|
|
| VAND! bange? |
| Forfatter:  |
stine S |
| Dato:  |
06-12-2004 18:01 |
|
hej hej.
jeg har en 4 årig vallak. han er sød og dejlig og der har ikke rigtigt været problemer med ham. Nu er det første problem så opstået.. han kan ikke lide vandslangen hvor der kommer vand ud fra. han går meget mudret så er nød til at skylle de ben der. men han vil bare ikke. han har ellers ikke problemer med vand. jeg kan gå tur med ham igennem vandpytter, han vil gødt vaskes, så længe det ikke foregår med en vandslange..
er der nogle der har nogen ide om hvad jeg kan gøre ved det? han har fået skyllet ben før med vandslange og der har ikke været problemer.. men nu er der.. mener heller ikke han har haft nogen dårlig oplevelse med vand...
mvh stine
- nyd livet, det er ikke sikkert at man får en chance til- Citat af Mads Mikkelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det lyder som |
|
|
min i starten.
Der er ikke andet for en d at blive ved. Start med en meget lille stråle. Tag en børste eller en svamp i hånden og gnup på benene, men vandet stille siver ud.
Få en til at holde ham, bind ham endelig ikke fast.
Når han er tryg ved det, skruer du langsomt mere op for vandet.
alle heste kan vende sig til, at få spulet ben, det kræver bare en masse tålmodighed.
Gør det hver dag i en lang periode.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vandproblem |
Janet I |
06-12-2004 23:04 |
|
Hej
Prøv at tage ham i et longetov og stil dig udenfor med hesten. Tænd for vandslangen..ikke noget med at "spule"
Lad hesten gå rundt mens du bliver ved med at vande benene. Tal berogligende. Til sidst finder hesten ud af at uanset om den går rundt bliver den "vandet". Til sidst skulle den begynde at stå stille.
Gjorde det med min egen 3 års, som først var MEGET bange, men efter små 5 min. stod den roligt og fik skyllet ben, mens jeg holdte den.
Mvh Janet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tålmodighed |
lmikkelsen |
07-12-2004 15:47 |
|
Hej Stine
Forlang ikke at han skal lære det hele på en gang men tag det i små etaper.
Når jeg skal lære min unge hoppe nye ting gør jeg det næsten altid på samme måde.
Jeg kan tage udgangspunkt i det med en vandslange og få spulet ben - for min var også rigtig bange for slangen og strålen.
Sørg for at have et langt tov i ham.
Jeg gjorde det at jeg gik hen til slangen - den var tændt.
Jeg tog slangen op og viste hende den, hun fnys og var meget utryg ved den. Først ville hun ikke stå stille, men ligeså snart hun havde stået stille i bare 2 sek. så lagde jeg slangen og roste hende og gik en tur. Hen til slangen igen - denne gang lidt tættere på og så snart hun havde stået stille i 5 sek. så lagde jeg slangen og vi gik en tur og jeg roste hende.
Dette gjorde jg nogle gange og herefter begyndte jeg at tage slangen tættere og tættere på hende og jeg tror også jeg på et tidspunkt lagde slangen på jorden så hun kunne få lov til at snuse og bide i den og herefter masser af ros og vi gik en tur.
Nu skulle vi så i gang med at få vand på benene fra slangen af og til at starte med gik hun meget rundt, men her igen, ligeså snart hun bare stod stille i 5 sek. så roste jeg hende og vi gik en tur - det vil sige at jeg blev ved med at spule hendes ben indtil hun stod stille og så stoppede jeg så snart hun stod stille første gang, husk strålen skal ikke være hård, skru kun lidt op for vandet og koncentrer dig kun om forbenene.
Jeg må sige at sådan som hun teede sig da hun første gang så dette monster og til nu, hvor hun bare står og er helt tryg ved det, jamen så kan jeg kun endnu en gang få bekræftet at tålmodighed og lidt teknik og meget ros er helt klart det bedste.
Nu er min måde at rose på at gå en tur med min hoppe for at vise hende jeg bare er så STOLT af hende, måske du giver en godbid eller andet, det er lige meget - du skal bare gøre det som din hest kender til.
Men humlen i det er at tage det i meget små bider og husk hesten aner ikke hvad det endelige mål er - han famler i blinde og lytter til dig - og hellere mange delmål og mange roser end kun et mål og mange frustrationer og få roser.
Håber du kan bruge det til noget og pøj pøj med det.
Mvh. Louise S.
Husk - Venskab og Blomster Skal plejes for at vokse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TAK.... |
stine S |
12-12-2004 11:47 |
|
mange tak for alle de gode råd.
jeg syntes jeg lige vil fortælle jer at min hest står helt stille og får skyllet ben nu, rigtig dejligt..
endnu engang tak for hjælpen.!
- nyd livet, det er ikke sikkert at man får en chance til- Citat af Mads Mikkelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet