Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min uerfarne hest stopper
Forfatter: 
Dato:  25-08-2004 20:29
Ja rent faktisk er det en pony, men det er jo ligesom sagen uvedkommende.
Hun kan gå lige så stille og fint frem i skridt eller trav, for så at stoppe og stå bomstille. Nogen gange hjælper pisk, hælene kommer man ingen vegne med. Normalt får jeg hende frem igen ved at daske til hende med tøjlen.

Hun er 7 år, uerfaren og jeg tror hun enten tænker for meget nogle gange og tror jeg vil noget andet??

Eller også er hun bare stædig og vil ha en pause?

Det er som regel hende der stopper, ligemeget hvilken gangart vi er i.
Det skal så lige siges at når hun kommer i trav, hvilket også kan være lidt svært, så traver hun frisk og fint fremad. Vi er begge to i rigtig dårlig form og jeg får ikke redet hende hver dag, så jeg kan godt se at jeg bidrager til problemet.

Jeg kan sidde på hende og hamre løs uden effekt. Når en anden hest så kommer op ved siden af hende, går hun med.
Nogen gange hvor hun har stoppet og jeg har siddet og sparket til hende for at få hende i gang igen( jeg øger gradvist, for drømmen er jo at ride hende for små hjælpere), men så begynder hun at små bukke eller små stejle. Jeg ser det selv som en form for protest, jeg tror simpelthen ikke hun forstår hvad jeg vil have hende til når jeg bruger benene. For hun går rimeligt nemt fremad med et større eller mindre dask med tøjlen.

Det skal siges at de gange hun har bukket eller stejlet(hoppet, rettere) med mig, har været mens jeg har haft pisk med. Så man kan sige, er min reaktion kraftig, er hendes reaktion kraftig. Hun er ellers vældig sød og hun gør mig slet ikke bange når hun laver unoder, bare lidt irriteret.

Please giv mig nogle gode råd til hvad jeg gør forkert med hende. Hun er ret følsom og som sagt, at sparke til hende virker ikke.

Kan i der har erfaring med undheste give mig nogle gode råd?
Hilsen Johanne som elsker alle heste
Din er sikkert skøn, men mine er de bedste {>
Jeg elsker Janus og Daisy {>
>)))¨> FHK <¨)))<<

Daisy udlånes: Skøn 7 års 1'er pony hoppe udlånes til rar, hestekyndig familie
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-08-2004 21:49
Hejsa

Hvordan går det, når du longerer? Hvis du ikke longerer, skulle du måske prøve det, så hun fra jorden lærer kommandoerne med din stemme.
Synes ikke det lyder som en god idé det, du har gang i med at bruge pisk og tøjle og bare hamre løs med dine schenkler...Lyder lidt voldsomt, og måske reagerer hun imod det, for hun forstår ikke det, du laver.
Får du undervisning? For det kunne også være en idé til at få en anden til at vurdere, hvad der sker, når den går i stå.
Har du fået den undersøgt for, om den har ondt nogen steder? Det kunne jo også være en mulighed, at den simpelthen har ondt et sted, og den reagerer ved at stå stille.
Lidt svært at hjælpe dig, når jeg ikke har set dig ride, men jeg håber det hjalp bare en lille smule :-)

Venlig hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

Ja det lyder voldsomt
Forfatter: 
Dato:  25-08-2004 22:30
Og sådan ser det måske også ud.
Men problemet er jo at hu står bomstille og jeg kan ikke få hende fremad, intet hjælper.

Jeg har forsøgt at lære hende kommandoerne i longen. Det går fint der og hun kan praktisk talt gå i skridt trav og galop på kommando. Men hun kan bare ikke lige sammenkæde de mundtlige kommandoer med det jeg prøver at få hende til.

Jeg har en meget følsom veninde, som rider meget godt og mere eller mindre pakker sine heste ind i vat. Hun har samme problem med hende og kan heller ikke forså hvad det er der sker.

Hun har ingen problemer med sadlen, såtr med ørene fremem når hun får sadlen på og har travlt med at komme afsted når hun er sadlet op. Klar til at komme ud på tur. Det skal siges at hun aldrig stopper på tur.

Nu siger du jeg sparker til hende, men som sagt så starter jeg med små klem, som er mere end rigeligt når jeg rider min hest.

Derefter øger jeg presset. Jeg ved det må lyde forfærdeligt, det er jo også netop derfor jeg søger hjælp til problemet. Jeg bryder mig absolut ikke om at sparke til min hest på den måde, men hun blir bare STÅENDE!

Når jeg siger dasker til hende med tøjlen, så vil jeg påstå at det ikke er nær så hårdt som med et normalt slag med pisken. Hun har åbenbart lært at forbinde det dask med fremad. Når hun går fremad igen roser jeg hende selvfølgelig MEGET og så går det fin igen i et stykke tid. Det skal så siges at det hele tiden går bedre og bedre.

Foresten bruger jeg slet ikke pisk på hende. Jeg har brugt den en enkelt gang i år, men da jeg indså hvor kraftigt hun reagerede på den, har jeg helt droppet at ride med pisk. Bruger selvfølgelig heller ikke sporer, jeg vil gerne have en villig hest der går frem for let schenkel. Det har jeg også, til tider, men så er det at hun går i STÅ!

>)))¨> FHK <¨)))<<

0
0
Svar på denne tråd

Fortsæt
Forfatter: 
Dato:  26-08-2004 10:28
Det er svært at rådgive uden at have set hesten og dig, men for mig lyder det som om, hesten sætter grænser. Især fordi den ikke gør det på tur - altså ren og skær uopdragenhed.

Jeg synes det lyder på dig som om det går fremad, men bare langsomt. Jeg tror du er nød til at fortsætte. Når du giver dasket med tøjlen, som hesten jo forstår, så skal du samtidig give tegnet med schenkel og sæde og evt. stemme (fra longetrænning). På den måde må hesten da lære, at de ting betyder det samme, nemlig "gå frem".

Pas på ikke at komme ind i en dårlig cirkel med at rose. Hesten stopper, du irrettesætter og straks efter roser du. Prøv at vente lidt med at rose, så du roser når hesten fortsætter frem (f.eks. efter en halv omgang uden stop) istedet for lige efter den har gjort noget forkert.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-08-2004 14:36
Altså nu ved jeg jo ikke hvor uerfaren din hest den rent faktisk er, men for mig lyder det som om den slet ikke er tilredet.
Hvis det er tilfældet, så kan du sagtens slå og sparke lige så tosset du vil, for så er grunden til at hesten ikke går fremad sikert at den ikke er klar over hvad dine signaler betyder.
Og så ville jeg sgu også bukke, hvis jeg ikke forstod, havd der blev bedt om og jeg så bare blev slået...
Det bedste du kan gøre er at få nogen til at longere eller evt trække dig. I det din hjælper så beder dig hesten om at gå fremad, så giver du samtidig signal med dine ben. Også gerne kombineret med stemmen.
Og husk så at rose, når det går godt.
Det sker ikke i løbet af 5 min, men med denne metode skulle du kunne lære hesten, hvad dine signaler betyder.

Ellers synes jeg i øvrigt at du skulle få en rytter, der har en masse erfaring i at tilride til at hjælpe dig, da det godt kan være meget svært at stå med selv, hvis man ikke har prøvet det før

Nina
0
0
Svar på denne tråd

Nina hun er tilredet
Forfatter: 
Dato:  26-08-2004 22:10
Hun er tilredet ved berider elev. Jeg har så min anelser om, at det ikke har været en vældig "grundig" tilridning. Eller at de måske bare har kastet en eller anden unge på hende og tænkt skidt, det er bare en pony. Men jo hun er tilredet, jeg har haft hende fra føl så jeg sku mene at jeg kender hende ret godt.

>)))¨> FHK <¨)))<<

0
0
Svar på denne tråd

rid hende i longen
Forfatter: 
Dato:  27-08-2004 09:36
få din veninde til at holde longen og lad hende bruge stemmen. når hun så siger trav, så giver di signal til trav. på den måde lærer din hoppe at kombinere lyd og signal.

der kan godt gå noget tid, desuden kunne det være en ide at se, om du ikke kunne ride hende oftere, så hun ikke når at glemme det, du lige har lært hende. om det så kun bliver ti minutter hver dag.

held og lykke med hende.

mvh xanadue

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL

hvis mad er vejen til en mands hjerte, så er mente komplimenter vejen til kvindens. LDL {>
0
0
Svar på denne tråd

Hvis...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2004 17:13
...hun går frem for "dask med tøjlen" er der sådan set ikke noget problem.

Så giver du hende ganske enkelt det signal du vil have, hun skal reagere på (fx let klem med schenklen), og hvis hun ikke reagerer på det, forstærker du det let.
Hvis hun heller ikke reagerer på dét - dasker du hende med tøjlen.

Husk, at din schenkel IKKE må slippe hende før hun går fremad - dvs du skal ikke klemme - slippe - klemme og slippe og så klemme hårdere for at få hende frem.
Du skal klemme - og så klemme hårdere uden at slippe - og så daske.

I samme sekund, hesten går fremad slipper du med schenklerne og rooooser så meget du kan.

at hun så umiddelbart efter rosen stopper igen - betyder ikke noget.

Så starter du bare tålmodigt forfra med at klemme - klemme lidt mere og så daske.

Ret hurtigt skal hesten nok (hvis ikke den er SNOTdum) fatte, at det er bedst hvis den går frem når du klemmer - så slipper den nemlig for at blive "dasket".

I hvert fald hvis du husker, at LIGE SÅ SNART hesten går fremad, indstiller du hjælpen, dvs. slippe rmed schenklerne og LADER VÆRE MED AT DASKE.

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

ghghghghh
Forfatter: 
Dato:  05-09-2004 14:59
Jeg ser problemet på en lidt anden måde...

99E

Du skriver at hvis ikke hesten er dum skal den nok fatte det.

Jeg tror man skel se det ud fra et helt andet synspunkt. Den er rent faktisk hamrende klog, nu når den har fundet ud af, at den kan blive stædig og derved blive fri for at lave noget.

Stædigheden er blandt andet et udtryk for manglende respekt for sin rytter, men kan også meget vel være nervøsitet og uvidenhed.

Jeg synes dog det lyder som om, at din pony er en anelse fræk.

Personligt ville jeg vende den stille og roligt til pisken og derefter bruge den under ridningen til at iretesætte - forstå mig ret.

Hvis hesten ikke vil gå frem og ikke har nogen grund ( fysisk eller psykisk ), ville jeg sætte mig igennem.

Et dask i numsen sammen med evt. et hårdt ord som FREM.

Pas på stopperiet ikke tager overhånd, da det kan udvikle sig til stejl mm...

Søg evt. professionel hjælp.

Held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider