Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

"Unghest" - ivrig
Forfatter: 
Dato:  11-08-2004 10:12
Nu er jeg kommet så lang med min vallak Jack, at vi er begyndt at springe.

Han elsker det, kigger ikke hvad der er under springene og gør i det heletaget alt for at komme over.

Så langt så godt.

Min problem ligger så i, at hen til springet kan jeg sagten holde ham i en rolig, forholdsvis kontrolleret, galop. Men efter springet spæner han afsted. Han hænger sig lidt på tøjlen, og jeg har meget svært ved at samle ham igen.

Jeg søger derfor efter gode råd til øvelser i springningen, der kan lære ham at "sætte tempoet lidt ned" efter forhindringen :-)

Jeg skal nok lige nævne, at hans grundridning er på plads - han er meget lydhør overfor mine signaler. Går i dressuren forholdsvis samlet og roligt i galoppen.

:-D Louise S :-D

ET LIV UDEN DYR ER IKKE ET LIV...

Nu med Vestergård´s Black Jack
0
0
Svar på denne tråd

Gymnastik springning
Forfatter: 
Dato:  11-08-2004 10:32
Har du prøvet gymnastikspringning? Altså flere på hinanden følgende spring med en eller flere bomme imellem. Så bliver han nødt til at stoppe op og kigge på det næste, der kommer. Det lærer dem også at tænke selv. Han er jo ung endnu, så han skal lige lære hvad det går ud på. Start med to spring med bomme før, efter og imellem springet, og byg derefter flere spring på. Så skulle det være mærkeligt hvis han gider blive ved med at ræse. Det er der ikke plads til.

Hvis det ikke hjælper ville jeg nok sætte ham ned i trav igen efter springet. Og der skal du vare kontant. Hvis han ikke vil høre, så skal der tages igennem. Lige meget på begge tøjler, ikke save!!! (nu vil jeg nok få hug :-P )Efter min mening; hvis han ikke vil høre, så må han føle. Det duer ikke han ræser af sted, fordi det stiger ham til hovedet.
Men altid; så prøv med det gode først.

Venlig hilsen

Mia F.
0
0
Svar på denne tråd

lyder som en god ide...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2004 13:36
..hvad Mia skriver!

Jeg plejer også at gøre noget lignende, hvor jeg lægger bomme ud passende efter hesten galopspring, så de lærer at sætte benene rigtigt og holde takten...dog bør du starter ud med kun at galopere over bomme og først sætte forhindringen op senere, for det ser ret uhyggeligt ud, hvis hesten skvatter over bommene! ;)

Men hvis du har grundridningen i orden, og det ikke føles som om det er balancen (hvilket det nu ellers lyder lidt som om), kunne du prøve at springe på en stor volte, i stedet for bare at ride lige ud, for så tvinger du ham til at tage lidt af farten af...men kun hvis du mener han har balancen til det, for ellers bliver det noget værre rod.

En "sidste" mulighed er paraden.
Start med at sætte i galop på den ene kortside, forcer forhindringen, halvparader og stop op på modstatte kortside. Hvis han kan, kan du få ham til at træde et par skridt tilbage, hvorefter du sætter i trav og tager turen en gang til.
Han lærer hurtigt, at der skal ske noget efter springet, så han ikke bare kan buse afsted, og når du begynder at få lidt kontrol, bør du selvfølgelig variere, så han ikke altid parreres og bestemt ikke altid på samme sted...

Men når du skriver, at han sænker hovedet og strækker halsen ud, lyder det meget for mig, som om han laver "vægtstangen" og er ved at falde lidt på hovedet. Hvis det er tilfældet, løber han jo bare for at finde balancen, men det ved du jo sikkert...Bare en tanke. :)

Held og lykke med "dyret"

VH.
Lu

Ponyer/Små heste tilrides, skoles og indspringes m.m.

12 års erfaring - PRIVAT!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider