Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

træning og muskler på føl/plag
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 19:30
Hejsa.

Jeg har erhvervet mig med et hingsteføl fra i år.
Han har en god afstamning og jeg håber på at showe ham med gode resultater til foråret.

Nu vil jeg så gerne høre jeres ideer.
Jeg har arbejdet med føl på stutteri i mange år, og kender deres begrænsninger og svage led ved overlastning, men jeg skal have opbygget noget fylde via muskler og fodring på ham.

Hvordan ville i træne et føl? Jeg vil på ingen måder overbelaste ham, og træningen går først igang efter jul hvor han er 7 måneder.

Jeg håber på at flytte ham på en gård hvor ejg har følgende muligheder :

Roundpen ( med meget dyb sand )
Ridehal ( god fast bund )
Udendørs ridebane, indhegnet, lidt tung bund
Gl. motorcross bane som er lavet til longebane ( op og ned, bakker osv. )
Mulighed for lange ture i skoven. ( har dog ikke tid til at gå flere timer om dagen med ham )

Plus han gerne til den tid skulle gå på fold fra det bliver lyst og til solen igen går ned, desværre på helt flad areal

Har i nogle gode ideer og erfaringer med træning af plag, så vil jeg meget gerne høre det.
Hvis det har noget betydning er det en welsh hingst sec. D

Tak for hjælpen, Rikke

Lev mens du gør det, elsk mens du tør det.

Hvis du skal citere mig for noget, jeg ikke har sagt,vil jeg sætte pris på, at du citere mig korrekt :-DBilleder
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 22:17
Godt spørgsmål.

Jeg kender en som, brugte et bildæk rundt om halsen.

Det skal dog siges at det var en shetlandshingst og den var ca 3 år.

Jeg aner ikke om det kan gå til føl, men det ved du jo nok selv med den erfaring du har :-)
0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  07-12-2004 22:18
I forbindelse med et fag i skolen sad jeg lige i går og læste omkring træning af heste som jeg har en opgave om til torsdag. En af de ting jeg læste var at konditionstræning, samt en del af opbygningen af muskler foregår på folden i leg med jævnaldrende på folden.

En anden ting jeg læste hvad angår træning af knogler og muskler, er at også rideheste med fordel kan tilkøres ved 1½-2 års alderen, hvis det gøres vel at mærke gøres kontrolleret og hestens knogler er modne til det. Det er godt nok noget du først kan bruge om et års tid, men jeg fandt det meget interresant at det faktisk kan gavne en senere ridehest at blive tilkørt som 1½ årig.
(Bogen er fra 2004 og udgivet af Landscentret)

Men ellers ville mine forslag (og sådan jeg har planer om at gøre) være at gå nogle ture, gerne i ujævnt tærren, og gerne lange.

Jeg vil følge spændt med her da jeg også har et føl på næsten 7 måneder, som skal være klar til skuer til foråret :-)

Knuzer fra Heidi

Jeg søger min gamle pony se her

Hoppeplag købes se på min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Ridehus
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 08:39
Af de 3 muligheder du har nemlig Roundpen, Ridehal og Ridebane, er det kun ridehallen der kan benyttes. De andre to vil være for dybe/tunge hvilket vil ødelægge en unghests ben totalt, og det gælder faktisk helt op til en 4-5 år.

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte..
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 09:19
Charlotte, hvad vil du så anbefale i ridehallen?

Longering vil jeg ikke starte på, det belaster benene, skuldre og værstefald ryg, og så mister han en del af hans gang på den måde..

Så kan jeg vel kun drive ham rundt derinde?

Kan man ( til foråret ) ligge et meget let køresele på og lade han trække et lille dæk? Eller vil i mene det er for tidligt. Jeg har nemlig ikke erfaring med kørsel og dets belastning. ?

Heidi, hvis jeg flytter ham,har han desværre ingen jævnaldrene på marken, så han skal aktiveres når jeg er der..

Rikke

Hvis du skal citere mig for noget, jeg ikke har sagt,vil jeg sætte pris på, at du citere mig korrekt :-DBilleder
0
0
Svar på denne tråd

Trække et dæk
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 09:37
Jeg vil mene at du til foråret når han er et år godt kan begynde at lade ham trække et dæk, det vejer jo ikke af betydning for ham.

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

unghest/føl
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 17:44
Vi har altid kørt vore heste til når de er 1½ år, de er så efterfølgende kørt ca 1 gang om ugen, både vinter og sommer.... det er en utrolig hjælp, når man senere skal ride dem til. De er vant til gjorden, trafikken, og så er de ikke mindst styrebare..
Mangler du en til at hjælpe så kontakt mig, så vil jeg se, om jeg kan finde en der bor i dit område....

Held og lykke

Anette
0
0
Svar på denne tråd

bliver...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 22:02
Bliver de ikke stive i ryggen af at bliver kørt.

Eller nej jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det..
Altså, de vender sig jo til at dreje mens de egentlig er stillet ligeud, fordi de har de pinde op ad siderne fra vognen. Gør det ikke at de bliver svære at lære at bøje sig, blive smidig og at bruge skulder og ryg korrekt?

Jeg har ikke forstand på kørsel, men red en kort tid en kørehest, og den var stiv på alle leder og kanter, og man skulle bruge det halve af dressurtimen på at blødgøre den. Er det bare et tilfælde?

Fik jeg det forklaret forståeligt?

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg aldrig hørt
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 22:43
Har det ikke været en ældre kørehest, som ikke har lavet andet end at blive kørt i flere år.
Vi havde fjorheste på efterskolen som både gik for vogn og blev redet, de var ikke mere stive end de andre at ride.

Knuzer fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

plag....
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 13:57
Min plag, der nu er 1 1/2 år gammel, har jeg haft med som håndhest ind imellem siden var 1 år. Det er lærerigt for hende og hun får motion.
Men mere vil jeg ikke gøre, de er jo kun børn, og skal efter min mening, havde lov til at gå og hygge sig i flokken. Selvfølgelig tager jeg hende også ind ind imellem og strigler hende, renser hove mm, men ikke mere. Der er jo tid nok, og jeg ville være bange for at ovebelaste noget, især ved at begynde at lage en plag trække forskellige ting, det vil heller ikke gavne ryggen mm.
Først når hun blir 3 - 3 1/2 vil jeg begynde at træne hende fra jorden og bygge muskler op, vænne hende til sadel (udfra Brenderup principper), lade hende gå igen et 1/2 års tid, så hun kan tænke over det hun har lært og vokse lidt mere, og så som 4 års ville jeg stille og roligt begynde at ride hende.

Men ellers hvis man ikke kan vente, ville jeg for sjov benytte klikker træning, for at aktivere ham, især hvis når du skriver at han, når du flytter ham, ikke hat nogen jævnaldrende at lege med, men måske er der nogle ældre heste der er unge i sindet ;-)
0
0
Svar på denne tråd

hurra hurra..
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 18:31
HUrra, nu kommer der et føl på hans egen alder til stalden.

JEg vil ikke allerede nu træne ham med at trække ting, men måske senere..

Ville det ikek være godt at benytte den gamle motocrossbane til at gå op og ned ad. Blot i en snor hvor jeg trækker ham i skridt?
Så får han brugt hans muskler og når man ikke gør det ret længe af gange, er det så belastende for benene?

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

leg på fold
Forfatter: 
Dato:  10-12-2004 12:51
ja de 3 (en overgang 4) hingstebasser der gik/går sammen på gården har alle fået mega mange muskler af at lege sammen. især på en bakket fold. Normalt gik/går de sammen med vallakkerne hvor tingene er lidt mere dæmpede, men i de to foregående somre gik de så på en særligt god fold for at de skulle tage på i vægt. der slog de sig rigtigt løs og legede meget vildt hele dagen og de blev særdeles muskuløse alle sammen på blot 14 dage - meget mere end naboens heste der ikke legede (en hoppe og en hingst på en flad fold). tricket er at de skal være mindst 3 hingste sammen. så træner de sig selv på en sund måde.

Rid smukt
Rid Klassisk.

0
0
Svar på denne tråd

vi har...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2004 15:37
Vi har desværre kun 2 hingste.

Men der er en labanvallak på 8 som er mindst, eller mere pjattet end føllerne.
SÅ nu håber jeg han kan lide sine nye venner, han skal derud imorgen.

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

leg....
Forfatter: 
Dato:  10-12-2004 19:24
Jeg ville godt nok ikke træne et føl for at den skulle sætte muskler. Jeg ville lade føllet lege med jævnaldrende, det giver masser af motion og udvikler hestens motorik, styrke osv. Og giver også muskler.
Jeg ville vente med egentlig træning til 2-årsalderen.

Derimod kan man jo sagtens bruge masser af tid på at lære føllet at løfte ben, få spulet benene, blive trukket, læsset osv.

Det undrer mig at folk synes det nærmer sig dyreplageri at starte championater og bruger manglende holdbarhed som begrundelse, når det åbenbart er helt ok at ville træne føl og åringer for at give dem muskler for at de skal se flotte ud!

Men sådan er vi jo så forskellige!

Camille
0
0
Svar på denne tråd

Camille..
Forfatter: 
Dato:  11-12-2004 09:37
Camille, jeg var faktisk overrasket over at sådan et svar som dit først kommer nu..

Men med den træning jeg vil sætte igang, er det stortset kun skridt og en smule trav vi skal lege med. Det er godt for opdragelsen at gå lange tur, gå op og ned af bakke så den lære at følge mit tempo osv.

Bebsen kan allerede vade lige op i en trailer, bliver rørt alle steder, få løftet hove, blive striglet osv. Så det begynder faktisk at kede den lidt bare at stå på staldgangen og bliver rørt ved, og trampe op i en trailer..

Det er den træning som overnfor beskrævet vi vil gå igang med, og jeg skriver også længere oppe at at trække et lille dæk ikke bliver forløbig.
Han har nu heldigvis fået e foldkamerat på samme alder. Det havde han ikke da jeg oprettede indlægget, og det var også derfor jeg var lidt bekymret for om han fik sig rørt på fold.
Så er træningen allerede trappet lidt ned.

Men der er jo også forskel på at gå tur, løbe lidt løs i ridehal fem min. eller bliver trukket op og ned af nogle bakker en gang om ugen, end det er at ride intens ridning på en hest der knapt er fyldt 3 år, og som for en hver pris skal kunne rides godt og derfor bliver terpet igennem med div. øvelser.
Jeg er nemlig en af dem der syntes det er alt for tidligt med 3 års championater

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror nu,,,
Forfatter: 
Dato:  11-12-2004 11:41
at jeg ville "lege" lidt med ham.

Gøre ham vant til forskellige ting og lyde. Feks. plastik, øldåser i en sæk, at gå op på noget, gå over en bro, en paraply er vældig farlig når den bliver slået op. Kun fantasien sætter grænser, men hesten bliver helt sikkert nemmere at have med i byen.

Og så er det jo ikke noget som belaster hans led/knogler osv., men noget som bare gør ham meget nemmere at have med at gøre i fremtiden.

God fornøjelse.

Zapp-ejeren
0
0
Svar på denne tråd

championater
Forfatter: 
Dato:  11-12-2004 12:32
Championaterne er i Danmark for 4-, 5- og 6-års heste og hestene behøver ikke været redet intenst fra før de er fyldt 3 år for at kunne være med. Det er muligt at nogle af dem er, men størstedelen er det ikke.

Jeg har selv redet 6-års to gange og den ene hest blev tilredet som 4-års og havde så ½ års ferie, den anden gik sadelkåring som 3-års og havde så fri til slutningen af sit 4. år.

Det lyder fint med den træning du vil lave, men i dit første indlæg skriver du "jeg skal have opbygget noget fylde via muskler og fodring på ham" og det er det jeg reagerede imod.

Camille
0
0
Svar på denne tråd

muskler..
Forfatter: 
Dato:  11-12-2004 14:25
Ja, jeg vil også opbygge muskler ved min træning.

Men det skal ikke være store hingstemuskler der buler ud, for det er selvfølgelig ike naturligt for et føl/plag.
Det kunne jeg også have formuleret, det kunne du ikke vide.

Det skal blot være så han ser bare lidt hestet ud og ikke en der har stået og gloet det første år af sit liv.

Ang. paraplyer osv, så har jeg lært ham at vade over plastik og andet, jeg vil ikke gøre ham fuldstændig ligeglad med alt, for han må gerne være vågen når han er i byen, så viser han sig bedre håber jeg, men den med sækken med øldåser har jeg ikke tænkt på, det kunne være sjovt.

Rikk

0
0
Svar på denne tråd

spanske skridt.
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 18:23
Jeg har også en plag på 19 mdr, og han går sammen med min vallak på 10 år. det er faktisk en god kombination, synes jeg, de har 1 ha. at gå på, døgnet rundt + løsdrift stald.
Men det som jeg ville tilføje er at jeg er begyndt at træne spanske skrid med min plag og han er vild med det, jeg klikkertræner det ind i ham og hold da op hvor kan bare løfter.Det er utroligt hvor hurtig han forstår og lærer. Min plag får masser af motion, med eller uden andre hingste-plage.
Har været bekymret over at han gik med en vallak men kan se nu, at det bare er så godt. Jeg vil gerne beholde ham som hingst, derfor er det godt, mener jeg at han har en god stabil kammerat, der ikke truer ham som hingst og samtidig bliver min vallak mere hingstet.
vh Karina.
>o<
0
0
Svar på denne tråd

Mit føl...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 19:59
På 3 1/2 måned kommer med på tur som håndhest når jeg rider på moderen.
Han elsker det, og klarer det rigtig fint, også i trav og galop, op og ned af bakker. Selvfølgelig foregård det stille og roligt så han kan følge med og ikke bliver overbelastet, men jeg syntes at det er en rigtig god måde at træne ham på.

Jeg vil sige at det bedste du kan gøre er at gå på crossbanen med ham. Bakker er super til muskler de rigtige steder (y)

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

landsbladet hest
Forfatter: 
Dato:  16-12-2004 06:23
har faktisk en rigtig spændende artikel om naturlig træning af føl, deres udgangspunkt er kommende springheste.

De har et meget kuperet teræn til rådighed, som de så har indelt med koridorer med naturlige forhindringer som hopper og føl skal paserer for at få fodder og vand, sværhedgraden sættes op efter alder.

En rigtig spændende artikel.
man bør kunne grine af sig selv, før man griner af andre.
{>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider