Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

vægttræning!
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 13:39
Jeg spurgte smeden hvorfor Charlie sætter tåen i jorden før resten af hoven, især i skridt er dette meget tydeligt. Han dypper nærmest tåen og laver en slags dobbelt hovslag. Og om man skulle skære anderledes pga. dette.

Jeg fik ikke rigtig noget svar på hvorfor, men han sagde jeg skulle prøve at sætte vægt bag på benet og se om det fik ham til at svinge benet mere frem, for så kunne man jo altid lægge en sko på "hvis den skulle til kåring eller noget". Det skal han så ikke, men det kunne da være interessant at prøve.

Hans forslag gik ud på at lægge bandager på og vikle et eller andet tungt med ind bag på piben.

Spørgsmålet er så lige - HVAD? Det skal jo ikke være noget hårdt og kantet. Gerne noget man ellers har ved hånden, for det er jo ikke noget han sådan skal gå med til daglig.

Forslag?

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

hmmm... tror ikke jeg helt forstår
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 13:54
Tror ikke jeg helt forstår hvad du mener med tåen først (men det er også varmt i dag ;-D)

Ej: Jeg tror ikke jeg havde godtaget den forklaring fra min smed - det er i orden hvis han ikke ved hvad han skal svare, det er ingen skam.

vil nu nok lige tjekke om der ligger noget SÆRLIGT til grund for at din hest netop går som den gør, FØR du eksperimenterer med noget. Du kan jo risikere at lave mere skade end gavn..

(Håber du er mere klar i hovedet her i det varme vejr end jeg er ;-D)
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 14:13
Jeg har skam også spurgt dyrlægen, hun havde heller ingen forklaring - udover at hvis han fejlede noget ville han også halte.

.
0
0
Svar på denne tråd

Kender det..
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 15:51
Jeg har haft en hest der gjorde det samme, og heller ikke her kunne hverken dyrlæge eller smed give mig nogle særligt gode metoder til løsning af problemet...

Jeg kom tilfældigvis op til en gammel fodermester, og han sagde at man, netop, skulle lægge en tung bandage eller gamache på benet. Vi fik fat i en plade bly som blev syet ind i en stof pose. Ligesom et bandageunderlag. Og så red jeg ellers med det...

Det virkede på min hyp!

Du kan også få særlige vægt gmacher i dag...
0
0
Svar på denne tråd

hvor tung?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 15:55
Hvor tung var den blyplade? Cirkus?

.
0
0
Svar på denne tråd

har hørt om det
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 16:43
ååhh altså min hukommelse - jeg hørte om dette -OG løsningen på problemet til et hov-foredrag i landboforeningen (nordsjælland) i vinters hvor foredragsholderen var hov eksperten og læreren fra KVL (landbohøjskolen i københavn). det var netop et af de eksempler hun hev frem. jeg kan kun huske en lille smule af det: hesten har ondt i dragten (eller var det noget inde i hoven ?) og undrager sig så smerten/ubehaget ved at sætte tåen i først. det er ikke noget der gør hesten halt og det kommer ikke af halthed. jeg tror det som regel havde noget at gøre med for høje dragter og for snævre hove. uanset hvad så skulle der gøres noget ved det, fordi det i længden kunne give ... var det hovsenebensbetændelse, eller noget!. Og løsningen var IKKE noget med vægt bagtil. det var noget med beskæringen og balancen i hoven. Mon ikke man kan ringe eller skrive til dem for at spørge ? jeg kan også huske at der var et billede af det i en bog om hove og beskæring - men hvilken? og var den dansk?
måske netdyredoktoren også ved noget ?

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

KVL dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 16:51
Det må næsten have været Charlotte Frigast? Hun underviser i hvertfald smedene i teori på KVL.

Og det er hende som har kigget på krikken...

Hvis det var noget med dragterne ville han være halt/øm sagde hun, og mellem linierne "lad så være med at forstyrre mig igen, kom i gang med at ride den hest!".

Det skal siges at han IKKE har snævre hove, tværtimod er de meget brede i bunden, hun kommenterede endda første gang hun trådte ind i stalden, at Ih, endelig en hest med god facon på hovene.

Min smed er elev af Verner Kristoffersen som har skrevet omtalte bog. Så han BURDE vide hvad han snakker om.

.
0
0
Svar på denne tråd

Min første tanke...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 16:57
...var netop også, at der MÅ være noget galt med hoven - sandsynligvis for høje dragter eller for lang tå - eller begge dele.

:-) 99E :-)

If your horse is recreation for you....
...Can you be recreation for your horse?

0
0
Svar på denne tråd

men ikke?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 17:17
Det synes jeg bare ikke han har. Han gør det uanset om han er nybeskåret eller ej. Går uden sko.

Billeder her er taget lige før beskæring - efter næsten 4 måneder og lang ventetid hos smeden: (forhov, baghov)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes nu ikke
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 17:35
at det ligner der er noget galt med hans fusser... Den blyplade vi brugte vejede nok omkring et lille kilo... Men for at være helt ærlig så kan jeg ikke helt huske det... Vi prøvede os lidt frem fr at se hvornår hun holdt op med at gå underligt...

Du kan som sagt også købe de der såkaldte vægt gamacher... Jeg kunne forestille mig at det var lidt lettere... Vi havde nemlig lidt svært ved at få pladen til at ligge fast hvis det gik forstærkt med at få lagt bandager på...
0
0
Svar på denne tråd

måske en smule
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 17:41
måske en smule underløbne dragter på forhoven - på billedet ser det ud somom han ikke er trukket lige langt tilbage i bærefladen (ser ud somom han hov/bæreflade er længere tilbage i højre end i venstre side af hoven), men ellers kan jeg ikke komme i tanke om hvad det kan være.
hvad er symptomerne på forbenede dragtbrusk ? det har tunge racer jo ofte -også i en ung alder.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

1 kilo stykket
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 17:42
Først og fremmest vil jeg blot efterprøve smedens teori inden jeg styrter ud og køber udstyr - rider helst med så få dingenoter som muligt.

Jeg må få min kreative gemal til at få en ide som hverken generer hesten eller fylder for meget. 1 kg mel er jo lige lovlig overdrevet ;-)

.
0
0
Svar på denne tråd

forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 17:44
Ifølge Charlotte Frigast ville han være øm/halt. Jeg tror nærmest hun har udråbt mig til hypokonder på hestens vegne...

Det med underløbne dragter spurgte jeg også smeden om, men det ser bedre ud når han er beskåret. (hesten)

.
0
0
Svar på denne tråd

hmmm... lidt det samme:
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 19:40
Hejsa.

Jeg havde lidt det samme problem med min hyp da jeg lige havde fået ham.
Han går med sko på forhovene, men på det tidspunkt sled han så meget på tåen, at skoen var slidt igennem i løbet af få uger...
Det var et ret stort problem, da hoven ik var vokset nok til at kunne blive beskåret, og den bliver ødelagt hvis man hele tiden slår søm op, hiver dem ud og slår nye i et andet sted...
Smeden ku ik komme med nogle go'e råd, men så var det min lille hjerne begyndte at arbejde.
Vi trænede bomme og cavalleti -ofte! På den måde blev han vandt til at løfte futterne, og det virkede!
Ved ik om det hjælper med din, men det er måske værd at prøve, inden man giver den ekstra kunstig belastning på....!?

KnuS Cat
0
0
Svar på denne tråd

Poser med ris eller salt
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 07:20
Hvad med at sy en lille "pude", som derefter fyldes med ris eller salt (som har en god vægt og ingen skarpe kanter ;o) ). På den måde får man både vægt og god pasform. Evt putte risene/saltet i en plastic-frysepose så det er vandtæt. Så er den jo bare at smide bandagerne rundt om. Og skulle det gå i stykker, så har man jo ikke tabt en formue!!
0
0
Svar på denne tråd

måske salt?
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 07:35
Jeg synes godt nok 1 kg salt fylder en del, men et halvt måske? Eller noget af det sand jeg har tilbage fra den gang vi støbte boks, det må da være tungt.

Har også tænkt på på at købe sådan nogen vægte til at sætte på sine egne ankler, jeg kunne alligevel godt trænge til at få mine knæ trænet op og jeg skal til storbyen i morgen.

Cavaletti og bakketræning er vi også startet på, dog mangler jeg lige at male enden på to cavaletti, der mangler ikke mere end der er i en prøvedåse, så jeg venter på de får dem, gider ikke spendere 300 på en hel bøtte! Mens det regnede ville jeg derfor ikke have dem udenfor, kan jo ikke male vådt træ. Men det var et sidespring.

Han er rimelig klodset og løfter ikke sine forben meget når han skridter, ruller tit bommen 3. gang han går over, snubler lidt når jeg rider. Der var sq lidt mere fut i ham i vinter da han var nykastreret! Med mindre der sker noget spændende, så kan han minsandten spadsere.

Det kunne være jeg skulle undlade at få slået græsset på vores bakke - så er det mere anstrengende for ham at gå? (og mere fristende med mad i mulehøjde).

Men nu har han fået en bums i sadellejet, det er simpelthen typisk. Håber ikke han gør det til en vane ligesom min gamle parthest. Han har også en anden af dens vaner, han spiser våd mad med mulen på bokskanten så den er godt svinet til. Altså ganske vist savner jeg tit rabarberdyret, men ikke lige dé features!

.
0
0
Svar på denne tråd

mangler styrke i bøjemusklerne?
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 18:15
på bagbenene - som bla går fra knæ til hoftehjørnet og skal løfte benet op/frem. Så, bakker og cavalettis, men han blir sikkert hurtigt træt. Det er vel logisk nok med den lange tid han ikke har været godt gående og har kompenseret for sine skævheder hist og pist - og så ER han jo ung.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

bøjemusklerne
Forfatter: 
Dato:  29-07-2004 18:22
Eva, lige nøjagtig dem har jeg haft kig på, han har ingen problemer med at træde frem og under, men når han skal skubbe fra ser det ud som om noget strammer lige der, har jeg observeret i longe. Det strammer i låret og han stopper bevægelsen og hiver benet frem igen.

Hvis han så samtidig er meget muskuløs og anspændt på baglåret kunne man forestille sig at han har svært ved at række bagud. Og jo langsommere man går desto længere belastning på hvert ben, derfor ses det ikke i trav og galop? Eller?

Jeg skal have fundet nogen passende strækøvelser til det også.

Når den ene ende ikke fungerer kan man jo let forestille sig at den anden også går i ged!

.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider