..hvad Mia skriver!
Jeg plejer også at gøre noget lignende, hvor jeg lægger bomme ud passende efter hesten galopspring, så de lærer at sætte benene rigtigt og holde takten...dog bør du starter ud med kun at galopere over bomme og først sætte forhindringen op senere, for det ser ret uhyggeligt ud, hvis hesten skvatter over bommene!
Men hvis du har grundridningen i orden, og det ikke føles som om det er balancen (hvilket det nu ellers lyder lidt som om), kunne du prøve at springe på en stor volte, i stedet for bare at ride lige ud, for så tvinger du ham til at tage lidt af farten af...men kun hvis du mener han har balancen til det, for ellers bliver det noget værre rod.
En "sidste" mulighed er paraden.
Start med at sætte i galop på den ene kortside, forcer forhindringen, halvparader og stop op på modstatte kortside. Hvis han kan, kan du få ham til at træde et par skridt tilbage, hvorefter du sætter i trav og tager turen en gang til.
Han lærer hurtigt, at der skal ske noget efter springet, så han ikke bare kan buse afsted, og når du begynder at få lidt kontrol, bør du selvfølgelig variere, så han ikke altid parreres og bestemt ikke altid på samme sted...
Men når du skriver, at han sænker hovedet og strækker halsen ud, lyder det meget for mig, som om han laver "vægtstangen" og er ved at falde lidt på hovedet. Hvis det er tilfældet, løber han jo bare for at finde balancen, men det ved du jo sikkert...Bare en tanke.
Held og lykke med "dyret"
VH.
Lu