Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tøjlehalt og hvad gør man så?
Forfatter: 
Dato:  20-09-2004 16:37
Hvis man har en hest der er tøjlehalt, hvordan viser symptomerne sig så?
Og hvordan afhjælpes det?
Jeg tager gerne imod erfaringer...
0
0
Svar på denne tråd

der er ikek noget der hedder
Forfatter: 
Dato:  20-09-2004 16:42
tøjlehalt - en hest er ikke halt uden grund - bare min mening.

:-P Karina82 :-P

;-D Møgkællinger har det sjovere! ;-D
0
0
Svar på denne tråd

tøjlehalt hest
Forfatter: 
Dato:  20-09-2004 17:40
Min mening er nu at der er noget der hedder tøjlehalt - ikke en egentligt halthed men et udtryk for at hesten ikke ligger korrekt på tøjlen og ikke er ligeudrettet!
på nogle heste er det sågar nok at rytteren ridder forkert diagonal eller en dårlig nedsidning.

dette kan give sig i utryk som små hop/halthed idet hesten rettes ud - og skal finde ballancen.

min filosofi er at en hest ikke er rigtigt halt hvis den kun er halt ind imellem.
For at tjekke for halthed traves for "løse" tøjler rundt på en cirkelvolte.

Eneste måde at afhjælpe en tøjlehalthed er at få noget kvalificeret undervisning - ikke bare af en veninde , men undervisning af uddannet som har erfaringen med sig. En hver hest skal grunduddannes, der igennem ligge korrekt og lige på begge tøjler - dvs. hesten skal tage imod begge tøjler.
mange ryttere har meget svært ved udvendige tøjle - dvs. giver hesten for lidt støtte, og får derved en "skæv" hest.

Når det er sagt ville jeg , som den pyllerede hesteejer jeg er, få tjekket hestens ben for en egentlig halthed.

;-D Libero er ikke en ble, men en hest ;-D
8-) ridehjelm klær dig bedre end kraniebrud 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar retur...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2004 18:28
Jamen han skulle være tilredet hos Jon på Dalumgaard i Odense hvor noget er gået galt for år tilbage...
Han stod til slagtning da min veninde overtog ham og umiddelbart hvad jeg har kunnet finde ud af har de fået checket ham grundigt inden da og også i Tyskland da han var en hest med forudsætningerne for høj dressur.
Han stopper simpelthen og nægter fremaddrift og sådan har det været i den tid hun har haft ham og efter sigende tidligere??????
Jeg så ham løsspringe...og han brændte for det, men da der blev lagt en sadel på ham og han gik på dressurbanen døde gnisten og han søgte ikke ned...til biddet eller i holdning, han skulle trækkes til trav... Ligeså snart han kom på tur på vejen var han rimlig frisk igen...
Jeg ved at han har været igennem nogle dårlige oplevelser men jeg er overbevist om at det absolut ikke er frækhed.
0
0
Svar på denne tråd

passer sadlen??
Forfatter: 
Dato:  20-09-2004 19:58
det kan være ondt i ryggen... - det kan være kommet efterhånden - få det tjekket
0
0
Svar på denne tråd

Prøv denne side ...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 12:09
Hej!

Hvis du kan bare lidt tysk, så prøv at tjekke denne hjemmeside ud. Det er ret interessant og tankevækkende.
Her reddes heste - både højtgående dressurheste, westernheste og andre der af "ufoklarlige" grunde pludselig bliver urent gående, eller kvier sig for visse øvelser, Mange er opgivet af dyrlægerne ...

www.arr.de

ARR står for Anatomisk Rigtig Ridning. Det handler meget om højre/venstrehåndethed hos hest og rytter, og om hvordan rigtig mange heste er "skæve"

HIlsen Rikke
0
0
Svar på denne tråd

den lyder ikke tøjlehalt
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 13:56
Michelle, den beskrivelse du giver af adfærden lyder ikke som det man normalt forstår ved tøjlehalthed. Det er nemlig som Vivi beskriver at der er en eller anden defekt i ridningen, der giver urenhed på en af volterne. En hest kan ikke narre sig til halthed, det er de slet ikke kvikke nok til.

Det du beskriver er en hest, der ikke har lyst til at træne dressur - og det kan der være allehånde fysiske eller psykiske grunde til.

En hest med så stor kapacitet, som du skriver den har, kan være blevet presset for voldsomt og dermed mistet lysten. Det kan man måske vække i den igen, men ikke nødvendigvis (der var en tråd om det for et par dage siden - tror det var hyggen). Søg evt. på mit navn, jeg lagde et indlæg i den.

Mange hilsener
Nana
0
0
Svar på denne tråd

hav det sjovt.
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 14:50
ja lav noget sjovere med den - noget den kan li´. leg med den løs på banen. lær den cirkustricks. Ingen grund til at tonse rundt og rundt på en bane og slukke den endnu mere - det kan betale sig at være tålmodig for så får man mere hest bagefter.
Er den tjekket af en kiropraktor? En rigtig god én ? (marianne bendixen anbefales, har hørt at tove due er god) Måske man skulle få den thermograferet (varmebillede) - det kan vise alt fra seneskader, muskelømheder over knogleskader og ømme hove. Næsten alle former for smerte udstråler en eller anden form for varme - og et thermografi kan vise varmeafvigleser ned til få brøkdele af en grad. Jeg ved at man kan få det gjort bla. på charlottenlund travbane hos falk rønne. Men der er nok flere steder - mest i forbindelse med væddelødsheste.
Jeg giver de andre ret - der er ikke noget der er tøjlehalthed - heste kan ikke lade som om. alle reaktioner kommer af smerte. husk på at de er et byttedyr og derfor designet til ikke at vise smerte før det er meget slemt - hvis de piver over det mindste ville de være de første til at blive spist. Så tag hestens siganeler alvorligt. Det er ikke pjat.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

PAUSE...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 08:08
jeg ville nu også give den en pause fra dressuren, og lave noget helt andet, det er tydeligt den er blevet træt af det.....
Det blev min hest også på et tidspunkt fordi jeg altid red på banen, og hun hadede det kunne man mærke, men så holdt jeg en laaaang pause fra bane ridning (1½ år) og hun er blevet hug på det igen.

det kræver tid

hilsen Maja
0
0
Svar på denne tråd

der ER...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 11:14
..Noget som hedder Tøjlehalt :) - har dog ingen erfaringer, og ikke ret meget viden omkring det, så kan ikke hjælpe dig. Men kender en, hvis hest blev det.

|Chester..?|
Musse <3
Borte, men aldrig glemt, og forevigt elsket.
Msn:Chester89_14@hotmail.com
Homepage
0
0
Svar på denne tråd

Tøjlehalt...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 13:05
Jo der er noget der hedder tøjlehalt.. det bliver hesten hvis rytteren rider den for meget i tøjlerne... det er ofte en gammel vane hos rytteren at man ikke bruger schenklerne så meget, men mere rider hesten i tøjlerne. Så kommer hesten til at gå forkert... Hvis man får noget rigtigt undevisning, og vænner sig til at bruge schenklerne, så kan det sagtens afhjælpes....

Hilsner fra
MIG... >o<
Hygge-hejza...... Håber at høre fra dig.... ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider