Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

kæmpeheste ridning
Forfatter: 
Dato:  29-06-2004 15:36
Jeg er på kig efter en ny hest, og har forelsket mig i en mindre kæmpe på 178. (har aldrig sat på den, men nøj, hvor ER den sød)
Men for min forelskelse vokser, vil jeg bare høre om der er nogen der ved om disse "kæmpeheste" er mindre holdbare eller andre negative sider? - udover maset med at få enden klasket i sadlen..
Skal bruges til spring + dressur..

Gitte
Travervallak udlånes

0
0
Svar på denne tråd

Kæmpedyret
Forfatter: 
Dato:  29-06-2004 15:54
Holder lige så godt som dem der er mindre, bare man passer på dem, men det gælder jo dem allesammen.
Min ridelærer´s gamle hest var 183 cm og gik middelsvær dressur på landsplan. :-)
Knuzzer
0
0
Svar på denne tråd

Få den tjekket i røngent......
Forfatter: 
Dato:  29-06-2004 16:03
Og har den ikke vækstforstyrrelser, ja så holder de lige så fint, som andre heste.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Luftvejsproblemer
Forfatter: 
Dato:  29-06-2004 18:09
De meget store heste har en højere forekomst af luftvejsproblemer som fx. strubepibning end mindre heste - har jeg læst i et engelsk hesteblad.

Derfor ville jeg få checket dens ben på røntgen for at være sikker på, at den ingen vækstforstyrrelser har, og så ville jeg få den endoskoperet, eller i hvert fald forhøre mig hos flere dyrlæger om rigtigheden af denne påstand. Jeg stoler på bladet, jeg har læst påstanden i (Horse & Rider) men der er jo ikke noget, der mig bekendt er almindeligt kendt i Danmark.
0
0
Svar på denne tråd

luftvejs...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2004 18:42
Jeg tror nu nok det er rimeligt almindeligt kendt at store heste tit har luftvejslidelser, det var i hvert fald hvad jeg fik at vide da min store vallak fik konstateret det på KVL. Mange af dem er strubepibere i større eller mindre grad.

Men det kommer jo også helt an på hvad du skal bruge hesten til for mange af dem er jo ikke syndeligt besværet af det. Min kan sagens går middelsvær dressur uden at det betyder andet end den lidt irriterende lyd.

Mvh Birgitte
0
0
Svar på denne tråd

personligt
Forfatter: 
Dato:  29-06-2004 20:43
vil jeg syens at du skal være temmelig høj, for at kunne nå om den. Ville sige minimum 175 cm

2 stk. ældre stubben dressursadler. Den ene med lange gjordstropper og den anden med korte. Begge brune, velholdte og med gode stopninger. Vil tro, at de begge har en mellem bom.

Pr. stk 3000 kr.
0
0
Svar på denne tråd

puuuha
Forfatter: 
Dato:  29-06-2004 21:54
Den er godt nok stor. Tror du ikke du kan forelske dig i en anden hest? Når heste først er så store sætter det begrænsninger bl.a. mht. hvor du kan have den opstaldet, kørsel i trailer, mm.

Ved køb af hest, husk altid at sondere markedet grundigt, så hesten er 'valgt til'. Se også under økonomi og samfund-gruppen, hvor der fornylig har været et rigtigt godt indlæg om hestehandel i forhold til købeloven.
B8
0
0
Svar på denne tråd

besked
Forfatter: 
Dato:  30-06-2004 10:28
Jeg har sendt dig en mail.

Karin
0
0
Svar på denne tråd

Der er slet ingen....
Forfatter: 
Dato:  30-06-2004 10:34
... der skriver, at de store heste ofte er svære at ride - og det ER de altså.

Der kræves mange kræfter (mange muskler i ben og mås), og ofte er det svært at "lære" at sidde ned på dem, pga. den lange/store gang.

Jeg har - i min fjerne fortid som DV-rytter - også redet på de helt store heste, og jeg synes altså at det er for svært.

Jeg synes at du skal prøve hesten mere end én gang og mærke, om du er "kropsstærk" nok til at kunne ride den ubesværet, inden du afgør et evt. køb.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Liva+B8+Sif
Forfatter: 
Dato:  30-06-2004 11:24
Er næsten 175, og har set hesten med (ikke stor)rytter på, der ligner den en på 165..

Opstaldning bliver ikke et problem..

Vil selvfølgelig prøve den for jeg gør noget, men rider nogen gange på en anden hest på små 180, og har ikke de store problemer, men nu må vi se...

Gitte
Travervallak udlånes

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft en
Forfatter: 
Dato:  30-06-2004 13:33
stor hest, på 183cm.
Han var blevet opereret for strubepibning, og har aldrig haft mén af det. Kender en som har en hest på 178cm, som også er opereret for det. Den lider absolut heller ingen nød, og den bliver redet på Grand Prix niveau i dressur. Kender en anden som blev solgt til USA for knap 1 Million Dkr, og den lider absolut heller ikke nød. Så det er nok ikke det, som jeg vil antage for de største problem.
Min egen er lige blevet solgt til en rytter, som har store ambitioner for deres fremtid sammen.

Min var for svær for mig at ride, da vi kom over grundridningen, og skulle til at ride med mere samling, og lave svære øvelser (changementer osv). Jeg er omkring 175cm. Og Putin var meget langbenet og ædel, så det var nu ikke fordi, han var en stor klump.
MEN han lærte mig utrolig meget, og det har virkelig på mange punkter været en kæmpe fordel at have en så stor hest. Det har for mig gjort, at det er noget nemmere at ride de små.

Så jeg kan helt klart anbefale at købe en stor hest. Man skal bare regne med, at det ikke er sikkert, man altid vil kunne blive ved med at ride den, hvis man gerne vil længre en LA. Men man lære tilgængæld at ride røven ud af bukserne, hvis man altså VIL DET ;-)
-HeidiZ

0
0
Svar på denne tråd

Peticco er
Forfatter: 
Dato:  30-06-2004 13:45
176 stg. Han er en fin hest, har aldrig haft nogen problemer - af nogen art - med ham.
Men det er rigtigt, at han har en stor gang. Så hvis man ik kommer ud af sadlen, skal hans rygsving nok gøre dét:-)

Vær´ikke bange.... for at forelske dig i hesten
0
0
Svar på denne tråd

Hmm....!?
Forfatter: 
Dato:  30-06-2004 15:32
Kommer det ikke også an på om hesten er kraftig med en stor muskulatur, eller om det er en spinkel en af slagsen, som abre er meget høj!?

Kunne man måske se et billed? ;-)

Store heste kræver selvfølgelig mere, fordi den KAN være svært at få rundt, men hvis dne er let til bens, så kan det jo føles nøjagtig som en hest på 168!?

Men jeg har aldrig hørt at noget om at de skulle være mindre holdbare, men derfor ska den jo dyrlægetjekkes og røngtenfotograferes alligevel.

~Hilsner fra Julie~
-Se din hest i øjnene, og du vil se dig selv.
0
0
Svar på denne tråd

Julie J
Forfatter: 
Dato:  30-06-2004 18:34
Har ikke et billede, men den er rigtig godt sat sammen. Ikke spinkel og heller ikke vildt kraftig, også er han ret kort... og SMUK SMUK SMUK

Gitte
Travervallak udlånes

0
0
Svar på denne tråd

Jamen....
Forfatter: 
Dato:  30-06-2004 18:59
Det lyder søreme ikke helt tosset så! ;)
~Hilsner fra Julie~
-Se din hest i øjnene, og du vil se dig selv.
0
0
Svar på denne tråd

tjo, men
Forfatter: 
Dato:  01-07-2004 21:30

Det kan godt være at en stor hest er sværere at ride, men når den så først er redet godt, og i god balance osv. så er den jo også langt mere imponerende en en på 163 :-)

Mvh. Ida

It's alright to be down
your rollercoster will soon be upward bound
It's OK you should now
Tomorrow will be there for you even though

Citat: TimC
0
0
Svar på denne tråd

hov og ben
Forfatter: 
Dato:  01-07-2004 23:25
Har de meget store heste ikke også tit problemer med hovene???

Tror i hvert fald, at det er vigtigt, at man ikke går på kompromi hvad angår benstilling samt hovens størrelse og sundhed.....

Det bliver da spændende med ny hest ;-)

kh Anja
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider