Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hård kur mod stejlen
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 19:34
Hej med jer

Jeg har et problem med min hest, der stejler.
Jeg læste i en Walter Farley (ham, der også har skrevet bøgerne om den sorte hingst) bog, om én, der kurerede en vild hest ved at smadre en flaske ned mellem ørene på den når den stejlede. Den holdt op fordi den trode at væsken fra flasken var dens eget blod.
Jeg syntes måske nok, det var lidt voldsomt med en flaske - men altså, vel et forsøg værd. Som sagt så gjordt. Problemet er bare, at han faktisk er blevet værre af det - ikke så meget stejlen, men han går bare fuldstændig amok når jeg rider på ham.
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke virkede.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hård kur mod stejlen
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 19:36
Hej Suzzan !

Undskyld mig, men hvor dum kan man være at smadre en flaske ned i hovedet på sin hest, helt ærligt, arme kræ !

Caroline J
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 19:58
håber det her er en joke
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 20:00
Til Suzzan!
Sig mig engang..?? Er du fuldstændigt rablende sindssyg...????? Din stakkels hest må da være blevet rædselsslagen af chock og smerte....!!! Spørgsmålet er, om den nogensinde vil kunne få tillid til dig (eller andre) igen! Jeg håber virkeligt, at dit indlæg er en dårlig vits...! Ellers burde du have frataget retten til at holde dyr. Et sådant problem skal løses på forsvarlig vis; og det vil ske bedst med bistand af en professionel træner. Det er meget farligt, med en hest der stejler; men osse dybt forkasteligt; at tro, man kan løse et sådant problem så tåbeligt, som du beskriver, fordi du har læst noget ævl i en børnebog! Har du overhovedet fået den undersøgt af en dyrlæge efter dit overgreb..??? Den kan jo have beskadiget sit stakkels hovede ganske alvorligt!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 20:52
FOR VILDT!!!!!!!Sindsygt!!!! Jeg ved altså ikke,, hvad jeg ellers skal skrive...
Er det en joke eller...........?

MIB
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 21:42
Helt ærligt, mit indlæg blev slettet p.g.a af der var børn til stede på heste-nettet.
Tænk hvis der er børn som læser dette og går ud og afprøver det!

Til suzzan, du skulle selv have en flaske oven i dit hoved. Og jeg håber at det er en flaske Absolut Vodka, da de er svære at smadre.

Monika
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 22:04
Jeg har hørt om kuren - men med den ændring at det er en PLASTICPOSE med lunkent vand. Hvor vanvittig kan man være at banke en flaske i hovedet på et levende væsen???

Selv ideen med posen synes jeg er tosset, for stejlen er et symptom på et problem, og skal ikke behandles med vold. Det er PROBLEMET ikek symptomet der skal behandles.

Håber virkelig at dette er endnu en grotesk joke - for det er da for slemt at tænke på at nogen kunne finde på sådan noget - GYS!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 22:36
Jeg kan godt se hvad I mener. Jeg vil da også sige, at jeg normalt aldrig bruger sådanne håre metoder - jeg ved bare, at det er meget farligt når en hest stejler, og dem jeg har spurgt til råds har også sagt at i sådan en farlig situation er det ok at være hård.

Derudover havde jeg allerede prøvet en hel masse andet uden det virkede, så jeg var efterhånden lidt desperat. Og jeg har alså ikke råd til en træner.

Med hensyn til om han blev skadet af det - nej, han er ikke skåret nogen steder. Han har heldigvis en tyk skal og en kraftig pandelok. Jeg var mest bange for at han skulle få skår i øjnene, men tænkte at den tykke pandelok ville forhindre det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 22:45
Ikke råd til en træner? Jeg håber stadig det er en vittighed, men hvis ikke så: Stejlen er livsfarligt for hesten OG for dig - hvis hesten går bagover ned over dig, så DØR du. Jeg har også engang redet et sted, hvor en hest gik bagover og fik kraniebrud, heller ikke sjovt.

Hvis du ikke har råd til en (ordentlig) træner, så må du hellere få et fritidsjob så du kan få sparet sammen. Brug den tid du ellers ville have brugt på ridning, for hesten er livsfarlig, så lad være med at ride den før du får hjælp!

Hvornår begyndte denne uvane og hvad udløser hestens stejlen? Er det noget den gør ud af det blå, eller når du beder den om bestemte ting?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Sadistisk humor?
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 23:07
Jeg er ked af at læse at den unge dame ejer en hest...... Stakkels dyr, at have sådan en idiotisk leder hvis man kan kalde det for det???........Nej nej nej det må hellere høre under de andre demente vitser denne person kommer med. mvh Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Re: Sadistisk humor?
Forfatter: 
Dato:  26-04-2001 23:47

Jeg vil lige indskyde, at man altså ikke nødvendigvis DØR af at få en hest over sig :-)

Jeg har selv redet en hest (en stor en på 167cm istg) der havde tendens til at stejle, og en dag var vi til noget dyreskue, og den var godt oppe at køre. Jeg skridtede fredeligt rundt uden sadel, pludselig rejste den sig.....helt op ! Kunne ikke holde balancen og faldt bagover... ovenpå mig ! Godt nok brækkede jeg ikke noget, men alle mine muskler var helt "smadrede" og jeg havde et par trykkede ribben, havde svært ved at sidde ned og rejse mig op men ellers var der ikke noget !

Men alligevel kunne jeg da ikke finde på at slå den hest i hovedet med en fyldt flaske !!! Altså helt ærligt...
Der var da gange hvor jeg blev godt gal men det hjælper ikke rigtig noget, tværtimod. Hvem tror du vinder kampen hvis i først kommer op at slås... tror ikke det bliver dig.

Det du kan gøre er at når du kan mærke at den begynder at hentyde til en stejling, så tag i den ene tøjlen og drej den rundt i små cirkler om sig selv. Så har den ingen mulighed for at stejle. Og en hest skal jo først stå stille før den kan stejle, så RID DEN FREM...den skal ikke ha lov til at stoppe... Jeg vil nok sige din metode nok ikke har været den bedste...det har jo kun gjort det værre !!

Hvordan du kunne få dig selv til at gøre det, DET forstår jeg slet ikke.
Jeg har godt nok også set Tom Cruise i en film (Far and away) slå en vild hest i hovedet med en knytnæve og sige "i don´t wish to fight you" fordi den stejlede... VUPTI hesten fik respekt..... det kunne du måske også prøve...eller, det kan du måske godt se er forkert ??!!

Mvh Elif
0
0
Svar på denne tråd

Jeg undres
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 00:45
Jeg undres....

Hvorfor er det ikke muligt, for en så stor procentdel af, åbenbart ufejlbarlige, skribenter herinde på Heste-nettet, at give brugbare råd, til en person, der tydeligvis har brug for dem; istedet for at fare fuldstændig i flint og svine personen til. I sidste ende vil denne arrogante, ubehagelige og bedrevidende måde at tale til andre på (hvad enten det er på nettet eller "in real life") ikke føre til andet, end at personen (og dennes hest) ikke får den hjælp de har brug for, men istedet vælger at "løse" deres problemer alene...

Og nej, jeg har ikke løsningen på problemet - men at rakke personen fuldstændig ned, er ikke til hjælp for hverken den stakkels hest eller dens rytter.

... Hvad jeg prøver at sige er kort og godt:
Tænk jer om før i skriver - Hvis i virkelig har så ondt af hesten, som i sige, burde man hellere forsøge at hjælpe pigen (og dermed hendes hest), istedet for at køre hets på dem.
Det ville være til langt større gavn for alle!

Lady
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ladybird
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 07:49
Problemet her er, at der er to ting der skal til:

Undervisning - det er der ikke råd til!!!

Dyrlæge, for at undersøge om der er en fysisk årsag til at hesten stejler - det er der jo formentlig heller ikke råd til, det er jo dyrere end undervisning!!

Hvad skal man så råde til? - Tina har rådet til et job, for at få råd til den eneste rigtige hjælp. Det mener jeg er det eneste brugbare råd - og det er så givet. Det finder jeg ikke nedladende.

Der er sq ingen her på nettet der kan rådgive i sådan en situation uden at have set hesten og rytteren, det ville være dybt useriøst. Ligesom det ville være dybt useriøst ikke at påtale, at det abslolut ikke er i orden, at banke en flaske ned i hovedet på hesten. Det er ikke uvidenhed, der får folk til den slags - det er manglende respekt og omtanke for andre levende væsener, og det er uacceptabelt, især når man ejer og dermed har pligt til at beskytte dyret.

Man farer i flint over at se Martin Holfelt i et fordrejet videoklip give hesten et par i bagdelen - skulle man så stiltiende acceptere at Lille Lise (eller hvem det måtte være) smadrer en flaske i hovedet på hesten, hvilket efter min opfattelse er langt langt værre end det vi så MH præstere - og så fordi det er synd for hende, at hun ikke har råd til undervisning?!?

Ja undskyld - men her stopper min forståelse altså!

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

stejlen
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 08:09
altså suzzan du må meget undskylde , men jeg synes simpelthen det er det værste jeg nogensinde har hørt, jeg troede først det var en joke men nu er det gået op for mig at det er det ikke. man skal altså ikke gøre sådan noget bare fordi at man ser det i en bog. GØR DET ALDRIG.
da min hest selv prøvede at stejle lænede jeg mig godt fremad for at han ikke skulle falde bag over og han er holdt op med det, men det er et svært spørgsmål hvad man skal gøre, men vold er absolut ikke løsningen, har du ikke en veninde eller en anden person der kan hjælpe dig, eller du evt. kan få et arbejde så du kan få råd til undervisning, for det der dur simpelthen ikke.

hilsen mona

ps. dette inlæg er ikke nogen sympati over for dyremishandlere eller andre der gør sådan noget.
0
0
Svar på denne tråd

Re: stejlen
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 08:37
Ja, jeg må altså sige, at jeg ingen sympati overhovedet har for at bruge sådanne metoder. Har man ikke råd til at hjælpe sit dyr; så mener jeg altså ikke det er en god ide, at have et dyr.
Bortset fra det; så kan et hestekranie, uanset hvad du mener om skallens tykkelse og en tyk pandelok, sagtens have taget skade af den forfærdelige behandling. Har du aldrig hørt om kraniebrud, hjernerystelse og smertefulde blodansamlinger, der kan sidde og trykke. Jeg vil kraftigt tilråde, at du tilkalder din dyrlæge og får hesten undersøgt, inden du gør ret meget andet. Når du så har fået grønt lys af din dyrlæge, så kan du begynde at koncentrere dig om, at få vænnet hesten af med denne unode. Jeg har osse haft en hest, der stejlede; jeg ved det ikke er sjovt! Men jeg er stadig dybt, kedeligt overrasket og ckokeret over, at du i ramme alvor kunne finde på at slå den i med en flaske.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 09:16
Jeg synes du skal se i øjnene, at du ikke magter din hest og ikke har de nødvendige forudsætninger - hverken økonomiske eller forstandsmæssige - til at klare problemet. Du har under alle omstændigheder - uden tvivl - gjort det 100 gange værre ved din handling med at smadre en flaske i hovedet på den, og helt ærligt synes jeg ikke, du egner dig som hesteejer.
Jeg tror ikke du med vilje har mishandlet (for det er en mishandling) din hest, men det nok snarere skyldes naivitet og - ja undskyld mig - manglende begavelse og fornuft.
Se at komme af med den - og gerne til nogle folk, der har viden og evne til at tackle sådan et hesteproblem. Både for din og hestens skyld.
Og lad så vær' fremover at anskaffe dig en ny hest !!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 09:39
ups. jeg glemte lige at skrive at det nok er det bedste at komme af med hesten.
for det første er den blevet så bange efter det med flasken at det går amok hver gang du rider på den, for det andet så synes jeg at det er det bedste at du skiller dig af med den, og så lader være med at købe en ny, for som Sys også siger så er det tegn på manglende fornuft. og også for hestens skyld synes jeg det er klogt at sælge den.

mona
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 10:00
hvor bor du? vil næsten gerne undervise dig for det arme dyrs skyld
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 10:16
Min far har forbudt mig at ride på ham mere fordi at det er blevet så farligt. Han kander én på sit arbejde, der har en kone der vist nok gerne vil have ham på prøve. Hun mener godt hun kan klare hans problem. Så I kan glæde jer over at han er sluppet væk fra slemme lille mig. Desvære vil hun ikke betale mere end 2000 for ham men ok, han er jo heller ikke den mest perfekte ridehest.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 10:23
Hvorfor farer vi i flint og giver ikke bare råd om hvordan den lille sag skal løses??

Jeg farer ALTID i flint når jeg hører om nogen der mishandler et dyr - uanset om det er mishandling pga. ondskabsfuldhed (hvilket jer ikke tror det er her) eller mishandling pga. total naivitet og uvidenhed - hvilket der vist er tale om her!

Grunden til at jeg ikke giver et godt råd i stedet for - eller sammen med mit harmfulde udbrud, er at jeg aldrig har været ude for en hest der stejler, og dermed ikke er kvalificeret til at rådgive om netop den uvane.

Derudover mener jeg at denne uvane er så farlig og kan skyldes så mange forskellige ting, at det er ikke noget man kan løse pr. internet. Der skal rådgivning fra en dygtig dyrlæge og/eller en dygtig underviser.

Jeg ved at HVIS jeg skulle være så uheldig at løbe ind i den uvane hos en hest, vil min reaktion være at søge ÅRSAGEN til det - som jeg også skrev - og så arbejde videre derudfra. Årsagen kan både være psykisk og fysisk. Hvis en hest stejler pga. smerter, hjælper det ikek at påføre den flere smerter for at stoppe det. Hvis den gør det pga. skræk eller uvilje - ja, så har denne brutale behandling også forstærket de ting.

Jeg kan godt forstå at hesten er blevet uridelig - den har da mistet enhver tillid den tidligere måtte have haft til sin ejer.

Så det eneste råd jeg kan give er at sælge det stakkels dyr til nogen der er kvalificeret til at tage sig af dens skader - både de oprindelige og dem den er blevet påført nu - og så lade være med at anskaffe et levende dyr igen før man har lært at tænke sig om!

Og hvis du nogensinde køber hest igen, så lad det først være når du har råd til kvalificeret undervisning, og til at lade den undersøge grundigt af en dyrlæge hvis den har behov for det!

Jeg har også læst masser af bøger og set mange film - men de stunts folk kan udføre der, er ikek nogen jeg selv ville forsøge mig med - lær forskellen mellem fiktion og virkelighed!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 10:26
2000 kr er ca slagteprisen for en hest pt. Og skal den ikke slagtes, men have en chance; så må man jo sige, det er et meget godt tilbud. En hest med din hests problem er jo noget farligere end en død hest.
Så I ønskes held og lykke fremover; og jeg håber din hest får et godt og værdigt hesteliv.
Skal du en anden gang have hest; så vær sød at sørge for at få råd vedr. evt opståede problemer INDEN de udviklser sig så trist!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 10:29
Hej Suzzan.

Der er nok ikke meget andet at gøre end at få hesten undersøgt af en dyrlæge. Jeg ved godt at det er dyrt, men kan du ikke finde nogle der kan hjælpe med at betale.
Dyrlægen skal finde ud af om hesten har ondt i ryggen eller andre dele af kroppen, han skal tjekke om sadlen ligger rigtigt og han skal undersøge hestens tænder efter for tandspidser eller lignende.
Hvis der ikke er noget fysisk galt med hesten, og heller ikke med sadlen, må du komcentrere dig om ridningen i stedet for. Hvornår stejler hesten?. Er det for eksempel når du stiger op, så kan det være fordi du "prikker" hesten men tåen idet du stiger op eller måske bliver sadlen hevet meget skæv.
For at hesten ikke skal stejle skal du sørge for at der hele tiden sker noget når du rider, rid små og store volter, skift ofte volte, skift op og ned i tempo fra samlet til middeltrav og tilbage igen.
Rid frem: hvis du hele tiden kan holde hesten godt fremme vil det være meget svært for den at stejle. Lad en overgang helt være med at øve parade og tilbagetrædning da det gør det let for hesten at stejle.
Det ville være utrolig godt hvis du kunne få noget undervisning, husk at en underviser ikke nødvendigvis behøver at være en berider til 150 kr. i timen, bare du finder en der er god til heste og har tålmodighed til at undervise.

Hilsen Merete
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 11:22
Ja - det er netop årsagen der skal fjernes.

Uden at vide noget om denne hest så har jeg et gæt.

Jeg har set mange heste begynde at stejle, fordi deres ryttere simpelthen havde spore i siden på dem, samtidig med at rytteren rev bagud og op i tøjlen.

Der var faktisk engang en flok heste i min daværende klub, som begyndte at stejle. Grunden var nok, at passerne på hestene red sammen og efterlignede hinandens fejl. Især var der et par meget dominerende piger, som netop havde denne fejl (og deres heste var de første som begyndte at stejle) og de andre piger efterlignede deres ridning. Og så var alle pigerne overbeviste om at de var dygtige og perfekte ryttere - og at hestene var dumme.

Løsning: undervisning.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 14:22
Hej
Nu har jeg selv haft en hest der stejlede meget voldsomt. Og tro mig den var farlig.

Men når en hest stejler og bliver ved på trods af alle ens humane forsøg, så er der et problem man ikek selv kan tackle.

Og man bør gøre følgende (efter min mening)

1) få hesten undersøgt af en dyrlæge der har forstand påe n hest fysik.
2) hvis hesten er sund og rask, så få den sat i træning ved en god berider/træner.
3) når hesten arter sig under den den er i ridning ved, så lær selv at kontrollere hesten sind under træning af den træner der afhjalp probelmet. Og husk..en hest der først har stejlet, vil ved den mindste ting begynde igen.
4) kan du stadig ikke selv styre hesten, så få den solgt til en der kan.

Dette forløb var jegs elv igennem med min forrige hest, og ja jeg solgte den til sidst da jeg indså at jeg aldrig vilel opnå det ordentlige samarbejde med den hest.
0
0
Svar på denne tråd

Re: stejlen... nogle gør-det-selv råd..
Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 19:31
Hej,

Behøver vel ikke at give min mening til kende, om det med flasken... av for "#%¤" siger jeg bare...

Ja, man kan faktisk godt give hesten et chok med at ramme den i hovedet. Men sgu ikke med noget så farligt som en flaske.
Traveren jeg træner, Zippeline hun var faktisk ikke tilredet, da jeg startede ud med hende. Tak, det ku' meget nemt mærkes. Hun troede, det var helt ok at stejle, hver eneste gang man blev hidsig. Og hun gik højt op, også hvis hun stod på en nedadgående bakke.
Jeg begyndte at slå hende mellem ørene, hver eneste gang hun gjorde klar til at stejle. Selvfølgelig, samtidig med at jeg gav hende de tegn man skal give sin hest for at få den fremad. Jeg slog ikke hårdt, men hun fandt hurtigt ud af, at stejlning med mig på ryggen var lig med ubehag. Nu gør hun det ikke mere (selvom hun stadig er lidt sjov at ride, men pyt med det... ;-) ).

En anden metode, der er lig med den jeg brugte, er at give hesten et æg i hovedet. Lidt blidere end en flaske, vil jeg mene, men effektiv (med mindre hesten virkelig er ligeglad). Når der løber æg ned over hestens hoved, så tror den den har ramt et eller andet og at den bløder.

Ingen af metoderne virker særlig rare overfor hesten. Men hvis den stejler er det farligt, og så skal den vænnes af med det. Jeg foretrækker den øverste (det der med at der kan løbe noget ned i øjnene på hesten, det synes jeg ikke er så rart, men...), og den virkede på Zippen.
MEN: Rådene kan ikke erstatte professionel vejledning. Du bør nok ikke fortsætte med din hest uden kyndig hjælp. Bare pas på med at sælge den videre uden lige, det kan nemt gå den galt. Det ville jo være synd.

Held og lykke,

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 19:41
Hej Zip

Dit råd med ægget fik jeg også anbefalet, så vi vilel prøve da vi havde forhørt os, og ingen mente det vilel give hesten spykiske mén udover at den vilel droppe stejleriet....

Men men men er i klar over hvor besværligt det er at ride rundt med et ÆG i hånden, mens man forsøger at styre kræet rundt. Ja jeg red rundt i 10min med et æg i hånden og forsøgte at ride hesten rundt i dressur...til sidst tabte jeg ægget, og gæt hvad hesten gjorde 2 sek efter..den stilte sig lodret i vejret. Jeg opgav den metode....for kræet kunen mærke jeg var ude på noget!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2001 20:53
Har du fået din hest undersøgt for kraniebrud Suzzan? En flaske slår meget hårdt!!
Den kan også have fået hjernerystelse og så tror da pokker at den har ændret adfærd, en hjernerystelse er hvor hjernen hæver så meget at den trykker på kraniet, og det kan give varige meén.
Må jeg ikke slå dig oven i hovedet med en flaske, for din ulydighed mod din hest? Så lad os se om du kan holde til det! Og nej det tror jeg bestemt ikke du kan du vil ende direkte på skadestuen med et traume.

Vores heste er gode ved os, ved at underlægge sig og lade os styrer dem, så vær dog forhelvede også god ved den. Lær at brug de rigtige kommandoer det lader jo åbentbart ikke til at din hest forstår dig!!!

Hilsen en meget vred

Camilla H
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 10:11
Charlotte (Lazer),

Hehee... ok, jeg har også altid tænkt på, det må være et lidt besværligt råd... men hvem ved, måske havde det virket, hvis din hest ikke havde regnet den halvt ud... *SS*

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Sjov
Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 11:24
Jeg har sjældent haft det så sjovt her på HN som ved at læse disse indlæg, hvis i er seriøse, så ryster jeg på hovedet, og forbarmer mig over de stakkels heste som kommer i jeres hænder. mvh Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2001 16:03
Hvis en hest stejler med mig, lægger jeg min vægt godt frem og driver intenst, og hvis det er højt får den også en mellem ørerne med hånd eller pisk, så den kommer hurtigt ned igen.

Hvis det er første gang at den pågældende hest rejser sig med mig, ville jeg nok herefter hoppe af og tjekke udstyret, især bid og sadel. Finder jeg ikke noget her sætter jeg mig op igen, og ride videre som om intet var hændt. Sker det ikke igen, og giver hesten ikke andre tegn på at den føler ubehag ved at blive redet, vil jeg nok tilskrive det et udtryk for friskhed eller frækhed, og så er hesten jo blevet sat på plads. Alligevel vil jeg nok efter timen lade den tjekke grundigt for fysiske skavanker eller andet.

Sker det igen, eller er det sket det ofte, at hesten rejser sig, vil den få det helt store dyrlæge/sadelmager/smede osv tjek og jeg vil være meget opmærksom på min ridning af hesten, om jeg muligvis skulle være for hård/for vattet med den pågældende hest. Finder jeg så ikke noget i løbet af en tid hvor alt bliver prøvet igennem, og fortsætter hesten med sit stejleri, vil jeg nok sætte en hårdhændet kur ind mod uvanen, som det jo så må være hvis det intet andet er at finde. Den kunne fx. gå ud på en gedigen skideballe incl et par rap - evt. et mellem ørerne hvis det har effekt på den pågældende hest - ved hver gentagelse, til jeg bliver uvanen kvit.

Men at smadre en flaske i hestens hoved - det er da for sindssygt - og at stejleriet er blevet værre er jo også et klart signal fra hestens side, om at den stejler fordi den IKKE kan lide at blive redet og ikke har tillid til rytteren.

Den med ægget kan jeg godt lide, den er human, om end noget bøvlet. Men de fleste heste går nu også ned igen hvis den får et dap mellem ørerne - det behøver ikke engang være specielt hårdt, så rammer man den jo bare i øjnene eller noget - for heste er tit pivede med deres ører, og bryder sig ikke om selv et let klask oveni hovedet.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-04-2001 12:09
Min hest havde også tendens til at "stejle" ikke gå helt op, men hoppe godt der op ad... Da det havde stået på i 2 uger var jeg sikker på at det ikke bare var fordi han var fræk/doven - kald det havd du vil - så han røg lige en tur til dyrlæge = Et rygled der havde sat sig skævt, og en trykning i en muskel under sadlen....
Hvor er jeg GLAD for at jeg tog ham til dyrlæge istedet for at tæske rundt på ham, og bare "gi den nogen med kæppen" som folk foreslog, så han kunne få respekt for mig!

Bare lidt at tænke over....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-04-2001 19:40
Jeg kan godt forstå at din hest er blevet værre. Den vil da ikke bryde sig om at ride med en der slår den hovedet med ting. Hvad er det for en syg ide? Du burde da have kunne se at det var noget værre vås. Enhver bør da vide, at en hest blot bliver mere ulydig, hvis man udsætter den for smerte o. lign. Tænk dig lige lidt om
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 08:35
Du er jo sindsyg tror du ikke der er en årsag til at din hest stejler ????? har du nogen sinde prøvet at blive slået i hovede med en flaske ?????? prøv det og slå rigtigt godt til
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 11:08
Hvor volden indtræder, holder kunsten brat op.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 15:55
Tjaehh!
Hehe- Hvor underholdende. - Tænk at Suzzan, det lille myr af en Quinde, kan få en sådan debat igang. Hehe. HÆHÆ!!!
Udover, at det som sædvaneligt er lærerigt at læse, hvad man ved at gøre ved heste der stejler, altså i de seriøse indlæg, så GRINER jeg- altså undskyld æhh mig,- af hele den indledende historie. Hehe!!! Den der tager sjov for sjov, og alvor kun alvorligt. Han eller hun har vel fattet begge dele lige dårligt. - Sagde Kumbel engang. Hæhæ! Mine mundvige er knyttet ovenpå hovedet i en hårdknude af grin. Måske skulle jeg selv slå mig til "lirekassemand" med en flaske, så det konstant fjogede grin ville gå over. Hehe! Måske skulle jeg æde nogle af disse der M&Ms´.
Et eller andet skulle vel kunne afholde mig fra at stejle i et ordentligt hestegrin.
Sjovt er det jo.-
Jeppe.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Stejleri!!!!
Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 17:57
Hej suzzan!!

Jeg hved godt hvordan det er at sidde på en pony der stejler det gjorde min pony også men så begyndte jeg med at hver gang den antydede til det drev jeg på og så kunne den ikke mere.
Men pas på med at slå hesten i hovedet den kan godt blive sky og bange!!

Det gør jo også ondt!!!!!

Hilsen

Carina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 21:03
Jeg ved ikke om man skal grine eller græde, men der er i hvert fald ikke kommet nogle konstruktive råd endnu.

Hvad gør DU ved en hest der stejler? - Hvis du altså har tid til at skrive mellem latteranfaldene.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Sjov til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  30-04-2001 22:03
havde det været et serøst indlæg ville jeg have givet mit personlige råd med, men under disse omstændigheder ville jeg mene at det er bedre at holde sin mund. mvh Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 10:04
Hejsa Susanne.

jeg vil prøve at komme med et bud, men ved ikke om du har fået det, da jeg ikke har læst alle svarene.
Kender en hest der virkelig også bare stejler, f.eks. på tur hvis skal stå stille og vente eller i dressur hvis den ikke længere gider.
Den fejler intet, men er bare en emsy dame.
Rytteren er begyndt at ride med martingal, som ikke modvirker selve stejlen, men det gør at hun ikke går så højt til vejrs, og så kan rytteren nå at irettesætte hende med en i røven , og sige så det fremad makker.
Det har faktisk hjulpet. MEN det kan jo være at din hest har ondt, så det SKAL du altså være sikker på inden, du begynder på alt muligt.

LIsbeth.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 15:20
Har engang hørt om en der gjorde det samme , men så bare med et rådt æg.

Jeg kan kun sige, HVAD POKKER TÆNKER SÅDANNE MENNESKER MED????
FOR DET KAN DA IKKE VÆRE HJERNEN!!!!!!!!!

Merete Corina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 21:51
Den kunne jo også have fået hjenerystelse.. Det kan da ske. Det har jeg da set før. -Randi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-05-2001 20:17
Det ER farligt når en hest stejler, men at smadre en flaske mellem dens ører... Jeg troede det var en joke da jeg læste det...

Jeg har - ligesom £isbeth - også hørt om folk, der "smadrer" en pose med vand eller et råt æg ned mellem ørerne på hesten - og jeg tager skarp afstand fra det!!!!

Det kan godt være hesten er farlig - men der er jo en årsag til problemet... Det er trist når folk har dyr, men ikke råd til at ofre det det koster... Har man et dyr - uanset om det er en hest eller en hund - så må man taget det ansvar der følger med...

DET KOSTER PENGE AT HAVE EN HEST!!!!

- og det er ikke kun til korn, vand og halm...

I mine ører lyder du ikke som værende ret gammel - har jeg ret?

Du skriver: "dem jeg har spurgt til råds har også sagt at i sådan en farlig situation er det ok at være hård" - man kommer ingen vegne med vold... - men det har du vidst efterhånden opfattet her i indlæggene...

"Med hensyn til om han blev skadet af det - nej, han er ikke skåret nogen steder. Han har heldigvis en tyk skal og en kraftig pandelok. Jeg var mest bange for at han skulle få skår i øjnene, men tænkte at den tykke pandelok ville forhindre det".

Jeg er CHOKERET!!!! Fysisk skade er snart ikke det værste - det er de psykiske som du ikke kan se... For hestens skyld håber jeg da virkeligt, at den dame, som overtager hesten kan hjælpe den med sine problemer og at hun søger hjælp til at finde årsagen til, hvorfor den reagerer som den gør...
0
0
Svar på denne tråd

Re: Det med ægget... *G*
Forfatter: 
Dato:  13-05-2001 20:25
Lige til dem der snakker om æg... meningen er jo ikke det skal gøre helt vildt ondt. Meningen er, at hesten skal tro den har bonket hovedet op i et eller andet og bløder. Det skal den naturligvis ikke gøre (bløde), men det er chokket der virker. Personligt synes jeg også den er ret hård, men hvad er forskellen på at gøre det, eller slå den med hånden? Sidstnævnte synes jeg ikke der er noget galt med, og hvis det er dyremishandling så anmeld mig... ;-)

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2001 14:13
Til Jannie

Den med ægget, den mener jeg godt man kan bruge , hvis alt andet er prøvet og ikke lykkedes.

Tænk på en hest der rejser sig er dødsens farlig for både sig selv og sin rytter.

Alternativet kan i sidste ende ellers blive aflivning, er det ikke også synd?????

Med Venlig Hilsen

Merete Corina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2001 21:03
Et par kontruktive råd:
1) Fortståelse for hvorfor hesten stejler: Smete, frustration osv. Få hesten undersøgt af en dyrlæge. Er den ok få "undersøgt" hvorfor hesten er så frustreret at den stejler! Er det fordi du partout vil have den til at står 4 sek i paraden men hesten ikke er trænet til det og kun kan overskue 2 sek. I bar frustration stejler den! Prøv at træne 2 sek indtil den er fuldstændig afslappet og prøv så med 3 sek. osv.
2) En hest i bevægelse kan ikke stejle! Driv på hvis der er antydning til stejlen men hus især at være rolig og giv 100% efter i tøjlen. Mange bliver bange( Det er sgu også ubehageligt!) og klamre sig til tøjlen mens de driver ellr sparker: oversat til hestesprog: Jeg skal gå frem men jeg kan ikke fordi jeg bliver holdt i munden altså kan jeg kun komme op (dvs Stejle).
3) Lad være at tro en hest kan gå Grand Prix fra dag 1! Fortåelse og indlæringf er kodeordet. En hest lære ikke at lave en schenkelvigning fordi man hamre benene i siden på den. Den bliver FRUSTRERET. Har du haft en sindsyg stresset dag så gå en tur med hesten i stedet.

Håber det hjalp nogen

Bullerfnis
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2001 21:26
Som de andre håber jeg at det var en joke det dér!! Men jeg regner også med at du faktisk har gjort det, og så er du eddermame for dum!!!

Du må aldrig ALDRIG slå en hest i hovedet!!! og slet ikke mellem ørerne - du kan slå den ihjel ved det!!
Jeg har ikke læst alle svarene her men...
1. Du kan ikke forvente at din hest vil have tillid nok til dig til at lade dig komme på ryggen af den igen. Du har allerede bevist overfor den at det gør ondt.
2. Sørg først for at finde ud af HVORFOR krikken stejler. Har den ondt? Er den fræk/ulydig og uden respekt for dig. Begge dele kan afhjælpes med den korrekte hjælp - dyrlæge eller undervisning - eller måske en ny sadel.

Og så noget helt andet. Walter Farley bøgerne handler godt nok om heste, men de kan ikke bruges som opslagsbøger!!

Louise
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-05-2001 15:19
hejsa
den er nok blevet forskrækket, og da der var en på ryggen af den tror den nok at rytteren også var lidt skyld i det, og så kan den være blevet bange for at det skal ske igen....
hilsen Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider