Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

longe!?
Forfatter: 
Dato:  13-08-2004 16:16
Jeg ville lige høre jer hvordan i griber det an det med at vænne en unghest til at blive longeret.
Jeg ved at det lyder dumt, men mine gamle heste gjore det bare. Jeg har derfor aldrig tænkt over hvordan det egentlig gribes an.
Mit problem er at hesten bare drøner der ud af(når han endelig bevæger sig!) og så er det jo at jeg bliver nervøs for at han ødelægger sig selv. Han trækker også helt afsindigt ind i mellem og han finder også på at løbe hen mod mig(ikke ind i mig) men det er jeg begyndt at kvittere med et rap med pisken for det vil jeg bare ikke hà.
Hvad gør jeg i denne situation???
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-08-2004 18:44
Når du longerer skal du sørge for at stå "bag" hestens skulder så dit kropssprog viser hesten hvilken vej den skal..

hvis du føler hesten løber for dig er det en god ide at bruge longen som en tøjle. Ved at have longen gennem bidringen på indvendig side og så sætte den fast i gjorden.. på den måde kan du arbejde med longen som en tøjle..

Håber du ved hvad jeg mener eller må du lige spørge...
0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 19:16
hvis man sætter den gennem den ene bid ring og ned til gjorden kommer man så ikk til at dreje hesten??
og hvad hvis hesten pludselig stopper op og vil den anden vej (som jeg har store problemer med) er det så ikk lidt farligt?
0
0
Svar på denne tråd

Malene
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 19:48
Jeg tror du skal begynde helt fra bunden igen...

Her er hvad jeg gjorde med først Twillight og senere Looksen...

Det vigtigste er at have en hjælper ved hånden, enten i tilfælde af at noget går galt eller hvis man skal bruge en til at trækkke hesten rundt. Det kan være en fordel at have en longepisk med for at holde hesten ude.

Til at starte med beder man så hesten om at gå ud ved enten at slå et klik med tungen eller ved at give den den kommando man plejer at bruge. Hesten skulle så gerne begynde at gå frem.

Til at starte med er det meget vigtigt at du huske at have den rigtig position. Du skal stå lige ud for hesten skulder mens longe pisken skal være ved hestens bagpart. Har du pisker her kan du ved blot at løfte den en smule give hesten signal til at blive ud på volten.

Jeg går ud fra at du inden du begynder at longere hesten har trukket med den i så vidt et omfang at den kender kommandoerne for skridt og trav. Dem bruger du nu for at få hesten til at gå i det tempi du gerne vil have.

Det er vigtigt at du tænker nøje over hvordan du bruger din stemme. Dvs. at du trækker orden ud når du skal have hesten til at sænke farten. De første par gange kan hesten have lidt svært ved at forstå hvad det er man skal have den til så det er også vigtigt med en god portion tålmodighed. Til at starte med så tag den kun ud i skridt og skift volte lige så snart hesten har forstået hvad du vil have den til. herefter kan du begynde at tage den et par omgang i trav og så øge det efterhånden.
Vent med galoppen indtil du har styr på hesten, og hesten har fundet en nogenlunde balance i longen.

Held og Lykke :)

Camilse- forkvinde for IMØ- nu med 13 medlemmer

Don't horse around-get a welsh

Vild med billeder? mangler du ting til din hest? Så tjek min

HP Opdateret 3. august

Looksen blev den ene af de to heste der blev kåret til den flotteste plag på HN
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider