Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hmm hyp er 2 år og 4 mdr
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 19:49
Hejsa.
har været oppe og sidde på min hest. bar lig 5 minutter. er det for hårdt for hende? hun er ret udvokset.Men hun er jo kun 2 år og 4 mdr. i kan se billede a hende, på min præsentation. håber a få nogle svar.
Min email - cil@sol.dk

Miss Kicki - min smukke hoppe
0
0
Svar på denne tråd

Hold igen
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 19:52
Hej Milla

Jeg ville vente lidt, da du meget nemt kan overbelaste din hest. Jeg venter selv til foråret, men at komme på min, Han bliver 3 til Maj.

Hilsen Jeanett og Clinton
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 20:03
vil altså ikk begynde a tilride hende nu. men nu har jeg da prøvet a sidde på hende. vil ikk begynde tilridningen, før hun bliver 3 år.
Min email - cil@sol.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 22:06
Jeg syntes det er okay at starte på sadel tilvending og jeg syntes også det er okay at ligge på den en gang i mellem, men kun et kort stykke tid!

Men alt fra jorden af kan du jo godt lave med den, bare det er leg det hele, men den skal da også ha lov at nyde sin plag tid!
0
0
Svar på denne tråd

ville vente
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 00:13
Jeg ville ikke gøre det.
"oppe og sidde på" er jo trods alt at den bærer hele rytterens vægt, uanset det kun er i 5 minutter.
Selvom den ser udvokset ud, er den det langt fra.
Personligt ville jeg bare ikke løbe den risiko.
Man kan alligevel ikke bruge det til noget når den skal tilrides, jo man slipper for selve ryttertilvænningen, men dette punkt plejer faktisk at være et af de letteste punkter når den tid kommer - især når hesten i forvejen er helt fortrolig med den der skal stå for det.
Jeg ville vente ihvertfald et år mere. :-)
0
0
Svar på denne tråd

VENT ----
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 09:07
det er da for dumt, undskyld mig ..
hvis du regner med at have din hest i 30 år og ride på den al den tid, kan du så ikke holde ud at vente et lille år endnu?
hesten er stadig en baby ..

og hvor er det 'flot' at du sådan tør sætte dig op på den uden ridehjelm ! det er sku da osse for dumt, undskyld mig ..

tålmodighed er en dyd siges der vidst ..

mvh. bente

- rid med hovedet
rid akademisk -
eller det dit temperament nu er til ;)

passer søges til min hest 3 gange ugentlig!
se HER: PART

sælges: CAVALLO læderridestøvler str. 38
se her: læderridestøvler
0
0
Svar på denne tråd

det er dumt.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 14:54
vent da for pokker...Hvorfor har i så travlt med at komme på ryggen af jeres heste.Husk på at de vokser til de blir 5-6 år.glæd jer dog over alt det i kan lave ud over at ride,og vent til de er mindst 3½ år,så holder de også længere i den anden ende. MVH Sarah
0
0
Svar på denne tråd

Hold op med det pjat
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 15:15

Du ved jo udmærket godt at den ikke har godt af det for ellers ville du jo ikke spørge om det på den måde.

vent dog det sidste halv år og gå så igang med din unghest til foråret istede for.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

Sådan et indlæg....
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 15:31
sætter man bare ikke på... ;-) Jeg har været igennem møllen, for jeg sad første gang på Sedoj da han var 2½ år gammel. Og ja jeg havde heller ikke hjelm på, og det foregik også i grimen første gang.... Så jeg er jo åbenbart også godt tosset, men det kan jeg leve med....

Dyrlægen, massøren og andre fagfolk mener absolut ikke at Sedoj har taget skade, men det kan jo være at de alle sammen tager fejl, eller måske var jeg bare heldig. Nu fik jeg jo også at vide sidste gang dette blev debatteret, at jeg var med til at holde ridehestens alder nede i statistikken, for Sedoj ville i hvertfald aldrig blive over 7 år med den behandling.

Hvis du mener at din hest kan klare at du sidder 5 minutter på den, så gør det. Er du i tvivl, så lad være. Spørg dyrlægen, smeden og alle andre hestefolk, men dan din egen mening. Det er din hest, og dig der skal tage ansvaret for dine handlinger.

Det nytter ikke at bare fordi nogle her på HN godkender at du kan sidde på hesten i fem minutter, at du så gør det, fordi dem har HN har givet dig lov. Hvad så hvis hesten knækker ned, skal de mennesker så have skylden ?

Så gør op med dig selv om du mener at din hest kan klare det eller ej....

Dette er ikke på nogen måde et surt indlæg, men fik ikke lige smidt nogle smilier ind, så værsgo og placer dem efter behag: :-D :-) ;-)

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

meget dårlig
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 22:02
at starte så tidligt - du tænker meget mere på dig selv en på din hest - jeg er sikker på at du kan finde nogle andre heste at ride på som er voksne til det.

vent til hesten er mindst 4 år.
0
0
Svar på denne tråd

slap dog af!!
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 22:32
Helt ærligt, så synes jeg, at I er en smule krakilske!!

Mila understreger jo netop, at hun på ingen måde er begyndt på tilridning, men "blot" har været oppe og sidde et øjeblik. Har i nogen sinde set heste lege på folden?? Jeg har 2 hingsteplage gående, og når de hopper op på hinanden, lægger forpoterne over ryggen, og lader den anden spadsere rundt med sig indtil den får nok, så er det altså en lidt anden (og noget større) belastning, end hvis et menneske sidder/ ligger over den et øjeblik. Bevares, de render ikke rundt med hinanden i 5-10 minutter, men tilgengæld gør de det op til flere gange dagligt! Hvad skal man gøre ved det- (ud over at fortælle dem, at deres helbred bestemt ikke har godt af det, og de ved en fortsættelse sikkert kan slagtes som 5 årig..)? Man kan selvfølgelig spære dem inde i boksen med et godt uldtæppe og 4 staldbandager, og så ellers håbe at de holder sig i ro, til de er udvokset, og VIRKELIG kan holde..tsk tsk!

Som Susanne så fint beskriver, så må det være den sunde fornuft der skal råde- i enhver henseende- ligegyldigt om hesten er 2 eller 5, men der er helt sikkert, at ingen hest tager skade af at blive påvirket/trænet/brugt alt afhængig af alder og uddannelses niveau!

Mie
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror ikke
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 23:16
at den tager direkte skade af det... dog ville jeg vente lidt hvis jeg var dig, så heller vænne den til at blive gået rundt med på vej med sadel og trense og alle mulige andre forberedende ting.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 20:33
hmmmmmm

spurgte jo også bare om jeres mening... har jo også skrevet, at jeg absolut ikk begynder tilridningen nu... har bar været oppe, og sidde på hende 5 minutters tid... det regnede jeg da ikk med, a hun ville tage skade a :=(
Jeg er skam godt klar over, a en hest ikk skal tilrides, når den er 2½.
Min email - cil@sol.dk

0
0
Svar på denne tråd

til milla
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 20:59
Du spør mig:
Hvad er det for noget a sige, at jeg tænker mere på mig selv end min hest? har jo ikk redet på hende. har været oppe og sidde på hende i 5 minutters tid. det tager hun sgu ikk skade a.

Jeg svarer her: jeg er altså meget uenig i at vi skal op på hestene når de er så unge. måske svarer jeg så lidt skrapt - jeg syntes bare det var for meget. måske er det godt at spørre her på forummet neste gang inden man laver noget som man ikke er helt sikker på er godt for hesten.
Der er iblant mange "hede" debatter her på nettet - jeg håber du ikke tager det altfor personligt, jeg syntes det er rigtig godt at du spør.

jeg spør også mange gange og nogle gange får jeg en på ...... det må man holde til inneimellem
du kan også klage til moderator om du syntes svarene du har fået overskrider grænserne.

;-)

0
0
Svar på denne tråd

til milla igen
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 21:04
du skriver: du er for langt ude

jeg svarer: jeg ved ikke hvad du får ud at at sjenere mig privat.. håber du ikke er blevet altfor sur på svaret jeg gav - jeg beklager hvis det bare lød altfor hårdt
0
0
Svar på denne tråd

de unge heste
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 11:42
Altså jeg har da også været oppe at ligge og sidde på min hyp da han knap var 3 år... Han har ikke taget skade.
Men der er jo stor forskel på, at ride dem og sidde på dem nogle få gange! Min blev først rigtig tilredet som 4 års.

Jeg gjorde det som bare for hyggens skyld og for at vænne ham til nogle anderledes ting!

Hilsen Ditten
0
0
Svar på denne tråd

Stina...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 11:55
Stina, du bryder adfærdsreglerne ved at sætte hendes private beskeder herind....

0
0
Svar på denne tråd

hej marlene
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 12:57
hej marlene

Oha! det hadde jeg ikke tænkt på, beklager - jeg ville ikke sjenerers privat fordi jeg har svaret på et spørsmål og valgte at svare her på samme tråd.

moderator må gerne slette begge indlæg til milla
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider