Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hva skal jeg gøre?
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 12:11
Hej min hest vil ikke gå til bidet! hjælp mig! har virkeligt prøvet så mange forskellige metoder, men ingen virker 100%
har du ikke nogle forslag?! vær sød at svare! det er virkeligt et stort problem for mig! og jeg kæmper med ham hver dag!
svar alle der ser denne besked! vil meget gerne have hjælp nu!

Knus Camilla
0
0
Svar på denne tråd

måske din
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 12:19
hest er indrettet sådan at den ikke kan samles og gå til biddet, måske der er for lidt ganashe frihed 8-)

hilsen berit

man ligger som man har redt !

dansk tinker forening
Misundelse er skjult beundring.

vores hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

rid rid
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 12:47
der er ikke andet for end at ride.
få en berider/ridelære til at hjælpe dig.

det er jo ikke bare at knække nakke på hesten energien skal komme fra bagparten.
derfor siger jeg bare rid rid og rid.
0
0
Svar på denne tråd

gå til biddet
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 13:29
Hej Camilla

Min 4års ville simpelthen bare ikke det der med biddet. I stedet løftede hun hovedet og gik imod de halve parader. Men, selv om det skal siges at det blev gjort med en hvis skepsis, en elastikchambon gjorde underværker. En løs en vel og mærke. Ellers er longering i løse indspændingstøjler en rigtig god idé. Held og lykke håber du kan bruge mine erfaringer.
Knuz og vrinsk Cecile
0
0
Svar på denne tråd

hva skal jeg gøre?
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 13:51
ville det hjælpe hvis jeg siger at nu, longere jeg ham med indspændinger 2-3gange om ugen, til han får bygget sin øverste muskel op? for så må han da syns at det er behageligt at gå der nede, fordi den er stærkest.. eller er jeg helt gal på den?!?:-)
Knus Camilla

jeg har ikke altid ret, men jeg tar aldrig fejl ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan måske hjælpe
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 15:24
Heiii du kan prøve med en chabon eller en glidetøjle, glidetøjlen kan du sætte mellem benene på hesten så skal den nok tage hovedet ned. Hilsen Christine :-D
0
0
Svar på denne tråd

til camilla
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 15:39
Hej Camilla

Først vil jeg lige sige at det ikke er fordi din hest ikke vil! ( når først hesten har fundet ud af at søge frem til biddet, har den det meget behageligt - mere end at gå med hovedet væk fra biddet og stivne i ryggen) Den er simpelthen blevet redet forkert fra starten af, derfor ved den simpelthen ikke hvad den skal.

At "gå til biddet" er jo ikke bare noget man sådan lærer en hest. Det kommer jo af fremdrift bagfra, og hesten skal villigt lade sig ride frem og tilbage via. halve parader.

Derfor er det en længere process du skal have gang i. Men fat mod, der er lys forude.

Du skal starte helt fra bunden. Tag et par elastik indspændingstøjler og smut i hallen og sæt hesten i longe. (lad den altid skridte uden indspændinger)Inden trav sætter du indspændingerne på så stramt at hestens næseryg stadig er foran lodret. Sørg for at hesten arbejder energisk uden at jappe. Brug en lang longepisk, så du kan motivere bagbenene i at arbejde med. Arbejd kun i trav det første stykke tid. Hesten skal nå at finde balancen i den nye form.

Senere kan du begynde i galop og øv flydende og afslappende overgange i longen fra trav til galop og fra galop til trav.

Hvis du gør det rigtigt vil du hurtig se at din hest begynde at slappe af i den "runde form".

Alfa omega er, at hesten arbejder ernergisk med bagbenene og at hesten ryg er let opadbuet.

Arbejd i longen hver anden dag og lad hesten holde fri eller bare skridte for lange tøjler de andre dage. Den kan godt blive lidt øm i musklerne hvis den aldrig har brugt dem før.

Begynd at ride i trav og galop tidligst efter 2 uger (så lang tid tager det at bygge rygmusklerne op, så de kan bære en rytter uden at miste rundingen)

Her arbejder du på nøjagtig samme måde som i longen. Du har let kontakt til hesten mund (stramme tøjler men let hånd) Du rider hesten med en dressurpisk for at altivere bagbenene mens hesten går ernergisk frem. DU MÅ IKKE SIDDE OG TAGE I TØJLEN. Dette virker forstyrrende og irriterende på hesten. Du sjkal derimod ride fremad og have fast kontakt til hestens mund. Så snart hesten ligger sig frem og ned til biddet (uden at hænge på det) giver du efter (DU MÅ IKKE SLIPPE ELLER LØSNE TØJLEN), ved at rette håndleddet ud mod hesten hals.

Tålmodighed er meget vigtigt, og hvis du har det samt følger ovenstående intrukser nøje, så vil din hest give efter i nakken og i resten af kroppen.

OBS. Det kan også være at hesten ikke har plads i ganaschen (som i nævnt i 1 indlæg) eller at hesten har noget der irriterer den.

Hvis du har prøvet alt ovenstående i sammenhæng i lige så lang tid, så få en dyrlæge ud og kigge på hesten.

HELD OG LYKKE

Mvh Janet
0
0
Svar på denne tråd

Til Camilla
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 19:19
Jeg giver Janet fuldstændig ret.
Og jeg vil på det kraftigste advare dig mod glidetøjle. Det er nemlig sådan med en glidetøjle at du kan trække hesten i holdning og det er ikke sådan at man gør!
Når du rider skal du huske at ride med det man kalder: den forvendtede tøjlelænge. For når hesten så giver efter, så skal du ikke til at korte tøjlen op når hesten giver efter, dette kan nemlig være irreterende for hesten.
Jeg går til ridning og den hest jeg rider på har tidligere gået med glidetøjle, og nu er den blevet så utryg ved bidet at det er meget svært at få den til at gå ordentligt.
Så hvis du går og overvejer glidetøjle, så lad være...det ødelægger hesten!
Hilsen Jane
0
0
Svar på denne tråd

Camilla og Christine
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 02:58
Christine: Det var da forhåbentlig en joke ikke ? det drejer sig jo ikke om at knække nakken på hesten, får virkelig gåsehud af at læse sådan et forslag :-( hesten skal rides frem bagfra med meget let støtte på bidet, til den af sig selv selv søger ned.

Camilla: Har du ikke mulighed for at få en der er vandt til at undervise til at se på jer ? For det er lettere for en der ser jer live at bedømme hvad problemet er.
Får du undervisning ?
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 08:30
Christine: Nu gik spørgsmålet på at få hesten til biddet, ikke at få hovedet ned på den. (Hvis det er din indstilling til dressur, går der vist lang tid før du er klar til distriktstævner på din nye parthest!)

Camilla: Først skal du sikre dig at der ikke er noget fysisk galt med hesten. Dernæst skal du have fat i en god underviser, som kan hjælpe dig, evt også ride hesten.

Stine
0
0
Svar på denne tråd

uhhh altså
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 08:32
enig med signe - jeg sidder med en dårlig smag i munden når jeg ser så mange svar der uden at tøve giver råd om indspændignstøjler o.lign til en de ikke kender og en hest de slet ikke kender ..
hvor gammel er hesten?
hvor gammel er rytteren? hvor længe har de trænet sammen? har den skader? hvordan er rytterens balance? hvordan sidder hun m hænderne? OG VIGTIGST AF ALT FÅR DE UNDERVISNING ?
(ok det spørger nogle andre også om, og råder til)

men det er da 'farligt' at sidder her bag skærmen og råde til at longere en hest hver anden dag ??
hvilken kondi er hesten i ? laver den andet end at gå i sandkassen? hvilken erfaring har rytteren med indspændinger ?

uhh der er mange spørgsmål, og den eneste der kan svare på dem er en kvalificeret underviser der står på stedet og ser på eqipagen ..

min anden omgang mavesyre udløses af dem, der mener det drejer sig om at få hesten ned med hovedet ..? hvad går der galt i dette land ?
undskyld der er nogle der har tisset på min sukkermad hertil morgen, men jeg må altså ud med det:
så glem dog alt om den nakkebøjning !
en hest skal rides bagfra og frem ..

nå men en opsummering:
camilla, få noget undervisning og så skal det hele nok gå!

mvh. bente

- rid med hovedet
rid akademisk -
eller det dit temperament nu er til ;)

PASSER søges 3 gange ugentlig i Århus området (gratis) se HER: PART

INSTRUKTØR SØGES TIL 4H KLUB - STILLING 10 TIMER UGENTLIG. se her: JOB
0
0
Svar på denne tråd

TIL BENTE
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 19:07
Jeg synes du bliver lige lovlig uhøflig Bente.

Camilla vil bare gerne have nogle forslag til hvordan hun ellers kunne gøre.

Højst sandsynligt er der nok en grund til at hun spørger. Måske har hun ikke mulighed for at få undervisning.

Jeg mener sagtens, jeg kan give råd om at longere hesten hver anden dag. Som regel er det sådan man starter en unghest, uden synderlig kondition, ud. Når camilla skriver, at hun har prøvet en masse forskelligt går jeg ud fra, at hesten er blevet redet jævnligt! Desuden kan en hest uden kondition godt gå 20 min. i longe hveranden dag i trav (som jeg også skriver!) Jeg beskriver endda også, hvordan hesten skal have spændt indspændingerne! Hvis Camilla ikke vidste hvordan de helt præcist skulle spændes på, så tror jeg bestemt, hun ville skrive til mig eller spørge en anden hun kendte.

Så Bente, tænk lige selv to gange før du tilråber os alle fejl og synder!

Kritik kommer du i hvert fald ikke langt med, og i sidste ende hjælper det ikke Camílla...for så vidt jeg ved, er det det vi skal bestræbe os på!

Janet

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Bente......
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 22:08
Og mange af hendes synspunkter.

Ville heller aldrig selv byde min (ung-)hest at gå i longe hver anden dag. Og da slet ikke hvis den ikke er i form til det.
Longering er utroligt hårdt for hestens sener, led og ligamenter - især hvis den foretages i en "sandkasse" = dyb bund, og med en hest som ikke har fået styrket sener, led og ligamenter på anden måde.

Uden at have noget belæg for det, altså ingen skriftlige undersøgelser omkring det, tror jeg, at sådan en opstart af en (ung-)hest, ofte kan fører til overbelastning og/eller skader.
Er det måske derfor mange ungheste har godt af en voksepause efter tilridningen - da de måske ellers vil brække ned med skader ?
Som sagt har jeg ikke beviser for det - og kan nemt tage fejl. Men det er bare noget jeg har tænkt på/over.

Personligt vil jeg kun longere min i topform hest en gang om ugen maks.

Jeg må også tilslutte mig Bente's råd om, at Camilla bør se om hun ikke kan få noget undervisning. Man kan læse sig til mange ting og få en masse råd - men en underviser ser en masse som vi ikke ser/hører om.
Ofte er det jo sådan, at når man har "slåsset" alene med et problem i et par dage - ja så kan ens underviser jo tit sige;" nåja men du gør jo sådan og sådan, og derved låser du hesten e.l." Ofte er det jo fejl i ens ridning, som man ikke selv kan se, som fører til frustrationer hest og rytter imellem. Og det er her en underviser kommer ind i billedet.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

til Janet
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 10:26
jeg har såmænd tænkt mig om 2 gange, bare rolig ..
og vi er stadig uenige, jeg mener bestemt ikke det er tilrådeligt at longere hver anden dag - jeg kender fx ingen dyrlæger der tilråder det, eller nogen genoptræningsprogrammer for den sags skyld ..

og selv om det måske var kotume (staves?) at longere en unghest meget for 2-5-10 år siden, så betyder det heldigvis ikke at man ikke må lære at udviklingen - se hvor mange spændende ting man kan lave med sin unghest, så både dens fysik og psyke får varieret træning !? nå men hov det var jo ikke et spørgsmål om unghestetræning tråden handlede om ..

og jo jeg gav et meget godt og konstruktivt råd: undervisning!

og tak charlotte, godt vi kan være enige om noget så grundlæggende, selv om vi jo er vidt forskellige ryttere ;)

mvh. bente

- rid med hovedet
rid akademisk -
eller det dit temperament nu er til ;)

PASSER søges 3 gange ugentlig i Århus området (gratis) se HER: PART

INSTRUKTØR SØGES TIL 4H KLUB - 10 TIMER UGENTLIG. se her: JOB

0
0
Svar på denne tråd

Til Bente
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 11:21
Jeg ved og er også enig i at det beste er at få kvalificeret undervisning. Jeg underviser selv og får også undervisning flere gange om ugen og ved derfor at det tit er med til at løse problemerne med hesten eller sig selv.

MEN igen, det er altså ikke alle der har muligheden for at få undervisning af en kompetent person!

Jeg mente nu heller ikke at at unghesten skulle longeres hver anden dag..det bliver både for trivielt og måske også for hårdt for hesten, HVIS man IKKE har forstand på hvad longering egentlig skal gavne.

Det er ikke mere hårdt for sener og led end alm. ridning for hesten at blive longeret hvis forholdene er optimale og hvis man ved nøjagtig hvad man gør, mht; longen, føring, tempi, opstilling og hestens form.

Det er faktisk sundt for hesten at arbejde i longe, da den (under optimale forhold og kyndige hænder) vil kunne bruge ryggen fuldt ud og opbygge muskler!

Det er klart, at ungheste skal have variation i hverdagen, men jeg og masse vis af beridere,andre undervisere og professionelle gør brug longen jævnligt, da det er god til at løsgøre og smidiggøre hesten. Den er ligeledes god til at danne sig et indtryk af formen på hesten osv.

Jeg har selv haft og har stadig ungheste. De er alle utrolig smidige og sunde i ben, hove og muskulatur.

Så det med longering har vi to forskellige holdninger til, men der skal jo også være plads til alle.

Mvh Janet
0
0
Svar på denne tråd

JANET......
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 20:31
Hej Janet...

jeg giver dig fuldstændig ret...

Hvalpe sælges se min præsentation.

Gulløvs Gaya Efterlyses
0
0
Svar på denne tråd

hej!!!!!!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  20-12-2004 09:41
Prøv at give din hest et stykke brød inden du rider den, det gør jeg. For brød sidder sig i tænderne og så gumler den bedre på biddet! Prøv evt. at give den det inden du longere med indspændings tøjler! Eller som jeg gjorde med min fjordhest, læg en chambon (staves?) på hesten, men husk ikke for stram, og arbejd den godt igennem og rid masser af øvelse og volter. Til sidst kunne jeg bøje min pony igennem uden vrøvl! ;-)
0
0
Svar på denne tråd

brød og indspendingstøjler
Forfatter: 
Dato:  21-12-2004 01:05
er ikke vejen fram
vejen fram er laaaaaang - det kan tage 2-4 år eller mere at få hesten til at gå rigtig godt

og igen det er ikke hesten - men aller mest rytteren der skal uddannes

rigtig god jul!

0
0
Svar på denne tråd

du siger den
Forfatter: 
Dato:  21-12-2004 22:01
ikke vil "gå til bidet", så vil jeg gerne vide hvad den gør istedet for?
Man kan ikke rådgive nogen uden at have en idé om
hvordan den reagere, hvordan den går, hvordan den er bygget osv.
Har du fået ordnet tænder på den? for det kan også have en stor effekt.
Hvis du har tandpine, bryder du dig jo heller ikke om at få noget i nærheden af tanden.
Beskriv hvad du har prøvet med den, for at løse det problem, at den ikke bruger sig korrekt?

Og lad vær med at høre efter hvad bla. Christine(hertug) foreslår om at spænde den fast på den måde, for det er uden diskussion dybt forkasteligt.
-En elsastik chambon vil jeg iøvrigt aldrig anfale, da hesten hurtigt erfare, den kan udvide den, og derved lærer at gå imod bidet, og det vil jeg da ikke kalde nogen forbedring. Så vidt muligt bør man i det hele taget undgå hjælpetøjler.

Som flere har sagt, få en erfaren person til at hjælpe dig Camilla.

Meget velholdt OS dressursadel sælges!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider