noget ældre... godt 10 år - og jeg har også lige købt min første hest. Eller skulle jeg sige pony....
Begrundelserne er mange: Jeg er først og fremmest ikke voldsomt høj (1,60) og har egentlig aldrig brudt mig om alt for store heste - ergo var det vigtigt for mig at min kommende prusser ikke var mere end max 155 - så kan jeg nemlig stadig se hen over ryggen på den.

Dernæst - hvad er det egentlig jeg søger? Tjaeh - jeg har den holdning at en hest er en ven for livet - altså har temperamentet været den vigtigeste faktor for mig.
Jeg skal ha et nussehovede som har hovedet i orden - jeg vil i bogstaveligeste forstand kunne hente min hest på fold, ride den til Brugsen i grime og grimetov, binde den op mens jeg stikker ind og henter en is og en pose gulerødder og så ride hjem igen. Det kræver altså en hest med fornuft i hovedet!
Det er også vigtigt for mig at jeg kan ride både lidt dressur og lidt spring og en tur i skoven - let distance og måske en let jagt. Altså en alroundhest. Mine ambitioner er ikke så høje - men skulle det ske at hesten havde kapacitet så er det jo blot en gevinst for mig og det vil jeg naturligvis udnytte....
Med disse krav in mente - hvad har jeg så købt? Tjoeh - jeg ejer en lækker connemara(pony)vallak - han blir lige i omegnen af 148cm og går måske endda over målet. Han er ikke mere end 3 år men fx. væsentlig roligere og mere kold i en stresset situation end min gamle DV på 19(!) og han er et nusseøre uden lige.
Det betyder at jeg nu står og skal til at tilride ham -jeg vil ikke anbefale dig at gøre det samme - der er trods alt en vis risiko ved at købe en unghest og da især når det er et førstegangskøb.
Og hvad regner jeg med at få ud af ham? En stabil ridehest - og kommer jeg til at stille stævner på ham? Naturligvis! Det kan godt være at jeg aldrig vinder (Og man skal sgu aldrig sige aldrig - min veninde på hendes store fjordhest har i flere omgange vundet LA 1 og 3 klasser mod varmblodsheste!) men hvis jeg kan se at jeg blir bedre så er jeg egentlig tilfreds.
Jeg rider nemlig ikke fordi jeg skal vinde noget, eller for at stille andre tilfredse (Kors jeg har måttet høre for at have valgt en PONY!), eller fordi jeg skal bevise noget som helst - jeg rider fordi jeg elsker heste og jeg har valgt min pony fordi han er verdens dejligeste fryns i mine øjne

(Det synes vi jo allesammen om vores respektive heste

)