jeg har lige været igennem samme tur som dig med kiropraktor. jeg har en ung hest, som fik ondt i ryggen da vi begyndte på gallop arbejdet, hun stivede sig på venstre volte og var svær at få til at gallopere på den volte.
så fik jeg kiropraktoren til at kikke på hende, først kikkede hun sadlen igennem, som viste sig at have en lille skæv hed, så den blev kasseret.
og så tog vi hesten over i ridehallen, hvor hun blev longeret med kapsun. og der forklarede hun mig at heste også enten er venstre eller højre hånded, i større eller mindre grad. og det var tydeligt at se da hun tog hende ind på en lille volte. der havde hun meget svært ved at gå venstre om fordi hun er højre håndet, det kunne man se ved at hun havde svært ved og få højre bagben med op og støtte til at gå på sådan en lille volte. og ved at hun stivede halsen ud ad, for at få balancen, og samtidig med det kunne man se at hun stivede ryggen (der for hun havde ondt).
ideen er så at man tager hesten ind på en lille volte, står og tager små tag i longen (kapsunen) sådan at hun får rundet halsen ind ad, og har en pisk ud for an hendes skulder til at holde hende på plads med. så efter et stykke tid kan man se at ryggen begynder at svinge og højre bag ben kommer med ind og bære, og der ved får hun brugt ryggen rigtigt.
men øvelsen må højst vare 10-15 min, da det er meget hårdt for hesten.
ved ikke om jeg har fået skrevet det på en måde så det er til at forstå, hvis ikke så bare spørg. så skal jeg prøve og se om jeg kan forklare det anderledes.
det er værd at prøve, det har hjulpet meget på min.
held og lykke