Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Horsemanship vs. Parelli
Forfatter: 
Dato:  12-09-2004 12:59
Har lige et spørgsmål. Er der forskel på parelli og horsemanship eller er det det samme?

Er der nogen der kan forklare mig den evt. forskel?

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-09-2004 15:18
Altså horsemanship er et begreb, der dækker over træning af hesten på dens præmisser. Altså gennem kommunikation ml. hest og rytter på "hestens sprog"

Der findes (næsten)lige så mange forskellige udgaver af horsemanship metoder, som der findes mennesker, der udøver det.
Men så findes der de forsk. "retninger" der som regel opkaldes efter en kendt træner, der promoverer lige præcis denne metode.
I flæng kan nævnes Parelli, Monty Roberts og Klaus Hempfling

Og så kan man diskutere i evigheder, hvem man så mener er den bedste...
0
0
Svar på denne tråd

Kropsprogsarbejde
Forfatter: 
Dato:  13-09-2004 08:48
Jeg vil til en hver tid foretrække ordet "kropsprogsarbejde". Kropsprog er hestens naturlige sprog.
Monty Roberts og Klaus Hempfling arbejder med det, mens Parelli arbejder (mest) med "cirkustrik-metoden". Altså: hvis du gør som du skal forsvinder præsset (fra pinden) og du bliver belønnet. Det er der ikke noget galt i... det er et spørgsmål om smag og behag.
Horsemanship betyder "venskab mellem hest og mand" og er i mine øjne et udtryk for at der er harmoni i tingene...
0
0
Svar på denne tråd

hest og mand i samme båd
Forfatter: 
Dato:  13-09-2004 08:59
direkte oversat !
horse man ship = hest og mand i samme båd
og hvad skal der til for at man ikke skal kæntre ?
harmoni, samarbejde og balance ..

og ja som KB skriver - så er det kropssproget det drejer sig om.

mvh. bente

- rid med hovedet
rid akademisk -
eller det dit temperament nu er til ;)

CAVALLO dressur læderridestøvler sælges str. 38
0
0
Svar på denne tråd

Uenig med KB...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2004 15:17
"Monty Roberts og Klaus Hempfling arbejder med det, mens Parelli arbejder (mest) med "cirkustrik-metoden". Altså: hvis du gør som du skal forsvinder præsset (fra pinden) og du bliver belønnet."

Naaahhh... Sådan ser jeg det nu ikke helt.

Parelli's system er meget, meget mere end både Monty Robert's og Hempflings. Og det er OGSÅ meget, meget mere end "Hvis du flytter dig forsvinder presset".

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

Parelli og Monty
Forfatter: 
Dato:  14-09-2004 17:50
Korriger mig hvis jeg tager fejl!?!

Jeg opfatter

- at Parelli lærer

- at Monty viser

og at begge parter anvender horsemanship - udfra det synspunkt at horsemanship er måden vi omgåes vores heste.

m.v.h.

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Jette....
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 07:15
Det er vist noget derhenad...

Parelli lærer mennesker, hvordan de holder op med at være et problem for deres heste.

Monty... Jager heste rundt, og får det til at se så let ud, at folk selv prøver det af derhjemme uden de nødvendige forkundskaber.

Skills can be developed.
0
0
Svar på denne tråd

"hestejagt"
Forfatter: 
Dato:  17-09-2004 07:44
99E: Dette svar er ikke et ønske om start af en "religionskrig"

Men jeg er ikke enig i dit syn på Monty.

Vi kan dog lynhurtigt blive enige om at der efter alt at dømme, er alt for mange der "jagter" rundt med deres heste uden egentlig at vide hvorfor, hvornår og hvordan.

Min udsagn m.h.t. at "Parelli lærer" og "Monty viser" mener jeg at Parelli lærer hesten opgaven, mens Monty viser hesten opgaven.

Jeg skal dog erkende at mit kendskab til Pat Parelli er forholdsvis begrænset (har set enkelte hesteejere anvende nogle principper i korte seancer + læst her på HN, mv.).

Montys metoder har jeg stiftet nærmere bekendtskab med via Anna Twinney, Michael Peace, mfl.

M.v.h.

Jette :-)
0
0
Svar på denne tråd

Parelli lærer ikke hesten...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2004 07:55
...Parelli lærer mennesket.

Jeg er ikke sikker på, jeg helt ser hvordan "Monty viser" og "Parelli lærer" hesten?

Vil du uddybe?

Jeg mener også, Parelli "viser hesten" hvordan den skal komme gennem opgaven.
Han "lukker dørene" dér hvor den ikke skal være, og "åbner døren" til dér hvor han vil have den hen...?

Skills can be developed.
0
0
Svar på denne tråd

Monty v Parelli
Forfatter: 
Dato:  17-09-2004 13:00
Monty ønsker også at lærer mennesket. På kurser, på video og gennem bøger lærer Monty og hans elever mennesket at omgås heste på den måde de synes er bedst.

Men det er rigtigt at man også har mulighed for at iagtage Monty (Michael Peace, Kelle Marks mfl.) offentligt. Men det tror jeg i høj grad han gør for at vise hesteinteresserede at det ikke nytter at råbe, slå eller lignende for at få hesten til at lytte. Men at man ved at hjælp af sit kropssprog kan "vise" hesten hvad man ønsker af den.

Jeg ved ikke om Parelli og hans elever alene holder kurser eller om de ikke også tager ud og "viser" deres kunnen!?!

De gange jeg har set Parelli udøvet, har udøveren lært hesten at et tegn betyder "gå derhen", "stop" o.s.v. og derved får hesten til at gennemfører de forskellige games. Jeg kan ikke helt gennemskue hvor i Parellis games, mennesket lærer hvad han m/k skal gøre hvis hesten ikke ønsker at deltage (ikke i games men i hverdagen hvor hesten f.eks. skal vaskes for første gang!?!).

Som jeg opfatter det viser Monty hesten, at det bedst kan svare sig for den at være hos ham og at det han gør og beder den om, kan den være tryg ved. F.eks. ved at fjerne presset når hesten gør som han ønsker - men det er måske det samme, som det med at "åbne og lukke døre"

Håber du kan forstå mine kringlede udredninger og kan komme ind til kernen af det jeg mener.

m.v.h.

Jette :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jette...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2004 14:24
I PNH (Parelli Natural Horsemanship) bruger man pres i forskellige grader til at få hesten til at gøre ting.

Den laveste (første) fase af pres behøver ikke være fysisk pres.
Den højeste (fjerde) fase er det næsten altid.

Eksempel: Jeg vil have min hest til at bakke.
Jeg løfter hånden og vifter ad hesten med fingeren, hesten bakker.
det ser ud som om, jeg har lært hesten at den skal bakke når jeg vifter med fingeren.

I virkeligheden er fingervifteri bare fase 1.
I indlæringsfasen lærer man hesten at bakke med grime + tov på. Så starter man med fase 1 (vifter med finger) - fase 2 (ryster rebet letforan hesten, uden det løfter sig fra jorden eller der er bevægelse i grimen) - fase 3 (ryster rebet kraftigere, så det løfter sig fra jorden, men der ikke er bevægelse i grimen) - og går til sidst til fase 4, der er fysisk pres på hesten - man ryster rebet kraftigere, så grimen bevæger sig.
Da impulsen kommer fra FORAN hesten, vil den vige tilbage.
Så ophører presset (=man slipper rebet) og hesten tænker: "Ahh! Jeg kan træne mennesket til at standse rebsvingeriet ved at bakke!!!"

Senere tænker hesten: "Ahh! Jeg kan træne mennesket til at lade være med at ryste rebet, hvis jeg bakker FØR det ryster rebet - og måske hvis jeg bakker allerede når det dér irriterende menneske begynder at TÆNKE på at ryste reb...!"

Og vupti - en dag bakker hesten for tre vrik med pegefingeren - selvom den står løs på staldgangen og er på vej hen til sit menneske, der står og fylder foderspande... :-D

Parelli lærer mennesket - ikke ved demonstrationer, men ved kurser og i hans undervisningsmateriale. (Savvy System)

Skills can be developed.
0
0
Svar på denne tråd

Jette:
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 21:51
"Jeg kan ikke helt gennemskue hvor i Parellis games, mennesket lærer hvad han m/k skal gøre hvis hesten ikke ønsker at deltage (ikke i games men i hverdagen hvor hesten f.eks. skal vaskes for første gang!?!)."

Det der er noget af idéen i Parelli's metoder, er at når hesten virker irritabel over for ting, så bliver man ved med at gøre det til hesten acceptere det. så snart den slapper af, letter man presset (fjerner vandslangen), så den ved at det er rarest at lade være med at stritte imod..
Vil meget gerne forklare det bedre i en privat besked, hvis du er interesseret?

Mvh. Anna

Bor du i nærheden af Helsingør og rider/træner efter Parelli's metoder, vil jeg meget gerne høre fra dig!
0
0
Svar på denne tråd

Jette...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 23:16
...Nu ER Parelli altså andet end 7 Games. Men i Savvy System del 1 (Partnership) får man forklaret konceptet "Approach & Retreat", der løser vandslangeproblematikken.

7 Games er lidt ligesom Scan Disc på din computer.
Du kører et program, der diagnosticerer fejlene på hardfdisken (hestens og dit forhold) - og med samme program kan du foretage basale reperationer.

Skills can be developed.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider