Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Skør i blæsevejr
Forfatter: 
Dato:  13-11-2004 17:23
Min hoppe er en af de heste der godt kan være lidt skøre når det blæser. Kan man træne det væk? Altså kan hun på en eller anden måde vænnes til blæsten?

Hun er en sød og dejlig hest, opmærksom, men styrbar. Men hvis det blæser er hun meget hys og vågen når vi er ude at ride. Og det ødelægger tit turen fordi hun hopper til siden for alting. Og det gør desværre også at jeg nogen gange fravælger at ride fordi det blæser, fordi jeg ikke gider de situationer hvor jeg ikke føler jeg har styr på hende...

Det skal lige siges at jeg kun har haft hende siden 24. august, så er det måske også et spm om at hun skal vænne sig til omgivelserne?! Hun havde stået næsten 6 år i samme stald hos forrige ejer...

Hilsen Jette og Vicktorie alias Vicks Blue!!
0
0
Svar på denne tråd

lsgksgsgs
Forfatter: 
Dato:  13-11-2004 17:28
Det er vist helt normalt. Når det blæser er der jo mange flere lyde og ting der bevæger sig. Jeg har også nogle lidt mere "spændende" skovture når det blæser... Jeg lever med det, for jeg tror ikke min hest ændrer sin adfærd.

{>
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  13-11-2004 18:16
heller ikke at du kan vænne hende fra det,men at du kan vænne dig til det , tror jeg mere på .
Jo bedre du kender hesten ,jo mindre nervøs bliver du
0
0
Svar på denne tråd

Sådan er de bare..
Forfatter: 
Dato:  13-11-2004 19:47

Bare tag ud at ride..!

Hvis man aldrig tager ud i det blæsende vejr vænner hesten sig ihvertfald ikke til det. Men jeg tror bare at de gælder de fleste heste..!

Knus Helle
0
0
Svar på denne tråd

og så ....
Forfatter: 
Dato:  13-11-2004 20:08
handler det nok også om at rytteren skal slappe af og være ligeglad med blæsten !
pas fx på med at sidde og komme til at spænde og evt. holde vejret - det kan hesten mærke og gøre selv det samme ..

min hest var/er osse totalt opmærksom i blæsevejr, men det hjalp da jeg bare tog ud og ride med nogle andre i rigtig vildt blæsevejr - vi sad og snakkede og de mindede mig om at jeg skulle slappe af - og vupti hesten lavede næste ingen hop !

så husk rytteren betyder meget ;) (det er min erfaring)

held og lykke og bare derud af - det er jo lige årstiden for blæsevejrs-træning hihi !

mvh. bente

- rid med hovedet
rid akademisk -
eller det dit temperament nu er til ;)

PASSER søges 3 gange ugentlig i Århus området se HER: PART

INSTRUKTØR SØGES TIL 4H KLUB - STILLING 10 TIMER UGENTLIG. se her: JOB

0
0
Svar på denne tråd

Hesten er jo....
Forfatter: 
Dato:  13-11-2004 20:34
meget afhængig af hvad den høre, og i blæsevejret bliver lydene blandet sammen.

Om det kan trænes væk, det ved jeg rent faktisk ikke. Jeg havde en hoppe i 4 år, der altid var træls i blæsevejret, men rytteren kan trænes til at leve med det.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

lyder skørt
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 08:29
men når jeg ved der er noget min hest kan blive bange for og jeg kan mærke at jeg selv begynder at spænde i kroppen begynder jeg at synge :-o og det virker både på hesten og mig skørt ik
0
0
Svar på denne tråd

Blæsevejr
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 08:52
Der kan være flere ting der påvirker heste i blæsevejr.
For det første flere lyde, mere der bevæger sig, måske også rytterens forventning om at der kan ske noget og sidst men ikke mindst når det blæser er der tit tryk ændring at se på barometeret.
Heste er meget mere påvirket af trykforandringer/ vejrskift, end mange tænker over.
Hvis man studerer hesteflokke på marken nogle timer før et regnvejr eller et lavtryk passerer, vil man for det meste se at de danser på bagbenene og løber rundt og virker let urolig.
Hvis hesten er nervøs for at ride i blæsevejr, kan det somme tider hjælpe, at give hesten en fast ørehætte på eller putte vat i ørerne, det lyddæmper rigtig meget.
Det er også godt at træne tillids øvelser hvor hesten bla går over presenning, ser blafrende plasticposer, farvestrålende ting osv.
Det er bedre at udsætte hetene for forskellige ting så de bliver fortrolig med det, end at undgå det, for så vil de altid være nervøse for det, hvis de er lidt nervøs anlagt.
Hilsen

Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

ikke skørt, men logisk
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 10:30
jeg synes ikke det lyder skørt - nærmere tememligt logisk, for når man synger kan man jo fx ikke sidde og holde vejret og spænde i kroppen !

jeg gør det osse tit, og det virker osse fint på mine ridepiger når vi rider tur og de er lidt ængstlige - så skråler vi bare en sang, og alt er ren idyl (og så er det jo ossse hyggeligt hihi)

så frem med sangbøgerne ;)

mvh. bente

- rid med hovedet
rid akademisk -
eller det dit temperament nu er til ;)

PASSER søges 3 gange ugentlig i Århus området se HER: PART

INSTRUKTØR SØGES TIL 4H KLUB - STILLING 10 TIMER UGENTLIG. se her: JOB

0
0
Svar på denne tråd

He he... nu behøver man jo ikke
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 11:03
at synge for fuld hals, men at nynne en lille sang virker også fint for os.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 12:06
Jamen så må jeg jo bare i gang med at træne sangstemmen! ;-D

Stakkels Vicktorie, jeg har ikke en tone i livet! Hun skal nok holde op med at lave numre så, for hun bliver sikkert helt lammet af den rædselsfulde lyd! :-D

Så tror jeg jeg vil tage en tur i skoven i eftermiddag i det dejlige vejr... Vi får nok hurtigt skoven for os selv når de andre ryttere hører min skingre sangstemme runge gennem skoven... :-)

Hilsen Jette og Vicktorie alias Vicks Blue!!
0
0
Svar på denne tråd

ja det kan trænes væk
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 15:31

jeg har trænet det væk på flere heste.
ved at gå med hesten fra jorden - tag et horsemanship kursus så du lærer hvordan du får god kontakt med din hest fra jorden og i kan gå sammen på tur.

inden jeg tager på tur i det store blæsevejr så tag på gåture i godt vejr - når dette går fint og du er afslappet - tag så at gå med hesten i lidt dårligere vejr

lav også inden du tager ud i det store blæsevejr at lave masse tillidsøvelser der hjemme med plastik præsening mm så din hest ved at det er ingen fare sammen med dig (der er ex aldrig straf - dyr og mennesker lærer meget lidt ved straf - vi lærer ved belønning)

første gang i blæse vejr - ta en ven med - så i har 2-3 heste med.

det tager tid - men det er så dejlig at kunde tage ud afslappet i allslagsvejr.

når i så har gået på jorden sammen -
og du skal ride husk at ikke have stramme tøjler - din hest skal have frihed til at kikke til højre - til venstre op og ned og snuse lidt rundt - dette giver tryghed.

stopper hesten for at kikke - lad den stoppe - giv den tid - giv den frihed - og rid sammen med nogle andre i starten.

0
0
Svar på denne tråd

Hæ hæ!
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 08:57
Det der tror jeg mange kender til.
Også mig. jeg har her fornylig væeret ude at ride en tur i MEGET blæsevejer (ikke storm) dette foregik uden sade, og jeg har ikke nogen særlig god balance så hver gang hun hoppede til den ene side kan man vel forestille sig hvordan det så ud.. Det skal lige siges at der lå de der halmballer med plast udenom og den er meget farlig især i blæsevejr. :-D

Hun er dog en lille smule væere når hun er i brunst..:-)

Jeg tror også bare du skal slappe af, tag en tur sammen med en anden hvis du har muligheden..! Hun er ved at gå istå når jeg rider sammen med andre..:-)
0
0
Svar på denne tråd

Malou10:
Forfatter: 
Dato:  23-11-2004 10:04
He he...jeg synger også. troede ikke andre også gør den slags...smiler, men ja det hjælper meget.

Lea!
0
0
Svar på denne tråd

jeg er en gård mig bygge vil
Forfatter: 
Dato:  23-11-2004 10:39
er min fortrukne sang som jeg skråler højlydt når vi skal forbi et sted som hesten syntes er suspekt.

Jeg trækker vejeret og hesten holder øje med mig og mister derfor ikke helt så nemt besindelsen og løber væk.

Min erfaring er at heste der går meget ude i vind og vejr ikke er så på virkelige når de rides i blæst.

Hilsen LeneJ

>o<Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog >o<
0
0
Svar på denne tråd

Har samme problem!
Forfatter: 
Dato:  27-11-2004 15:32
Hej

Jeg har lidt det sammen problem med min valak.
På vores udendørs ridebane skal han altid blive bange for noget når det blæser, og i starten fløj han rundt, "farligt" Så jeg begyndte a give ham løse tøjler, og det virkede, nu kigger han kun, og går lidt til siden.

jo løsere tøjler man rider med, jo mere slapper hesten a, og så føler den sig ikk bange for ikk og kunne flygte hvis der skulle være noget.
Men selvfølgelig skal man holde så man hurtig kan korte tøjlerne igen, hvis nu de løber.

Hilsen Mona
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider