Hej Simone
For at forstå de forskellige hjælper må du sætte dig ind i hvad der eneligt sker når hesten "bøjer nakken".
Mange rytter tror desværre at alt er vel når hesten bare bøjer nakken. Så ser det hele jo fint ud og alle er tilfredse.
For at opnå dette gøre de præcis som du siger holder den udvendige stram og nøkker, trækker eller hiver i indvendig.
På et eller andet tidspunkt vil hesten blive tilpas træt at dette nykkeri og bøje hovedet.
MEN! Det er ikke rigtig!
Det man vil opnå når man rider sin hest i dressuren er at den ligger sin vægt tilbage.
en hest er meget stærkere i sine bagben end i sine forben. Men vi rytter sidder tættere på forbenene og derfor vil de fleste heste helt automatisk bære den største vægt på forparten.
Man vil så opnå at hesten ligesom begynder at ligge vægt på bagenene istedet for. Dvs få bagparten aktiveret.
Det gør man ved at få hesten til at tage større skridt med bagbenene. Dvs at bagbenene skal gribe længere ind under maven på hesten. Når den gør det hæver ryggen sig op og halsen på hesten bøjes ganske naturligt.
Prøv det selv.
Gå ned på alle 4 på gulvet. Stil dig så helt lige på knæ og hænder. Din ryg vil nu være lige. Hvis du skubber dine ben længere indunder dig vil din ryg bue opad og din hals vil bøje nedaf. Lige præcis det vil du have at hesten skal gøre. Det vil sige at den har ryggen med sig.
I modsætning så prøv at skubbe din ben længere bagud. Her vil din ryg sænkes. Hvis du så samtidigt prøver at bøje i nakken vil du fornemme hvor dybt ubehageligt det er. Det spænder! Sådan oplever hesten det også når vi prøver at tvinge den i en holdning med nakken og ryggen ikke er med.
Så alt hiven, støtte og nøkken i tøjlerne kan ikke få din hest til at træde bedre ind under sig med bagbenene.
Husk på at bøjningen i nakken er en naturlig konsekvens af at hesten hæver ryggen og ligger vægten tilbage. Dvs bøjningen kommer fordi hesten går korrekt. Ved at hive hesten ned fortil opnår man ikke andet end en anspændt hest med en sænket ryg!
Nå du nu er dernede på gulvet så forstil dig hvordan du helst vil bære en tung byrde på din ryg. Med ryggen bøjet opad eller med ryggen sænket?
Når hesten hæver sin ryg spænder den automatisk i bugmusklerne. Også det kan du selv afprøve. Når din ryg er sænket kan dú ikke spænde din mavemuskler, det kan du kun når du har din ryg buet opad. Når du kan spænde dine mavemuskler vil de være med til at kunne løfte en vægt.
Det er en langsomelig process. Og det er ikke nemt at skrive hvordan det præcist skal gøres. Men tøjlerne giver kun den sidste finish.
Den udvendige tøjle giver hesten støtte. Den skal ikke holdes stramt! Men der skal være en let forbindelse til hesten, så den hele tiden kan mærke dig. Men ingen træk og ikke stram!
Den invendige tøjle skal guide din hest lidt på plads. Men ingen strikkeri eller vedvarende hiven og trækken.
Jeg vil støtte mig op af den underviser som bruger primært schenkel og sæde til at ride hesten. Hvis ingen af dine underviser gør det og begge bare mener at man skal trække den på plads må jeg desværre indrømme at de begge to lyder inkompente.
Jeg har i allerhøjeste grad brug for min underviser for at kunne udføre alle de pæne ord jeg har skrevet. Men en rigtig god start på dressuren er at forstå hvordan tingene hænger sammen.
Held og lykke