Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At lære hesten at bakke...eller ej?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 18:28
På Herning rideskole "lærte" vi at bakke elevponyerne, før vi overhovedet kunne hænge fast en hel runde i trav, men denne tråd skal ikke handle om undervisning...eller mangel på samme....!

For få dage siden læste jeg en annonce med Albert Voorn (springrytter, OL-placering) om korrekt sæde og indvirkning på hesten, og en meget lille notits sidst i annoncen, fik mig til at studse...

Albert V. har ikke lært signe heste at bakke, for han bruger det ikke.

Jeg er næsten blevet opdraget med fra starten af, at selvfølgelig skal en hest lære at bakke, og at man kan bruge dette til at korrigere en for frembusende hest, foruden at øvelsen vel stadig bruges i visse dressurprogrammer.

Men strider øvelsen tilbagetrædning ikke imod alle de skældsord og bedrevidenheden vi får proppet i ørerne konstant?!

Al ridning handler om fremaddrift!

Nu råber nogen nok straks op "Hesten skal jo også beholde fremadsøgningen ved tilbagetrædning, så den hurtigt kan rides frem og bla bla..."

Som sagt, jeg er ikke inde på at diskutere hvordan man bør bakke en hest, men om man overhovedet bare skulle lade være...!..For går denne øvelse ikke imod alt, hvad vi forsøger at indprente vores hest?

Tilbagetrædning er (så vidt jeg ved) den eneste øvelse, hvor hesten rent faktisk går baglæns, og min oplevelse med selv ældre heste er, at de oftest falder "på hovedet" i det øjeblik, man beder dem gå tilbage, nok fordi retningen og bensætningen er helt forkert med alt, hvad man tidligere har lært dem via korrekt ridning.

Kort sagt :

Hvis ridning handler om fremdrift for at opnå korrekt samling, hvorfor så lære vores heste at træde tilbage, er det nødvendigt? Er det overhovedet godt for nogen eller noget, som man ikke hurtigere og mere sikkert kan nå frem til på anden vis?

Jeg vil i hvert fald overveje at droppe tilbagetrædningen, så længe jeg endnu ikke starter højere klasser end LB/LA...

Bare en tanke :)

UNDERVISER SØGES!
2 gange/mdr privat
dressur/ spring - ca. LB+

Klogest er den, som ved, hvad hun ikke ved.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har hørt...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 21:22
fra berider/hestefysioterapeut, at en hest skal kunne bakke, da den skal kunne gå til bage i samme holdning som fremad.
Kan den ikke det, er den for spændt i sine muskler i bagparten, da det strammer og bakke. Da den skal have bagbenene godt ind under sig.

Mange heste slår fra i hoved/nakke holdning, når man beder dem bakke, da de simpelthen er for stive og "korte" i sine muskler i bagparten og ryggen.

Man skal kunne bakke sin hest, i rigtig holdning og med ryggen oppe. Og med lethed.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 21:32
Vil nu sige!! at står jeg i en skov eller et andet sted i naturen - så har det hjulpet mig flere gange at lige lægge benene en anelse tilbage også bakker han! ;-) Bruger det stort set aldrig når jeg rider!! ;-)

Men du siger du ikk vil lave det når du rider LB - LA .. i LA skal man jo lave 3 skridt tilbagetrædning så vidt jeg husker :-P!

-- Cille --

Jeg kan modstå alt - undtagen fristelser 8-)
0
0
Svar på denne tråd

he he...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 21:41
ja, fik vist skrevet forkert der...skulle ha stået LC/LB i stedet for LB/LA

starter med rå hest, så der er et år til LA mindst :)

selvfølgelig kan det være nyttigt at bakke, men hvis de fleste heste ikke kan gøre det korrekt, fordi de f.eks. er for korte i ryggen eller andet, hvorfor så lære dem tilbagetrædning?

Tilbagetrædning har jo næsten opnået gudestatus i springundervisning, når det gælder om at korrigere en frembusende hest......
0
0
Svar på denne tråd

tjah .. kan
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 21:43
godt følge dig i det! men vil ikke udtale mig videre om emnet da jeg rent ud sat - ikke har en skid forstand på det ! ;-)

Min springunderviser bruger kun parader!! og det er egentlig mere for at kunne vise at man kan sætte frem, direkte i det tempo man vil osv.!

-- Cille --

Jeg kan modstå alt - undtagen fristelser 8-)
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 09:07
Jeg har bestemt intet imod tilbagetrædninger hvis man rider dressur eller hvis hesten er meget kuldret, men i springning mener jeg ikke det har nogen betydning hvis hesten ikke kan det.

Dog kan det lige siges at det kan bruges i mange tilfælde (især med ungheste) har ihvertfald oplevet en unghest min veninde passede som først løb ind i en busk med hende.

Mvh Betina

Har også selv læst det indlæg med Albert Voorn.
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 09:13
Godt indlæg synes jeg, fint at stille spørgsmålstegn ved det!

Jeg bruger tilbagetrædninger; til at få bagsmækken ind, løfte og bruge ryggen - som en del af den sædvanlige træning, skovtur, gåtur - men ikke det der ligner "for meget". Bruger det fordi jeg mærke det gør en forskel sammen med det andet.

Synes at det er vigtigt at kunne flytte hesten til alle sider - uden modstand. Fordi det er godt - og nyttigt, fx. på en skovtur, ligesom med for og bagpartsvendinger (selvom forpartsvendingerne får en del kritik).

Tilbagetrædninger skal bare ikke misbruges og fremfor alt skal hesten IKKE "hives/trækkes" tilbage i en tilbagetrædning, så gør det mere skade end gavn - og for nogle heste kan det være provokerende nok i sig selv, at udføre bare få skridt i en tilbagetrædning.
Så med omtanke, så synes jeg er en rigtig fin, god og meget nyttig øvelse - men det er bare min holdning og min erfaring, jeg stopper ikke med at bruge det.

Bellapigen - min bedre halvdel
;-D

Lulle Holmely, den dejligste traver og den klogeste og mest specielle hest jeg har mødt, gik til De Evige Græsmarker d. 21. januar 2004.
Ære være hendes minde.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 13:11
Tjaaaa....Jeg bruger tilbagetrædning på to måder: 1. Hvis jeg har brug for at hesten lige jokker et par skridt baglæns, f.eks hvis jeg skal lægge en jakke på barrieren eller skal åbne en låge fra ryggen af ham eller lignende. Da er han ikke til biddet, men rykker bare baglæns for en let schenkel-og tøjlehjælp i naturlig holdning. 2. Som en dressurøvelse til biddet og eftergivende i bagparts-og rygmuskler. Han rykker tilbage for en let schenkelhjælp, hånden står bare stille. Han er drøndygtig til denne øvelse og får normalt mindst 7, ofte 8 for den.

Jeg synes det er enormt praktisk at kunne bakke sin hest, det sker da ret ofte, at jeg har brug for bakgearet på Decor. Når jeg rider heste, som ikke bakker så villigt som ham, er det egentligt lidt småirriterende, så jeg ville nødigt undvære bakgearet. Som dressurøvelse synes jeg den har sin berrettigelse, da den afslører, om hesten er korrekt løsgjort og har ryggen oppe på plads, og om den suger korrekt på biddet. Rent historisk har den også sin plads. Dressur er jo opstået som en form for kamptræning, og jeg kan ikke forestille mig en krigshest, der ikke kan bakke...Rent fysisk kan jeg heller ikke se det store problem ved tilbagetrædninger, heste i det fri laver ofte tilbagetrædninger, hvis det er nødvendigt.

Stine
0
0
Svar på denne tråd

bak ud af trailer
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 21:41
hvordan gør han så det?

Det er da vigtigt at hesten/rytteren ved hvor alle 4 ben er placeret henne i ridning og fra jorden. Og at hesten kan flyttes i alle 4 verdenshjørner.

Som westernrytter er tilbagetrædning en vigtig øvelse.

Appaloosa 4 u 2
Jeanette

Få en appaloosa, Mere af hvad du vil have, alt hvad du nogensinde behøver.
0
0
Svar på denne tråd

Tilbagetrædning
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 22:42
I westernridning (Trail) er der forhindringer der skal overvindes i: tilbagetrædning, så hvis det var en forkert øvelse, så ved jeg sq ik. (Mener nu ikke det er forkert).

jeg bruger til en hver tid, at få hesten til at bakke, fra jorden af.
Det er en del af respektøvelser, og jeg laver dem med ALLE de heste jeg arbejder med, selv føl, hvis det er nødvendigt. Det handler om at de skal vige for tryk, alstå en helt naturlig tilbagetræden og jeg ser det som ret væsenligt at udføre denne øvelse, netop fordi jeg skal færdes sikkert på folden, også selv om flokken sætter afsted i galop om ørene på mig.
0
0
Svar på denne tråd

straf....
Forfatter: 
Dato:  20-08-2004 12:41
jeg bruger kun tilbagetrædning som straf. den hårdeste straf faktisk. det er en underkastelses øvelse for mig og mange andre HMS (hempfling især)folk. Min plag bliver meget mut og undskyldende (smasker med munden og sænker hovedet)hvis jeg bruger det. så det sker kun hvis han har stejlet eller er braset ind i mig eller noget i den stil.
naturligvis kan en hest godt lære det som en regulær øvelse. men jeg vil altid huske på at det også er en underkastelse. Hvis jeg bakkede meget med min plag ville han miste selvtilliden. det samme ville flere af de heste jeg af og til rider på. - undtagen én - hæ hæ - han kunne godt trænge til at bakke lidt mere.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider