|
|
| HJÆLP... Hudbetændelse!!! |
| Forfatter:  |
Lise |
| Dato:  |
15-09-2000 15:18 |
|
Hejsa!
Min hoppe er ved at få hudbetændelse!!!...igen! Hun havde det her i vinters, og stod stille i 5 mdr. pga det, da det er ud over hele kroppen! Det starter som muk, ligesom det på benene, og så er det som om huden går i opløsning, og det bliver til store sår! Jeg havde dyrlæge til hende da hun havde det sidst, og fik noget mega-dyrt pulver hun skulle vaskes i, det vil jeg helst undgå, da det ikke er så voldsomt endnu, fordi det ikke er sundt at vaske hende i koldt vand på denne tid af året, og så er det jo altså også rimlig mange penge( de koster ca. 100 kr. pr. pulverpose, og jeg skulle da bruge en del af dem!! )
Lige nu er det kun et lille område på den ene side af krydset, men jeg ville høre om der måske er nogen som har oplevet det samme, og har et eller andet godt imod det, det behøver ikke at være et vidundermiddel, bare det kunne stoppe det fra at sprede sig, for så kunne det jo være at det gik i sig selv igen! Jeg har selvfølgelig vasket alle strigler m.m. for at det ikke skal kvadres rundt på resten af kroppen, og det nytter ikke rigtigt at give hende regndækken på el. noget, dyrlægen sagde også at det ikke var for godt at lukke det inde! Hun står også stadig ude om natten, da jeg gerne vil have hun står ude længst muligt.
Det der sætter det igang er fugten fra regn, så det er lidt af et dilemma, jeg kan ikke give hende dækken på, hun skal helst heller ikke stå inde hele dagen, fordi det regner....... så jeg leder lidt efter noget, fx. " vandtæt" salve, eller noget der godt mod sådan noget! Kender I måske noget, der kan hjælpe?
Hilsner fra Lise.
PS: Atamon, muksalve osv. hjælper ikke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: HJÆLP... Hudbetændelse!!! |
Laura |
15-09-2000 16:04 |
|
Hej Lise
Kender vist dit problem lidt for godt! Min hoppe havde det forrige vinter. Det startede som muk på benene, alle andre heste i stalden havde det også. Lige netop min musse, som har hvide aftegn helt op over forknæerne, blev meget hårdt angrebet, selvom det da heldigvis holdt sig til benene. Ben så tykke som telefonmaster, adrrr, det lugtede af betændelse og hun var selvfølgelig øm. Jeg var ellers over det fra starten, men kunne ikke selv klare problemet.
Dr. meget DYRlægen kom flere dage i træk og gav penicillin og tog desuden en hudprøve. Han sagde at min hests hvide ben gjorde hende mere udsat og han foreslog i øvrigt at vaske hesten i Bio-tex, hvad jeg nu ikke gjorde. Jeg vaskede hende i Virkon-S, er det den slags pulver du selv omtaler? Jeg kender heldigvis en veterinærsygeplejerske, som gav mig noget til indkøbspris.
Min hest kom sig hurtigt efter penicillin behandlingen og kort derefter flyttede vi stald, til et helt ny sted med urørte marker, således hestene ikke skulle gå rundt i ler og smat, når de var ude. Mærkelig nok blev mit føl, som endnu ikke var fravænnet slet ikke berørt af alle de andre hestes mukangreb og moars hudbetændelse.
Ja, det var jo ikke meget hjælp jeg kunne tilbyde dig, men jeg vil lige nævne at min hest, da ikke siden har været plaget af fænomenet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: HJÆLP... Hudbetændelse!!! |
Heidi G |
15-09-2000 19:45 |
|
Jeg ved ikke om dette kan hjælpe dig - men detg er bestemt et forsøg værd !!!!!!
Gå ind i matas og få dem til at bestille en "Mucor Toxon 7" hjem.
Køb sammen med flasen (den koster knap 100 kr) en engangsprøjte (uden nål).
Du gør så det, at du hver dag giver din hest 2 ML - sprøjtet ind i munden.
Hesten må ikke spise/drikke i 10 minutter før og efter behandlingen - dette er vigtigt da væsken skal optages med spytet for at virke !!
Der er til 7-14 dage i sådan en flaske - er udslættet på din hest voldsomt, skal du nok bruge to flasker - men start med en.
Mucor Toxin renser simpelthen ud i systemet - for urenheder/svampe osv.
Jeg har brugt det med succes mod både astma og hud udslæt.
Har du tænkt over HVORFOR din hest får disse udslæt ?
Hvis ikke - så tænk grundigt over det - fjerner du ikke årsagen - så kommer det igen.
Måske er det noget strøelse hun ikke kan tåle - eller noget andet foder ?
Min gamle hoppe slår ud hvis hun får for mange vitaminer/ mineraler !!
(Hun er endnu ikk ebegyndt at få tilsat noget i sit foder - hun får stadig nok i græsset !!).
En ung hoppe jeg har slog ud i hovedet sidste vinter pga noget halm hun ikke kunne tåle - hun fik 1 flaske mucor toxin - halmen blev fjernet - og så var hun bare klar igen :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forresten |
Heidi G |
15-09-2000 19:48 |
|
Den der med biotex - det er altså et godt råd !
Det hjælper nemlig - sådan at der ikke dannes så kraftigt et arvæv som der ellers kan dannes ved større/ dybere sår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: til Laura |
Lise |
15-09-2000 20:05 |
|
Hej Laura.
Ja, det ernemlig det der Virkon-S jeg brugte, det virkede da også efter 5 vaske el. lign. men det er jo også det med at vaske sin hest i iskoldt vand midt om vinteren... det gør man altså ikke med helt god samvittighed!!
Min hoppe havde to kæmpe sår på krydset, helt åbne, og når man havde vasket i pulveret, lyserødt og stinkende, så kunne man bare hive store " betændelseslag" af og det var bare to store åbne sår! Hun lignede også jeg ved ikke hvad, men hun har dog heller ikke fået nogle ar eller hvide hår eller noget...
Nu håber jeg bare jeg kan få bugt med det! *S*
Med venlig hilsen Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: til Heidi |
Lise |
15-09-2000 20:06 |
|
Hej Heidi!
Det tror jeg absolut jeg vil prøve, hvis det skulle bryde mere ud!!
Tusind tak for det gode råd!!
Med venllig hilsen Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: til Heidi |
Jette |
16-09-2000 07:41 |
|
Hejsa
Jeg fik noget at vaske og smøre min hest med sidste vinter. Det virkede bare!! Henvend dig til Hørsholm Hestepraksis v. Nicolai Jarløv. Det du skal bruge koster ca. 300,- men det virker!!! (De havde meget stor erfaring med hudbetændelser) Vi vil jo nok opleve ret meget af den slags igen i år pga. det våde vejr.
Vi havde 3 hopper gående i løsdrift med mudrede ben tit, ingen problemer her. Men dem som kun var ude om dagen, de fik hudbetændelse. Det er fordi de kommer ind stalden og få tørre ben, næste dag ud i pladret så ind og få tørre ben. Her lever bakterien perfekt.
Det med dækkenet er også rigtigt, der er dejligt varmt under dækkenet og her lever bakterie skiii godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: til Jette |
Lise |
16-09-2000 09:18 |
|
Hejsa.
Du har ret i det med de mudrede ben osv. Alm. muk på benene har også voldt stoooore problemer i vores stald, og alle fes rundt og pillede i det, og vaskede det emd sæbespåner. Men i stedet for at gøre det, lod jeg muderet sidde PÅ ( området med mukken )også når hun stod inde osv, og så forsvandt det. Min ridelærer havde også sagt at muderet ligesom gav et beskyttende lag, og at det så ville gå i sig selv, det gjorde jeg så, og nu står de fleste heste i stalden med mudder på benene om vinteren...*S*
Tak for det gode råd!
Venlig hilsen Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hudbetændelse/regneksem... |
Eva L |
17-09-2000 01:36 |
|
Hej Lise.
Sidste vinter havde min hoppe også en omgang af dette hersens skidt, men kun hen over krydset ikke noget på benene overhovedet. Jeg prøvede alverdens ting for at få det til at gå væk, men uden held så til sidst måtte dylægen ud, da det spredte sig mere og mere.
Hun fik en sprøjte med antibiotika, og de næste 5 dage skulle jeg give hende noget pasta (lige som ormekur) med antbiotika i. Desuden havde jeg fået noget sårrens og en creme kaldet kodeliniment, som jeg skulle bruge til angrebet. Efter ca. 4 uger med rensning og smøring af området, så begyndte min halv hullede/lasede hest atter at få pels igen, men hvor hun så ud. Ifølge min dyrlæge sker der ikke noget ved, at hestene kommer ud i regnvejr med dette her. Da man jo bare gør dem mere sarte ved at begynde med at smide dækner på.
Skulle min lille hest få en omgang igen, så bliver der ringet efter dyrlægen inden, at det bliver så galt, da det er et helvede at vaske hest midt om vinteren, og jeg alligevel ikke kunne udrette noget selv sidste gang.
Jeg håber, at du kan bruge dette til noget?
Eva L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Hudbetændelse/regneksem... |
Lise |
17-09-2000 09:39 |
|
Hej Eva.
Ja, det lyder som om at vores heste har været angrebet af det samme, og vi kan nok begge nikke genkendene på, at det virkelig ER et helvede, for det første at stå og vaske en hest midt om vinteren, og så gør det jo selvf. også ondt på dem, og man kan netop ikke stille noget op.( altså når det først ER nået dertil, hvor de er så semt angrebet )
Jeg lader også min hest stå ude i regnen ( selvom man tænker... årh lille pulller da.... ) og hun står også stadig ude om natten, jeg mener ikke ma skal være for sart hvad det angår, dvs. jeg tror jeg vil lade hende få noget mere pels, samtidig med at jeg prøver nogle af de gode råd I alle er kommet med, og så, hvis jeg vinder kampen mod de s...... bakterier, eller hvad det er, så bliver hun klippet til vinter, så der ikke kan sætte sig så meget skidt i pelsen, som gør det hele værre!!
Men indtil da, så kæmper min pruster og jeg en brav kamp!
Tak for dit svar!
Med venlig hisen Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Hudbetændelse/regneksem... |
Tina |
19-09-2000 09:25 |
|
Problemet kan klares med en simpel penicillinkur, men det skal være den som gives som indsprøjtninger - endelig ikke som pulver, da det ikke har nogen effekt. Min hest havde et frygteligt stort ben af det og fik både blodforgiftning og lymfekarsbetændelse af det, men vi fik det stoppet i tide.
Snak med dyrlægen om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|