Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hest med klaustrofobi
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 10:39
min onkel har fået en hest, dejlige amadeus.
men men men amadeus er 9 år gammel og har ALDRIG prøvet andet end at gå i en løsdrift sammen med hans dejlige kammerrat islændern katla.
nu er de så blevet flyttet til en anden løsdrift som min onkel har købt, hvor der bla er to bokse i som min onkel gerne vil have de to heste i til vinter. men de to heste har virkelig et problem med disse bokse. de for deres foder i boksene, men ligeså snart boks lågerne bliver lukket i slår det klik for dem begge, katla islænderen som gerne skulle stå i den ene boks går helt i selvsving, den har en gang sprunget boks lågen ved at springe mod den med alt hendes kraft. amadeus jorde rundt i boksen om sig selv og hidser sig selv mere og mere op. men et lys punkt er dog at jeg har fået lov at lukke lågen ved ham mens han spiser, men lige så snart han er færdig starter han igen :(
han er ikke bange for boksen han står pænt der inde når han bliver strigles, spiser halm, eller hvis myggene er for slemme.
nogen gode ider til hvordan jeg kan hjælpe ham over denne angst? boksene er store 4-5 meter for den store og 3-3 for islænders boks. de er lyse og de kan stikke hovedet ud over lågen for at se hinanden (dog ikke røre)
det skal siges at han aldrig har prøvet noget i hans 9 årige liv heller ikke blevet redet eller trukket. han kan dog trækkes og longeres i grime nu unden problemer.
endvidre er han MEGET afhænig ag katla og går helt i selvsving også, hvis vi prøver at tage hende med væk fra ham. dog er dette blevet lidt bedre og jeg kan nu skridte rundt på folden på hende, uden kan prøver at jagte med hende. Men er der nogen der ligger inde med et vidunder forslag til denne meget afhængie klaustrofobiske hest ville de være kær kommende. da han jo er på udviklings stadie med et føl i hans opdragelse, men med hans 170 er lidt svær at flytte med hvis han ikke vil.

:)Trine og hesterne :)

0
0
Svar på denne tråd

samme boks
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 10:58
hej kan de 2 heste stå i sammen boks?
slå boksene sammen til en
evt tag et tov imellem lige ved fodringstid

ellers vil jeg anbefale tillidsøvelser mange forskællige - jeg har lavet en del med jasmin
kik på www.superheste.dk hvem er vi og øvelser med jasmin
0
0
Svar på denne tråd

En meget svær ting...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2004 10:58
Hej Trine

Det er noget af et problem du har fået dig der.
Mit bedste råd er nok at hvis det på nogen måde er muligt så lad fortsat de to heste gå i løsdrift, hele året. Det virker fint, også for rideheste. Jeg har selv tre hypsere der går ude året rundt, uden dækner osv. Selv min fuldblod ligner en bjørn!
Det er ingen hindring for ridning eller lettere stævnedeltagelse.

Hvis din onkel VIL have dem i boksene til vinter, så er det kun træning der kan hjælpe.
Det er helt rigtigt at de bliver fodret i boksene, samt striglet, får hø/halm m.m.
Simpelt hen ALT hvad der kan laves med dem i de bokse
- gør det. Men vent med at lukke dørene til de er helt rolige. De skal få følelsen af trykhed i boksene. At det er deres tilflugtssted, der hvor intet ondt kan ske dem.

Du kan evt. starte med at træne dem sammen i Amadeus' boks. Den er stor nok skulle jeg mene.
Trykheden ved at være to skulle hjælpe en del.

Jeg ville nok få lavet så de kunne røre hinanden over boksvægen. Du skriver jo netop at de altid har gået ude - sammen. Det vil måske give dem lidt mere trykhed. Når boksene er så store, skulle det ikke have noget at sige at de kan nå hinanden over vægen, slet ikke når de er så gode venner.

Noget andet kunne også være at introducerer dem til nye venner. Sætte flere heste ind til dem og måske derved få brudt noget af den "fastklamring" de to har for hinanden.

Egentlig tror jeg det er det der er det største problem. De har ikke forstået at de stadig er hinanden nær. Det er nok nærmere det, kombineret med frygten for ikke at kunne komme væk hvis der kommer en sabeltiger og angriber! ;-)

Jeg har også skrevet en intern besked til dig...

Med venlig hilsen Tine, Stald ES :-)
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2004 18:16
Først vil jeg sige, at hivs de har gået i løsdrift i længere tid, er de vant til frihed, og ikke vant til at stå inde, og derfor bliver de sådan, men prøv at gøre det til en boks, så de kan være sammen, så er der ikke meget at gøre...

Terja og Dian Cecht
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider