|
|
| Hjælp mig med dressur og spring!! |
| Forfatter:  |
Mette H. |
| Dato:  |
02-01-2005 15:19 |
|
Harj allesammen,..
Først vil jeg ønske jer godt nytår.
Men nu til sagen,..
Jeg har fået en hest på prøve, den er 12 år gammel, og er en traver. I naturen er den ufattelig rolig, den er ikke bange for noget. Men så skulle jeg op i hallen og ride dressur, det gik ikke specielt godt, dens trav var udemærket, men havde snuden helt i vejret. Og der jeg skulle sætte i galop gik det bare der ud af i trav (Den er jo traver)! idag skulle jeg så afprøve dens spring evner. Jeg lage to bomme ud ved siden af hinanden,. de første gange var den meget nervøs, men efter et par gange gik den lige over som om den havde gjordt det en million gange. Så det tyder på den er vandvittig lærenem. Men ¨år den kan lære at springe 100% ordenligt, så skal jeg først lære den at ride dressur. Men hvordan ? Jeg har meget problemer med at få den i galop (Nok også fordi hallen jeg rider i ikke er så stor), og den accepter overhovdet ikke bidet. Men nogle siger at den kan få skader i halsen ved jeg bruber indspendings tøjler eller Chambon (Eller hvad alt det der hedder)..
Er der ellers nogle der har gode råd omkring travere ?
På forhånd tak!
Kærlig hilsen Mette!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undervisning |
|
|
Hej
Du skal finde dig en rigtig god underviser som kan få Jer godt i gang.
Problemmet med travere er som regel, at de er fremavlet til formålet løb, og dermed har svært ved at bruge ryg, nakke osv til dressur og spring, det kan da godt lade sig gøre, men det tager tid og man skal have føling med det.
Mvh Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak!! |
Mette H. |
02-01-2005 17:01 |
|
Tak for rådet ? men andre der har mere ? har virkelig brug for jer her inde lige nu ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold ud |
|
|
de kan sagtens blive gode rideheste, hvis man giver dem chancen.
Og de er meget lærenemme af natur(har selv haft en travhest, som jeg uddannede i dressur og red ture på og havde en springrytter til at springe).
Nu gælder dressur jo ikke om at bukke nakken på dyret. Det komme efter lang tids korrekt ridning. Selv en DV med de flotteste papirer, skal starte et sted, og det samme gælder travheste.
Travheste lærer ofte at stikke hovedet lige i vejret når de skal løbe ved hjælp af en rem, som holder deres hovede oppe, så det er en træningsproces at vise den noget andet.
Så find dig en underviser, og gå i krig.
Mange gange held og lykke:-)
Meget velholdt OS dressursadel sælges!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan evt selv.. |
Miss E |
03-01-2005 17:53 |
|
arbejde lidt med nogle strækøvelser, hvor du får hesten til at strække sig efter en god bid, ud til hver side og ned mellem forbenene, såden får strukket siderne af halsen ud og bliver smidigere der og i overlinien.. begge dele noget den både kan bruge i dressuren og i springningen.. Men start forsigtigt den er nok stiv nu hvor den ikke har gået korrekt i 12 år..
Du kan også fra jorden forsøge at hjælpe den til at bøje hovedet ned og rundt på en volte, det er lidt nemmere når man kan stå på jorden og guide hesten direkte i den ritigte retning..
Håber det ku hjælpe og du forstår hvad jeg mener.. ellers må du jo bare spørge..
 Kh Miss E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk...! |
|
|
Hej Mette
Husk at overveje grundigt om det virkelig ER hesten for dig, du har den jo kun på prøve, og her skal det hele virkelig prøves af.
Derfor er det også fint at du allerede har prøvet at ride tur, dressur og lidt spring, og jeg synes bestemt også du skal prøve at springe "rigtigt" før du beslutter dig endeligt for om det skal være DIN hest.
Nu ved jeg ikke hvor erfaren du er, men der er sikkert en på stedet hvor du rider, der er mere erfaren end dig, evt din ridelærer. Få hende eller ham til at tage en tur på den, for at se om den kommer til at slappe af og søge frem og ned med en mere erfaren rytter.
Hvis den ikke gør det, så overvej meget grundigt om det virkelig er en hest du ønsker at købe, den er 12 år, og med mindre den har gået løb i alle de år, så burde den ha lært at slappe lidt af i ridningen, og også galoppere.
Der findes mange, rigtig mange heste derude, så køb ikke en der volder dig store problemer fra starten.
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indspendinger og galop |
Stina |
04-01-2005 21:58 |
|
hej mette
spennende hest du har der
din hest mangler grundtræning, det tager lang tid at få en hest smidig og lydhør og lytte til tøjlen og gå en langsom behagelig galop.
tvangstøjler - indspendingstøjler løser ikke dit "problem" -det vil skade din hest. - Du kan ikke "løsne" den med tvang.
galop - det kan tage mindst 1/2 - 1 år inden du kan få en rigtig smidig hest der kan gå den galop du vil have.
eneste vej er undervisning og masse tid og tolmodighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|