|
|
| Halebidning |
| Forfatter:  |
Merete |
| Dato:  |
08-09-2004 09:14 |
|
Hej,
Jeg har et adfærdsspørgsmål.
"Føre" vallakken i vores lille flok på bider de andre vallakker i halerne. Det ser ikke ud til at genere hestene, men vi er selvfølgelig irriteret over at få halerne ødelagt!
Hvorfor gør han det og hvordan får vi ham til at holde op.
Han er 13 år.
Hilsen
Merete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ideer!!!!!!!! |
Casapeja |
08-09-2004 10:08 |
|
Har du hopper og vallakker på samme mark?
Vi plejer i hvert fald at gøre det sådan i vores stald.
1) Skild hopper og vallakker
2) Højst 3 på en mark
3) Det plejer hvert eneste gang at være en hest der fører !!!!!
4) Rider du ham slet ikke at han bare keder sig hele tiden?
Ellers ved jeg ikke hvad det kunne være
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre har |
Merete |
08-09-2004 10:30 |
|
vi ikke mulighede for at skille hopper og vallakker, da vi kun har en hoppe på 3 år. De har gået sammen hele sommeren og det er først nu jeg har opserveret denne adfærd. I alt er de 4 store og en meget lille pony sammen.
Da det er en pensioneret traver, bliver han kun redet en gang i mellem i weekender når ejerens niece kommer på besøg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anti-bid |
|
|
Du kan smøre deres haler med Blue Hors Bid-Stop eller med Hydrophane Cribox. Det er begge Anti-Bidemidler til bandager, man, hale mm.
Cribox fås bl.a. hos Divoza.com, men jeg mener også at have set det hos Heri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsning... |
|
|
.. hvorfor dog skille hopper og vallakker?? Sikke da noget underligt noget at gøre..
Jeg har lige hørt om et føl/en unghest, der spiste haler - det stoppede omgående, da der kom slikkesten på folden..
Kh
Gitte
Mine heste er; Balder (nordbakke vallak) og Jack D.(broget hingst) >a href="http://www.kaeledyrskompagniet.dk" target="_blank">KæledyrsKompagniet / Dyreadfærdsrådgivning og hundetræning til hverdagsbrug
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HundeGitte |
|
|
Det gør vi faktisk med ganske stor succes.
Vallakker er et menneskeskabt produkt, og i naturen er der kun en enkelt hingst i hver flok. Vi deler vore heste op i en vallakflok og en hoppeflok.
Det giver:
- Færre skader på hopperne
- Færre slåskampe ved vallakkerne
De svage vallakker får ikke konstant tæsk af de stærke vallakker. Hopperne får ikke bedækningsskader.
Jeg vil helst ikke have min hoppe lukket sammen med vallakker mere. Nu slipper jeg for lange, hævede striber og skrammer i sadellejet efter hingstede vallakker, - og hoppen er langt mere medgørlig i brunstperioderne.
Vallakkerne leger meget sammen, men de har ikke noget egentlig at slås om, så det bliver ved legen. De er ungkarlegruppen, - som findes i naturen i form af yngre hingste, der slår sig sammen, når de bliver jagtet væk fra deres respektive flokke.
Vi har nemt ved at lukke nye heste i flokkene, fordi vallakkerne ikke slås om hopperne - de har nemlig ingen.
Min hoppe har ikke haft en skade, siden hun kom på ren hoppefold. Jeg vil klart anbefale og foretrække kønsopdeling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| iøvrigt... |
|
|
...har jeg ofte oplevet, at vallakkerne har jagtet min ponyhoppe. De store hopper er derimod glade for hende og forsøger hverken at tæske hende eller jagte livet ud af hende.
Vallakker er ustabile overfor hende. Forsøger de bedækning, kan store vallakker skade hende ret voldsomt. Nogle af dem kan slet ikke finde ud af at bedække - og springer derfor op fra de mest umulige vinkler.
Hoppen er villig nok, men det hjælper jo ikke på hendes skader. Særligt ikke, når bedækningerne fortsætter i en uendelighed, fordi hoppen aldrig kommer i fol (som hun formentlig ville være kommet i naturen.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chili =0) |
Gitte |
15-11-2004 17:32 |
|
En af vores hoppeføl gjorde det samme på sin mor, så vi smurte halen ind i bid-stop fra blue horse, men da det ikke virkede proppede vi chili pulver i DET virker=0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|