Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

erfaringer med brodder efterlyses.
Forfatter: 
Dato:  29-08-2004 15:17

Min datter skal til at bruge brodder ved springning.

Hvem har erfaringer??

Hvordan gør man??

Hvilke mærker er gode??

kan det betale sig at købe en hel taske som består af brodder- værktøj og diverse.??

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

mordax???
Forfatter: 
Dato:  29-08-2004 15:30
hej jeg tror det er mordax du mener..

nå men mordax er en klart fordel at springe med i udendørs sesonen...man pleger at købe et sæt i en lille æske.
formålet er at man ikke skrider rundt på banen og der er forskellige størelser til forskellige formål..
du skal huske og sige til smeden at du skal have huller i skoen til det (ellers kan du ikke bruge dem)

det er dumt ikke at købe et lille sæt da de ikke kan påsættes ordenligt uden værktøjet og der er ekstra mordax til når ponyen taber nogle...og det sker

0
0
Svar på denne tråd

Mordax / brodder
Forfatter: 
Dato:  29-08-2004 16:17
Jeg har tidligere været flittig bruger af mordax i terrænet. Dengang var jeg afhængig af at kunne ride udendørs i alt slags vejr, og her var mordax'ene en stor hjælp. Gry bærer nemlig sko på alle fire ben og har derfor noget sværere ved at stå fast på våd bund.

De små kasser, du kan købe, er ret ringe udstyret. De fleste smede sælger en meget bedre gevindskærer (som renser hullerne), ligesom deres brodder ofte er af bedre kvalitet.

Jeg har en lille kasse, som jeg har betalt dyrt for. Broddenøglen / gevindskæreren knækkede og efterlod en 5 cm lang spids fra hestens ene sko. Det skete, fordi hesten faldt for mig på staldgulvet, så jeg var nødt til at slippe hoven, mens jeg var ved at rense hullerne.

Den kunne jeg ikke selv fjerne, men gudskelov kunne jeg sætte hesten i en tyk spånmadras, mens jeg løb ned til naboen efter hjælp. :( (Han fjernede den med en stor nøgle og reddede min dag.)

Smeden solgte mig så en lille gevindskærer, som jeg har endnu. Brodderne sled jeg hurtigt, men igen var de bedste fra smeden. Det er en god idé at behandle både gevindskærer og brodder med WD-40 (olie) for at undgå, at de ruster.

Jeg har alene brugt små brodder. Du kan supplere med lange græsmordax efter behov. Husk klokker til minimum forbenene for at undgå, at hesten rammer sig selv. Du skal også bruge en nøgle til at fjerne brodderne igen.

...de små stumpe skruer, der kan holde hullerne fri for snavs, har jeg aldrig brugt. De kan hurtigt sætte sig så meget fast, at de bliver umulige at få ud igen.

Husk i øvrigt, at hesten aldrig må efterlades med brodder på, - og at den aldrig må lukkes på fold med dem. De kan give de mest forfærdelige skader på hestene.

Mette (Fjolle) :)
-
0
0
Svar på denne tråd

tak for jeres råd.
Forfatter: 
Dato:  29-08-2004 19:23
Jeg undrede mig også over at der i den kasse med mordax var nogle skruer som skulle bruges når hesten ikke gik med mordax.
Nu er ponyen meget hingstet og leger kraftigt med hopperne på folden så jeg var bange for skader.

vil snakke med smeden næste gang ponyen skal ha skiftet sko.

Vi er igang med at lave den en af vores folde til springbane men blev anbefalet fra træner at ponyen skulle bruge mordax når den sprang på banen da den også bygges med faste terræng spring både op og ned ad bagge.

Tak for hjælpen. Det er altid rart med råd fra folk som selv er spring ryttere.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

Inger...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2004 19:31
De skal holde hullerne fri for snavs. Spørgsmålet er nok bare, om det er mere eller mindre besværligt at af- og påmontere dem - eller bare rense hullerne fra gang til gang. Gør du det sidste, er det godt at have en lille syl/børste til at rense hullerne. Sylen kan man bruge til at fjerne småsten med.

...og sådan en finder du jo i kassen. Så måske er det ikke så skidt at købe sådan en alligevel. ;)

Det er iøvrigt første gang, jeg er blevet kaldt springrytter. ;D

Mette (Fjolle)
-
0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2004 21:22
...Jeg er en kylling.
Jeg tør godt hoppe småspring i terrænet uden mordax, men springe på græs? Nixen-bixen.

Jeg har "kun" redet med de korte mordax - og kun på græsbaner og til jagt/terræn-springning.

Hullerne i skoene kan også fylds ud med fast sammenpresset vat, der evt. er "olieret".

Ellers vil jeg tilslutte mig Mette's råd med at bruge smeden som udstyrsleverandør på det område.

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

Vat i hullerne
Forfatter: 
Dato:  30-08-2004 02:43
Jeg plejede at stoppe vat i hullerne.
Hvor har jeg mange gange stået, og ikke kunne få en sten ud, som til syneladende var "større" end hullet.
Vattet kan lige tages ud med en stoppenål.

OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
0
0
Svar på denne tråd

Inger....
Forfatter: 
Dato:  30-08-2004 08:06
det er da den forkerte årstid at lægge mordax sko på.. udendørs sæsonen slutter jo her i september.....

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Huller
Forfatter: 
Dato:  30-08-2004 13:12
Plejede også at bruge vat i hullerne men nu hvor der er så vådt ude bliver vattet for svært at tage ud (man kan vælge at smøre lidt hovfedt over vattet det hjælper som regelt lidt)

Men PT. er jeg for doven til at bruge vattet. Forstået på den måde at jeg hellere vil bruge lidt ekstra tid på at rense inden (tager mig næsten samme tid at grave vådt vat ud som det tager mig at grave mudder ud).

Sidst vi startede spring besluttede jeg så ar rense huller inden jeg kørte til stævne .. brugte så de der "hulskruer" med lidt hovfedt, så var det dejligt nemt at sætet modax i på stænepladsen...

Problemet med dem er, at hullerne i dem er så små at hvis der kiler sig en småsten fra grus eller tørret mudder fast, kan det godt være svært at få sten og mudder ud (med sylen)der er vat æudt lettere.

Hvis hesten bare skal fra staldgang over brosten/asfalt og i trailer og man læsser af på en ligedan bund så er det jo let nok*S*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider