Tjae.. Horsemanship betyder jo oversat til dansk "hesteforståelse".
God horsemanship ja.. hvad gavner det?! - ALT! hehe
Jeg ser horsemanhip som utrolig mange ting! Lige fra at nærme sig sin hest på folden (uden at ligne et rovdyr), til at stå og strigle den, trække med den, uddanne den og opdrage den!
Der er altid god horsemanship og dårlig horsemanship, altså, nogle er hårde og ligner rovdyr i næsten alt deres arbejde med heste, dette er efter min mening dårlig horsemanship, og det er da ofte også dem der har de aller største problemer i omgangen med hesten..
God horsemanship definerer jeg som dem der tænker over HVORFOR hesten reagerer som den gør, hvordan skal JEG gøre for at få hesten til den ting man vil, som ikke er hård, men stadig konsekvent, og dem der behandler hesten med respekt og som det følsomme dyr den nu engang er!
Nogle heste er hårde, men kun fordi at et eller flere mennesker med "dårlig horsemanship" har gjort dem hårde!
Der er også mange der laver forskellige øvelser (pat parelli, monty roberts etc.) men alle som en handler de "kun" om en ting! - At skabe en kommunikation mellem hest og mennesket, på et sprog som hesten kan omsætte!
Og DET er hvad horsemanship er!!! En vej til kommunikation mellem hest og menneske!
Håber du fik lidt ud af det!
Maria