Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dygtige undervisere
Forfatter: 
Dato:  19-06-2004 08:40
Jeg er en ældre lidt afdanket dressurtante, som gerne ville have lidt inspiration til valg af underviser, hvorfor jeg har følgende to spørgsmål:

Hvem rider I ved, og hvad har det betydet for jeres ridemæssige udvikling?

Det har sikker været taget op et utal af gange, men jeg forsøger lige engang mere.

Sanne
<
0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  19-06-2004 11:34
Godt spørgsmål :-)

Lidt indviklet for mit vedkommende :-D

men skal da prøve at svare :-)

Jeg red først ved Anita Cordrey i nordsjælland (springunderviser) der underviste mig mest i spring og også lidt i dressur. Det var hende der lærte mig det basale i springning og hun har lært mig meget (y)

i efteråret 2003 begyndte jeg at ride Signe Larsen's hest hos Benedicte Kjeldsen,en træner der holder til i Ledøje.

HUn lærte mig utroligt meget videre indenfor springning på ungdyr-alle de andre heste har været rutinerede(og for det meste over 12) men Force manglede en del rutine da han kun var 6.

Vi arbejdede meget med ligeudretning og fremaddrift og det hjalp virkelig-kunne tydeligt mærke forskel på ham allerede efter 2 træningspas.

Det har nu givet mig en masse værktøjer jeg kan bruge på min egen unghest i fremtiden.

Jeg er nu flyttet til vestsjælland og min dressurunderviser her bliver en rytter der rider landsplan i dressur-hun er kanon dygtig og god til at lære fra sig.

I spring vil jeg stadig bruge Benedicte til min hest når han skal indspringes.

Ja jeg er som du kan høre springrytter ;-D

Men det var nu mit svar... :-)
Monica

Dug friske ABY og Burmeser billeder!

-Climb ev'ry mountain
Ford ev'ry stream
Follow ev'ry rainbow
'Till you find your dream

-A dream that will need
All the love you can give
Everyday of your life
For as long as you live

0
0
Svar på denne tråd

Præcis som jeg kunne have ønsket et svar
Forfatter: 
Dato:  19-06-2004 14:16
Et yderst præcis og givtigt svar..... Tusinde tak Idenion.

Jeg savner lidt input til instruktører, som netop er medvirkende til at "fylde" værktøjskassen op.
Ikke blot at vi som ryttere føler en god kemi med underviseren, men netop at vi rider mod at opnå en hest i trivsel og balance, og samtidig formår at forstå den pågældende underviser i tilstrækkelig grad, således at den nye læring kan omsættes til reel handling og tankevirksomhed på hesteryggen. Og meget gerne med succes.

Sanne
<
0
0
Svar på denne tråd

prøv en klassisk
Forfatter: 
Dato:  19-06-2004 17:19
time

jeg har redet en del western og prøvede noget helt nyt ved at tage på et kursus med christina holmbæck - utrolig lærerigt

nu 1,5 måneder efter - ved jeg hvad det vil sige at have en helt løsgjordt og smidig hest lige mellem hjælperne fra jorden af

0
0
Svar på denne tråd

Sanne/Stina
Forfatter: 
Dato:  20-06-2004 17:53
Jamen hvor har du dog ret Sanne :-)

Alt for mange undervisere forklarer desværre ikke sagens kerne er mit indtryk :-(

JEG er nået dertil ´hvor jeg godt ved hvad det betyder at "støtte op på udvendige" eller lave en anholdning. Men det er mit indtryk at mange bare bruger disse ord i flæng i stedet for at prøve at "omskrive" sætningen så den mindre erfarne rytter rent faktisk fatter HVAD en anholdning er :-P

Kan se du bor i Kbh SV-hvilket område rider du I? for så vil jeg da gerne se om jeg kan anbefale nogle :-D

Stina:

nu 1,5 måneder efter - ved jeg hvad det vil sige at have en helt løsgjordt og smidig hest lige mellem hjælperne fra jorden af

-Nu behøver klassisk dressur jo ikke være "THE solution" for alle personer der ønsker at udvikle deres ridning :-)

Man *kan* (tro det eller ej) faktisk også arbejde fra jorden og få sin hest til at søge naturligt ned og "samle" sig fint i longen uden at ride klassisk (I)

Det er nu mit indtryk at Sanne ikke søger hjælp til ridestil men hjælp til hvilken underviser der kan passe ind i hendes nuværende stil og give hende værktøj at arkivere :-)

(Sanne please correct me if i'm wrong)

mit ekstra in put :-P
Monica

Dug friske ABY og Burmeser billeder!

-Climb ev'ry mountain
Ford ev'ry stream
Follow ev'ry rainbow
'Till you find your dream

-A dream that will need
All the love you can give
Everyday of your life
For as long as you live

0
0
Svar på denne tråd

Tjah, det er jo så langt væk fra jer...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2004 12:58
...men kan da godt fortælle lidt om mine erfaringer herovre i det mørke Jylland... :)

I mine pony-år har jeg oplevet mange undervisere, der brugte "halve parader" "galop-hjælpen" og flere udtryk i flæng uden at kunne forklare mig hvad det præcist var jeg skulle gøre... Derfor sad jeg fast og kom ikke rigtigt ud af stedet - blev ikke bedre, men heller ikke værre... Jeg holdt pause i nogle år og efter endt gymnasie kom jeg på Blue Hors, hvor jeg ind i mellem når tiden var til det fik undervisning ved Lars og senere ved Andreas - når jeg red "Lenes heste" kom hun også med små fif ind i mellem til at rette min ridning... Og det fik jeg meget ud af - de brugte ikke de sædvanlige udtryk, men forklarede hvad der lå bag det...

Dog må jeg sige at den underviser jeg har fået mest ud af er min nuværende - Rune Gludsted... Han har evnen til både at forklare hvad der sker præcist i det øjeblik jeg gør noget forkert, hvad jeg skal ændre og hvad der sker, når jeg ændrer det... Jeg får hele forklaringen... Og endnu vigtigere han lægger vægt på at jeg skal FØLE hvad der sker... Han er den første underviser jeg har haft, der har givet mig evnen til at føle, hvornår hesten går i korrekt form og hvornår den ikke gør... Og lige netop den indfølingsevne er et af de vigtigste værktøjer, jeg mener, man som rytter kan få :)

Eksempelvis har min parthest haft et problem med at han hang meget på højre tøjle... Der har Rune forklaret mig hvad vi som ryttere gør forkert og hvordan det virker hele vejen gennem kroppen på hesten... Derefter fortæller han hvordan jeg løser problemet, hvad JEG skal gøre for at hjælpe hesten og beder mig fortælle hvornår jeg mærker en ændring i hestens form og hvordan han er at sidde på... På den måde finder jeg ud af at mærke hele hesten og ikke kun koncentrere mig om den del jeg kan se...

Jeg har på de sidste 8 uger lært mere end jeg har gjort på de sidste 12 år, fordi jeg langt om længe får forklaringer - ikke kommandoer... Jeg bliver inkluderet i arbejdet og skal selv koncentrere mig om hvornår jeg mener hesten går korrekt i stedet for at koncentrere mig om, hvornår min underviser siger den går korrekt... Bliver jeg bedt om at lave et anspring, skal jeg selv føle mig frem til, hvornår den går i korrekt form til anspringet og ikke kaste mig ud i at det skal være præcist ved A, som det har været ved tidligere undervisere...

Så tålmodighed og indfølelse er 2 vigtige værktøjer jeg har fået med mig nu :)

Christine...

Vi nægter ofte at acceptere en ide, udelukkende fordi det tonefald, hvormed den udtrykkes, ikke tiltaler os.
- Friedrich Nietzsche -
8-)
0
0
Svar på denne tråd

Øhhh...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2004 06:05
...Monica?
Jeg kan ikke se nogen steder, at Stina nævner ordene "klassisk dressur" (selvom C.H. underviser i klassisk, men det skal man jo vide på forhånd, for at drage de konklusioner, jeg synes, du drager her). Det eneste hun gør er, at fortælle (på opfordring fra Sanne) om en underviser, der har betydet noget for hendes udvikling, og hun gør det på en meget ikke-fanatisk måde, synes jeg. Selv med min bedste vilje, kan jeg ikke se, at Stina skulle antyde, at moderne undervisere ikke kan få en hest blød eller smidig.
Til gengæld virker det, som om du mener, at kommentarer fra folk der har forsøgt sig med en klassisk underviser er uønskede i denne forbindelse?
Det er ikke for at genere dig, Monica, men der er vist ingen grund til at se spøgelser, vel?

;-) Tina
0
0
Svar på denne tråd

TinaNikita...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2004 11:32
Det står i overskriften - "prøv en klassisk time"...

Men bølgerne har gået lidt højt herinde de sidste uger lige angående moderne vs. klassisk, så nogen (mig selv inklusive) er stadig lidt på defensiven efter at have været under mere eller mindre konstante angreb de sidste uger... 8-)

Christine :)

Vi nægter ofte at acceptere en ide, udelukkende fordi det tonefald, hvormed den udtrykkes, ikke tiltaler os.
- Friedrich Nietzsche -
8-)
0
0
Svar på denne tråd

TinaNikita
Forfatter: 
Dato:  23-06-2004 00:16
>>Øhhhh ....Monica?
Jeg kan ikke se nogen steder, at Stina nævner ordene "klassisk dressur" (selvom C.H. underviser i klassisk, men det skal man jo vide på forhånd, for at drage de konklusioner, jeg synes, du drager her)<<

Prøv at kigge i overskriften på indlægget FØR du udtaler dig ;-)

Jeg vidste ikke at C.H underviser i klassisk før jeg læste hendes indlæg-og det var ordet " K L A S S I S K " der lagde grunden til indlægget (i)

Som Christina skriver er moderne ryttere gennem nogle uger mere eller mindre "hængt ud" af klassiske ryttere-dette er jo ikke noget jeg siger for at genere men en konklusion som MANGE "moderne" her fra HN deler med mig :-)

Og når jeg læser Sannes indlæg får jeg ikke indtryk af at hun ikke føler hun får noget ud af sin nuværende ridestil og derfor ønsker at ændre det radikalt men blot vil have flere værktøjer med i bagagen til at videreudvikle sin sport :-)
Monica

Masser af skønne kattebilleder!

Jeg har valgt den ridestil der virker bedst for mig og accepterer hvis folk vælger anderledes-derfor:
If you don't know me,don't judge me (i)
-2pac Shakur
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider