Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

travere
Forfatter: 
Dato:  12-01-2005 23:50
jeg sad lige og læste et indlæg, med alt muligt positivt om travere, det var ret så opmuntrende at høre.
jeg er den stolte ejer af en travhoppe på 23 år, så kom ikke og sig at de krepere hurtigt. hun er frisk som en havørn, og der er skudt nogen alm ridehest som kan rende fra hende, faktisk er hun også løbet fra en af frøkærs for 4 mrd siden, grin.
der er en stor ulempe ved at være ejer af en travhest, det er alle de ryttere som aldrig har redet en traver og derfor hader dem, for de ved ikke bedre.
så er der de snobbede, som feks har en dv og i og å hvar er den fin, ja det kan da godt være, en dansk varmblod er bare en stor blanding og har i gennemsnittet en leve tid på 8 år!!
nå ja og din er meget god til spring, okay en traver er en fuldblod, den kommer hurtiger rundt og vender på en 25 øre. dressuren kræver mere arbejde, men deres sjove gang kan trænes væk, og respekt for dem som gør det for det viser sku at de træner og kæmper for det!!
Jeg har en veninde som også har en traver, hun fik engang kastet i hovedet af en anden at hendes hest var så fin og bla bla, charlotte sagde så nu blev min så solgt for 150000 som 1 1/2 års, gjorde din måske det?? nej så luk røven. det har vi grint så meget af.
jeg er træt af at folk sviner dem til, jeg har selv tre andre heste som der heler tiden er noget med, det er sjovt nok ikke den gamle billige traver jeg har.
0
0
Svar på denne tråd

nu igen igen
Forfatter: 
Dato:  12-01-2005 23:55
Same old story...

Og Stine, du er jo ikke selv et hak bedre?

Du er fyldt med fordomme mod varmblodsheste og deres ejere.
Ejerene er snobbede og hestene store krydsninger, ja og?

Du snobber jo også på din hests vegne, så for er forskellen?

Og kan det ikke være tindrende ligegyldigt hvad der står på stamtavlen, bare ejeren er glad og tilfreds?

mvh PiaR
quantum in me fuit.

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail

0
0
Svar på denne tråd

har selv varmblod
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 00:11
jeg vil ikke sige at jeg er snobbet snare tvært imod. at det lige blev dv var et eksempel, og et godt et da de tit er snobbede.
jeg har selv en dansk varmblod, så du må endelig ikke tro jeg har noget imod selv hesten, jeg har også en oldenborg og en friser, så nej jeg er ikke race snobber. men hvis du havede en traver ville du også vide hvor meget @!#$ vi må høre på, der kommer sku aldrig nogen og spøger mig om hvorfor katten jeg er så dun at have en dv, oldenborg eller friser, med med traveren jo der er rigtig mange som siger det!!!
0
0
Svar på denne tråd

enige..
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 00:15
ang det sidste du skrev, ang bare hesten og ejeren er glad, er jeg fuldstændig enig, jeg har kun stamtavle på dv'en /og traveren, jeg har den bare ikke selv)og det gør ham da ikke bedre af den grund. stamtavler interesere mig ikke, men det gør det antiparti mod travere som der nu engeng er, for jeg forstår ikke det eksistere.
0
0
Svar på denne tråd

Fordomme om travere
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 10:19
Her er mine fordomme om travere:

De er ikke bygget til dressur.
- fordi dressur handler om en energimæssigt ineffektiv form for bæring og travløb handler om hurtighed - altså det modsatte. I øvrigt er det videnskabeligt bevist at travheste er genetisk disponeret for at være asymmetrisk - altså urent - travende fra barnsben. Ikke den bedste forudsætning for en dressurhest - eller en travhest for den sags skyld.

De er ikke bygget til springkonkurrencer
- fordi springkonkurrencer handler om mere end bare at kunne springe. Bl.a. skal man bruge en kvalitetsgalop, noget som de færreste travere kan præstere fordi det ikke lige er det, man har lagt vægt på i avlen.

De sparker røv til at trave hurtigt
-fordi det er det, de er lavet til.

De er udmærkede skovturs-rideheste og L-heste
- men så heller ikke mere. Hvis man vil ride konkurrencer. Selvfølgelig er der undtagelser, men generelt taler statistikkerne for sig selv.

De fleste er meget billige
- hvis de altså ikke lige kan løbe stærkt, bliver de solgt som andenrangsrideheste til folk som enten er ligeglade med deres konkurrenceegenskaber eller til små piger som ender med at have kæmpe mindreværdskomplekser over at eje en traver. Det er synd, for en hest er en hest, og hvis man bare skal bruge den til at knus-elske og hyppe rundt på til klubstævner, kan en travhest være lige så god som en varmblodshest.

De appellerer ikke til snobber
- undtagen travsnobber. Min far er pensioneret travtræner, og af den overbevisning at kun travheste duer til noget. Han har aldrig så meget som klappet mine to varmblodhopper, for han gider ikke gå ud til dem på folden. De kan jo ikke rende særligt stærkt. Faktisk er jeg hans livs skuffelse fordi jeg ikke interesserer mig en dyt for travere eller travløb. Han kan ligefrem blive helt gal i skralden over at jeg ikke hænger på Lunden hver søndag. Kan jeg dog ikke forstå at der er penge i lortet? Nå men så er det også min egen skyld o.s.v.

Nå - nok om det. Verden er inddelt i to slags hestefolk. Dem som ser alle heste som lige meget værd i deres egenskab af heste. Og dem som kun har noget til overs for de dyr, de kan bruge til at vinde sløjfer eller penge.

Jeg tilhører den første gruppe, og selvom jeg har valgt at have varmblodheste fordi det lige er ridesporten, jeg er interesseret i, vil min mors gamle traver altid stå for mig som en af de bedste heste, der har levet. P.g.a. dens godmodighed, styrke og levende personlighed. Så pyt med at den ikke kunne galopere på noget mindre end en stubmark.

Er jeg så alligevel en snob fordi jeg er realistisk nok til at erkende at hvis jeg vil avle rideheste, har jeg brug for noget godt ridehesteblod i min stald? Og holder jeg op med at være en snob hvis jeg i stedet går ud og investerer i et par travhopper så min far kan blive glad?

Sikke noget forvrøvlet ævl. Dine argumenter for travhestenes fortrinligheder er at de er bedre på en springbane (men det kan vi jo se at de ikke er når vi kigger på ranglisterne) og at de kan koste mange penge (og det er da et snobbeargument der vil noget). Hvorfor kan du ikke bare affinde dig med at du har en hyggehest, som der er visse andre, der ikke kan se idéen med? Jeg er da ligeglad med at min far ikke kan se idéen med mine hyggeheste. Det må han da selv om. Hvorfor går det dig så sådan på at ikke alle falder næsegrus på knæ for din multi-talentfulde travhest? Er du ikke tilpas glad for den og stolt af den til at du kan blæse på andres meninger? Er du så flov over den at du er nødt til at nedgøre folk, der foretrækker andre racer eller typer? Det synes jeg du skulle arbejde på at komme over.

Held og lykke med det.

VH

Julie

0
0
Svar på denne tråd

"mindre gode hest"
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 11:41
NU har jeg læst meget om travheste her på heste nette og vil gerne blande mig.

Jeg har arbejdet professionelt med trav og galop heste tidligere i mit liv. Bla. for AXel Jacobsen på Charlottenlund travbane, og jeg har derfor redet mange travheste.

Jeg kan kun være enig med de folk der siger at travheste ikke egner sig til dressur og spring. Mange af de travheste der bliver sat til salg er - undskyld udtrykket- Skrot heste som at en eller anden grund er blivet kasseret på travbanen. enten pga. skader eller fordi de ikke egner sig til travløb. Jeg har endnu ikke set en eneste hest med travafstamling der ikke var stiv i lænden og uren bagtil i traven og jeg har slet ikke set nogle der kunne gå i en ordentligt afbalanceret galop lige som en galop eller varmblods hest.

Trav heste er avlet til væddeløb og til at løbe stærkt. ikke til at gå på en ridebane.

Der med ikke sagt at de ikke kan være gode skovturs heste, men det er ikke rimligt for en travhest at man forlanger at den skal gå på en ridebane. I øvrigt vil jeg meget gerne se billeder af den travhest som flere påstår har gået LA5.
0
0
Svar på denne tråd

meningen
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 14:06
dettte var ikkie meningen foat diskutere med varmblods ejere, jeg har selv tre varmblod. jeg snakker ikke om høj dressur, for jeg ved skam godt at de ikke er de bedste dressur heste, men på en spring bane kan de altså godt klare sig, nu snakker jeg så igen ikke om m klasser, men spring på feks 1 m. ja din far er også snob, og det må jo så være hans problem. jeg mener bare at alle heste er lige, og at folk ikke burde rende og svine trav ejere til, som de gør. der bliver ikke sagt andet end at travere er noget @!#$ og hvad fanden skal du med sådanne noget.
en traver er an god hest og den er meget udholden, mere end så mange andre, den er også fin nok til hygge dressur og spring på et lavere plan. det skal dog siges at jeg har set flere travere som går rent i trav, det har dog krævet års træning. nin egen går ikke rent, men hun er heller aldrig blevet bedt om det, hub er tur hest for hun er også snart 24 år gammel.
men jeg kender nogen som starter konkurenser på deres heste, og de kommer da ikke hjem uden plasering.
0
0
Svar på denne tråd

har ik hørt
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 14:08
jeg har aldrig hørt om en traver som har gået la5, så hvis du vil se det må du have fat i en anden for det kender jeg ikke noget til
0
0
Svar på denne tråd

Dressur
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 14:18
Til Julie, ragger og andre der ikke mener en travhest hører hjemme på en ridebane.

Dressuren er til for hestens skyld, ikke for rytterens, udseendet eller banens skyld, men for hestens skyld.
En travhest kan sagtens lære at gå en skolegalop, måske ikke en galop der hører hjemme i de højere konkurrencer. Det handler om kompetence hos rytteren samt træning, træning og træning.
Selv travheste kan lære at bære sig selv OG en rytter bagfra.
Hvis man lægger tiden i dem kan de også lære at lave piaffe, passage, piruetter og andre "fine" dressurøvelser.
Det hele kommer an på hestemennesket. Nu er der jo desværre ikke så mange af de virkelig dygtige hestemennesker der ligger tiden i travheste. Fordi de netop ikke har gang og exteriør, til at komme helt til tops. Derfor ser du også sjældent resultater med dem, ud over travbanen. Men det betyder ikke at de ikke kan. Alle mennesker kan også lære at danse en wals, dermed ikke sagt at de nogensinde kan klare sig i en konkurrence.
Jeg har selv været den lykkelige ejer af en travhest der dog uden meget træning kunne gå både skolegalop og piaffe. Jeg har desværre ingen billeder af det.
Jeg har nu bl.a. en af de famøse DV heste, og umiddelbart skal jeg bæringsmæssigt arbejde en hel del mere med ham end jeg skulle med min travhest. Men jo selvfølgelig har han både kønnere gang og exteriør.

Moralen må være, du kan ride en travhest op til at gå alle L klasser, men du vinder nok ingen konkurrencer med den.

Jeg vil lige tilføje, traveren var min første hest. Jeg tror næppe jeg på nogen måder kunne have købt mig en bedre lærehest. Hun var rolig, fattet, lydig og generelt velopdraget. Der gik dog mange år før jeg kunne ride hende ordentligt på en ridebane. Men det var pga. min manglende kompetence, og ikke hestens skyld.

Til dem der overvejer at købe hest, hvor midlerne ikke er til en fin varmblods etc. kan jeg varmt anbefale en fornuftig travhest. Trods det snobberi de vil møde. 8-)

En rytter der rider en middelmådig hest smukt ser bedre ud end en rytter der ridder en smuk hest middelmådigt. (y)
0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 14:28
det er rart med en til at forsvare dem lidt, tak for det.
0
0
Svar på denne tråd

Maibritt....
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 17:48
Jeg har aldrig sagt en traver ikke kunne lære at piaffere. Selvfølgelig kan den det. Bare ikke så godt som en varmblodshest eller sågar en iberisk hvis man er til det - heste, der er lavet til at præstere den samling.

At den så alligevel kan have godt af at blive løsgjort under rytter, er der vist ikke nogen der vil være uenige i.

Jeg har en bog om den høje skole hvor der optræder en ged i courbette.... det betyder ikke at jeg vil begynde at avle geder fordi de altså godt _kan_ lære at gå dressur en dag hvis man er rigtig heldig og dygtig og alt det der. Skulle jeg ønske mig at avle heste til skolen over jorden, ville jeg da få nogle barokke nogle fordi det er de bedst til. Jeg sammenligner i øvrigt ikke travhesten med en ged her hvis der var nogen, der skulle få den idé *G*

Men ja, traveren er en udmærket hest til dem uden de store ambitioner indenfor ridehesteavl eller konkurrenceridning. Det var vist slået fast i forvejen. Jeg er i øvrigt uenig i at den ikke hører hjemme på en ridebane. Det tror jeg også, jeg fik kommunikeret da jeg skrev, den kunne blive en fin L-hest.

Venlig hilsen

Julie
0
0
Svar på denne tråd

hej med dig
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 17:54
jeg syntes det er rigtigt det du siger har selv en traver endda 2 hehe...

og folk render hele tiden rundt og siger hvor er han smuk men han har et skævt hoved og så videre og så videre jeg er ligeglad kan godt lide travere og de elsker også alt det som andre racer gør...
min da jeg købte min den første var han 10 han havde aldrig sprunget jeg kan springe på 130 på ham nu og han elsker det det kan man se dressur hader han men det gør andre heste sikkert også og man kan slet ikke mærke på ham at han er traver længere ...

knuzzzzzzzzar
0
0
Svar på denne tråd

hej med dig
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 17:55
jeg syntes det er rigtigt det du siger har selv en traver endda 2 hehe...

og folk render hele tiden rundt og siger hvor er han smuk men han har et skævt hoved og så videre og så videre jeg er ligeglad kan godt lide travere og de elsker også alt det som andre racer gør...
min da jeg købte min den første var han 10 han havde aldrig sprunget jeg kan springe på 130 på ham nu og han elsker det det kan man se dressur hader han men det gør andre heste sikkert også og man kan slet ikke mærke på ham at han er traver længere ...

knuzzzzzzzzar
0
0
Svar på denne tråd

travere
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 19:29
jeg har heller ikke nogle fordomme mod andre racer, det er bare trist at folk ikke kan droppe alt deres kritik imod travere. men skal huske at når man genere en anddens hest genere man også ejeren af den, for han/hu¨n har følelser for denne hest.
0
0
Svar på denne tråd

Mht LA5 dressur og SA spring.....
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 19:34
Som der var en pige i et andet indlæg, der sagde hendes travhest havde gået - ja så blev den "and" grundigt manet i jorden.

Hestens navn gjorde, at den ca. ville være 25 år. Og da den iflg. ejer var død for 2 år siden, som 9 årig - ja så hang det jo ikke sammen.

Sjovt nok kunne ejeren hellere ikke komme med et id-nummer på hesten, som jo ville have ledt til dens resultater i sporten. Ej heller fødslesdato/-år, og ej heller dødsdato/-år kunne jeg få oplyst.

Så den and må siges at være manet grundigt i jorden.

Der ud over har jeg selv haft fornøjelsen af at have haft part på en dejlig trav for en del år siden. Hun var en sjov og skøn skovturshest - og mange kommenterede på vores ture, hvor smuk en hest hun var.

At jeg så også synes, at det er trist at ejere af sådanne kønne heste absolut åbenbart har det skidt med at eje sådanne dyr ? Ja det fatter jeg simpelthen ikke ?
Ret dog ryggen, og vær stolte og glade af jeres valg af hest - lige så vel som vi andre er det af vores valg af heste - fjordheste, friser, araber, dv'er eller andre racer.

MVH charlotte

0
0
Svar på denne tråd

SPORTEN TRAV
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 20:47
Th min mening er at man bar skal vær glad for den hest man har og ikk tænke så meget på de andre racer.

Altså fx kan jeg ikk lide fjordheste.. De da meget nuttede osv - men jeg tror det fordi jeg rider højtplan dressur og det egner mange fjorheste sig ikk til..

En traver er en ok hest men kan ikk lide dens bygning..

For det andet: Jeg hader faktisk travløb. Jeg sys det SÅ synd at hestene skal gå med sårn en stram optømme.. Nu kender jeg overhovedet ikk rigtig meget til travsporten men tænk hvis de ikk havde den på så villede få lidt bevægelse frihed i nakken og ville måske kunne løbe endnu stærkere.
Trav sys jeg er simpelthen noget rent ud sagt "@!#$"..

Sys ikk man skal tvinge en hest til og trave hurtigt og hurtigt og hurtigt.. En hest er altså også bygget til galop og skridt og ikk helt vildt hurtigt trav med en vogn bagi sig...

Th..

MEN jeg sys travheste er vældig søde dem har jeg intet imod kun sporten trav..

>IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!!
OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
b>
>:-(
0
0
Svar på denne tråd

travsport
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 21:01
det stramme tømme som du kalder den hedder en tjek, den sidder der for at holde hestens hoved højt så den kan få luft. det er sket flere gange at heste uden tjek bliver kvalt og dør under et løb, man skal tænke på et løb alt i alt vare ca 6 min. de fleste travheste og ponyer elsker at løbe vøddeløb, så måske er det mere synd at nægte dem det??
0
0
Svar på denne tråd

Til dig :D
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 21:08
Oki. Bar alt jeg ville vide. Det var dejligt og høre - JEG HADER TVANG :D

held og lykke med din skønne traver :D

;Mvh

>IKKE straffe en hest m. pisk og spore. KUN hjælpe..!!!!
OG dem der skraffer med pisk og spore (Måske andre ting) skulle ikke have med heste og gøre..
b>
>:-(
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm.....
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 21:16
vi er de lykkelige ejere af en traver og i guder hvor vi er glade for ham ;-) han har gået MB på distriktsplan i military så lidt kan han altså ;-) ;-)

Lige nu bliver han trænet om til western det kan han sørme også finde ud af ;-) så vores erfaring med travere er, at de er meget alsidige og kan med den rette træning også få gode placeringer i de forskellige grene af ridesporten...

Og forøvrigt.....hvad er en DV'er???? det er jo mange forskellige racer og ikke kun een.....der er Holstener, fuldblod og en masse andre.....alle er med 4 ben, en hale og forhåbentligt et godt hoved ;-) ;-)

lillefis
0
0
Svar på denne tråd

Travere
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 22:15
Min første hest var en lille travvallak, som jeg stadig har, han er snart 21 år og gået på pension, og jeg kunne ikke have fået en bedre hest, for han er den mest godmodige, og forsigtige hest jeg har haft.
Jeg red meget på ham de første 6-8 år jeg havde ham og red også dressur og fik undervisning, men jeg vil sige at da jeg fik mere blod på tanden med dressuren besluttede jeg mig til at købe en anden hest, der havde flere kavlifikationer til dette.

Jeg har redet distanceridning med min traver førhen og det er de udemærkede til og har også stødt på flere der brugte deres til military.

Jeg har også tit hørt bemærkninger om travere som rideheste, men har altid sagt til folk, at jeg er glad for min traver og at det er det vigtigste for mig, og har fremhævet det som jeg syntes var godt ved ham.
For når man køber sig en hest uanset race, så gør man det forhåbentligt ikke for at tilfredsstille andre end sig selv, det er ikke det afgørende hvad andre mener om ens hest, det vigtige er at man selv er glad for den og man kan bruge den i det omfang, man har lyst til. Og hvis der er nogle der mener at travere kan gå lige så godt dressur som alle andre heste, jamen så er det da bare om at komme ud og vise dette til dem der tvivler.. Og husk så lige at for de fleste almindelige rideheste ville det se sølle ud hvis de skulle følge med travhestene på travbanen.
0
0
Svar på denne tråd

travsport
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 23:35
det glæder mig du fik svar på det om man så kan sige. jeg håber at du har fået et andet syn på trav sporten, det er klart at der er nogle lede sataner som presser deres heste for meget og ikke behandler dem godt, men det ser man alle steder inden for ride kunsten- desværre.
jeg kan godt lide at køre trav, men det genere ikke mig at tabe, jeg rider også dressur, spring og ture, det er rart med afveksling, jeg tror jeg ville kede mig ihjel, hesten sikkert også hvis vi kun red dressur, feks.
0
0
Svar på denne tråd

spring på f.eks. 1m
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 12:59
ja, men det er jo ikke engang en pointgivende klasse ifølge drf. så at skrive at sagtens kan gøre sig der er vel også noget vrøvl.

Men nu er jeg jo selvføglelig også snoppet fordi jeg har mig en DV og jeg vil ride stævner. jeg er meget ked af at min ridekrampe ikke er brun for så havde jeg da for alvor passet ind i de båse folk sætter op. jeg er også meget ked af at jeg faktisk ynder at ride på en lille broget pony af ukendt herkomst og at jeg ville ønske at den målte 165 istedet for 140, da den springer ind i himlen. men sådan hænger verden nuengang sammen.

Med venstre hånd
Line og Calano

I dagens danmark er vi nu oppe på at bruge flere penge på viagra og brystoperationer end på alzheimerforskning.
- om 50 år sidder vi så med store bryster og forstår ikke hvorfor?
0
0
Svar på denne tråd

Hørt Julie!
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 10:28
Julie Taylor - jeg kan kun være enig i din beskrivelse. Flot skrevet.

Hvis man har behov for at svine "snobber" til, så er det ofte et udtryk for manglende selvtillid.

I øvrigt - en 1½ års plag af travafstemning solgt for 150.000 kr., den kan da kun være solgt som TRAVhest? For heste i den alder kan man jo stort set kun "betale" for stamtavlen. Selv om hestepriser til tider er urimelige, så skulle det undre mig, om nogen betalte den pris for en ung plag alene pga. dens (dressur)gang eller forventede springtallenter.

Selvfølgelig er travheste dejlige heste som alle andre racer - men som andre racer har den sine begrænsninger. Hvis du vil se snobberi, så prøv at tage en DV'er - eller friser for den sags skyld - med på travbanen og påstå, at den kan blive lige så god foran vogn, som deres travheste. Tro mig, de andre vil (helt rimeligt) grine højlydt.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

i siger traver ikke kan noget...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 13:03
Der var da en traver med til OL og i siger de ikke dur til noget.. hmm ?:-)

Jeg er også rigtig træt af at folk siger til mig: Hvorfor har du lånt en traver der er i fol når du kunne låne en god dressur og spring hest??
(er dressur og spring rytter)

Hilsen Amanda {>
0
0
Svar på denne tråd

Amanda, dog.....
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 14:27
Har du slet ikke fattet en meter? Debatten handler ikke om hvorvidt verdens bedste dressurrytter muligvis kan få verdens mest dressuragtige travhest til at udføre øvelser til Grand Prix. For det kan givetvis lade sig gøre. Døh! Hvis en ged kan lave levader og alt det der, så kan en traver nok også præstere en galoppirouette. Yes! Godt set.

Det vi tilsyneladende ikke kan blive enige om er om travheste generelt er så talentfulde spring- og dressurheste som varmblodsheste er. Og det er egentlig meget mystisk at vi ikke kan blive enige om det, for vi kan tilsyneladende godt blive enige om at de fleste varmblodsheste ville være elendige travere.

Når du siger, der var en traver med til OL, er det så den der grå russer, du taler om? For selvom den måske har en grandonkel, der går for sulky, har den altså sgu'tte meget med de heste at gøre, som man ser på Lunden. Og det er vist ofte nok blevet debateret om man kan inkludere franske og russiske travere i sine argumenter for de danske (altså amerikanske) travere som rideheste. Det kan man ikke, for de er slet ikke så aggressivt fremavlet til deres formål som de amerikanske... af samme grund kan de heller ikke trave så hurtigt.

Ih altså... man bliver helt swedig *GG*

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Stine...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 14:34
Min hest er en langhåret isbjørn (læs: fjordhest) på 134 cm i stang. Jeg selv er 174 cm høj. Hvor mange kommentarer tror du, jeg har fået på den bekostning? 8-) Uf, en pony... Uf, og så er det endda en fjordhest... Aj, og hun er jo voksen!!! Sådan en taber...

Men ved du hvad, hvis man nu tager det hele med et smil, så bliver livet altså lidt lettere (y)

Jeg synes da bare, det er synd for de stakler, der må trækkes med sådanne fordomme. Det betyder jo, at de aldrig kommer til at opleve glæden ved at have 134 cm glad pelsklump under sig. (I øvrigt sjovt, at havde han nu været en islænder, var der ingen, der havde rynket på næsen - måske skulle jeg overveje at male ham brun eller sort :-P)

Nej du, lad nu dem om det - og glæd dig så over, at du er et af de mennesker, der vælger med hjertet og ikke ud fra andres (læs: flertallets) holdning. Det er en god evne at have her i livet ;-)

Mvh Lea, der ikke vil bytte sin fjordbolle for noget - hverken en DV eller en traver...

Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!
0
0
Svar på denne tråd

Man skal vælge ...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 17:06
hest/pony efter hvad der passer til en selv. Hvis du bare er til hyggeskovture og småspring, så er en kasseret travhest måske alletiders til det formål. Det ville være dumt at købe en lækker DV til 50.000 kr. som kan det hele, hvis man ikke kan/vil udnytte dens potientale.

En travhest er avlet til at trave hurtigt, en galophest er avlet til at galopere hurtigt...

Så køb en hest der passer til dig og vær glad for den.

{>
0
0
Svar på denne tråd

Julie Taylor
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 17:46
Hvad fa.... mener du med at de russiske og franske travere ikke kan trave lige så hurtigt som de amerikanske???
Hvad med franske Kesado Pedro der løb 1.09 sidste år?
Et af verdens største travløb bliver afholdt om 2 uger i Paris. Prix d`Amerique med mange millioner i præmiesum.
Desuden er en af de bedste franske hingste "Revenue" lige solgt for et 2 cifret millionbeløb til USA som avlshingst.
Mange travopdrætter i danmark krydser Amerikanske og Franske, så hvordan kan du sige at de danske travere er amerikanske???
Selvfølgelig kan man sammenligne russer, franske, USer, Danske, Svenske de bliver jo krydset på alle måder, især de seneste år hvor man meget bruger frost og transportsæd.

Jeg har en russer i stalden og får en fransk til sommer. Men jeg kalder dem danske da de er indregistreret i dk og dermed danske.

Meget fornærmet hilsen
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Annette....
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 18:53
Jeg taler om en traditionel fransk traver, som jo faktisk ligner en slags varmblodshest, og i min erfaring også galoperer en del bedre end den gængse dansk/amerikanske. Hvad man så får ud af at krydse den med hvad der ellers render rundt på de europæiske travbaner, ved jeg ikke. Men det er jo ikke den typiske 'danske' traver, man ser til OL, vel. Det var der jeg ville hen. Den russer der var med lignede på ingen måde den type, man bruger til travløb herhjemme. Og jappeloup som diverse travryttere altid bringer på banen lignede jo heller ikke noget der skulle hedde Tøsen eller Frøkjær til efternavn.

Jeg undskylder for min løse påstand m.h.t løbstider.. se det er ikke kun travfolk, der har begrænset forstand på rideheste... det er også omvendt :-D

VH

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Amanda igen...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 19:20
Hovsa.... jeg gik automatisk ud fra at det var den russiske hest Balagur, du mente da du skrev der var en traver med til OL. Men jeg kan se på legenes hjemmeside at dens afstamning er ukendt, så det kan jo ikke have været den. Det må have været en skrøne.

Hvilken hest mente du så?

Annette, jeg har lige læst lidt om dels de traditionelle russiske og dels de franske travere, og i begge tilfælde kan jeg se at der er blandet en masse amerikanerblod i - ganske som du siger. Men det er jo netop fordi amerikanerne løber hurtigere at man har gjort dette... så selvom jeg godt kan se at du har ret, vil jeg alligevel holde på at vi taler om tre forskellige hesteracer, som bare er blevet blandet.

VH
Julie
0
0
Svar på denne tråd

Traditionel
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 19:36
Jeg snakker også om en ganske tradionel fransk traver og den er altså ikke fremavlet til dressur men til trav.
At du syntes den ligner en ridehest gør den ikke mindre til travhest.

Hvorvidt man kan ride dressur og spring på en travhest lader jeg deres ryttere om.
Jeg fatter ikke at ridefolk ikke bare indrømmer at der er mange fordomme om travheste.
Man kan jo bare se på alle de heste-købsannoncer hvor der står må ikke være traver. Jeg har aldrig set nogen med må ikke være belgier eller oldenborger.
Dem der ikke mener travere kan rides på kan jo bare holde sig fra dem, så er den jo ikke længere.

Men at sige der ikke er mange fordomme om travere som rideheste, passer ikke.
Tro mig, jeg opdrætter travheste lige op af Wilhelmsborg. Samt har været rigtig mange år i ridemiljøet, samtidtig med traverne. Og det er ikke småting jeg har lagt øre til.
Faktisk har jeg startet rigtig mange stævner. Så jeg har altså ikke kun begrænset forstand på rideheste.

Jeg har faktisk redet en traver der sprang MB, men det er 117 år siden og det var kun på klubplan. Og min svigerfar havde en traver ved navn Riboune der sprang over 2 meter.
Langt de fleste travheste bliver ridetrænet på bane, skov eller strand idag. Så de er tilredet men dermed ikke sagt at en travhest kan bruges til dressurstævner på højere plan.

Jeg håber altså heller ikke at min franske traver får en god galop men at den bliver en toptraver!
Travere er meget forskellige da de er blandinger, og man avler efter præstationer og et holdbart eksteriør, istedet for type.

Hilsen Annette

0
0
Svar på denne tråd

Tværtimod....
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 19:49
.. det betyder meget om den franske traver ligner en ridehest eller ej. For funktion følger som bekendt form, og hvis den er bygget som en ridehest, kan den også fungere som sådan. Den lille, tynde amerikanske travhest jeg tænker på ligner ikke en ridehest - den ligner en travhest. Og den biomekaniske funktion er derefter. At der så kan være tilfælde hvor en undtagelse gør sig gældende og en travhest vinder en sløjfe til et ridestævne er en anden sag. Du behøver slet ikke fortælle mig solskinshistorier om travheste der kunne springe højt, for den slags anekdoter er jeg flasket op på. Og jeg ved også at det intet betyder for travhestens betydning som race for ridebanespringning på konkurrenceplan.... så ville der nok være flere travere med på World Cup-vognen.

Hvem har sagt der ikke er fordomme om travheste? Alle mine er listet foroven og de passer efter min mening ret godt. Jeg ville aldrig skrive 'ikke traver' i en annonce, men jeg ville godt nok blive overrasket hvis der skulle være en traver, der passede på mine behov. Og nej, jeg ville nok ikke købe den til at ride på når nu jeg kan få en hest, der er bygget til m it formål.

Afslutningsvis håber jeg da også der er en superstar i maven på din hoppe... og som du meget rigtigt skriver, er det ligemeget om den kan galopere, for det skal den ikke bruges til... øøøøh... så er vi vist enige. Når min varmblodshoppe foler, håber jeg da heller ikke der kommer en travhest ud. For den duer ikke til det, jeg har tænkt mig.

Venlig hilsen

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Altså...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 01:09
... det er jo den samme diskussion gang på gang 8-)

Jeg er selv ejer af en yderst smuk og intelligent trav-herre. Jeg er selv hyggeRYTTER og selvom jeg har redet rundt på både det ene og det andet med forskellige former af talent, så er det for mig hestens sind og personlighed der tæller mest.
Derfor faldt valget på Ramses. En hest der har været det meste igennem på godt og ondt, men som alligevel er fornuftig og ikke springer i luften uden grund :)

Ramses kan gå en fin galop og har præsteret at springe et hegn på 1,2 m. med 2 meter tilløb, selvom han havde gået som selvskabshest i 2 år og bare hygget rundt.
Alligevel ville jeg da ikke kræve at nogen som helst skulle tro på at Ramses en dag kommer til at springe MA eller gå Grand Prix dressur. For det ved jeg ski da godt at han ikke kan :-P Og hvis jeg begyndte at påstå at det kunne han da ihvertfald bare lære, så ville jeg også lade enhver være i deres fulde ret til at grine højlydt. Ligeså højlydt som jeg ville grine hvis de påstod at de på deres ikke-travere kunne slå mig i travløb på tid!

Dog ville jeg alligevel kræve af dem at de accepterede MIT valg af RIDEhest. Jeg vil ikke ses ned på bare fordi jeg ejer en traver. Det bliver jeg desværre ofte :-(
Også af mennesker der aldrig har set skyggen af min hest! Og præcis DERFOR blander jeg mig i denne debat.

Det kunne være så rart hvis travfolk indså at deres heste bare ikke er lavet til dressur eller spring. Og hvis der så findes en enkelt afviger - HURRA og TILLYKKE!! Men det gør altså ikke traveren til superdressurhest :-D
Det ville jo heller ikke gøre enhver Holstener til en ny supertraver bare fordi der fandes et par heste indenfor denne race som havde talent for dette.

Hermed ikke sagt at traveren er totalt ubrugelig til stævner, for det er den jo bestemt ikke! Men - lets face it - L-klasser er da også fint til en del rytteres evner og lyster!

Det kunne nu også være dejligt hvis ikke-travermennesker ville acceptere vores travere som det de er - nemlig HESTE!
Heste som nu engang godt kan bruges til ridning i sandkassen og på skovstierne. At deres ejere så ikke vil få pyntet værelset med millionmillardvis af rosetter for 1.pladser i MA-springning,det er jo så deres problem - ikke?!

Hilsen Amanda og Ramses!!

Jeg rider TRAVER - så prøv bare at fange mig :)

"Dont walk in front of me - i may not follow.
Dont walk behind me - i may not lead.
Walk beside me, and be my freind!"

Medlem af:
Tozzi-tøsernes klub...
...Argh! Ik nu igen!
0
0
Svar på denne tråd

iihhh... he he
Forfatter: 
Dato:  16-01-2005 13:35
havde besluttet mig for ikke at deltage i travhest-debat nr. gud-ved-hva-nummer.
Men som tidligere travheste ejer, vil jeg støtte de ryttere som siger at det er gode all-around heste, de kan jo bruges til det meste i en eller anden grad.

Dog tror jeg udenforstående har misforstået noget, når travfolk taler godt om deres hest. Tror de fleste travejere er ret klar over, det ikke er en M-hest de har sig. Og herre gud, der er så mange heste, også nogle med brændemærker på måzen, der aldrig kommer dertil. Det blir de jo ikke dårlige heste af, de dækker bare nogle andre behov end heste der kan gå højere klasser. Det er det dejlige ved ridesporten, den er så alsidig.

Min meget atypisk byggede amerikanske traver blev af flere beridere taget for værende et afkom efter slavinski eller hva den hed.
Men på trods af han var ret godt bygget og var et naturtalent til sidebevægelser, kostede det masser af blod, sved og tårer, når kræet ikke ville som jeg, og i stedet for galop, meget længe præsterede en flot flyvende væddeløbstrav i et lille ridehus, så vi nærmest lå vandret i hjørnerne.

Men da jeg solgte ham, havde jeg alligevel, som den
M-hest han ikke var, alligevel lært en masse rideteknisk, jeg nok ikke havde lært på en anden.
Men den dag i dag ville jeg ikke købe en travhest igen, for jeg vil mere dressur end jeg vil få glæde af på en travhest, selvom de er skønne.
Meget velholdt OS dressursadel sælges!
0
0
Svar på denne tråd

diskution
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 12:07
jeg kan se at dennne debadt er gået over til en diskution om russere, fransk blod og amerikansk blod.
jeg kan ikke lige se det har noget med indlæget at gøre.
jeg har som sagt 4 heste, jeg er glad for alle 4 som er af hver sin race og har hver deres formål.
0
0
Svar på denne tråd

må jeg være med???
Forfatter: 
Dato:  17-01-2005 14:18
hej hej
nu blander jeg mig lige. jeg har en travhest, som jeg overtog pasningen af for 8 år siden. min veninde passede den før, men fik allergi og måtte stoppe. han var TRAVER for alle pengene, hvilket jeg bestemt ikke syntes var fedt. på det tidspunkt havde jeg holdt pause med ridningen pga. studier og var bare glad for at komme i stalden igen.

nu har jeg mere eller mindre overtaget hesten helt, og jeg elsker ham overalt på jorden. fra jeg begyndte at passe ham og 6 år frem, har jeg kæmpet for at ride ham op til noget der nærmer sig normal ridehest. han kan nu gå samlet og bærer sig selv korrekt i alle gangarter. selv min ridelærer roser ham, og ingen jeg kender (hvilke alle er varmblodsfolk) har sagt noget dårligt om ham, hverken mht. udseende eller evner på spring - og dressurbanen.

jeg hygger mig med ham, men har indset at det ikke er ham jeg skal starte stævner på. han går nok på LB plan nu, men kan sagtens komme op og gå en LA. jeg vælger nu bare at hyggetræne derhjemme og jeg lærer rigtig meget på ham stadigvæk (fordi det er en OPGAVE, at få ham til at gå ordenligt).
det sjove er, at jeg synes travsporten er noget af det mest ufede. og jeg foretrækker helt sikkert varmblods. jeg drømmer om at få en lækker DV, gerne hannoveraner som jeg kan få mine stævnedrømme opfyldt på. til marts får jeg et oldenborg/fuldblod føl, som jeg også håber på bliver godt.

jeg kan et eller andet sted godt forstå folks meninger om travere. jeg ville aldrig købe en traver som ridehest. nu har jeg ham jeg har, og nyder at se, hvordan han gør fremskridt. og selvom han er traver og går fremragende dressur på trods heraf, så ved jeg, at det ikke er ham jeg skal starte stævner på.
jeg er enig i, at med meget arbejde fra rytteren, kan de blive gode på L niveau. (kender dog en, hvis traver går M...efter 12 års træning). og jeg har selvfølgelig intet imod travere. men som rideheste foretrækker jeg nu også dem som er avlet til det.

og... så synes jeg egentlig aldrig jeg har mødt fordomme mod min traver. ikke engang da han stod på rideskole. der var han kendt som "den traver der går mega godt dressur". ha ha.

her er lige et billede af mit traverdyr (har desværre ingen fra dressurbanen:

og så er jeg iøvrigt enig med julie.

Ha en god dag - knus Mette

Forhandler af Aloe Vera til mennesker og dyr. Hør hvordan du sparer 30% på produkterne. ;-)

brænder sengen hvis man leger med tis ?
0
0
Svar på denne tråd

Mette...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 19:36
Tror vist jeg har sagt det før, men nu siger jeg det altså igen! ;-D

Ham Satin er godt nok en smuksak! Synes virkelig han er så pæn :)
Ved du hvem er han efter?

Hilsen Amanda og Ramses!!

Jeg rider TRAVER - så prøv bare at fange mig :)

"Dont walk in front of me - i may not follow.
Dont walk behind me - i may not lead.
Walk beside me, and be my freind!"

Medlem af:
Tozzi-tøsernes klub...
...Argh! Ik nu igen!
0
0
Svar på denne tråd

hej amanda...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2005 11:01
mange mange tak for de søde ord :-)
han er efter satin crown og hans morfar er oldtown. moderen er cia hjordal og farfar er speedy crown.
var det ikke dig der skrev et brev til mig ang. galop? jeg har ikke glemt dig... skal nok lige skrive tilbage næste gang jeg logger på. har nemlig lidt travlt nu.

Ha en god dag - knus Mette

Forhandler af Aloe Vera til mennesker og dyr. Hør hvordan du sparer 30% på produkterne. ;-)

brænder sengen hvis man leger med tis ?
0
0
Svar på denne tråd

Sammenlignet?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 02:27
Seriøst dette er en lidt latterlig diskution folk har hver sin mening men vil godt lige lægge min :-)

Først hvad er det for noget l*** og sige med travheste at de ikk kan springe eller gå dressur!! >:-(

Og at se er noget skrot sikke en gang snot.. :-)

Jeg er den heldige ejer af en Dansk Varmblod og en rigtig skøn Trav vallak.

Du kan slet ikke sammenligne de 2 racer sammen, jeg har haft disse 2 heste siden føl og ja min traver har gået på travbane men han var ikke specielt egnet til det for det kede ham!

Min trav vallak Teddy, han er 14 år gammel nu, har haft 1 skade pga. han trådte forkert efter et spring. Han går sprunget 110 men primært nu 70-90 cm.

Hans dressur er dog ikke helt i toppen men han kan den!

Derimod lærer han sindsygt hurtigt.

Min Dv Hoppe.. Er pisset hoppet og pisse stædig.

Hun springer 90 cm nu og har sprunget 120.

Hun kan sin dressur og jeg vil da sige DV hoppen kan bruges til mere men er super glad for min traver :-)

Tøsen:

Tøsen igen:

Traver Vallak Teddy:
0
0
Svar på denne tråd

Ja nu kunne jeg godt
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 13:20
lire en masse af min frustration af men vælger at lade værer for denne debat er en skrue uden ende..
Ang Kesaco Phedo som han hedder den franske vinder af Prix ´d amerique skal han være Evitas mage til maj.. udelukkende fordi evita er af amerikansk afstamning og han er af Fransk og hans fantastiske evne for at løbe..

Nå jeg har ikke andet at sige end nok er man født dansk men dermed ikke sagt man ikke kan blive Engelsk i sprog og sind hvis man bor i england længe nok...
Evita Ara mors stjerne

Travkællinger har det sjovere

En rigtig mand er Englænder

Wintec "det bedste til din hest"
0
0
Svar på denne tråd

ja ja...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2005 18:25
egentlig gider jeg ikke gå ind i den her diskussion igen igen, men hva....

travere er hamrende dejlige heste, og de kan altså andet end at trave, nogengange tror jeg altså i ryttere der rider på "alm" heste bliver lidt jaloux på traveren, på sin vis kan jeg da godt forstå jer, for en traver KAN bruges til alt om i vil det eller ej, jeg kan da godt se for en dressur rytter på en fin DV, er det da ikke så spænende at en traver vinder over den.... eller i spring....
og lad os sammenligne den meget populære DV´er og traveren, seriøst ved en DV´er ved du ikke hvad du får, det er jo næsten den største blanding, den har en meget lavere levealder ( også selv om man siger traveren ikke lever længe) man er noget når man har en DV´er men kig godt efter, er hesten den pris værd, vil du virkelig give så sindsygt mange penge for at den hedder DV i papirerne.... men men nu skal jeg heller ikke være for grov, jeg har da selv redet på DV og det var da en dejlig hest, jeg gider bare ikke gå ud åg give en halv bondegård for en hest, når jeg kan få en der er mere allround til en meget billigere pris....
traveren er selvfølgelig også formet af forskellige racer, men kun til man havde lige den rigtige, så nu kommer der ikke andet i, så er det jo ikke længere en traver, som sagt kan traveren bruges til alt, men men det kræver energi og vænne den til en anden trav til dressuren, men det er ikke umuligt...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider