jeps ned på jorden !!! en god kapsun og så ROLIGT og BLIDT hovedet ned og frem lille smule bøjet til dig
( altså lang hals IKKE i holdning rundt om dig hvor du med en hånd på skulderen hjælper hende i bøjning kun lidt af gangen måske 1 runde på den gode side så 2 runder på den dårlige og skift. ALDRIG pres hende mere end du kan se at i kun balancere på grænsen senere en lille smule over og så fremdeles max 5-10 til start. Dette er et råd jeg har fået og det virker
Det jeg plejer og gøre når min pony er stiv, er at jeg laver en masse overtrædninger med ham. Dvs. Schenkelvininger, Travers osv. Så løsner de deres muskler... Håber du vil prøve det!!
Knuz Simone og Chico
Du kunne jo prøve med nogen gulerodsøvelser fra jorden af. Tag en gulerod i hånden og få din pony til at strække halsen - først til venstre og højre om til der hvor stigebøjlen plejer at sidde ( ikke længere tilbage ). Og ned mellem benene og ned til jorden, og under bringen - alt sammen smidighedstrænning for rygmuskulaturen, og nakken. Ofte forekommer stivhed i nakken/ halsen p.g.a. spændinger i ryggen. Prøv når du rider at ligge din pony dyb, ligesom når man traver af. Så den får strukket ud.
Gulerodsøvelserne er gode. Men endelig ikke for mange. Hesten kan få strækskader, er man blevet opmærksom på. Så gør det i meget begrænset omfang og start med ikke at skulle strække så langt
B8