Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Sporer til stævne
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 23:50
Jeg håber på at kunne blive lidt klogere ved at spørge her (krydser fingre).

Sagen er den, at min 4-års vallak er meget følsom for benene og i sagens natur derfor bestemt ikke behøver at rides med hverken pisk eller sporer. Han reagerer simpelt hen for den mindste påvirkning af schenklerne. Det er jo dejligt med en følsom hest, men problemet kommer så når vi engang skal afsted til stævne.

Jeg har forstået, at en 4-års må startes med enten sporer eller pisk, og at den fra og med næste år (det år den fylder 5) skal startes med sporer. Man må ikke starte uden noget, vel?? Er der noget med at man kan få sporer uden "spidsen" på, og må man så starte stævner med disse? Jeg er ganske vist i besiddelse af både knopsporer og ponysporer, men vi klarer os fint uden nogen af delene med ganske fine hjælpere alligevel - og vil helst undvære sporer.

Hvad gør I andre med følsomme heste??

Det skal så lige tilføjes, at jeg pga et kejsersnit, ikke må genoptage min ridning før om en måned, og at han er meget ude af form og overvægtig. Så vi kommer sandsynligvis ikke til at starte noget som helst imens han er 4 og vi selv må vælge melem sporernde og pisken. Problemet dukker nok egentlig først op efter nytår engang, men jeg vil da gerne vide hvad han skal vænnes til så småt, når vi kommer i gang igen.

På forhånd mange tak for jeres altid gode svar.
* Medlem af FHK - FiskeHviskernes Klub anno 2004 *
0
0
Svar på denne tråd

sporer
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 01:01
Hej Lene.
Du SKAL altid starte med sporer. Det er KUN i 4 års klasser(LCérne) du må vælge. Du kan vælge sporer eller pisk, men ikke begge dele på en gang, MEN meget gerne ingen af delene.
Du kan se mere i dit regelment under dressur, pkt.441 -3. side 13.
Hilsen Jeanette.
PS. held og lykke når I skal på banen.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener ikke
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 08:59
der er regler for om sporerne skal have en hvis minimumslængde... (ved ponyryttere er der en max længde)

Har ofte hørt folk tale om at man kan få sporer som nærmest kun er metalbøjlen... så måske du bare skal kigge dig rundt efter dem...

Men på den anden side er det vel ligemeget... Hvis du sidder roligt med dine ben gør det jo ingen forskel om der er en 1cm lang knop eller ingenting :-)

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-

0
0
Svar på denne tråd

Så længe hesten...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 09:23
... er 4 år behøver du ikke at ride med noget som helst. Du MÅ gerne ride med enten pisk eller sporer, men det er ikke noget krav.

Når den er 5 år og ældre, SKAL du imidlertid ride med sporer - og ingen pisk.

Hvis du vælger dig et par ponysporer, og så ellers sidder korrekt med dine ben i ro og tæerne pegende fremad, så bør der ikke være nogen problemer i at ride med sporer. Det er jo først når du vender tæerne udad eller trækker benet op, at hesten kan mærke sporen.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

sporer..
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 09:32
Hvis man ikke er sikker på at man kan holde benene korretk og undgå at indvirke med sporen, så findes der "dummy spurs" helt uden noget. Se eksempelvis her: http://www.ejeffries.co.uk/products/bits/spurs_stirrups_eld.html

Ane
0
0
Svar på denne tråd

Hvis ikke du kan finde et par dummies
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 10:07
så sav et par ponysporer ned så de kun er få millimeter lange og fil dem så de ikke KAN "kradse". Jeg havde en ligeså følsom pony engang og red med sådan et par afsavede sporer, både til lands - og internationale stævner i dressur.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

min 1,5 cm
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 10:15
Så vidt jeg husker skal sporene være af metal og min 1,5 cm lange...

Jeg har også en meget følsom pru, men rider bare ikke med sporen, men med læggen, og hvis du bruger sporen forsigtigt (undgår at prikke, men "kæler" lidt i stedet), tror jeg sagtens du kan ride med sporer...

Tror det bare er et spm om teknik...

Held og lykke med træningen (og babyen!!) ;-D
0
0
Svar på denne tråd

re: sabaia
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 10:18
Du må vise mig det sted hvor der står et minimumskrav i DRFs reglement. For jeg har aldrig set det ?:-)

Ane
0
0
Svar på denne tråd

Har ikke nævnt noget om DRF
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 11:28
Jeg mener bare at kunne huske at man som hesterytter ikke må ride med ponysporer...

Kan ligesom godt se det logiske i det...

Men jeg har ikke noget at "have det i" om man så må sige..

Måske bare min hukommelse der spiller mig et puds?
0
0
Svar på denne tråd

hukommelse
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 11:36
Det ER din hukommelse ;-)

Du skriver ikke noget om DRF, men det er jo dem der laver reglerne :-)

Der står i reglementet:

441.2: Det er forbudt at ride uden sporer, jf. dog pkt. 441.3. Hvis en rytter har gennemredet blot en del af programmet uden sporer, bliver
hun/han diskvalificeret.

441.3: Det er tilladt ved start af 4-års heste/ponyer at ride enten med sporer eller
med pisk (max. længde 120 cm., for ponyer 110 cm.), men ikke begge dele på én gang og meget gerne helt uden

Den eneste andre regler, er, at sporerne skal være af metal, og at de for ponyryttere ikke må være længere end 1.5 cm. Der er INGEN minimumsregel.

Ane
0
0
Svar på denne tråd

Ej ok Ane...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 12:07
Men som jeg før sagde, så mente jeg bare at kunne huske at man som hesterytter ikke måtte ride med ponysporer 8-)

men det ér altså gået op for mig at det bare er noget jeg husker forkert - eller måske en gammel regel, hvad ved jeg - har ikke redet dressur i mange år jo.. :-P

Men min kerne i mit indlæg var jo sådan set at jeg mener at man vel sagtens kan ride på en følsom hest med sporer, bare man er opmærksom og rider derefter, ikk... :-D

0
0
Svar på denne tråd

re: Sabaia
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 12:14
Vi er enige :-)

Ane

0
0
Svar på denne tråd

Spore..
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 22:17
jeg har haft samme problem med min tidligere hest.. han var hel vild hver gang jeg havde sporer på, men så blev jeg bare ved og ved med at træne med spore på, og til sidst vendte han sig til det...

da jeg red som d-rytter, red jeg ikke med spore, det var først da jeg rykkede op til c-rytter, det blev et problem.. da skulle man ride med spore, og man måtte ikke ride med pisk..
men bare bliv ved med at øve dig med spore på, det er mit forslag.. held og lykke med det!
0
0
Svar på denne tråd

træning skal der til !!!
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 01:01
Hvis man ellers er kvalifiseret tl at ride med med sporer reagerer hesten ikke på selve sporen, det handler bare om ro i benene, hvis du ikke har det så få undervisning på en hest, hvor det kan lade sig gøre-

Sporen er jo bare en forlængelse af benene på rytteren og ikke en fremad drivende hjælp, så øv dig i at sidde stille
0
0
Svar på denne tråd

sv: spore
Forfatter: 
Dato:  01-08-2004 18:14
når din hest fylder 5 skal du ride med spore jeg synes det er en dum regel når min hest ikke er særlig glad for de spore
Kærlig heste hilsen, silje og ponyen Zar
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider