På Herning rideskole "lærte" vi at bakke elevponyerne, før vi overhovedet kunne hænge fast en hel runde i trav, men denne tråd skal ikke handle om undervisning...eller mangel på samme....!
For få dage siden læste jeg en annonce med Albert Voorn (springrytter, OL-placering) om korrekt sæde og indvirkning på hesten, og en meget lille notits sidst i annoncen, fik mig til at studse...
Albert V. har ikke lært signe heste at bakke, for han bruger det ikke.
Jeg er næsten blevet opdraget med fra starten af, at selvfølgelig skal en hest lære at bakke, og at man kan bruge dette til at korrigere en for frembusende hest, foruden at øvelsen vel stadig bruges i visse dressurprogrammer.
Men strider øvelsen tilbagetrædning ikke imod alle de skældsord og bedrevidenheden vi får proppet i ørerne konstant?!
Al ridning handler om fremaddrift!
Nu råber nogen nok straks op "Hesten skal jo også beholde fremadsøgningen ved tilbagetrædning, så den hurtigt kan rides frem og bla bla..."
Som sagt, jeg er ikke inde på at diskutere hvordan man bør bakke en hest, men om man overhovedet bare skulle lade være...!..For går denne øvelse ikke imod alt, hvad vi forsøger at indprente vores hest?
Tilbagetrædning er (så vidt jeg ved) den eneste øvelse, hvor hesten rent faktisk går baglæns, og min oplevelse med selv ældre heste er, at de oftest falder "på hovedet" i det øjeblik, man beder dem gå tilbage, nok fordi retningen og bensætningen er helt forkert med alt, hvad man tidligere har lært dem via korrekt ridning.
Kort sagt :
Hvis ridning handler om fremdrift for at opnå korrekt samling, hvorfor så lære vores heste at træde tilbage, er det nødvendigt? Er det overhovedet godt for nogen eller noget, som man ikke hurtigere og mere sikkert kan nå frem til på anden vis?
Jeg vil i hvert fald overveje at droppe tilbagetrædningen, så længe jeg endnu ikke starter højere klasser end LB/LA...
Bare en tanke