Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest skal i kondition...hvordan?
Forfatter: 
Dato:  13-05-2001 21:55
Hej, ja det er så mit spørgsmål...
Jeg har købt mig en hest der tilsyneladende ikke har ret meget kondi, hvordan kommer jeg igang på en fornuftig og god måde? Hvor lang tid om dagen? eller hvor ofte i starten må jeg ride ham. Og hvordan trapper jeg op. Jeg red ham den første uge, 15 til 20 min hver dag, tur eller på bane. Med det resultat at han blev hævet på den ene kode...Det var åben bart for meget! Men hvad så...???? I øjeblikket trækker jeg nogle ture med han på 15,- 20 min.pr tur og det er ca. hver dag.
gode råd modtages gerne....
v.h Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Re: Min hest skal i kondition...hvordan?
Forfatter: 
Dato:  13-05-2001 22:34
Prøv at kigge på netdyredoktor, de har et glimrende program til genoptræning af en hest der har været ude af drift.

Men hvis den hæver på en kode af så lidt arbejde, synes jeg du skulle kontakte en dyrlæge og få hypsen tjekket igennem, for det lyder ikke helt sundt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2001 08:37
Skridt en lang tur en gang om dagen... Det hjælper!

Mvh. Tinka
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2001 14:17
Hej!!
Jeg vil også råde dig til at skridte en tur HVER DAG i starten måske en halv time, og øg så turen efterhånden. Det vil være rigtigt fint hvis du har terræn i nærheden eller et bakket landskab. Skridt så bare fremad. Det hjælper!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2001 21:41
Jeg prøver at skridte ham. Jeg har lige fået lavet dyrlæge tjek med sundhedsatest og bøjeprøve det er tre uger siden, så ville der da være noget at se i den. Ville der ikke, hvis der var noget i vejen med ham...?...Den gik fint igennem, det eneste dyrlægen sagde var at den snart skulle til smed, og det har han lige været...så!

Jeg tjekker også lige net dyredoktoren.
Og modtager gerne flere råd.
v.h Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2001 23:21

En bøjeprøve er ikke et endegyldigt bevis på at hesten er sund og rask (desværre..)
Det er blot et af redskaberne som man bruger til at få et samlet overblik over hestens totale sundhedstilstand på et givent tidspunkt.

Der kan være utallige skavanker som ikke viser sig ved bøjeprøven.

Men dermed ikke sagt at din hest ikke er rask.

Umiddelbart ville jeg dog sige at hesten skulle kunne bære 15 - 20 minutters tur i en uge, uden at få problemer af den grund.....

Men,... ikke alle heste er ens, og det kan jo være at hesten har lavet noget så "simpelt" som en kodeledsforvridning, eller anden lign. skavank.

Når hesten ikke er i træning skal du huske på at musklerne til at bære rytteren er det mindste problem.
De vil i reglen kunne trænes op til at bære en rytter i arbejde i løbet af tre mdr. ved fornuftig træning.

Det er straks et større problem med sener, ledbånd og knoglesystemet.....
Når du belaster hesten knoglesystem, vil det "forstærke" sig selv, så det efterhånden kommer op på en styrke der kan tåle den belastning som rytteren udgør. Det tager mellem fire og seks måneder...
Sener og ledbånd opnår først deres fulde styrke efter syv til ni mdr's træning...!!

Dette er én af årsagerne til de mange skader som rideheste står med.
Når hesten rent muskulært er klar til at bære en rytter i fuldt arbejde, vil sener, ledbånd og knogler faktisk tage skade af samme arbejde...!!

Derfor er lange skridteture i starten af et træningsprogram, være af uvurderlig betydning for hestens senere træning, netop fordi det styrker sener og ledbånd uden de belastninger som hårdt arbejde giver.

Giver du hesten en måneds skridttræning (min.) til at begynde med, hvor du langsom sætter intervallerne op, ( f.eks til 1-1½ times ture) så vil du give hesten alle chancer for at kunne klare arbejdet senere.
Hvis du så ud over dette tager "genoptræningen til arbejdet" med tålmodighed skulle der ikke blive nogen problemer, medmindre hesten altså er disponeret for det.

Under alle omstændigheder... Når du lige har købt hesten så bestil hellere dyrlægen en gang for meget, end en gang for lidt.

Det kan vise sig at blive meget dyrt for dig i længden at lade være...

MVh
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-05-2001 14:08
æh - Scarface - hvad så hvis hesten kun har stået i et par uger, og så skal genoptrænes, gælder der så det samme ?? Det er netop en seneskade min har/har haft. Jeg har skridtet en uge og er nu på blandet skridt/trav i skoven.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-05-2001 23:41

Tjah... Jeg må indrømme at stod min hest med en seneskade (selv nok så lille..) så fik den minimum tre mdr.s genoptræning, med en meget langsom optrapning.

Ved større seneskader kan det som beskrevet tage op til ni måneder før senen er oppe på fuld styrke igen.

Der er lidt en tendens til at man ikke tager seneskader alvorligt nok, efter min mening. Det er meget muligt at hesten måske er gående igen efter 14 dage eller tre uger.... Men holder den så...??

Jeg har set lidt for mange eksempler på seneskader der vendte tilbage i forværret form, fordi folk har alt for travlt.

Senen vil jo nok have en god portion af den styrke som den var bragt op på inden skaden.... Men du skal tænke på at det tager lige så lang tid for en sene at hele op ( og måske endda længere) som det gør at styrke den.

De tider som dyrlægerne stikker ud for "ro og helbredelse" er ofte absolutte minimumstider, fordi de er vel vidende om at folk skal bruge deres ridedyr igen.

Jeg kan give dig to eksempler af personlig erfaring...
Min første hoppe stod med en seneskade (gaffelbåndet) som 14/15 årig, som hun havde lavet på folden og dyrlægen var mildt sagt ikke særligt optimistisk.
Han forberedte mig på at dette sandsynligvis blev enden på hesten som ridehest.
Jeg fik et genoptræningsprogram, men valgte at smide hesten på sommerfold i 5 mdr. og først derefter starte genoptræningen igen.
Efter 1½ mds træning, -dyrlægecheck, hvor dyrlægen var MEGET overrasket over den ualmindeligt fine opheling af skaden.
Man kunne faktiskt ikke se på hesten at den havde været skadet. Hun blev solgt som ridehest, og der har mig bekendt ikke været problemer med skaden sidenhen.

Min nuværende hoppe fik hovsenebensbetændelse, (det er en sene der er irriteret under hovsenebenet, og det kan påvirke hovsenebenet. I mit tilfælde er undersiden af hovsenebenet afkalket i højre forben på hoppen.) og jeg fik tudet ørerne fulde om at dette var en invaliderende lidelse, af alle. ( En af de få undtagelser var faktiskt dyrlægen.......!!)
Jeg fik et genoptræningsprogram. Når hesten var rengående igen skulle den have mindst en uges tid inden genoptræningen startede. Derefter 3 mdr på genoptræning inden hun skulle være i fuld sving igen.
Jeg valgte at give hesten 4 uger inden jeg påbegyndte genoptræningen. Hun fik seks ugers skridttræning for hånden før jeg overhovedet satte mig op på hende igen.
Derefter fik hun 3½ måneds genoptræning før hun var i "normalt" arbejde igen. (Altså gik dressur...) Derefter en md. på skånearbejde... Dvs. Ligeudretning og ingen sidebevægelser.
Hun er i dag rengående på tolvte md.

I mellemtiden har to af mine veninders heste med samme diagnose haft følgende skæbner:
1 stk. aflivet som femårs.
1 stk. for tiden halt for anden gang, på trods af at den blev opereret med succes i første omgang.

Jeg har ikke skyggen af tvivl i mit sind om at det betaler sig på længere sigt at give tid. Hesten skulle jo gerne holde i mange år fremover..... Ikke..? :-)

MVh
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-05-2001 09:02
Tak for dine råd!! Iflg. min dyrlæge kan jeg netop nu - efter en måneds skåneridning - bare gå i gang langsomt med genoptræningen, d.v.s. store volter. Hesten er helt rentgående, men er stadig en anelse hævet, men hævelsen forsvinder efter han er redet. Det er muligvis bare galle, det har han i begge bagben. Men - efter at have læst dit indlæg - vil jeg fortsat tage den med ro. Det var nogle gode eksempler du kom med og ja! - helsten skal da gerne holde i mange år endnu, så skidt med om niveauet bliver et andet, hvis det viser sig, at han ikke mere kan det, han kunne før.

Det er bare så svært at afgøre selv, man læner sig jo meget til dyrlægen, fordi man er i tvivl og ikke ønsker at forcere tingene - så det er dejligt at få nogle erfaringer fra andre. Dyrlæger er jo meget forskellige!!!

Knus og forårshilsner
Sys
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-05-2001 10:26

Det var så lidt.

Held og lykke med din genoptræning. :-)

MVh
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-05-2001 12:08
Tak for de gode råd.
Jeg har nu haft dyrlægen ude og se på væsken i benet og det er noget galde. Så nu har han fået noget mod det og så skal han stå med nat bandager...
Så skulle det hjælpe mod det...jeg vil benytte mig af de råd i har givet mig.
v.h marianne
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider