Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

dækken på nordbakke?
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 16:50
syntes i man kan putte dækken på nordbakker og de andre koldblosracer?
0
0
Svar på denne tråd

Re: dækken på nordbakke?
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 19:22
Man KAN da godt, hvis de har behov for det - det er bare mindre brugt end på varmblodsheste.

Men det er nok bedre at se på det individuelt - hvis hesten er klippet, tyndpelset, syg eller af anden grund har brug for et dækken i en periode, skal man jo ikek undlade det fordi den er en bestemt race.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 20:51
Tja... Fjolle har båret dækken i vinters. Min søster red hende i et par måneder og havde hende opstaldet på rideskole, hvor hun klippede hende. Det var ud fra det synspunkt, at hesten svedte for meget i sit vinterdress. For at undgå, at hun skulle blive forkølet, endte hun med at klippe hende og lægge dækken på.

Jeg synes nu ikke, at der er så meget grund til at gøre det, hvis man ikke har et ridehus. Når jorden er frossen, er det jo alligevel grænser for udfoldelsesmulighederne.

Det er fordele og ulemper ved dækkenet... jeg fandt fx ret hurtigt ud af, at Fjolle er mere fleksibel end dækkenerne. Det kostede mig to vinterdækkener. Når hesten først er klippet, skal den bære dækken, uanset hvor mange den så ødelægger... det kan være ret hårdt for økonomien.

Jeg foretrækker nu at klipning frem for at lægge dækken på hesten tidligt, så den ikke udvikler vinterpels. Har en idé om, at det kan ødelægge hestens evne til at sætte vinterpels... men det er nu bare en teori...

Mette (Fjolle) - som nu har et dyrt, men sejlivet dækken... :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 12:34
Hej

En fjordhest behøver ingen dækken hvis den går på fold, og lever som en "almindelig hest". Altså går ude det meste af døgnet fra maj til oktober.
Jeg har selv flere fjordheste som ikke har prøvet at havde dækken på nogensinde. Men jeg har også et par stykker som altid er i træning, eller de skal se godt ud hele året rundt. De får vinterdækken på i slutningen af september, og det bliver taget af i marts alt efter vejret.
Man må gå ind og vudere om det er en pony, der bliver fragtet til ridning på ridecentre og som bliver svedig. Så er det klart nødvendigt med dækken, men ikke hvis den bare er til hygge brug 2 gange om ugen.

Karina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 13:11
Hej Mille
Min fjordhest går i løsdrift, og sætter derfor en gevaldig vinterpels. Hun holder fri ca. 3 mdr. hver vinter, men når vi starter kan hun godt svede lidt. Det er ikke sundt, at lukke en halvfugtig hest ud, og i den anledning har jeg syet et dækken af 100 % uld. Det giver jeg hende på 3-4 timer efter rideturen - indtil hun er tør. Jeg har ladet mig inspirere af islændingene, der anvender denne metode til deres heste - og det virker godt.
M.v.h
Tine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-04-2001 17:53
Det kommer an på om du forlange noget af den. Hvis du "bare" rider tur, så den ikke kommer til at svede, så er det ikke nødvendigt. Men hvis du forlanger noget af den, så den kommer til at svede, er det godt at lægge dækken på den. den tørre også hurtigere hvis den ikke er så langhåret, og undgår derved nemmere at blive forkølet.

knus Sanne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-05-2001 14:19
tak for svar!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-05-2001 21:24
Hej!

Jeg ville ikke selv putte dækken på en FJORDHEST! Den får en god, tyk vinterpels og kan sagtens holde varmen om vinteren. Men hvis det er meningen, at man vil ride stævner på den hver anden weekend eller sådan, vil det nok være en fordel at den havde et dækken på, så den ikke svedte.

Hilsen Katrine

PS. Det hedder ikke Nordbakke, men FJORDHEST!!! Nordbakke hed det i gamle dage, nu til dags hedder det FJORDHEST!!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-05-2001 18:52
er det ikke lige meget om det hedder det ene eller det andet????? her hedder det FJOLLERBAGGE!!! *GG* ----eller fjordbagge eller nordhest.....jeg synes at det er lige meget, men det er rigtigt nok, at når men taler om store flotte premierede hingste(feks.) så lyder det ret dumt at kalde den nordbagger......det er jeg helt enig i , men ellers synes jeg at det er lige meget.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider