Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

KAN ikk holde hende HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 06:45
hej..

ja sagen er den at min plag er blevet fuldstændig sindsyg når hun skal ud,det er sårn at jeg faktsik ikk kan hode hende, så min venidne bliver nød til at tage hende ud og så hjælper jeg.. hun løber bare afsted og stejler når man vil dreje hende rundt, det gør hun ik så tit men det sker da en gang i mellem..
HUn er 1½ år gammel nu, så hun er ikk lige den stærkeste men aligevel er hun svært ved at holde hende..

Nogle der måske kan komme mee det godt tip for det er virkelig træls hun gør det..??

Kram Pernille...

Elsker bare Pintoer.. har selv et lille følle bølle..
0
0
Svar på denne tråd

hingstekæde
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 09:07
prøv at brug en hingstekæde så kan du holde lidt bedre fast i hesten.... men man skal heller ikke have for hård hånd med sådan en for så gør man ondt på hesten jo....

nu ved jeg ikke om du kender en hingstekæde men det er en kæde du trækker igennem under grimen så har du bedre fast i hesten.....
:-Ptjek min præsentation og se min nye dejlige traver mille og skriv lige i min gæstebog da den sulter 8-)

mig og mille søger en der vil undervise os lidt.... please hjælp os.... bor på als....
8-)
0
0
Svar på denne tråd

gå og stå træning
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 10:49
Lav noget gå og stå træning, hvor du ved hjælp af dit kropssprog lærer hende at hun skal blive udenfor dit personlige rum indtil du inviterer hende ind. På den måde accepterer hun dig mere, og du skal ikke kæmpe en kamp hver gang i skal gå en tur.
Det er også lettere at lære hende disse grundlæggende ting nu inden hun bliver alt for stor og stærk.
Mange plage får denne periode hvor de lige skal prøve grænser. Min egen hoppeplag på 1½ har ikke haft den endnu. Og jeg håber at vi går fri...
Jeg har selv haft en hoppe der engang imellem bare skred fra mig, hvis hun lige havde lyst. Det gør hun ikke mere, hun bliver pænt bag mig og er meget afslappet nu hvor hun ved at det er mig der er lederen, og at jeg nok skal tage mig af hende, så hun ikke behøver at være sådan på vagt hele tiden.

Ved du noget om hvorfor hun pludselig ændrede adfærd? Kommer hun f.eks. sidst ud, eller har hun oplevet et eller andet dårligt eller lignende?

Mvh
Anita N
0
0
Svar på denne tråd

hejzza
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 12:00
hej
Har du prøvet at bruge et hovedtøj på hende?for et stykke tid siden gjorde en hest jeg kender det samme som din men det hjalp med et hovedtøj........
kram
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 15:01
Jeg har haft det samme problem. Din hest mangler respekt og prøver dig af som leder.
Du kan træne horsemanship for at øge tillid og respekt.
Men du kan også anskaffe dig en snorgrime eller en kapsun.

Det er dig der skal lære hestenssprog, ikke hesten der skal lære dit.
0
0
Svar på denne tråd

Bimmer og mille
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 16:42
Er sådanset enig med dig, men det er tit en god ide at ligge kæden over næserygge hvis den har tindens til at stejle-taler af erfaring 8-)
0
0
Svar på denne tråd

enig med gitteh...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 18:06
.....få fat i et tov med kæde og lig den over næseryggen på hesten.
hvis den så begynder på sit hoppen eller løben giver du bare ét stort ryk i tovet så den stopper og står stille.
hvis den ikke fatter det så gentag det indtil den går pænt!

den har bare fundet ud af at den kan løbe om hjørner med dig derfor gør den det.
Du må sætte dig i respekt!
....det er jo ikke så fedt hvis den gør det når den bliver et par år ældre også...
0
0
Svar på denne tråd

halli hallå
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 23:41
hingstekæde og andre keder - sikke en metode at træne et lille følle bølle på. :{-(

Er der ikke nogle trænere, hestefolk, undervisere der kan lære jer hvordan i skal trække med lillefølle.

altså uden at bruge smerte som metode.
0
0
Svar på denne tråd

nins 88
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 23:46
du får ikke respekt ved at give smerte
du kan nok måske godt få en lydig hest

Men du får null tillid og null respekt og null vendskap. Du får et føl der er bange - helt sikkert og specielt hvis pernille ikke har træning i at uddanne føl - kan det gå virkelig galt at anbefale hende give smerter til følle for at styre den.

