|
|
| Skridture i det fri.. mangler hjælp!!! |
| Forfatter:  |
Spike |
| Dato:  |
22-06-2004 09:12 |
|
Hej..
Da jeg fik min hest var det for de meste en drøm at ride ture ved vejen.. Hun er kun nogenlunde trafiksikker så hendes mindre flip kommer der selvfølgelig nogle af.. flere på hver tur, men det gør nu ikke så meget! Problemet er bare.. først var hun mest vanskelig på tur, så blev hun en rigtig dejlig tur hest i en lang periode og nu er hun over den periode som var så skøn og hun er nu begyndt pludselig at stoppe på turen og så gider hun ikke at gå længere! Det er blandt andet derfor at vi rider meget på banen nu, men det er også fordi at hun er kommet i bedre form og skal til at arbejde rigtigt!
Men stadig vil jeg da gerne kunne tage en lille tur på hende et par gange i ugen! Hvad skal jeg gøre når hun stopper op? Det er komplet umuligt at få hende frem. Jeg har nogle gange en med når vi går tur, men min hest reagere ikke når de kommer og vil trække hende frem, hun står ligeså stædig som hun gjorde før! Så må jeg så af og trække med hende (det vil hun gerne) men altså hvad hjælper det, jeg klan jo ikke stige af hele tiden og trækker for når jeg stiger op igen står hun stille igen.. *SUK* Hvad skal jeg gøre? Skal jeg prøve at tage en pisk med? Ikke for at slå hende men lige ligge den let på hendes hals når hun går i stå? Har ikke redet med pisk på hende før, men hun er ikke bange for den! Hvis jeg begynder at bruge den på ture vil jeg så til sidst kunne undvære den? For jeg ville under ingen omstændigheder ride med den hver gang vi rider.. er det så en dum ide at gøre det et par gange?
Håber på mange svar 
Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus (Så ved i det)..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tag en pisk med |
|
|
Det er helt klart dummere ikke at gøre det. For i den situation du er i nu, belønner du hesten når du stiger af og så trækker den, og dvs. at hun vinder hver gang. Når hun næste gang stopper op, forsøger du at trykke hende frem med schenklerne, hvis ingen reaktion, så giver du hende et let spark og hvis heller ikke et kraftigt spark. Hvis stadig ingen reaktion så en snært af pisken. Formentlig skal hun bare indse at det ikke nytter noget hvis hun bare stopper op, og hvis hun ikke reagerer på dine ben, så vide at hun dernæst vil få en snært af pisken. Forhåbentlig ender hun så med til sidst, blot at reagere for et schenkeltryk og du kan evt. lade pisken blive hjemme.
Noget helt andet er at det altid er en god ide at have en med (en form for forsikring), selvom det er meget sjældent at du får behov for at bruge den. Men der kunne jo opstå nogle uforudsete situationer, hvor man er nød til at få hesten drevet frem, selvom den evt. er uvillig eller bange.
Du skal naturligvis på forhånd sikre dig, at der ikke er nogen fysiologisk årsag til at hun stopper op, men er der ikke det, ville jeg helt klar gå frem efter ovenstående.
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Spike |
22-06-2004 10:00 |
|
Tak for svaret 
Nej for på banen gør hun hvad jeg siger, så der skulle ikke være nogle smerte o.lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har haft det... |
Louise(Christina) |
22-06-2004 11:24 |
|
...samme problem. Bare med den forskel at Christina ikke engang gider at gå frem selv om man hopper af og trækker.
Jeg tog en pisk med og gav hende en i rumpen. Så hoppede hun og bukkede og gik efter et par forsøg frem. I dag behøver jeg bare at ligge pisken mod rumpen af hende, så går hun frem (og for det meste er det nok, at hun ved, jeg har pisken med)...
Hvis din hest ikke er vant til pisk, behøver du måske bare vise at du har den med...altså ved at ligge den mod rumpen af hesten..? Der er jo ingen grund til at at bruge den, hvis det ikke er rigtig nødvendigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det!! |
Anso&Prince!! |
22-06-2004 11:24 |
|
min pony for engang imellem nogle totalt stædige flip!
det er som om der er en "mur" foran ham! du kan gøre alt, stige af, slå med pisken, lade nogle andre heste galoppere væk fra ham!
Hos mig hjalp det at en anden rytter satte sig op på ham, der var lidt hidsigere, så min pony blev lidt "bange" , hun sagde "jeg blir så sur.." og sparkede til, og en lille en med pisken!
Nu gør han det faktisk næsten aldrig mere..
Vrinsk & Knuz fra *Anso Prince*~¤~Man kan tvinge hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke~¤~ Mail mig! 'Den sejeste pony er Prince!'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dum hest? stedig hest? umulig? |
Stina |
22-06-2004 12:50 |
|
Tja - er det nu igen hestens fejl?
Loss den en i røvemn.. hm spark den lidt hårdere
eller tage en pisk med.
giv den så en ordentlig omgang sådan at du bliver fri for at bære pisken med neste gang og din hest skal nok gøre som du siger
uha uha - er det virkelig hestens fejl igen?
Er det rytteren der ikke har lært sin hest at have tillid?
Er der rytteren der ikke har lært sin hest at stole på at turen går godt.
Hvorfor tør ikke hesten gå selv? skal den have en vend med?
Hvordan kan man lære hesten at gå på tur væk fra tryggheden og vennerne på folden uden pisk og tvang?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor gammel er din hest? |
Stina |
22-06-2004 12:50 |
|
mvh stina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Spike |
22-06-2004 14:21 |
|
Min hest er 11 år..
og prøv du at læse mit indlæg igen, inden du spiller alt for klog! Ja undskyld mig.
Jeg har jo f.eks. skrevet at det har gået rigtig godt i en meget lang periode men pludselig bliver hun stædig! Så hun er jo vant til ture.. og på banen går de fint.. så det er et spørgsmål om lederskab - det ved jeg! Jeg skal også begynde at træne nogle lege med hende når jeg har fået skrevet fra rytter til hest over på puteren..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min opskrift |
|
|
Det er noget mere behagelig for hesten når du trækker den. For så er du chefen og den følger bare trop.
Min gamle kunne også bremse op og så stod vi der! Han begyndte tilgengæld at blive ret sur og hys når jeg brugte præcionsmidler.
Jeg så en video med Hemfling som gav følgende opskrift på dette problem.
Du har vist din hest retningen. Når den stopper op og ikke vil gå frem for bløde hjælper så sidder du dig bare behagelig tilpas og venter, og venter, og venter. Drejer den af eller prøver på noget andet så stiller du den bare lige så stille tilbage igen med næsen i retningen af den vej du ville.
Tit vil den spænde lidt. Efter et stykke tid vil den slappe lidt mere af og så kan du prøve med en blid fremaddrivende hjælp igen. Går det ikke så slap af igen og vent.
Tro mig den skal nok gå! Det kan godt gå længe, hav god tid de første par gange.
Det er en kamp om viljestyrke.
Første gang tror jeg jeg stod i hvertfald i 15min. Ret hurtigt blev det kun til få sekunder. Han viste at vi bare ville blive stående der indtil han gik fremad igen.
Ved at du ikke presser din hest undgår du de normale reaktioner når en almindelig hest for en i rumpeten når den i forvejen er kørt op.
Prøv det, udmattelsensmetoden virkede fint for mig.
Hilsen LeneJ Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| horsemanship |
|
|
Fornuftige spørgsmål Stina...
Det virkede for mig at sætte mig ned og tænke over det. Der er altid en grund til at hesten gør som den gør, også hvis det eneste der er i vejen er at den har mistet respekten for dig...
Der er ofte kun en gradsforskel mellem ”hobby” og ”lettere sindssyge”.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man gamle hest... |
Eva L/Misse |
23-06-2004 13:50 |
|
gjorde noget af det samme og her hjalp det simplet hen at dreje ham rundt om sig selv. Stoppede han så igen op og stadig ikke ville gå så gentog vi det indtil, at han atter havde lyst til at gå frem af og det er da en ganske simpel metode uden vold eller tvang....
Eva L med æslet Misse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til LeneJ! |
Camilla D.Pedersen |
24-06-2004 21:26 |
|
Tak for din gode "opskrift", den vil jeg bruge.
Med Venlig Hilsen
Camilla D. P.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bruger også Lenes metode |
Sanne & Liva |
25-06-2004 08:54 |
|
det kræver tålmodighed, ligesom alt andet arbejde med hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Noget jeg ikke fatter |
Anja H |
25-06-2004 09:56 |
|
er hvorfor I mener, at man belønner hseten, hvis man står af og trækker den forbi farlige ting ?
Det har jeg da gjort mange gange, med min, særlig da hun var yngre. Jeg har ikke lyst til at stå midt ude på vejen, med en hest der hopper rundt og prøver at spæne den modsatte vej. Så når hun begyndte og skabe sig og jeg kunne mærke enten at hun var rigtig bange eller hun bare ikke ville, så hoppede jeg af og trak hende forbi. Hvis hun var bange, så stod vi lidt og nussede og gik så hen og undersøgte den farlige ting og som regel fik hun en godbid. Næste gange vi skulle forbi har det som regel været overstået.
Stædigheden forsvandt også, for hun fandt hurtigt ud af at hun ikke kom hjem alligvel, så opgav hun. Jeg trækker stadig nogle gange men det er efterhånden sjældent.
Lenes metode bliver brugt mest efterhånden. Det er bare ikke så smart på en trafikeret vej, hvis hesten snurrer rundt, men hvis den bare står og glor og spiller stædig så der den udemærket.
Hygge
Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas på!!! |
|
|
Hejsa!
Jeg har en veninde som havde samme problem med sin hest og til sidst gik hun faktisk hele turen på egne ben pga. at hun ikke tog kampen op men bare hoppede af... Det blev værre og værre og til sidst blev han ondskabsfuld og begyndte at stejle op af hende når hun ville trække ham ind eller han fik besked på noget han ikke ville...
Men et eller andet sted er det jo klart at hesten reagere som den gør, for hvordan skal den kunne stole på sin rytter når rytteren ikke tør lede an og sætte grænser? Hvis en hest ikke bliver ledet konstant af sin rytter vil rangordenen ødelægges. Det er jo klart at hvis vilde heste ude i naturen bliver udsat for at deres leder begynder at svække på reglerne så bliver den gamle leder sendt ned i rang og en stærkere hest tager over... Det samme vil ske med jer på et tidspunkt! Hold fat på at den skal gå frem ellers må du blive lidt hård ved den, og så skidt med at turen tager 3-4 timer bare den ikke får lov at vinde, efter nogle gange vil jeg vædde på at den stopper sin afprøvning af dig eller den bliver i hvert fald tydeligt reduceret. Problemet er jo at hesten ikke respektere dig når du er på ryggen af den... Så op på hesten og KÆMP!!!!
Pøj pøj med det.
Og husk så ikke at tage ud på en tur med mindre du har tiden til at kæmpe med den for ellers kommer du til at give op før hesten... Den er jo ikke bange for ting den er bare møg ulydig og jeg er ked f at sige det, men det er din egen skyld (håber ikke du bliver sur) men man skal aldrig hoppe af en hest for så har man tabt, medmindre man selvfølgelig skal lede hesten forbi noget den er bange for (et bål eller lign.)
Håber du får problemet løst. Mange hilsner fra Tanja og Macon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg stiger heller ikke |
Sanne & Liva |
11-07-2004 11:06 |
|
af på tur, hvis jeg kan undgå det. Nu er Liva så meget grøn i turridningen, så hvis det en dag går helt galt så gør jeg det nok, men har ikkke gjort det endnu.
Sidst vi var på tur, kæmpede hun en brav kamp, for at vende om og bestemme, men tålmodighed gør underværker
Vinterdækken sælges eller byttes. dækkenet (str.135) er helt nyt og aldrig brugt. Det sort/hvid ternet og med 300 gram fyld, krydsgjord, dobbelt bringelukning og slidser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det bliver vane... |
klara |
11-07-2004 20:35 |
|
det er en dum hest, der arbejder uden at undersøge om den er nødt til det. du kan tage føringen igen ved at besvare spørgsmålet for den - JA, du skal gå fremad SELV.
hav enten en kort og handy pisk med til at dappe den på måsen med...
eller... min metode - jeg sidder bare og bliver helt vildt irriterende. jeg sparker til den... ikke særligt hårdt, men hurtigt og vedholdende, mens jeg flytter schenklen lidt frem og tilbage fra schenkellejet. det bliver hurtigt rigtigt træls for hesten. i samme sekund den træder et skridt tilbage sparker jeg som før, men nu bare noget hårdere. når den træder et skridt frem holder jeg op med det samme. hesten skal bare have prøvet det to -tre gange før den er vænnet af med at stoppe op. så kan man sige at den selv har løst problemet. den har fået det "trælse" til at stoppe, den har fundet en udvej på sit umiddelbare problem, og sikkert glemt hvad der var årsagen til det.
står du af og trækker hver gang kommer du hurtigt til et punkt hvor din skovtur bliver en øvelse i op og afsidning og det er jo ikke særligt fedt - hverken for dig eller for hesten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|