Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Silver og jeg - hvem bestemmer?
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 16:38
Her burde svaret jo klokkeklart ringe igennem - mig selvfølgelig. Ja, sådan burde det være. Det vel jeg ikke ligefrem påstå at det er. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op, med ham. Lad mig dele det lidt op, for jeg har vist problemer alle vegne :-(

Boks
- Meget lidt kælen
- Kan finde på at vende røven rundt så det er umuligt at få fat på ham, uden at være i fare for at blive mast / eventuelle baghove

Jeg ved ikke om man kan gøre ham mere kælen, sikkert ikke, men hvor kan jeg dog blive sur på ham hvis han ikke, bare i 10 sekunder gider stå og nusse lidt. (Dette er ikke kun i boksen, men hele tiden)
Og at han vender sig i boksen, kan løses med en spand og lidt havre i, men så kommer han jo ikke på grund af mig, men fodret?! Suk...

Fold
Folden er sammen med ridningen det der gør mig mest modløs for tiden. Han er lige idag blevet lukket ud på en større græsmark, og da jeg havde redet ham lidt, lukkede jeg ham ud på folden, puttede grime på og satte ham fri. Fik så øje på at det ene øre var "mast" af grimen og ville rette det, så gik hen til ham. Han rykkede sig. Nåh, prøvede igen. Rykkede sig igen. Hmm, prøvede igen (Med lidt snuhed ;-)) Denne gang lossede han ud efter mig. Jeg kan lige sige jeg at jeg blev eddertosset.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, hvorfor kommer han ikke, hvorfor sparker han, hvorfor hvorfor hvorfor :-( Efter dage som idag, er jeg bare helt modløs, glæder mig ikke til at skulle have samme kamp imorgen.

Orker ikke at skrive om ridningen nu, den må i få senere... pyyh...

SuK, jeg er så meget i tvivl om jeg skal af med det her dyr. På den ene side, ja for fanden, han tager alle min kræfter, gør mig næsten altid i dårligt humør og tænker kun på MAD! På den anden side kan jeg ikke give op, for det må da være muligt at få en ordenlig hest ud af ham, som man ikke skal være bange for, pludselig losser en... Elsker jo også det dyr på bunden, selvom han driver mig til vanvid.

Vi skal sikkert have opbygget noget helt fra bunden, men hvordan vi gør det er jeg ikke klar over. Jeg er villig til at prøve alt nu, selv alle de der "HMS-øvelser" what ever, bare det hjælper. For det her går ikke. Tænker med gru over at jeg snart skal over til ham og trakke ham 1 km. for at komme i boks. Årh, for fanden... Jeg mangler vist lidt hjælp :-(

Mvh. Hamlet :-(
0
0
Svar på denne tråd

trænger han til pause?
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 16:45
Det lyder som om I begge er kørt lidt "sure" i det?
Mon det var en ide at give jer begge fri et par uger?

Selv har jeg lige givet Riga dressurfri et stykke tid, da hun var kørt noget træt i det. Jeg har i stedet redet en masse dejlige skovture, arbejdet fra jorden og løssprunget lidt..

At han er sur i boksen, er der mange heste der er. Personligt mener jeg, at boksen er hestens fristed. Tænk på at det er det eneste sted, hvor den kan være alene.

Hvis jeg var dig, ville jeg give hesten fri et stykke tid og derefter lave noget helt anden end I plejer (bare vær kreativ), så tror jeg nok tilliden skal vænne tilbage..

Op med humøret, sådan er det med dyr, nogle gange kører det på skinner, andre gange går det knap så godt.

Mvh Christina

"life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get"
:-) ?:-)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 16:55
Vi rider for det meste kun tur, men er begyndt at ride lidt mere dressur for tiden. I ridningen nægter han at trave, noglegange overhovedet at gå fremad. Han har ikke ondt, for disse ting kan han sagtens når vi er på tur, så det må væren dovenhed og manglende respekt, evt.

Men, salta, jeg ved ikke om det vil være en god idé at give "os" fri i et par uger, for ville det så ikke bare være at udskyde problemet? Får han ikke den opfattelse, at han så har "vundet" og kan æde dagen lang, hvad jo er det han allerhelst vil :-( Og når vi så om et par uger vil genoptage træningen, kan han så forstå det. Men ellers tak, vil tænkte lidt over det...

Mvh. Hamlet

0
0
Svar på denne tråd

salta...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 18:27
En hest sætter ikke pris på at være alene i fred. Den er et flokdyr som fungerer bedst i en flok.
Det kan godt være at hesten holder af at komme ind i sin boks, men det hænger højest sandsynligt mere sammen med at der er mad...

JEG tror at hesten sparker fordi den ikke gider sin ejer. Når den står på folden kan den gå sin vej, men det kan den ikke i boksen. Der bliver den nødt til at sparke i stedet for.

Hamlet: Jeg vil også anbefale dig at få fat i en god underviser i HMS. Jeg kan godt hjælpe dig hvis du bor i nærheden.
Din hest mene åbenbart ikke at du er værd at være sammen med, og det kan skyldes flere grunde som man ikke kan sige uden at have set dig og hesten.

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 21:27
Jeg syntes det lyder til han simpelthen mangler respekt for dig. Han tror han kan gøre hvad der passer ham, og at han ved han kan klare dig så du bliver sur.

Når du bliver sur og træt af ham, kan han mærke det, og så ved han at hvis han bliver ved, opgiver du måske.

du skal virke bestemt hele tiden.
f.eks.

han SKAL gå fremad når du ber ham om det.
Han SKAL trave når du ber ham om det.

Osv.

Det er DIG der bestemmer og det skal han forstå. selvfølglig opnår man ikk det med vold osv. men med stædighed. lige så snart han så gør det rigtige skal han roses helt oop til skyerne. for så bliver det ligepludselig rart for ham at gøre noget godt.

og det bliver rart for jer begge to.

giv ham fri i boksen. Altsår lad være med at snak til ham overhovedet i et stykke tid til ham når han står i boksen. nogle heste har det bare bedst med at være i fred når de er i boksen. Hvis han vil snakke og kæle i boksen skal han nok selv søge kontakt hos dig.

Jeg håber nogle af mine råd hjælper..

knus Mille

Før Saturn..

Vinder af::: Årets flotteste 1` Pony.

:_:_:_ I must be a angel.. :P
0
0
Svar på denne tråd

ciller...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 22:44
Ja hesten er flokdyr, det er jeg klar over. Men i naturen kan hesten gå sin vej, hvis den ikke gider snakke (flugtdyr). Når vi mennesker har taget den mulighed fra den bør vi også respektere, at hesten har brug for fred i boksen - lidt a la hunden og hundens hundekurv.
Jeg er klar over, at der er mange forskellige meninger ang hvorvidt hesten bør have fred i boksen - og det er selvfølgelig også op til den enkelte hest.

Hamlet:
At give hesten fri et stykke tid, vil den ikke opfatte som om den har vundet. Den ved ikke, hvorfor den har fri, men det ved du. det kan give dig en fortjent pause og hesten et lille pusterum.

Igen vil jeg råde dig til at lave noget andet end I plejer et stykke tid. Derefter starte træningen langsomt op igen ved i starten udelukkende at træne de øvelser, du ved, I er stærke i.

Lad hesten få "fri" i boksen, men vis ham, hvem der bestemmer udenfor boksen.

Longer ham lidt, løsspring ham, gå nogle lange ture, øv noget HMS (ved underviser, hvis du har mulighed for det), jun fantasien sætter grænsen.
I skal have opbygget noget tillid og fællesskab..

Mvh Christina

"life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get"
:-) ?:-)

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-12-2004 22:47
Hvad søren har freja sin overmand i surhed.Ham Silver er da vist en værre en,det er da træls at han ter sig sådan.Hvis du vil have det kan jeg godt besøge jer og se om jeg kan give nogle gode råd ang.omgangen med ham(ridningen kan du vist klare bedre selv)Du kan lige give besked hvis du syntes det er en god ide.
Dorte.
0
0
Svar på denne tråd

Salta...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 09:15
Men i naturen kan hesten gå sin vej, hvis den ikke gider snakke (flugtdyr).

I naturen "går" hesten ikke sin vej hvis den ikke gider at "snakke". Hesten er ikke et menneske, den snakker ikke, og den har ikke brug for privatliv. Hvis hesten forlader flokken i naturen, er den er meget let bytte for rovdyr, så den ville aldrig gå sin vej fra flokken. Den bruger heller ikke sit flugtinstikt til at gå væk fra de andre heste, den bruger det til at løbe væk fra rovdyr og anden fare. Og der er stor forskel...

Hvis hesten ikke er glad for at se "sit" menneske i boksen, så er det højest sandsynligt fordi den ikke ser mennesket som en del af dens flok. HVIS mennesket var en del af flokken, så ville hesten til enhver tid være glad for at få besøg, fordi den fungerer bedst med at have sin flok omkring sig.

Ikke dermed sagt at hun bare skal stille sig derind og tvinge hesten til at gide hende, det er hendes egen skyld at det er som det er. Hun bliver nødt til at gøre sig fortjent til at være i flokken først, og så skal hesten nok selv give hende lov.

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

Gensidig respekt
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 15:53
Et godt samarbejde mellem hest og rytter kræver gensidig respekt. Det vil sige at Silver skal respektere dig som hans fører, men det vil også sige at du skal vise ham respekt - altså "tale et sprog" som han tydelig kan forstå.

Jeg vil foreslå dig at prøve at arbejde med Monty Roberts metoder. Du kan evt kontakte Maj Britt Carter, hun bor i Sparkær ved Viborg, hun er meget dygtig og vil helt sikkert kunne hjælpe dig igang.

God fornøjelse

Kristina
0
0
Svar på denne tråd

en ingenting...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 16:37
jeg havde engang en autodidakt træner i horsemanship, han havde taget lidt af det hele fra alle de forskellige "hestehviskere" der nu er og deres respektive metoder og så virkede det ellers for ham.

Han sagde i vores første time: Enten er man en ingenting for hesten eller også er man en leder for hesten. Kun i meget sjældne tilfælde og efter mange mange års træning bliver man en ligeværdig eller en makker for hesten.
(bedøm selv hvad du er for din hest)

Grundfilosofien i alt HMS er jo den samme ligemeget om det er Roberts, Parelli eller Hempfling, de formidler det bare på forskellige måder.
Hvilken én man bedst kan lide er en temperamentssag, men det er uden diskussion ret effektivt. Go for it - du må ud og hviske Silver lidt i øret ;-)

Hilsen Linda
0
0
Svar på denne tråd

Silver
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 18:16
Pas på du ikke kommer til at menneskelig-gører din hest.

Det vil sige at du skal tænke på at heste ikke føler som vi gør. De føler ikke fek. ikke skyld.

Derfor er det også meget vigtigt at du gør tingene så klart for din hest som muligt.

Det er også ham der skal komme til dig og ikke omvendt..

Du skriver som eksembel at han ikke gide nusse i boksen, så går du da bare hen til sidekammeraten og snakker med den istedet.

Du skriver også at han gide godt komme hvis der er mad indblandet, men at du vil have ham til at komme til dig og ikke maden. Sådan fungere det desværre ikke. Hesten vil altid vælge maden frem for menesket. Men du kan jo så gøre det at du tager en gullerod ell. lig. med(syntes det er en dårlig ide med spanden da han så vil forbinde det maden med spanden og ikke dig) Men hvis du stikker ham lidt bistikelse når han kommer, så forbinder han dig hurtigt med noget positivt. Både på folden og i boksen(men lad det ikke tage overhånd- da det får nogle heste til at tigge og bide).

Men syntes at du skulle se om du ikke kan få hjælp af en om ikke en uddannet træner så en ældre pige(ell. dreng) der har lidt mere erfaring og som kan se tingene lidt udefra.

Mvh Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider