Man skal ride det, man finder interessant. Jeg er fx. ikke meget for at springe, så uanset, hvad folk siger om springnings virkning på hesten, så springer jeg IKKE, men derimod er jeg vild med dressur, og rider derfor dressur.
Uanset hvad man bruger hesten til, så kan man træne den på en måde, så man træner dens muskler, smidighed, udholdenhed og præstationer til at blive bedre samtidig med, at man har en arbejdsglad hest. Omvendt kan man ved forkert træning, uanset disciplin, ødelægge sin hest. Hvis man har forstand på at opfylde hestens behov så kan man bruge den til det man synes bedst om, hvis det altså også er hestens interesse.
Heste er meget forskellige, den ene elsker at springe, den anden hader det, nogle er glade for dressurbanen osv. Når man rider, så må man først og fremmest finde ud af, hvad man selv ønsker sig at ride, og derefter finde en hest der har samme interesser. HAR man hesten, og afskyr den det, man ønsker at bruge den til, så må man finde ud af, hvorfor. Er det fordi man træner den forkert eller for meget, eller kan den simpelt hen ikke lide at gøre det man ønsker af den?
Hvis man holder nok af hesten så må man finde ud af at træne hesten på en måde, så den også synes det er skægt, ellers kan man sælge hesten og finde en, man deler interesser med, det må vurderes i hvert enkelt tilfælde.
Faktisk, så er vi jo kun hos hesten 1-2 timer i døgnet, resten af tiden må den klare sig uden os, så det vigtigste og bedste at gøre for hesten er faktisk at sørge for, at den har det godt i de 22-23 timer i døgnet vi IKKE er hos den, så overlever den som nok det, vi vil have den til, men trives den derimod ikke hvor den bor, så kan selv den bedste ridning og træning ikke rette op på det. Det skal IKKE være en undskyldning for ikke at ride ordentligt, men trives hesten generelt, så vil den være mere arbejdsvillig, hvad den end bedes om. For at hesten skal trives kræves det, at den lukkes på fold med andre heste hver dag i så mange timer som muligt, står sammen med heste, den kan enes med i stalden, fodres og passes forsvarligt osv. osv. men det vigtigste er samværet med artsfæller og muligheden for at bevæge sig frit og udøve hesteadfærd hver dag!
|