0
0
Svar på denne tråd

må sige
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 23:50
jeg er enig med Stina, der findes mere humane måder at træne et føl på!
start med nogle tillidsøvelser, gå og stå øvelser osv. (vil anbefale at bruge parellis 7 games, men der findes også mange andre øvelser som findes på nettet) lav en masse ting med den fra jorden istedet for at bruge en hingstekæde.
hesten skal vel have positiv respekt og ikke respekt fordi du kan påføre den smerte og ryk med kæden over næsen??

-Jane

Medlem af Pat Parelli sekten 8-) (PNH - www.parelli.dk)

Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
0
0
Svar på denne tråd

Foelg med hende
Forfatter: 
Dato:  21-01-2005 04:04
Alle her prover at holde fast i hesten derfor kaeder og alt muligt andet.

Proeve istedet at vaere hest. Naar hesten proever at traekke ga ind i den or driv den rundt den anden vej, ved for eksempel pres mod dens skulder.

Heste kan ikke traekke hinanden saa hvis du ser hvordan de opfoerer sig ude i naturen saa skubber de hinanden.

Saa naar heste traekker gaar du ind i hendes teritorium og faar hende til at gaa (mere eller mindre) sidelaens vaek fra dig.

Pas dog paa de forben hvis hun pludselig stejler.

Saa snart hun stopper saa stopper du ogsaa! gaa saa frem igen skulder ved skulder og hold spiltovet loest.

Det med at tage fat heltt oppe under grimmen er ikke rigtigt. Det irriterer hesten meget da det fikserer dens hoved til din gang. Der skal vaere minst 30-40 cm loest toev.

Proev for sjov naar hun er roligt og tage fat i tovet helt opp ved grimme saa kan du se hun vaagner op og bliver urolig.

Ellers vaer rolig (hvis du er bange maerker hun det med det samme) med loest tov faa hende til at tage et par skridt frem sammen med dig og hvis hun foelger med stop og ros (ikke det der med guleroedder og sukker), men kael med hende under manen.

Saa et par skridt til etc. Faa hende til at gaa laengere og laengere mellem stop, men husk at rose.
Hvis hun ikke er bange for pisken brug en laengere dressur pisk som forlaengelsen af armen. Du maa ikke slaa hende med pisken men brug den som en hjaelp paa for eksempel bagparten.

Husk sikkerhed frem for alt saa pas paa de hove.

God fornoejelse

Frank
0
0
Svar på denne tråd

enig med Stina og Jane
Forfatter: 
Dato:  21-01-2005 09:37
At bruge en hingstekæde er en lidt grov metode til at træne et føl med.

Det bedste ville være at lave nogle øvelser så hun får noget respekt for dig. Og det er lettere at lære hende at opføre sig ordentligt inden hun bliver alt for stor og stærk.

Kommentar til det Frank skriver:
Jeg vil altid have et tov på hesten i starten, da hestens reaktion ikke kendes, og nogle heste vil hvis du begynder at skubbe dem = korrigere dem, vende røven til og sparke. Det gør hesten fordi den ikke ser dig som leder, og derfor sætter dig på plads, fordi du ikke skal komme og sætte den på plads når hesten ser sig selv som højererangerende end dig.
Bl.a. derfor har jeg et tov på, så jeg ved hjælp af tovet kan hive i hesten og undgå at blive sparket hvis den ville prøve på det. Det er vigtigt at passe på sig selv, derfor.
Selvom der er tov på hesten, kan man jo godt have det hængende løst, som sikkerhed, hvis man skulle få brug for det.
Men det er et føl der er tale om, og føl plejer at være vant til at underkaste sig, så det er ikke sikkert at den gør noget. Men pas på, det er farligt og man skal være vågen og vide hvad man gør.

Mvh
Anita N

0
0
Svar på denne tråd

den er da bare fræk...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2005 09:45
....ikke bange.
det er bare manglende opdragelse!
0
0
Svar på denne tråd

INGEN KÆDE
Forfatter: 
Dato:  21-01-2005 13:52
problemt er bare det er ik oget med at den uopdregen for den har gjordt det fint men lige pludselig gør den det..!! jeg brugermeget tid på at opdrege den..
Jeg har heller ikk tænkt mig at bruge den der kæde dda jeg ved det gør ondt, den er jo bre glad for at komme ud, det sla den jo ikk straffes for..
Meeen nu går jeg igangem ed at øve gå og stå øvelser, og trækker nogel lange ture..

Sååå håber detgåt..

Fler råd modtages med kyshånd

Kram Pernille...

0
0
Svar på denne tråd

Foderet
Forfatter: 
Dato:  21-01-2005 15:10
Jeg tror du skal have kikket på foderet til den.
Jeg har lige oplevet det samme med en ny 1½ års vi lige har købt, ændring af foderet og lidt opdragelse og nu ingen problemer længere.
Prøv at skrive ned, nøjagtig hvad du giver den af foder dagligt, alt og helst i kg.
Samt hvor meget du forventer at den kommer til at veje som udvokset.
Send det som en besked til mig, så prøver jeg at kikke på det.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Ok og det er saa bagbenene
Forfatter: 
Dato:  21-01-2005 16:57
Anita ja du har ret det kan vaere at hesten vender rundt og sparker. Hvis det kommer til at sparke vill jeg nu hellere rammes af bagbenene end blive slaaet af forbenen.

Ja det kan vaere at den goer en masse ting. Vi arbejder med heste og det er ikke som mange tror smaa pussenusse dyr. De kan selv paa de bedste dage slaa et menneske ihjel, uden egentlig at mene noget med det eller vaere onde.

Jeg maa indroemme at naar man giver et raad herinde saa forventer jeg at personen jeg giver det til bruger deres sunde fornuft. Hvis hesten begynder at vende roeven til forventer jeg ikke bare de bliver staaende, bare fordi jeg glemte at sige at de skulle flytte sig.

I mit tilfaelde ville jeg jo neasten haabe at hun konfronterede mig ved at proeve at vende bagparten til mig. Saa ville jeg igen reagere som en hest og bruge den loese ende af traektovet og giver hende et rap "spark" i roeven.
Det vil jeg dog aldrig tilraade nogen andre at goere da man for det foerste skal vaere rimelig hurtig, og for det andet jo slaar hesten (uha).

Naar en hest truer med at sparke er det en farlig situation, og tro mig den ved det selv. Saa naesten lige meget med hvad man goer (inden for rimelighedens rammer) ved den hvorfor det skete. Det har intet med dyremishandling at goere.

Jeg haaber at alle der modtager raad fra mig stadig husker at bruge deres sunde fornuft, og husker at det er sikkerhed frem for alt. Hvis man ikke kan goere det fysisk eller er bange for at goere det saa lad vaer!

Hav en god dag

Frank
0
0
Svar på denne tråd

Frank..
Forfatter: 
Dato:  21-01-2005 23:33
Jeg vil nu helst slet ikke rammes af hverken for- eller bagben. Hvis hesten vender røven til, og jeg er hurtig, kan jeg sikkert nå at hive i tovet så den ikke får held af at vende røven til og sparke.
Bagben sparker også pænt hårdt, har jeg prøvet engang i sin tid...

Klart nok forventer man at personen man giver råd til bruger sin sunde fornuft, men hvis det er en person som aldrig har prøvet at "kæmpe" om lederskabet med en hest, er det ikke sikkert at vedkommende er klar over at hesten måske vil bruge sine kræfter til at sætte en på plads. Derfor vil jeg hellere fortælle om det.
Nej, forhåbentlig bliver de ikke stående hvis hesten vender røven til, men nogle heste er ret hurtige, og måske var det rart at være forberedt.

Hvis jeg havde givet min hest en i røven med et tov, for at korrigere hende, er jeg ret sikker på at det var mig der var blevet korrigeret endnu mere med et par baghove eller det der var værre, så jeg vil stadig helst beholde mit træktov i starten.
Men sådan er folk og heste jo forskellige - og heldigvis for det :-)

Ja, det er farligt at arbejde med de store, stærke heste. Og måske var det bedre at henvise folk til at få hjælp til at løse problemerne, så de kan lære hvad de skal gøre inden de kommer til skade. For en ting er at sidde her og forklare, og en anden er at udføre det i virkeligheden.

Er helt enig i alt det du skriver om at slå heste. Ikke at jeg går ind for at slå dem, men hvis jeg slår dem har de selv været uden om det... Og når de gør et eller andet FORKERT (som f.eks bide, sparke eller lignende), så skal de have at vide med det samme at det gør man bare ikke.

Også god dag til dig :-)

Mvh
Anita N
0
0
Svar på denne tråd

Enig med...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 22:50
dem der siger hingstekæder!!
Den skal jo vide hvem der bestemmer! Så snart den har fundet ud af "Hov, det gør altså ondt når jeg gør det" holder den jo op..
Prøv evt. med horsemanship, og træn bakketekning, stå og gå træning (Som der er nævnt før) ..
Line&Tinke<3
0
0
Svar på denne tråd

IK RYK HÅRDT MED KÆDE
Forfatter: 
Dato:  22-01-2005 23:33
Du kan enten kvæle hesten eller brække kæben på den.. og det kommer der ikke noget godt ud af... så bliver den bare mere bange...

Freja {>

Æret være du Palle poksipok død November 2004 af det du bedst kunne lide, nemlig mad
:{-(
0
0
Svar på denne tråd

Hingstekaeder
Forfatter: 
Dato:  23-01-2005 08:19
Hingstekaeder loeser sjaeldent grund problemet. De virker hvis man for eksempel skal haandtere en fremed hest eller en hest som man kun har omgang med for en kort periode.

At bruge det som en maade til daglig haandtering af sin hest er i mine oejne ikke korrekt.

Smerte fortaeller ikke en hest hvem der bestemmer, og helt galt kan det gaa hvis hesten loeber vaek og traeder paa tovet. Et saadan ryk kan virkelig skade hesten hvis man er uheldig.

Da der samtidig er andre opfoersels problemer med foellet mener jeg helt klart at horsemanship er den eneste loesning.

Hav det godt

Frank
0
0
Svar på denne tråd

Div. Hjælpemidler..
Forfatter: 
Dato:  24-01-2005 18:09
Hej.
Jeg ville anbefale at du fik nogle til at hjælpe dig med nogle horsemanship øvelser, en som virkelig ved hvad de gør!!! Og så få dem til at vise dig hvordan du selv kan gribe det an for eftertiden!!
Det ville også give dig nogle sjove/nyttige øvelser som vil bringe dig tættere på din hest.
Det er ALLE pengene værd!! Desuden syntes jeg ikke at man kan sætte en pris på godt helbred!!!!(Eller HELE lemmer/kranie!!)
Jeg tilred en hingst, som også var en værre bisse når han skulle ud om morgenen!! Han trampede simpelthen hen over dig når du gik ud af boksen med ham, løb rundt om dig og bukkede , snappede efter mit ansigt, kastede sig ind i mig, og sparkede med alle 10 ben (!) og han kunne godt finde på at stejle hvis han ikke fik sin vilje. Det var ikke så fedt at stå med en stærk 166cm hest som i øvrigt var på 2 ben!!!
Jeg prøvede alle de tricks som jeg kendte - det virkede ikke rigtigt, prøvede at lukke ham ud først/sidst/Sammen med andre stald kammarater/alene.
Den ansvarshavende berider sagde til mig at jeg bare skulle "smække en hingstekæde på og komme i gang", og det syntes jeg var rigtig uretfærdigt!! Det gør man da bare ikke, hesten kan vel godt være lidt oppe på mærkerne uden at den skal straffes pga. narrestreger!!
Der var også nogle andre der forslog at jeg skulle træne horsemanship med hesten, og prøve at lave Join-ups <---- det kunne jeg dog ALDRIG finde på, da jeg ikke ser mig selv som ØVET inden for HMS verdenen (er kun lige begyndt at forstå principperne korrekt!!)
I stedet fik jeg hjælp med nogle horsemanshipøvelser(af Kelly Marks), som jeg selv kunne arbejde med for efter tiden, og det hjalp faktisk rigtig godt!!!
Efter at jeg havde trænet i et par uger, ville alle staldpigerne trække ham på fold, for han var jo "Iiih så sød!" HMMMM!!!!!!
Det er utroligt hvad god hjælp, og et par ugers træning kan gøre ved både heste og mennesker 8-)

Men ligemeget hvad du beslutter dig til at gøre, pas på dig selv!!! Det ville være forfærdeligt hvis du og din hest skulle få en katastrofal begyndelse!!
Håber at du kan bruge mit inlæg til noget!!

Charlotte (",)
It's too late to shut the stable door after the horse has bolted.
0
0
Svar på denne tråd

kvælning
Forfatter: 
Dato:  24-01-2005 18:15
det er fysisk umuligt at kvæle en hest med en hingstekæde, så skulle man ihverfald binde den fra øre til øre.

Hilsen Marianne

Een gang Fuldblod... altid Fuldblod!!!
0
0
Svar på denne tråd

Tjaa prøvede
Forfatter: 
Dato:  24-01-2005 21:42
I dag prøvede vi noget nyt.. vi havde en gulerød med ud til hende da hun skulle ind og så havde hun jo den at oncenreser sig om, og det hjalp faktisk hn gik roligt ved siden af mig hele vejen ind.. ved godt det er en dårlig ide men var sempelhen ved atløbe tør for ider.. Men det virkede..hehe

Kram Pernille...

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2005 00:15
Hvem bestemmer, at det er et dårligt trick du lige har prøvet der?

Måske det kunne suppleres med en "jeg synes det er så dejligt at vi lige venter på hinanden og nusser lidt, mens vi står stille" - pause... Sådan at det ligesom bliver hyggeligt at følges ad. Det kan jo også hurtigt blive en ond cirkel med en masse forskellige måder at løse problemet på oveni hinanden, og i det tilfælde: Hvem har så problemet?

Tænketid er generelt en god tid for mange heste. Det at stoppe op efter en simpel besked - prøv at sige det samme hver gang du stopper op, og hver gang du går igen. Går hun for langt, markerer du lige at det altså lige var for langt med at par skridt tilbage, og så får jeg sikkert hug nu, men hvorfor ikke gøre det at vente på dig til noget positivt med et stykke gulerod og lidt nusseri i manen?

Det hele kommer jo ikke på en dag - jo måske ved et kæmpe ryk i en hingstekæde, men jeg stoler personligt ikke på en hest med den opdragelse, for jeg føler hele tiden, at fik den muligheden ville den lappe mig sådan en - det er kun det hårde middel der stopper den. Og i min verden burde det være respekten der holder den fra at opføre sig tåbeligt...

Så måske kunne koncentrationen nu flyttes fra guleroden til at være mere på dig, og enkle beskeder om lige at vente.. Det smarte ved at sige det samme ord hver gang man gør det er, at det til sidst virker uden andre tegn.. "Bak" og "Prrrr" kan derfor løse mange situationer fordi det bliver så indlært, at hesten ikke kan ignorere det - de kan jo godt lide rutiner = tryghed...

Såh... Godbider er ikke helt skidt - så længe der er bestemte tidspunkter de gives i, så fingrene ikke står for skud hvert øjeblik. Dvs; det skal ikke være " bliv her, du får lidt gulerod nu og nu og nu fordi du venter". Det skal hellere være: "Skal vi to lige opnå et lille mål? Når vi står stille og venter, og du har rettet opmærksomheden mod opggaven kommer der en gulerod og noget ros". Det er noget med hvem der i virkeligheden bestemmer over maden :-) Det er lidt svært at forklare lige pt... Det er jo nat nu...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider