Jeg har tidligere været flittig bruger af mordax i terrænet. Dengang var jeg afhængig af at kunne ride udendørs i alt slags vejr, og her var mordax'ene en stor hjælp. Gry bærer nemlig sko på alle fire ben og har derfor noget sværere ved at stå fast på våd bund.
De små kasser, du kan købe, er ret ringe udstyret. De fleste smede sælger en meget bedre gevindskærer (som renser hullerne), ligesom deres brodder ofte er af bedre kvalitet.
Jeg har en lille kasse, som jeg har betalt dyrt for. Broddenøglen / gevindskæreren knækkede og efterlod en 5 cm lang spids fra hestens ene sko. Det skete, fordi hesten faldt for mig på staldgulvet, så jeg var nødt til at slippe hoven, mens jeg var ved at rense hullerne.
Den kunne jeg ikke selv fjerne, men gudskelov kunne jeg sætte hesten i en tyk spånmadras, mens jeg løb ned til naboen efter hjælp.

(Han fjernede den med en stor nøgle og reddede min dag.)
Smeden solgte mig så en lille gevindskærer, som jeg har endnu. Brodderne sled jeg hurtigt, men igen var de bedste fra smeden. Det er en god idé at behandle både gevindskærer og brodder med WD-40 (olie) for at undgå, at de ruster.
Jeg har alene brugt små brodder. Du kan supplere med lange græsmordax efter behov. Husk klokker til minimum forbenene for at undgå, at hesten rammer sig selv. Du skal også bruge en nøgle til at fjerne brodderne igen.
...de små stumpe skruer, der kan holde hullerne fri for snavs, har jeg aldrig brugt. De kan hurtigt sætte sig så meget fast, at de bliver umulige at få ud igen.
Husk i øvrigt, at hesten aldrig må efterlades med brodder på, - og at den aldrig må lukkes på fold med dem. De kan give de mest forfærdelige skader på hestene.
Mette (Fjolle)