Hej Trine
Det er noget af et problem du har fået dig der.
Mit bedste råd er nok at hvis det på nogen måde er muligt så lad fortsat de to heste gå i løsdrift, hele året. Det virker fint, også for rideheste. Jeg har selv tre hypsere der går ude året rundt, uden dækner osv. Selv min fuldblod ligner en bjørn!
Det er ingen hindring for ridning eller lettere stævnedeltagelse.
Hvis din onkel VIL have dem i boksene til vinter, så er det kun træning der kan hjælpe.
Det er helt rigtigt at de bliver fodret i boksene, samt striglet, får hø/halm m.m.
Simpelt hen ALT hvad der kan laves med dem i de bokse
- gør det. Men vent med at lukke dørene til de er helt rolige. De skal få følelsen af trykhed i boksene. At det er deres tilflugtssted, der hvor intet ondt kan ske dem.
Du kan evt. starte med at træne dem sammen i Amadeus' boks. Den er stor nok skulle jeg mene.
Trykheden ved at være to skulle hjælpe en del.
Jeg ville nok få lavet så de kunne røre hinanden over boksvægen. Du skriver jo netop at de altid har gået ude - sammen. Det vil måske give dem lidt mere trykhed. Når boksene er så store, skulle det ikke have noget at sige at de kan nå hinanden over vægen, slet ikke når de er så gode venner.
Noget andet kunne også være at introducerer dem til nye venner. Sætte flere heste ind til dem og måske derved få brudt noget af den "fastklamring" de to har for hinanden.
Egentlig tror jeg det er det der er det største problem. De har ikke forstået at de stadig er hinanden nær. Det er nok nærmere det, kombineret med frygten for ikke at kunne komme væk hvis der kommer en sabeltiger og angriber!
Jeg har også skrevet en intern besked til dig...
Med venlig hilsen Tine, Stald ES