Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Forkert galopanspring Ros??
Forfatter: 
Dato:  06-11-2004 22:19
Lige et hurtigt spørgsmål ang. galopansprig.
Hesten kan godt galoppere fx i skov hvor den naturligt sætter i galop. Men hvis man øver anspring på ridebanen, og den springer i forkert galop, ville I så rose den fordi den -trods alt- forstod at det var et anspring man bad om? eller ville I blot skynde jer at tage ned i trav igen og forsøge (igen og igen) med anspring indtil den fatter at det også skal være til rigtig side?

mvh Robsen
0
0
Svar på denne tråd

Galopanspring
Forfatter: 
Dato:  06-11-2004 22:32
Hej Robsen

Du skriver ikke rigtig noget om bagruden for
din hest, hvor længe du har trænet anspring?
Dens alder og uddannelse?
Umiddelbart ville vi ikke rose den, men tage
den ned i trav igen, samt sørge for at skulderen
er godt på plads. Derefter så måske stille den
ud af volten (for at hjælpe) og så forsøge et nyt
anspring.
Det kunne måske også være en mulighed at træne
galoppen i en longe, det gør det ofte lettere.
Hvordan har den det med ballancen?

Med venlig hilsen

Annette Fredslund
Stutteri Romeo
0
0
Svar på denne tråd

lidt mere uddybende
Forfatter: 
Dato:  06-11-2004 22:41
Jeg har lige fået halvpart på den , så har indtil videre ikke øvet galop overhovedet, andet end når vi har galloperet i skoven. Det var mere et spørgsmål for at høre forskellige synspunkter, Men hesten er 6 år , og ikke specielt dressurtrænet! dvs Balancen er ok, men den har bare ikke lært særlig meget endnu.Hvis jeg sætter i galop i skoven( hvor det jo går ligeud)og jeg lægger an til fx V. galop, kan den ligeså godt finde på at spring i H.galop så den kan godt galopere men har tilsneladende ikke anspringshjælpen på plads.
Så det var et lidt "fremsynet" spørgsmål til når vi på et tidspunkt når til galop på banen :-)Derfor var det jeg tænkte om det var en god idé at rose den når den reagerede promte på hjælpen,,, selvom det så måske endte ud i et forkert anspring? håber dette gav lidt mere mening!
mvh robsen
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an
Forfatter: 
Dato:  06-11-2004 22:45
på hesten vil jeg sige! Min hest har haft en uheldig opvækst, hvor den er blevet holdt igen i galoppen og hvis den gjorde noget forkert fik den tæsk (det er hvad vi har fået fortalt og sådan som hun opførte sig, så har det nok været korrekt) I starten var det bare vigtig hun kom i galop, lige gyldigt hvilken, bare hun sprang an og hun gik fremad, så fik hun ros! Idag der ville jeg aldrig lade hende springe forkert an uden at atge hende ned, men da jeg fik hende var det bare vigtigt at sprang an! Hun fik ikke skæld ud hvis hun gjorde det forkert, men jeg ignorerede det bare og red videre og prøvede igen og roste hende når hun gjorde det rigtigt!

Heidi

I can't stop the hurt inside-
when love and hate collide
0
0
Svar på denne tråd

Altid rette ...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2004 22:47

Jeg ville personligt altid rette en 6 års hest hvis den springer an i forkert galop - hvordan skal den ellers nogensinde forstå, hvad du vil ??

0
0
Svar på denne tråd

Er hesten helt ny
Forfatter: 
Dato:  07-11-2004 17:26
mht at springe an i galop, så vil jeg rose den lidt, men mere de gange den springer korrekt an.

Måske kan du få den til at changere. Lyder underligt men jeg tilred en hest i USA der næsten konsekvent sprang forkert an men så lagde man bare benene igen og så changerede den til korrekt galop. Meget smidig hest der ikke selv mente det kom sig så nøje hvilken galop man gik i.

Lav evt nogen øelser lige op til anspringet som gør det lettest for hesten at springe korrekt an. For at tage den ned i trav for at korrigere galoppen kan faktisk også tages som en ros (pause fra den svære galop).

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

124565
Forfatter: 
Dato:  07-11-2004 18:13
Jeg ville aldrig rose en hest der springer forkert an, og hvordan skal den kende forskel på lidt og meget ros.
Den skal ikke roses meget, bare en klap og et "godt" eller "super" et eller andet bestemt ord som du så skal bruge hver gang du vil rose.Men den skal gøre sig fortjent til sin ros.

For meget ros forvirer hesten. Det er min erfaring.

Katrine
0
0
Svar på denne tråd

Det er sværere på skovtur
Forfatter: 
Dato:  08-11-2004 10:45
Jeg vil mene, at det er ulig meget vanskeligere for hesten at lære den korrekte hjælp, når du rider den i skoven. Det kræver at du i anspringet er meget, meget opmærksom på, at hesten er stillet rigtigt og har den rigtige balance - ellers springer den til den side den lige har balancen til i øjeblikket. Jeg vil mene, at du har meget større chancer, hvis du træner anspring på en stor bane, så du har en mulighed for at sikre at hesten er på plads inden du kaster dig ud i det.

Jeg ville også tage den ned igen med det samme, hvis den springer galt an og så rose meget, når den springer rigtigt.
Anettes råd om at stille hesten ud er velkendt- det handler om at den skulder, anspringet ønskes til er mere fri- men jeg synes det er en farlig hjælp at give, da du jo så går helt modsat det hesten ellers skal lære. Jeg kan fortælle, at min hest, som har en dårlig side i anspring bestemt klarer det bedre, når han er i ro og stillet til invendig side.
Derudover overhørte jeg lige en ridelærers råd til en rytter som har haft vanskeligt ved anspring - og her var rådet, at det ikke gjorde noget, at hesten løb lidt ind i anspringet, når bare den var rigtig med bagfra og på biddet. Så kan man altid senere forfine ansprings-hjælpen.

MH Nana
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider