Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Alle vær søde at LÆS!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 21:35
Hej. Jeg er som de fleste her inde enormt glad for hyppere og derfor vil jeg godt vide hvad der er bedst for hesten altså rent ridemæssigt. Jeg ved godt det kan være svært at svare på men hvis du har en mining så skriv det.

Dressur skulle være godt til at opbygge konsentration, gang, muskler og sammenhold hvad synes du.

Spring skulle være godt til at opbygge præstationer, konsentration, udholdenhed og muskler..Eller hvad siger du.

Skovture skulle være godt til at yde hestens konsentration, udholdenhed og muskler og også hygge. Hvad siger du.

Western ved jeg ikke noget om så der er jeg afhængig af din mening.

Hvad ville du i det hele taget vælje at ride.

På forhånd tak!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Alle vær søde at LÆS!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2001 22:02
Man skal ride det, man finder interessant. Jeg er fx. ikke meget for at springe, så uanset, hvad folk siger om springnings virkning på hesten, så springer jeg IKKE, men derimod er jeg vild med dressur, og rider derfor dressur.

Uanset hvad man bruger hesten til, så kan man træne den på en måde, så man træner dens muskler, smidighed, udholdenhed og præstationer til at blive bedre samtidig med, at man har en arbejdsglad hest. Omvendt kan man ved forkert træning, uanset disciplin, ødelægge sin hest. Hvis man har forstand på at opfylde hestens behov så kan man bruge den til det man synes bedst om, hvis det altså også er hestens interesse.

Heste er meget forskellige, den ene elsker at springe, den anden hader det, nogle er glade for dressurbanen osv. Når man rider, så må man først og fremmest finde ud af, hvad man selv ønsker sig at ride, og derefter finde en hest der har samme interesser. HAR man hesten, og afskyr den det, man ønsker at bruge den til, så må man finde ud af, hvorfor. Er det fordi man træner den forkert eller for meget, eller kan den simpelt hen ikke lide at gøre det man ønsker af den?

Hvis man holder nok af hesten så må man finde ud af at træne hesten på en måde, så den også synes det er skægt, ellers kan man sælge hesten og finde en, man deler interesser med, det må vurderes i hvert enkelt tilfælde.

Faktisk, så er vi jo kun hos hesten 1-2 timer i døgnet, resten af tiden må den klare sig uden os, så det vigtigste og bedste at gøre for hesten er faktisk at sørge for, at den har det godt i de 22-23 timer i døgnet vi IKKE er hos den, så overlever den som nok det, vi vil have den til, men trives den derimod ikke hvor den bor, så kan selv den bedste ridning og træning ikke rette op på det. Det skal IKKE være en undskyldning for ikke at ride ordentligt, men trives hesten generelt, så vil den være mere arbejdsvillig, hvad den end bedes om. For at hesten skal trives kræves det, at den lukkes på fold med andre heste hver dag i så mange timer som muligt, står sammen med heste, den kan enes med i stalden, fodres og passes forsvarligt osv. osv. men det vigtigste er samværet med artsfæller og muligheden for at bevæge sig frit og udøve hesteadfærd hver dag!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 11:23
Jeg tror også det afhænger af, hvilken hest der er tale om. Hvis det stod til mig, ville jeg kun ride skovtur, og det er for min hest også det bedste.
Men hvis det er en enormt dygtig springhest, ville det nok være synd, aldrig at ride spring med den (eller, så spilder man i hvert fald dens talent).
Så jeg tror det kommer an på hesten. Rent ridemæssigt, jamen der tror jeg da ikke der er noget der er "bedst" for heste, sådan generelt. Alle heste er jo forskellige, også mht hvilken form for ridning der er bedst for dem! :-) Det med at opbygge muskler i dressur, dem tror jeg sagtens hesten kan være foruden...

Min hest bliver normalt redet 5-6 dage om ugen, i ca. 1 time. Det trives den fint med (og det er bare hyggeridning).

-+-Zip.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-04-2001 19:29
Find ud af hvad du synes er sjovest. Men som regel i springning er dressuren en vigtig ting, til at opbygge balance og bæring. Faktisk gælder det inden for alt ridesport. Men så er det jo vigtig at huske, at dressur ikke behøver at foregå på ridebanen. Ridestien kan sagtens bruges til samling og holdning.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-04-2001 20:58
dressuren er byggestenen til alt ridning, jeg hader at træne dressur, men min hest er meget stærk og jeg kan ikke styre ham på springbanen eller i skoven hvis ikke at jeg rider noget dressur. Hvis ikke at du skal bruge det til dressur konkurence, kan jeg godt anbefalde dig at lege lidt med westerndressuren.
Hilsen Hejby.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-04-2001 17:04
Hejsa

Jo du har ret! Det bedste for hesten er at du variere dens ridning. jeg vil gern give et eksempel:

Mandag: Dressur
Tirsdag: Dressur
Onsdag: Spring
Torsdag: Tur
Fredag: Dressur
Lørdag: Dressur
Søndag: Hygge/games/tur (afslappende)

Sådan ser min hests uge ud og hun er i topform. Hun er stærk, smidig, hurtig osv.
Men husk: Dressur er grundlæggende for al ridning.

Hvis man også er lidt til western kan man putte det ind på en af dressurdagene.
Dette er min mening om et passende træningsprogram. Det opfylder alle krav om fornuftig ridning!

KH Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-05-2001 10:10
Det alle lige skal sætte sig ned og tænke på er : En ud af mange hundrede tusinde mennesker er topatlet. Kun den ene person har fysikken mm. til at kunne komme op på et aå hølt niveau. Vores heste skal kunne........ I princippet er det ikke særlig mange heste der har kapacitet, bygning, udholdenhed mm. til at være dressurhest, men næ nej vi bliver ved og kæmper og får undervisning, hesten klager=den er dum. Den kan jo for faen ikke. Tag jer sammen og lad være med at prøve at gøre lige nøjagtig din hest til noget den ikke kan blive. Alternativet er en al for tidlig DØD
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-05-2001 10:13
Og så lig etil dig med det ufattelig store træningsskema. Har din hest aldrig fri??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? og hold op hvor må det være trist at skulle holde sig til sådan et
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-05-2001 11:01
Øhhhhh kan du sige:

Torsdag: Tur
Søndag: Hygge/games/tur????

For en hest i normal eller god kondition skulle det HELST ikke være noget problem. Og hvis ikke en ridetur i terrænet osv. ikke er afslappende og "fri" for en hest i træning, så ved jeg snart ikke...

Og den der med at normal dressur svarer til top-atletik hos mennesker - den holder ikke. GP dressur svarer til atletik på topplan - nok nærmere. Det LB-LA-MB vi andre rider svarer vel nærmest til gymnastik på normal motionsplan. Og det burde de fleste heste kunne holde til. Hos heste som hos mennesker, findes der "gumpetunge" og usmidige individer, som ikke er i form til at lave noget fysisk overhovedet. Sådan nogle skal selvfølgeligt langsomt i gang og når naturligvis aldrig "toppen".

Men vil du med dit indlæg sige at alle (eller stortset alle - bestanden som helhed) dressurryttere stræber efter GP og presser hestene udover evne for egen vindings skyld?? Nogeln gør da selvfølgelig, men NÆPPE så mange som du gerne vil have det til at lyde som om i dit indlæg. Jeg ville da gerne ride GP - men jeg tror nu nok liiiiiige jeg venter og ser hvor langt hestematerialet (det er pølsen) rækker til, før jeg træffer beslutninger om de store ambitioner på dens vejne *GG*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-05-2001 14:47

Heidi, en tur eller hygge/games/tur er da også en slags fridag.... Hesten bliver ikke gennembøjet og får brugt musklerne på en anden måde. Der er da ingen der siger at man behøver at fræse af sted så tungen hænger ud af halsen!

Heste har godt af fridage som Heidi (med rideskemaet) skriver.

Min hest's ugeskema ser sådan ud:

Mandag: Dressur
Tirsdag: Dressur/undervisning
Onsdag: Helt fri/evt. leg med andenhest i ridehus/tur
Torsdag: Løsspring
Fredag: Dressur
Lørdag: Dressur/undervisning
Søndag: Tur

Hilsen
Dorthe
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-05-2001 18:23
Det hele hænger jo sammen. Du kan ikke springe ordentligt uden at ride dressur, ligesom en skovtur heller ikke kan gennemføres på sikker vis hvis du ikke har styr på din hest.
Dressuren er dermed grundlægende for alt hvad du laver med din hest. Og du kan jo sagtens træne dressur selvom du rider tur eller er på springbanen.

Det vigtigste er nok at du varierer din ridning så du ikke er på bane hver dag...og slet ikke springer hver dag...

Louise;=)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider