Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

skal det være en hest?
Forfatter: 
Dato:  22-07-2004 19:20
Hej til jer.

har et lille problem, Jeg er en ung rytter på de snart 14 år, og jeg har redet i et par år.
Nu er tiden kommet til at jeg skal have min egen hest/pony.
jeg ville lige høre jer om i syntes jeg skal have en pone eller hest?

Jeg er kun 158 cm, så en pony ville jo være fin nok, men så kan jeg jo kun ride den i 1 - 2 år... det er jo syndt.. på den anden side, er jeg måske for lille til en hest???

håber i kan hjælpe mig..

[TaKe CaRe]
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2004 19:37
Du kan da bare købe en meget lille hest..

Det gør jeg hvis jeg får lov at købe den jeg har kig på..

Den bliver omkring 154cm.. ;)
Sååh..

NDeath will come to everyoneN
´Why is it such a big deal?´
0
0
Svar på denne tråd

fint nok.
Forfatter: 
Dato:  22-07-2004 19:51
Hva er det så for en du har kig på?

[TaKe CaRe]
0
0
Svar på denne tråd

en hest
Forfatter: 
Dato:  22-07-2004 20:29
ville jeg investere i, hvis jeg var dig - og den kan da godt være op til en 1.60 stykker -så du ikke handicapper dig selv fx ved stævner. Det gode er også, at de små heste ikke er helt så dyre som de store!
Men husk også at tænke på, om du stadig forventer at vokse -det er så frygtelig trist at skille sig af med sin hest og så kan du ligeså godt forsøge at 'fremtidssikre'.

MH Nana
0
0
Svar på denne tråd

Hej Rie
Forfatter: 
Dato:  22-07-2004 21:14
Du kan kig på min præsentation jeg har en lille dejlig hoppe til salg. Den er så kun 3 år,men hun kan virkelig blive til noget. Men okay nu ved jeg jo ikke hvad du vil med din ridning???
0
0
Svar på denne tråd

En hest !!
Forfatter: 
Dato:  22-07-2004 22:56
Hej Rie..

Jeg har en unghest som forventes at blive 170 cm i stang, og jeg er altså kun lige og lige 160 cm lav.. Så jeg tror altså ikk at du skal lade din højde "afskrække" dig fra at købe en hest som du kan ride i mange år frem.. Og du vokser jo nok et par centimeter endnu 8-)

Held og lykke..

Knus fra Mette :-)

Life is wonderful... as long as you don't die :-)
0
0
Svar på denne tråd

lille hest?
Forfatter: 
Dato:  23-07-2004 10:05
Jeg vil som de andre råde dig til at købe en hest. Om du skal vælge en lille hest eller en alm. størrelse hest, må have noget med den højde, du må forvente at få. Er dine forældre og/eller søskende små? Hvis ja, bliver du jo nok heller ikke så høj. Så hvis du skulle blive fx. 170 cm høj, ville du snildt kunne ride på en hest på 160 cm. Og det er rigtigt, at små heste (150-162 cm) er billigere og gode juniorheste tilmed.

Held og lykke med det.
0
0
Svar på denne tråd

aldrig pony
Forfatter: 
Dato:  23-07-2004 11:19
Jeg har aldrig redet pony nok også fordi jeg er 180
som 12-årig kom jeg over til en privat rideklub med min egen hest før en alm. rideskole jeg er 15 nu
jeg har været glad fordi jeg sprang pony årende over jeg har aldrig kunne med pony
hvus jeg var i dine sko ville jeg vælge en hest. men vælg med hjertet og fornuften.. aldrig kun fordi den måske har gået en eller anden høj klasse.
0
0
Svar på denne tråd

ædel hest
Forfatter: 
Dato:  23-07-2004 11:33
hvd er dine ambitioner ?

dressur springning på konkurrance plan eller hyggeridning med mindre klubstævner eller ?

Til hyggeridning vil jeg se lidt bort fra højden og så vælge en uanset ædel eller ej på 155-163cm.

Vil du ride stævner seriøst så find en ædel model på 163-167, det kan du sagtens ride selvom du ikke er højere.

Den lidt større hest vil (som regel) have lettere ved feks afstandende i springning + se bedre ud på en dressurbane. Sorry men det er fakta set med en dressurdommeres ansigt.

Er det din første hest du skal have (og det lyder det som om) så hold dig fra at købe en alt for ung, men køb istedet for ene hst på 6-16 år,der har sin grundridning i orden, så slipper du for en masse bøvl som koster både tid og penge.

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

hest...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2004 15:42
hvis jeg var dig ville jeg købe en hest.. men det kommer an på hvad du skal bruge den til for hvis du vil ud og starte konkurrencer må du ikk ride på en pony når du er 16 år... så jeg ville købe en lille hest eller en der passer i den højde du forventer at få...
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med en islænder?
Forfatter: 
Dato:  23-07-2004 16:34
Haii

Det kommer jo meget an på, hvad du vil...

En ismule kan du ride på uanset alder og størrelse, den har to ekstra gangarter, en masse spændende farver, flotte navne, interessant historie, dejligt sind, men det er jo ikke den fødte springhest og heller ikke hesten der kommer til at gå de høje klasser i dressur...
På den skal man jo ride i dens specielle gangarter, så hvis dressur eller spring er målet, så er det jo ikke nogen god hest...

Knus fra Hvöt & Marie

Ismuler er ikke kun nuttede uldtotter. Det er gudernes heste, med stolthed, charme og tölt!

Grå/gråstribet sød hankilling (udekat) købes i Nordjylland.

0
0
Svar på denne tråd

Nu er jeg godt nok
Forfatter: 
Dato:  24-07-2004 15:32
noget ældre... godt 10 år - og jeg har også lige købt min første hest. Eller skulle jeg sige pony....

Begrundelserne er mange: Jeg er først og fremmest ikke voldsomt høj (1,60) og har egentlig aldrig brudt mig om alt for store heste - ergo var det vigtigt for mig at min kommende prusser ikke var mere end max 155 - så kan jeg nemlig stadig se hen over ryggen på den. ;)
Dernæst - hvad er det egentlig jeg søger? Tjaeh - jeg har den holdning at en hest er en ven for livet - altså har temperamentet været den vigtigeste faktor for mig.

Jeg skal ha et nussehovede som har hovedet i orden - jeg vil i bogstaveligeste forstand kunne hente min hest på fold, ride den til Brugsen i grime og grimetov, binde den op mens jeg stikker ind og henter en is og en pose gulerødder og så ride hjem igen. Det kræver altså en hest med fornuft i hovedet!

Det er også vigtigt for mig at jeg kan ride både lidt dressur og lidt spring og en tur i skoven - let distance og måske en let jagt. Altså en alroundhest. Mine ambitioner er ikke så høje - men skulle det ske at hesten havde kapacitet så er det jo blot en gevinst for mig og det vil jeg naturligvis udnytte....

Med disse krav in mente - hvad har jeg så købt? Tjoeh - jeg ejer en lækker connemara(pony)vallak - han blir lige i omegnen af 148cm og går måske endda over målet. Han er ikke mere end 3 år men fx. væsentlig roligere og mere kold i en stresset situation end min gamle DV på 19(!) og han er et nusseøre uden lige.
Det betyder at jeg nu står og skal til at tilride ham -jeg vil ikke anbefale dig at gøre det samme - der er trods alt en vis risiko ved at købe en unghest og da især når det er et førstegangskøb.
Og hvad regner jeg med at få ud af ham? En stabil ridehest - og kommer jeg til at stille stævner på ham? Naturligvis! Det kan godt være at jeg aldrig vinder (Og man skal sgu aldrig sige aldrig - min veninde på hendes store fjordhest har i flere omgange vundet LA 1 og 3 klasser mod varmblodsheste!) men hvis jeg kan se at jeg blir bedre så er jeg egentlig tilfreds.

Jeg rider nemlig ikke fordi jeg skal vinde noget, eller for at stille andre tilfredse (Kors jeg har måttet høre for at have valgt en PONY!), eller fordi jeg skal bevise noget som helst - jeg rider fordi jeg elsker heste og jeg har valgt min pony fordi han er verdens dejligeste fryns i mine øjne :) (Det synes vi jo allesammen om vores respektive heste ;) )
0
0
Svar på denne tråd

Pony..
Forfatter: 
Dato:  25-07-2004 12:12
Jeg synes du skal vælge en pony hvis du vil ud at starte stævner her og nu.
Hvis du derimod godt kan vente med at ride stævner til om 2 år, så køb en hest.

Hvis du vælger pony, så køb en på 147/148. Og hvis du ikke vokser voldsom meget, og ikke har så store ambitioner om stævner, så kan du stadig ride din pony i heste-klasser efter du er fyldt 16. (husk du er pony-rytter til og med det år du fylder 16)

Ja det var så bare min mening ;-)
Pletter på hest
altid bedst
0
0
Svar på denne tråd

Rie siger...
Forfatter: 
Dato:  25-07-2004 15:27
Tak for alle jeres svar.

jeg tror så at jeg køber en lille hest..
men nu må jeg lige se hvad der dukker op hen af vejen...

Kyss Rie

[TaKe CaRe]
0
0
Svar på denne tråd

Hest.........
Forfatter: 
Dato:  26-07-2004 00:21
Du kan sagtens ride hest nu, også selvom de er over 165cm i stg. Det afhænger helt og holdent af din erfaring ridemæssigt og hvordan hesten er at ride.

Personligt ville jeg købe en hest. Det er der mere fremtid i(ihvertfald mht. stævner, hvis det er det du vil). Det ville jo også være ærgerligt at skulle af med sin pony efter et år eller 2 fordi man er blevet for stor.

Jeg er selv kun 160cm, men har reddet hest siden jeg var 13-14år(og startet stævner for hest inden jeg var 16år).
Den første hest jeg red var vel omkring 155cm. Den red jeg i 1-2 års tid, og siden har jeg kun redet store heste(dvs. heste over 165cm i stg.) Det har ikke været et bevidst valg, men da jeg ikke har haft problemer med ridning af store heste, kunne jeg ikke se nogen grund til at ride mindre heste bare fordi jeg ikke selv er så høj.

Og du kan altså sagtens ride hestestævner nu. Kan ikke se hvorfor du skulle vente 2 år. Det er da bare med at komme igang så snart du og din (måske) kommende hest er klar til det(hvis det altså er stævner du brænder for). Der er ingen steder hvor der står at man skal være fyldt 16år for at kunne ride hestestævner, kun at man skal være under 16år for at ride ponystævner.

Mvh

Cavan

Hvad man ikke dør af, bliver man stærk af

Til min elskede hest Rieka: Gid du må hvile i fred på de evige græsmarker.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider