Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stejlende unghest
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 15:51
Hej

Vi skal til at tilride en pony (1.38 i stg.) på 3 1/5 år, hun er meget tillidsfuld men følsom og reagerer på hurtige bevægelser. Hun er longe og sadelvant og har haft rytter på ryggen et par gange. Problemet er at når hun bliver usikker og ikke ved hvad hun skal så stejler hun. Den ene gang meget højt og rytteren faldt af (slog sig ikke). Hvad kan jeg gøre så det ikke bliver alt for farligt for rytteren.

Vi går ved siden af hende nu og træner og rykker i sadlen og banker lidt på den og lader stigebøjlerne hænge løst men hvad kan jeg ellers gøre?

Mvh. Pia
0
0
Svar på denne tråd

fremaddrift
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 15:56
jeg har prøvet det samme, med min shagya araber, da jeg lige havde tilredet hende. Jeg blev meget bange og anede ikke hvad jeg skulle stille op. Jeg stivnede simpelthen og forsøgte at få hesten til at holde op ved at berolige den og stoppe den. Det var så jo lige total forkert! Jeg fik proff. hjælp og ridelæreren sagde at jeg skulle drive meget på den, når den lagde an til at ville blive fræk. Stadig var jeg bange, fordi min hest, ligesom du beskriver, var meget følsom, så det betød at når jeg drev meget på den, så tørnede den bare afsted med mig! Men det virkede, for det gjorde jo netop, at jeg igen kunne komme til at tage lidt i tøjlen og arbejde med den, uden den havde tid til at tænke på at blive fræk!

Parson Russel Terrieren - en ægte heste-hund!
0
0
Svar på denne tråd

du skriver det selv
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 21:46
Den stejler når den bliver usikker og ikke ved hvad den skal.

Ikke alle heste er lige intelligente eller fatter hvad vi eneligt vil af dem.
Gå ud fra at denne unghest måske er lidt langsom og ret usikker. Den er åbenbart ret utilpas med at blive sat i ukendte situationer og siger så fra.

Gå meget langsom frem og press den ikke. Giv den masser af pauser og fridage så den kan synke den nye lærdom.
Gå tilbage til longearbejde, evt få et kursus i træning i lange liner. Træk den mange ture uden rytter hvor den skal gå pænt. Pak langsomt mere og mere spænding på turen, så den får stivnet sine nerver lidt af.

Hvis den viser tegn til at ville stejle vil jeg slippe den fortil og forholde mig meget passivt imens jeg taler roligt til den.

Den er jo så ny som ridehest at det vil være fatalt at drive den voldsomt frem. Det ville ende med en løbsk hest der jo ikke kan bremses da den ikke ved hvad bremsen betyder.

Tag stejleriet nu som signal for at den ikke kan kapere mere og har brug for et langsomere tempo.

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

Tak Lene J
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 06:46
Tak for begge svar, jeg kan godt følge det første men er mest til den langsomme måde. Så vi giver os god tid.
Mvh. Pia
0
0
Svar på denne tråd

start et andet sted
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 15:22
start med mange tillidsøvelser
så hesten ikke er bange for lyde, trafik, plastik, tønder - alle mulige ting og tang.

når hesten efter nogel uger er tryg på alt ville jeg fortsette med tilridningen.

sid på den uden bid - sid på den på fold, sid å den når den får noget hø (at spise er meget beroligende)

stig op og ned op og ned uden at ride fram - hjælp din hest til at blive tryg

3,5 år er meget ungt - tag dig rigtig god tid

mange tips til tillidsøvelser på min hjemmeside
www.superheste.dk - hvem er vi - og øvelser med jasmin
0
0
Svar på denne tråd

Shaping er løsningen
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 16:51
På en sådan (og alle andre heste) er shaping løsningen på problemet. Shaping betyder at forme, og i træning af dyr betyder det, at man går trinvist frem, og man går ikke videre til næste trin, før det foregående er overstået.

Man kan forestille sig en shaping-proces som en trappe, hvor trappens første trin i dette tilfælde er opsadling. Hesten skal være tryg ved en gjord omkring sin mave, derefter med et fastspændt underlag, så går man videre til sadlen, og derefter til at spænde gjorden. Når man HVER DAG kan sadle hesten op uden nogen som helst anspændelse i fx. 4-5 dage så er den klar til trappens næste trin, der fx. kan være at den vænner sig til, at rytteren står på en skammel ved siden af den, så den ser mennesket oppefra, hvor det også vil være, når rytteren kommer på ryggen af den. På dette trin ligger også, at man vænner hesten til vægt ved at stemme ned i stigbøjlerne. Man kan ved samme lejlighed vænne den til lyden at knitrende tøj, berøring fra positionen på skamlen osv.

Næste trin på trappen er, at rytteren sidder op, sidder lidt på hesten, og stiger ned igen.

Når dette er indlært og hesten er HELT fortrolig med det, så kan man begynde at trække hesten rundt med en rytter på.

Endnu et trin oppe begynder man at lade rytteren styre hesten lidt rundt med hjælp fra personen på jorden, eller man begynder at lære hesten at trave først nogle få og siden flere skridt med rytter på.

Når man på et eller andet tidspunkt opdager et LILLE problem (der vil formentlig have været advarsler før hesten stejlede, fx. i form af, at den stoppede og bakkede eller lignende) så løser man dette problem ved straks at gå et skridt ned af trappen til man når et sted, hvor hesten igen er helt rolig, og arbejder sig frem derfra. Hvis hesten fx. bukker, når sadelgjorden er spændt i bestemt hul, når den skal trave, så går man tilbage til at lade den skridte med gjorden i hullet før, derefter trave og så galopere med en lidt løsere sadel. Derefter spænder man gjorden et hul mere, til den kan først stå stille, siden skridte, så trave og galopere, og går man her langsomt nok frem, så sker bukkespringene forhåbentlig ikke igen.

Når man arbejder med en unghest skal man altid kigge meget godt på, hvordan den ser ud i hovedet. Virker den HELT rolig og afslappet, så kan man gå videre, hvis den har bekymrede rynker omkring øjnene eller viser andre tegn på anspændelse, som anspændt kropsholning, piskende hale, gnaven på biddet eller anmassende adfærd, så er den ikke klar til det, man er i gang med, og man må gå et skridt nedad igen.

Det er positivt, at I ser hestens adfærd som et symptom på, at den ikke forstår, hvad I vil - dermed har I et godt grundlag for at løse problemet. Begynder i at straffe hesten, så har I gode chancer for at gøre det værre. Det er JERES ansvar at kommunikere til hesten, hvad I ønsker, så hastigheden hvormed I kan gå frem afhænger ikke kun af, hvor hurtig hesten er til at forstå og acceptere, men i lige så høj grad af, hvor gode I er til at forklare hesten, hvad I mener.

Jeg vil også foreslå, at I bruger positiv forstærkning, altså giver hesten en eller anden form for belønning, gerne i form af foder, når den gør noget godt. På den måde lærer man hesten at forbinde træningen med noget positivt, og man forøger igen sine chancer for et godt resultat.

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning og kurser i klikkertræning af heste tilbydes
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  16-11-2004 06:57
Der var da nogle konstruktive svar, nu har jeg noget konkret at arbejde med.
Hilsen Pia

www.sitecenter.dk/stutterifjorden
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider