Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Sætter hesten krav?
Forfatter: 
Dato:  12-09-2004 19:57
Hejsa...

Kan det passe at heste sætter "krav" til én? J
eg har tænkt meget over det med at min hest Fauni ikke gider følge mig i grime og tov.
For omkring 3 måneder siden gik jeg altid bare med ham "uden noget" - altså så han gik helt frit. I starten gik han lige bag ved mig hele tiden, men fandt lidt efter lidt ud af at han godt kunne stoppe og græsse. Derfor begyndte jeg at have grime på ham igen. For nogle dage siden prøvede jeg at gå rundt med ham uden noget og det gik faktisk meget godt!
Kan det passe at det er fordi han nærmest er blevet "udviklet" til at gå løs, og når så jeg alligevel trækker ham i grime, føler han at jeg ikke "stoler" på ham? Kan det være det der er "galt"?
Eller er det bare mig der er skør?

Venlig hilsen Emilie.

Elsk jeres heste og tag hånd om dem,
thi de fortjener al jeres omsorg.
Tag dem til jer, som var de jeres egne børn,
giv dem føden, som var de jeres næste,
og indhyld dem i omhu.

0
0
Svar på denne tråd

Hest...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2004 09:33
Hey... Jeg har haft lånt min hest ud på et et tidspunkt.

Hende der lånte den ringede, så en dag og sagde at, min ellers super velopdraget hest, var totalt ustyrlig, hun kunne ikke trække med ham, han ville ikke følge med hende, eller også prøvede han at løbe fra hende.

Jeg plejede at trække ham med et tov om halsen, uden problemer også på tur.

Jeg tog der ud og så at den da var helt gal...

Jeg gav hende nogle ledetråde hun skulle følge i omgang med hesten og det blev tydeligt forbedret.

Hun sagde så selv efterfølgende at, han var meget nemmere at have med at gøre hvis hun bare havde et tov om halsen på ham i stedet for en grime.

Hvorfor??? Ja, jeg ved det faktisk ikke, måske fordi ens kropssprog bliver anderledes.

Men krav som du siger tror jeg bestem ikke de stiller...

Pernille
0
0
Svar på denne tråd

Stiller de krav
Forfatter: 
Dato:  13-09-2004 13:05
Jeg tror de stiller krav.

F.eks. havde vi en hest på rideskolen som var noget af de sødeste, sålænge rytteren red selv.

Hvis der kom en nybegynder op, der skulle trækkes kunne det være ligemeget. Ikke tale om at hesten gad gå frem.

Hvis rytteren generede ham, gik han i stå, hvis rytteren tog for meget i munden, sænkede han ryggen, blev 3m lang og gik ind på midten.

Tilgengæld, hvis rytteren gav 100% gav han 110%.
Dette både i spring og dressur.

Han sprang LB med den "rigtige" rytter og gik LA dressur med den "rigtige" rytter.

Han stillede krav til rytteren.

Det var ikke kun noget jeg opserverede, hele rideskolen vidste det og underviseren satte bare ikke nybegyndere op.

Jeg syntes også tit man ser, at springheste ikke gider løfte benene, hvis forhindringerne er for små.

Så jeg tror hestene stiller krav og har deres egen grænse for hvad de vil ligge ryg og krop til.
0
0
Svar på denne tråd

Læreheste stiller krav
Forfatter: 
Dato:  13-09-2004 15:34
En god lærehest stiller krav til sin rytter. Det er derfor den er lærehest. Den har lært at det er ok at sige fra når noget bliver gjort forkert. Det er dens måde at fortælle rytteren at vedkommende er på gale veje.

Heste prøver samtidig hele tiden grænser af akkurat ligesom børn.
Derfor kræver en velopdragen hest at man fortæller den hvor langt den må gå. Hvis din hest har græsset, når du gik med den og ikke fået bestemt nok at vide, at det vil du ikke have, så vil den driste sig til at tage en tot græs tidligere næste gang. På den måde flytter grænserne sig for hvad du tillader og du kan så bruge en masse tid på at ændre denne adfærd igen. Derfor er det nemmeste at være konsekvent og altid være det uanset situationen.

Det samme gælder når hesten rides. Skal du alt for mange gange give hjælpen flere gange bliver den mindre følsom overfor hjælperne og du kommer til at kæmpe mere med den. Det er ikke fordi hesten er uopdragen, men fordi rytteren ikke var konsekvent nok i sin ridning.

Den gode lærehest mærker også om det er en nybegynder eller en rutineret der sidder på ryggen af den.
Nybegynderen passer den på ikke at tabe og den rutinerede rytter kræver den at blive redet af.

Ingen hest bryder sig dog om at blive bumpet i ryggen og hevet i munden samtidig, men de fleste accepterer bedre at blive bumpet i ryggen som hevet i munden.
De heste, som stiller sig ind på midten eller som står som en stenstøtte er så bare de heste som siger mere fra end andre.

Hilsen
Britta

8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos Corner
Lidt for enhver smag
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider