lave overtrædning på en volten af varierende størrelse. Der er nogle gode billeder mener jeg i den tråd, der hedder noget i stil med klassisk vs. almindelig dressur.
Træningen foregår lidt som en stige, når du mestrer at stå på det nederste trin, så kan du gå til det næste trin osv.
Lav en træningsplan sammen med en underviser, lad være med at sætte tidsangivelser på, men nogle anvisninger for, hvor sikre I skal være i en eller flere øvelser og hvordan de skal udføres inden I kan gå videre.
Overtrædningen og bæringen er et absolut "must" for at kunne gå videre, nogle arbejder så udelukkende med skridt og går først i gang med trav, når der er styr på sidebevægelser (versade, traversade) i skridt, andre går først igang med sidebevægelserne, når hesten har en rimelig balance i trav og galop i longen. Det afhænger også af hesten, hvilke øvelser der er bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| weekendkursus |
anne-marie |
21-01-2005 18:44 |
|
Jeg startede ud med et weekend kursus hos Christina holmbæck. Det gav en rigtig god start idet der var god tid til at fordøje den store mængde teori samt se de andre i action. ( som virkeligt er lærerigt)
Det var også rigtig dejligt at have en "støttepædagog" ved siden når man selv var på.
Efterfølgende trænede jeg de ting, jeg var blevet undervist i.
For mit vedkommende drejede det sig først og fremmest om at hesten skulle løsgøres ved voltearbejde, dvs. samle alle muskler på indvendige side, slappe af og strække musklerne på udvendige side, samt begynde at svinge indvendige bagben op under tyngdepunktet.
Voltearbejdet har jeg brugt laaang tid på, idet jeg ville være sikker på, at jeg kunne se hvornår det var rigtig og forkert.
Som gevinst har jeg fået en hest hvis muskelsætning har ændret sig ret markant, hun har nu en rigtig fin overlinie.
I takt med voltearbejdet blev bedre startede vi ud med versader, først få skridt og senere mange. Efterfølgende kom traversaderne til.
Jeg har løbene været på kurser ( med hesten) og fået rettelser og ny inspiration til træningen.
Summa summarum, kan det anbefales at starte ud med et weekendkursus
Rigtig god fornøjelse med træningen.
Venlig hilsen Anne-Marie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tag... |
|
|
Et kursus hos én, der virkelig har forstand på hvordan du gør det korrekt, få personen til at forklare, hvordan du starter ud, og hvordan du kommer videre derfra.
Mine svar:
hvilken øvelse startede i med og hvordan?
Jeg startede med at longere med indspænding for at smidiggøre ham og give ham bedre balance.
Havde i et træningsforløb?
Jah, det havde jeg.
Klarede i det selv eller fik i undervisning?
Jeg fik hjælp af min ridelærer, til at få styr på de forskellige måder.
Var du alene, eller havde du hjælper på?
^
VH Christina med Major & Rocky
Rollo, Ida(Halifax) og Stina M&R = - De tre tosser på en tømmerflåde;b*Stolt*
Min hest er ægte militær? ;b
MSN: Marock_dyret@yahoo.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kursus |
|
|
Jeg er selv begynder indenfor akademisk, og man kan ikke læse sig til det - BB's bog er ikke en lærebog.
Man skal have undervisning, bedst så ofte som muligt. Men der er kurser:
kursus i Hillerød
Det er ikke billigt, men jeg håber, at det er pengene værd ( for jeg skal med ). Du kan evt. deltage uden hest - teorideltager, og så snakke med Michelle om undervisning af hende eller andre.
hilsen jan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker |
|
|
Hej Alle,
tak for svarene. Jeg vil prøve at købe den bog der bliver talt om og se om den giver noget.
Jeg har faktisk overvejet at tage på et weekendkursus, men jeg kender ikke nogen der har været af sted, så jeg mangler lige at vide om man får noget ud af det. Såhhh, Dan Fortæl endelig om du fik noget ud af kurset  .
Vh Sinikka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undervisning |
|
|
Jeg er også startet med at ride klassisk først på efteråret.
Jeg har fået timer når jeg havde behov for det. Og jeg synes helt klart at det ikke er nok at købe en bog, fordi man ikke så let kan se sine egne fejl, og når det samtidig er noget nyt så er det lidt svært...
Jeg er sikker på at du vil få noget ud af et kursus.
Man lærer meget af at se andre modtage undervisning også.
Jeg har i undervisningstimerne fået rettet rigtig mange fejl, som jeg slet ikke selv var klar over at jeg lavede. Så jeg vil helt klart anbefale undervisning
Min hest og jeg startede ud med at lære ham at søge frem og ned. Dette skete ved at han havde kapsun samt træktov på. Da han kunne det, øvede vi bøjning og at han skulle træde indvendige bagben til/over tyngdepunktet. Så er vi ved ved at øve versader samt lære ham at vige for tøjlen eller hvad det nu hedder.
Held og lykke med jeres træning!
Mvh
Anita N
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undervisning i eget tempo |
|
|
Hej Anita,
ja, jeg tror at du har ret mht undervisning.
Jeg HAR læst noget omkring emnet, men jeg synes ikke at det er ligetil. For min gør ikke ligesom dem i bogen  .
Men det er også lækkert at få undervisning efter behov - så kan man komme fremad i eget tempo. Jeg er bare i tvivl om der er nogen underviser, der vil komme ud til mig alene - for der er ikke andre end mig.
Men det er sikkert smartes at starte op på et weekendkursus (først uden hest og derefter med) - for så har man måske fået teorien sat lidt på plads inmden man skal forholde sig til heste også.
Vh Sinikka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undervisning |
|
|
Hej Sinikka,
Jeg er i hvert fald utrolig glad for min undervisning. Det er gået lidt langsomt, ikke pga. hesten, men pga. mig. Jeg har syntes at det var ret svært... Der var så mange ting man skulle kigge efter, såsom, hvad laver min krop egentlig? Slapper jeg af eller spænder jeg i en masse muskler (som medfører at hesten også spænder), flytter jeg mine ben eller er de gået i stå, fordi jeg synes det er svært at overskue det hele, samtidig med man skulle gå rundt på en cirkelvolte osv. osv. Jeg ville aldrig have fundet ud af det uden underviser tror jeg ikke.
Måske ville man også misforstå noget af det man havde læst, hvorved øvelsen blev udført forkert. Jeg har ikke selv læst bøger om emnet, og ved derfor ikke hvor grundigt det er beskrevet.
Nej, ens egen hest gør jo ikke altid det de viser i bøgerne.
Min underviser kører godt nok ud til "enkeltpersoner", men så tager hun kørselspenge. Men da hun ikke bor så langt fra mig er det jo fint nok. Jeg ved ikke lige hvem der underviser på Sjælland, men der er sikkert mange flere end her i Jylland tror jeg.
Det er da en god ide med et weekend kursus. Der er meget teori. Men jeg tror også det vil være godt at have hesten med, så du kommer i gang med det samme og får det prøvet. Det er jo aldrig det samme at kigge på som at skulle gøre det selv.
Mvh
Anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| weekendkursus = top |
Stina |
24-01-2005 15:33 |
|
Jeg startede på et weekend kursus 1/5 2004 med Christina Holmbæck - det var meget godt og en rigtig eye opener
vi fik meget ud af det - du kan se mange billeder af vores opstart på www.superheste.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| extra materiale |
|
|
jep undervisning skal der til - som med alt andet.
men for at være lidt på forkant med hvad du skal lære og med de forskellige begreber og udtryk så kan jeg anbefale følgende:
Undersøg om du kan låne BB´s to første videoer (i video 2 er der mere om arbejde fra jorden) af nogen. eller køb dem (de koster 400 kr stk). de supplere bøgerne ok.
på biblioteket findes der en video der hedder "Schooling horses in-hand" der er en bog der hører med (men som man skal finde selv ude på hylden). den er på engelsk og ikke helt nem da det er jordarbejde a la rideskolen i wien - altså lidt mere kompliceret i udstyr osv. (bla. hjælpetøjler af og til !!?). men den er god til at kunne se hvad hesten skal kunne og træne sine øjne i at se.
der findes også en lille bog der hedder : "abc i arbejde fra jorden" . ok lille bog.
på nettet kan man købe en del videoer (på tysk eller engelsk) om emnet - men det koster jo alt sammen og det er bedre at få undervisning med sin egen hest.
skriv ind i din kalender at der er klassisk dressur dag d. 21 august i nordsjælland (kan ikke huske hvor). det er nordsjællands landboforening der arrangerer. du kan komme og få gode råd, få set lidt forskelligt og lære nogle folk at kende + hygge dig. Det er sådan en amatørdag hvor folk kommer og viser hvad de nu kan - men der er vist også nogle mere dygtige ryttere med har jeg hørt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| d. 21 august |
|
|
Hej Lykke,
tak for tippet vedr. den 21. august, der vil jeg da klart med  .
Mht til BB's videoer, så har jeg fået de 2 første i serien og der ser det hele bare så nemt ud. Jeg synes egetlig at han forklare det så jeg kan forstår det, men det der med liiiige at få heste til at forstå hvad jeg mener går ikke lige så godt  - han vader bare rundt om mig istedet for at gå ind under tyngdepunktet.
Men jeg må på kursus først uden hest og derefter med hest, så må jeg da blive klogere
Vh Sinikka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt råd |
|
|
sinikka.
hvis han bare vader rundt om dig: har du kapsun på ? ligger den godt ?
hvis han har kapsun på så stil dig skråt foran ham med din albue (den med linen - fastgjort i midterringen)lidt ind foran kroppen og underarmen strakt frem med stærkt lige håndled. hvis han så presser på og moser forbi dig så har du meget mere styrke (hele din krop)så han ikke skubber dig. Men faktisk starter du med bare at stå med ham helt tæt på dig. du har fat i linen helt oppe ved ringen. på den måde kan han kun gå et eneste sted hen - uden om dig - og bøje sig samtidig. du jager ikke på ham eller presser ham frem, men opmuntrer ham lidt med stemmen indtil han begynder at bevæge sig. så roser du ham meget. det første han skal lære er at stå , gå frem og stoppe -på stemmen og din krop.
Han vil automatsik søge frem og ned med hovedet og evt pruste når du gør det rigtigt. det er super godt og han skal have meget ros.
du går selv lidt baglæns skråt foran/ved siden af ham så du kan se hans bagben.
hvis han er nervøs så nøkker du blidt i kapsunen til han løsner sig. du kan evt prikke ham blidt i lejet mellem skulder og hals. Når du kan se at musklerne tydeligt "falder ind" mellem skulder og hals er han afslappet. ligeledes skal musklen helt oppe ved kæben / nakken være løs og der skal være en tydelig fordybning lige bag kæben. underhalsen skal være helt slap. du skal kunne fornemme at han bøjer sig frit og let i hele hans længde - fra mule til halespids. (få evt en ven til at tjekke at halen vender ind i volten - når den gør det så følger den rygraden rundt i bøjningen).
når det begynder at gå bedre kan du tage mere og mere afstand til ham og tilsidst komme ud på en større volte hvor du kan begynde at trave. men der vil af og til være brug for at hente ham ind tæt på igen. man skal huske at variere voltens størrelse og retning tit - og også tempoet. husk at der er flere tempi i skridt og trav.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det skal prøves |
|
|
Hej Igen,
det skal afprøves. Jeg kan se, at det jeg har gjort forkert er, at have ham for lang væk fra mig og dermed ikke have nogen mulighed for at korrigere ham.
Men lige nu er jorden bare al for hård, mine heste gider dårligt være på fold
Jeg har haft "trænet" ham med hovedtøj, da jeg ikke har en kapsun (jeg har aldrig rigtig forstået hvad forskellen på den og en almindelig grime skulle være):o) - vil der være en forskel på at bruge kapsun i forhold til hovedtøj?
Vh Dorthe
P.s. Tak fordi du tager dig tid til min uvidenhed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kapsun |
|
|
Hej
Håber det er i orden at jeg blander mig i jeres snak.
Du skal ikke bruge hovedtøj, da du derved rykker ham i biddet.
Forskellen på en grime og en kapsun... Jo altså, en kapsun har 3 ringe der sidder på hestens næseryg, en grime har kun en, der sidder nedenunder. Kapsunens næsebånd kan spændes ind og ud. Når man arbejder med kapsunen skal næsebåndet være spændt rimelig stramt, således at kapsunen ikke glider rundt.
Når man træner med kapsun, sætter man et træktov/longetov i den midterste ring, og når du skal have hesten til at søge f.eks. frem og ned, gør du det ved at lokke/hive i træktovet. En dag jeg havde glemt min kapsun tror jeg jeg øvede det bare med grime...? Men når man hiver i træktovet bare sat i grimen, skal man bruge MANGE flere kræfter og trykket kommer heller ikke det samme sted. Så en kapsun er helt klart god til træning fra jorden.
Jeg har selv købt en nylonkapsun til 200 kr. og den er helt ok
Mvh
Anita N 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kapsun |
anne-marie |
27-01-2005 11:39 |
|
kapsunen er et helt uvurderligt redskab når man først har haft den i hænderne.
Funktionen i forhold til grime er meget forskellig.
Ved arbejde i kapsunen påvirkes næseryggen og du korrigerer hele kraniet, modsat trensebiddet hvor det er kæben der påvirkes.
Der er stor forskel på kapsunerne, BB modelen har en (cykel) kæde i stykket over næseryggen, hvorimod longeringskapsunerne har tre metalplader.
Mvh. Anne-Marie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapsun |
|
|
Hej Igen,
dejligt at få svar på mine uklarheder  - så det er helt fint for mig at i bryder ind.
Men skal jo nok have prøvet sådan en kapsun for at mærke forskellen, men når i forklare, lyder det jo logisk nok. Det kunne være at jeg skulle overveje at investere i en kapsun.
Ved i om man også bruger kapsuner på kurserne??
Vh Sinikka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sinikka |
|
|
ja sinikka - der er en KÆMPE forskel ved at bruge kapsun. fordi kapsunen virker løsgørende helt af sig selv. kapsunen gør at hesten skal flytte hele sit kranie (den ligger jo på næseryggen) der jo sidder fast på halsvhvirvlerne der jo igen er en forlængelse af ryggen og halen. den kan ikke "snyde" ved at lægge hovedet på sned - det kan den med grime eller trense. kun meget øvede heste kan trænes sådan på en trense.
prøv at tjekke dette: hesten står stille - du rykker lidt til siden i trensen somom du ville runde hesten. hvad sker der? mit gæt er at hesten lægger hovedet på sned eller rykker kroppen væk så den igen står lige. den tager ikke hovedet ned. Halsen bliver ikke jævnt rundet og slet ikke kroppen. hesten knækker kun ved skulder / hals sætningen og er ikke løs helt oppe ved kæben. Prøv igen med grime: mit gæt: lidt at det samme sker. så prøv med din hånd at holde den over næseryggen et stykke oppe (der hvor kapsunen ville sidde) , giv små ryk. det der sansynligt vil ske er at hesten bøjer i hele halsen og kroppen, skyder hoften lidt ind og søger frem og ned med hovedet. jeg har selv prøvet dette med flere heste.
der er mange forskellige kapsuner at vælge mellem. dem af nylon er billige, men de er store og klodsede og de glider nemt rundt hvis ikke linen er helt løs hele tiden. det er svært at nøkke med linen uden at den glider.
så er der BB´s som er virkeligt god, men også meget dyr (998 kr). den har en cykelkæde indeni og ser sådan her ud:
ulempen er at af og til kan kæberemmen glide ind i øjet på hesten. der mangler en rem under kæben. den kan købes hos BB på stengården.
så er der den massive spanske kapsun. det er en jernbøjle med læderovertræk. man kan købe dem løst til at sætte på en trense (med en spore-rem nedunder).
de er billigere (230 kr) men jo ikke flexible. de passer dog til de fleste hestes næserygge. (jeg har selv en til min lille pony -passer perfekt. en veninde har en til sin store varmblod - her passer den også ! øøøh).
den ser sådan her ud:
den kan købes på www. klassisk-dressur.dk
Det kan denne udgave også. Den er næsten magen til BB´s kapsun. koster 875 kr.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke en videnskab :o) |
|
|
Hold da op, jeg ante ikke at der var så meget at vide om kapsuner.....
Men så har jeg da fået udvidet horisonten
Jeg vil gå på jagt efter en brugt kapsun, og så kan jeg vurdere om jeg skal købe en bedre når jeg har prøvet den.
Vh Sinikka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glemte en kapsun |
|
|
Lykke du glemte lige de ganske almindelige læderkapsuner i priser fra ca. 400 kr og op.
Jeg synes nu ikke at min nylon kapsun er hverken stor eller klodset. Den er lavet i et virkelig lækkert nylon materiale. Den er måske klodset i forhold til BB's dyre læderkapsun, men ikke i forhold til de almindelige læderkapsuner.
Kapsunen skal spændes til for ikke at glide rundt, men det gælder sikkert også læderkapsuner.
Jeg synes også BB's kapsun er lækker, men 1000 kr for en kapsun, puha, det er godt nok mange penge. Så da hellere købe en billig evt. brugt i første omgang, indtil man finder ud af om denne træningsform er noget for en.
Hvorfor satte du ikke billeder ind af en nylon kapsun samt en almindelig læderkapsun også? Så man kan se hvad man har at vælge imellem?
(Jeg kan desværre ikke finde ud af at sætte billder ind endnu  )
Mvh
Anita N
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her er de |
|
|
jeg skulle lige finde billeder af de andre kapsuner. her er de:
nylon (146 kr hos shires):
læder (342 kr hos shires):
på "min" gård har vi en læderkapsun som denne. den bliver aldrig brugt og er aldrig rigtigt blevet det. den er stor, klodset, meget tung og omstændelig at surre fast. og den glider alligevel en smule rundt. Man skal tage sig lidt sammen for at gide sætte den på (ok vi bruger dem på flere forskellige heste). så er det bedre at købe en der er dyrere og så gide at bruge den.
men ja - de lækre er meget meget dyre. forstår ikke hvorfor. det er jo samme materiale ?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|