Join-up er IKKE legetøj, så lad være - især da når hesten er gammel og I har et godt forhold til hinanden. Du kan risikere at ødelægge jeres gode forhold fuldstændig.
Når du pludselig prøver at lege overhest, så giver du også hesten lov til at tale "hestesprog" overfor dig, dvs. at den får mulighed for at finde ud af, hvem af jer, der bestemmer - og du kan nemt ende med at finde ud af, at det er hende.
Join-up laver man efter min mening KUN når der ikke er andre udveje, og det har intet med frivillighed at gøre - hesten spærres inde i et forholdsvis lille aflukke og trues på livet (læs selv MR's bøger hvis du ikke tror på det, der står det ordret) af et menneske, der også leger rovdyr fra tid til anden. Det kan godt være, at du ikke ved at fastholde hesten fysisk tvinger den til noget, men det at jage den rundt og rundt i en indhegning den ikke kan slippe ud af, indtil den underkaster sig, det er bestemt også tvang. Var der nogen som helst frivillighed i det, så skulle du lave øvelsen på en åben mark, for så KUNNE hesten i det mindste vælge at løbe væk fra dig.
Se i stedet på Parelli's system, det vil være langt mere egnet for dig, og der er masser af uddannelse og kurser at få, så jeg håber også, at din mor vil tage på kursus sammen med dig, og du kan sagtens komme på diverse kurser med din alder.
Jeg vil fraråde dig overhovedet at forsøge dig med join-up på nogen som helst hest, det kan gå så grueligt galt!
|