Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Grundridning - din mening
Forfatter: 
Dato:  09-01-2005 23:54
Man ser ofte herinde at folks svar på et spørgsmål er: træn noget mere grundridning, få det grundlæggende på plads.

Men hvad mener de helt præcist?? Hvad er grundridning for dig??

For mig er grundridning:
- at hesten lytter til mig og gør som jeg beder den om.
- at den kan gå ligeudrettet eller på buet spor alt efter hvad jeg beder den om og samtidig være i balance, i alle 3 gangarter.
- at den er styrbar i alle 3 gangarter så jeg kan ride forskliige figurer på den.
- at den forstår den fremaddrivende og den anholdende hjælp.
- at den begynder at søge frem og ned og sætte sig lidt bagtil (ind med bagben og op med ryggen, altså samle sig).

Men hvad forbinder DU med udtrykket grundridning??

Linda.
Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

:-) Medlem af Pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere :-)
Medlem af FHK
0
0
Svar på denne tråd

Grundridning - Svar
Forfatter: 
Dato:  10-01-2005 08:40
Min holdning til hvad grundridning er stort set det samme som dit!

Jeg mener:
- Hesten skal kunne rides i alle tre gangarter uden problemer, være styrbar og søge let til biddet.
Skal forstå hjælpen fra ben, sæde, vægt og hænder.

:D En hest er ikke ringere, fordi det er en pony ;)

:) Rid pony; Fordi alting er sjovere i små højder :-D

Part søges til hoppe på 130 cm i stg. Læs mere her
0
0
Svar på denne tråd

grundridning
Forfatter: 
Dato:  10-01-2005 09:57
hesten går stabilt i alle gangarter og overgange, kan sine sidebevægelser ( travesader versader og shenkelvigninger) og går samlet på bagparten uden kontakt med tøjlerne. Herfra kan hesten nærmest lære hvad som helst alt efter hvilken retning rytteren vil!
!
0
0
Svar på denne tråd

okay????
Forfatter: 
Dato:  10-01-2005 15:04
nu skriver i hvad grundridnig er men mit spørgsmål er hvordan får man hesten til det???
ja hvordan får jeg den i baance i ale tre gangarter og sådan det er mit store spørgsmål når folk siger træn noget grundridnig har en ide om hvad grundridning er men ingen ide om hvordan jeg får hesten til at gøre tingene....

:-Ptjek min præsentation og se min nye dejlige traver mille og skriv lige i min gæstebog da den sulter 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Rytteren
Forfatter: 
Dato:  10-01-2005 15:34
Grundridning er for mig et spørgsmål om rytteren kan hjælpe hesten når den har brug for det og er kropsbevist nok til at kunne mærke hvilken hjælp hesten har brug for.
Kan man det kan man sin grundridning.

Med det mener jeg:

Rytteren kan mærke om vedkommende sidder på det ene eller begge sædeben.
Rytteren kan mærke om opstillingen er korrekt.
Rytteren kan hente ryggen, for- og bagben eller en evt. skudt skulder.
Rytteren kan flytte hesten til sidebevægelser eller på bøjet spor.
Rytteren kan ligeudrette hesten.
Rytteren kan hjælperne til flydende overgange og parader.
Rytteren kan hjælperne til alle tre gangarter.
Rytteren har føling med, hvornår hesten går over eller under lod og hvor nakken befinder sig.
Rytteren har føling med, hvornår hesten er til biddet.
Rytteren har føling med, hvornår hesten trækker og bliver lang eller samler sig og går afslappet på let tøjlekontakt.

Bemærk jeg kun nævner rytteren, men det er med fuldt overlæg. Kan man ovennævnte (har muligvis glemt noget) kan man sætte sig op på, en hvilken som helst hest og få den til at gå godt på kortere eller længere tid.

Det er ikke sikkert jeg er enig med jer andre, men det behøver jeg jo så heller ikke. ;-)

Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider