Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Bange for sadlen når jeg sadler op.
Forfatter: 
Dato:  09-08-2004 14:56
Som overskriften sige, så er min vallak på 4 år bange for sadlen når jeg vil have saddel på ham.. Han har været det lige siden jeg købte ham, så vi gir os god tid når han skal sadles op.. Han er ikke rigtig vild med hvis man står med noget i hånden, f.eks. skovl, rive, lommelugte osv, og så lige hans saddel, så flytter han sig. Strigler siger han ikke noget til.

Når vi skal have sadlen på, så plejer jeg at, sætte mig ned med sadlen hvis han ikke kommer hen til mig. Når han kommer hen, får han lov til at snuse til den. Når han ikke syntes at den er særlig farlig mere, så stille jeg mig forsigtigt op, så han ikke bliver bange og så nuser jeg ham. Mens jeg har sadlen i på den ene arm, så går jeg langsomt lidt ned på siden af ham mens jeg nuser ham over det hele..
Det siger han intet til...

Men, når jeg så vil have sadlen på, stiller mig op til hans skulder og med det samme jeg løfte sadlen lidt, så flytter han sig..

Hvad skal jeg gøre.?

Smeden mener at han er blevet slået der hvor han har boet før..

Håber i kan hjælpe..

Mvh Linda

;-D Små søde dværg hamster.. nogle hvide/lysegrå og nogle Lysegrå/lysebrun.. Skriv en besked, håber der er nogle der er interseret. ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Fortsæt...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2004 15:05
som du er startet! Jeg tror løsningen er at blive ved med at tale og nusse ham, mens du ligger sadlen op på ham, og så rose ham når han har fået den på og han står stille. Så skal han nok lære at den ikke er farlig...

Held og lykke med ham! :-)

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2
0
0
Svar på denne tråd

Langsomt, langsomt
Forfatter: 
Dato:  09-08-2004 15:40
Du skal i det store og hele fortsætte som du er startet - MEN jeg tror, at fejlen er, at du tager et for stort spring, når du først skal til at lægge sadlen op.

Som jeg ser det for mig, så går du rundt om hesten med sadlen og holder den i en acceptabel højde hvor hesten godt ved, at du ikke har tænkt dig at lægge den op fra. Så snart du stiller det ved skulderen og løfter sadlen op, så ved hesten godt, at nu lægger du den op, og så flytter den sig.

For at undgå dette, så går sådan: Stil dig ved skulderen som om du vil til at lægge sadlen op. Løft sadlen 10 cm. og ned igen. ROS hesten når den bliver stående, den må også gerne få godbid, men KUN hvis den bliver stående. Derefter løfter du sadlen 15 cm., så 20 osv. Til sidst løfter du den halvt ind over hesten, men stadig lægger du den ikke på, du tager den bare væk igen. Hesten er ikke så fortrolig med sadlen, og den bedste belønning du lige nu kan give den for at blive stående er, at du tager sadlen væk igen. Hvis du fortsætter med dette cm. for cm. kan du i løbet af kort tid lægge sadlen på. Begynde ikke at spænde den før du let kan lægge den på og går det galt for dig, så gå tilbage til et stadie, hvor hesten kan acceptere sadlen. Hvis du gennemfører dette i et par dage i stedet for at ride, så har du hurtigt en hest, der uden problemer kan sadles op, tager du ikke den nødvendige tid nu, så får du nemt en hest, der er svært at sadle op i mange år.
0
0
Svar på denne tråd

bliv ved..
Forfatter: 
Dato:  09-08-2004 17:40
læg sadlen fordigtigt op på hans ryg, samtidig med at du roser ham meget.. spænd gjorden, også tag sadlen af igen... så han får øvelsen af at skulle have sadle på... nu er han jo kun 4 år, så jeg går ud fra han er redet til her inden for sidste år. jeg vil give din smed ret i at der måske nogle der har slået ham, men så skal han bare have tilliden tilbage.. ros ham meget når du giver ham sadlen på.. måske skulle du en overgang give ham sadlen på, også give ham hans foder mens han står med sadlen på (Så skal gjorden bare ikke spændes helt til!)... så vender han det til noget positivt at få sadlen på..
du skriver også at du ikke kan stå ved siden af ham med skovle også videre... prøv at feje mellem hans ben når han står på staldgangen... du kan også pinde ham i boksen, også muge ud under maven på ham.. min hest er vant til at der bliver muget ud mens han stod i spildetov (Hos hans forrige ejer) du skalk bare vise ham det ikke er farligt.. held og lykke.
0
0
Svar på denne tråd

sadel....
Forfatter: 
Dato:  09-08-2004 18:37
Du kan eventuelt også starte med underlaget og når han er tryk ved det, så sadlen, min hest har samme problem, han er 7 år nu og er stadig bange for sadlen, og han har ikke fået tæsk, det er noget jeg ved da jeg altid har haft ham, jeg tror dog bare at det er fordi det gør ondt at få spændt gjord... så begynder han at udvikle gjordkramper er det sikkert derfor... men prøv med underlaget, det virkede for mig da min skulle tilrides.
0
0
Svar på denne tråd

unghest
Forfatter: 
Dato:  09-08-2004 19:33
Hej Linda,

dit problem er slet ikke så usædvanligt. - og det skal jo nok komme til at blive godt. Som de andre også skriver, så tag lidt af gangen.

Brug evt. lid horsemanship, friendly game med din hest, og lad ham undersøge sadlen, og gør ham tryg ved at sadlen og dig laver mange 'underlige' ting. - Din hest er åbenbart ikke tryg ved disse handlinger jo.

Evt. kan du prøve og starte helt fra bunden, som pernille også skriver, underlaget. Brugt tæpper, underlag osv. og væn din hest til at ting som du lægger på ham, intet gør. Derefter tror jeg på, at din hest nok skal blive meget tillidsfuld, og være helt klar på at sadlen ikke gør ondt, når den kommer på ryggen.

Tænk lidt som din hest, så bliver det nemmere.

Mvh Louise
0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres hjælp indtil videre..
Forfatter: 
Dato:  09-08-2004 23:51
Jeg tænkte på, hvordan gør jeg det bedst når jeg skal have trensen på..? Den er han en del bange for, han står så langt væk som han kan..

Mvh Linda..

;-D Små søde dværg hamster.. nogle hvide/lysegrå og nogle Lysegrå/lysebrun.. Skriv en besked, håber der er nogle der er interseret. ;-D
0
0
Svar på denne tråd

mishandlet
Forfatter: 
Dato:  10-08-2004 20:54
hej
jeg har selv haft med en del mishandlet heste og gøre og de har ofte samme reaktion.

1 bind altid din hest når den skal sadles op, og helst i begge sider.

2 start med at ligge under laget op.

3 som heste viskerne siger, "hvis du er bange for sadlen så er hesten også". du er nok lidt spænt/nervøs hver gang du begynder på denne øvelse og det ved hesten...og det smitter.

4 sadlen meget stille på ryggen. de første uger uden at ride. og lad være med at flå gjorden op i sidste huld.
lad den stå et stykke tid mens du strigler og giver noget lækkert.

så vænner den sig til at sadlen er en god ting
0
0
Svar på denne tråd

Liva gør det
Forfatter: 
Dato:  10-08-2004 21:00
samme med sadlen. Jeg lægger den lige så stille på hende og lader hende gerne snuse. Det er ganske normalt adfærd. De gør det fordi de er utrygge. det er bare at forsætte og så kommer det lige pludselig
0
0
Svar på denne tråd

Ikke binde en bange hest
Forfatter: 
Dato:  11-08-2004 08:17
Jeg ville aldrig binde en hest, der er bange for det, jeg vil udsætte den for - det kan næsten kun gå galt. Det er LANGT bedre at træne med en løs hest i en LILLE indhegning. Her kan hesten gå væk når den har fået nok - og bare rolig den skal nok komme tilbage igen.

Når en bundet hest udsættes for noget skræmmende, og samtidig opdager, at den ikke kan komme fri, så kan den gå totalt i panik, der kan ske ulykker og den kan blive endnu mere bange for sadlen.
0
0
Svar på denne tråd

Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  11-08-2004 15:30
er inde på det helt rigtige. Jeg ville for at lette det for mig selv, gå endnu længre tilbage og starte.

Det lyder nemlig som om at det er det du har i hænderne der er farligt. Start med at gå hen med sadeltæppet. Eventuelt foldet så det er mindre. Gå intil du kan se at han om et splitsekund går han, så vender du dig om og går fra ham igen. Vender dig går hen imod ham med tæppet så han kan se det, lidt tættere - et splitsekund før han går, går du den anden vej. Bliv ved, til han accepterer at du er HELT henne hos ham med det i udfoldet tilstand. Rør ham overalt med tæppet, også på modsatteside af hvor du står, smid det op på ham og træk lidt rundt med ham. Gentag samme procedure med sadlen (der jo så altså ikke kan fodles sammen) - indtil du som Tina siger, står ved siden af ham og kan forstte med hvad hun skriver.

pointen med den træningsmetode er at hesten lærer at "...det holder op igen..." så er det nemlig ikke så slemt.

Claus

www.dlwr.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider