I PNH (Parelli Natural Horsemanship) bruger man pres i forskellige grader til at få hesten til at gøre ting.
Den laveste (første) fase af pres behøver ikke være fysisk pres.
Den højeste (fjerde) fase er det næsten altid.
Eksempel: Jeg vil have min hest til at bakke.
Jeg løfter hånden og vifter ad hesten med fingeren, hesten bakker.
det ser ud som om, jeg har lært hesten at den skal bakke når jeg vifter med fingeren.
I virkeligheden er fingervifteri bare fase 1.
I indlæringsfasen lærer man hesten at bakke med grime + tov på. Så starter man med fase 1 (vifter med finger) - fase 2 (ryster rebet letforan hesten, uden det løfter sig fra jorden eller der er bevægelse i grimen) - fase 3 (ryster rebet kraftigere, så det løfter sig fra jorden, men der ikke er bevægelse i grimen) - og går til sidst til fase 4, der er fysisk pres på hesten - man ryster rebet kraftigere, så grimen bevæger sig.
Da impulsen kommer fra FORAN hesten, vil den vige tilbage.
Så ophører presset (=man slipper rebet) og hesten tænker: "Ahh! Jeg kan træne mennesket til at standse rebsvingeriet ved at bakke!!!"
Senere tænker hesten: "Ahh! Jeg kan træne mennesket til at lade være med at ryste rebet, hvis jeg bakker FØR det ryster rebet - og måske hvis jeg bakker allerede når det dér irriterende menneske begynder at TÆNKE på at ryste reb...!"
Og vupti - en dag bakker hesten for tre vrik med pegefingeren - selvom den står løs på staldgangen og er på vej hen til sit menneske, der står og fylder foderspande...
Parelli lærer mennesket - ikke ved demonstrationer, men ved kurser og i hans undervisningsmateriale. (Savvy System)