Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hjælp!GRÆSNING! skal de græsset op?
Forfatter: 
Dato:  15-06-2004 22:29
heY!
nu kan jeg altså ikke finde ud af det..:! SKAL en hest græsset op? for min "pony" sal på ferie på fredag og jeg græsser meget med den! men er det nok? og hvad hvis man glemmer det bar en dag? kan de så få kolik!??

kramm...
?:-)
0
0
Svar på denne tråd

Kolik er en ting
Forfatter: 
Dato:  15-06-2004 22:46
forfangenhed er en helt anden ting som sætter sig for livs tid især for ponyer.
Man starter som regl med 15min græs, og så øger man det henover en 3 ugers tid, kommer også meget an på græssets kvalitet og om det er forår el. sen sommer.
Men de fleste ponyer kan ikke tåle at gå på døgn græs uden at blive ernormt fede...

Håber det hjalp på dine spørgsmål ;-)

;-D
Line K. Jeppesen

Islandske heste sælges
Ôrn&Randa tibud nu-
20000kr for dem begge.
0
0
Svar på denne tråd

svært spm.
Forfatter: 
Dato:  15-06-2004 22:53
Du skal virkelig passe på. For meget kløver i græsset øger protein indholdet og frememr forfangenhed. Der er igen forskel på markernes kvalitet og mængden. Det er svært at sige noget præscist, men vær obs på hvor mange heste der er til at græsse ned. Det sikreste er efter tilvænnig at lade din hest græsse om natten eller vente med 24 timers græs til efter, der evt. er slået hø.....Det tager krudet.
Min hest har meget tendens til at blive forfangen, så han er vænnet langsomt på, men jeg må sige, at forholdene i år ikke har været så slemme, da der ikke har været faldet så meget regn. Skiftevis perioder med regn efterfuldt af sol især i maj måned gør græsset meget kraftigt.

Pøj pøj

Trine
0
0
Svar på denne tråd

en enkelt dag gør ikke så meget
Forfatter: 
Dato:  15-06-2004 23:10
Mht kolik, nej så sker der ikke noget ved at de ikke får græs en enkelt dag.
Når man indgræsser dem, så er det for at vænne tarmfloraen til det saftige græs, dette tager noget tid, tarmfloraen ændrer sig langsomt over flere dage/et par uger, og derfor vil den ikke ændre sig "væk fra græsset" bare fordi der er en enkelt dag hesten ikke kommer på græs.
Men det er selvfølgelig altid en dårlig idé at lave pludselige foderskift, men der sker ikke noget ved at de fx. en dag i ny og næ ikke får græs men fx får hø i stedet for.
Det er værre den anden vej, hvis de er vant til hø og pludselig får græs en hel dag, det går ikke, da græs er meget hårdt for deres maver hvis de ikke er vant til det.
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Indgræsning
Forfatter: 
Dato:  16-06-2004 07:14
Så tørt som vejret er i øjeblikket, så er der altså intet krudt i græsset. Så jeg nægter at tro at det skulle blive et problem. Desuden er det oftest i maj at forfangenhed opstår, når græsset vokser hurtigst.

0
0
Svar på denne tråd

tilvænning
Forfatter: 
Dato:  27-06-2004 20:02
Har lige haft dyrlæge pga. en hovbyld. Vi snakkede om forfangenhed, og at mine heste pt. ikke har haft problmer, da de vænnes langsomt på. Han understregede at selvom det har været meget tørt i år (i en lang periode), så har de været ude til rigtig mange forfangne heste, så det har altså ikke haft betydning. Græsset er kraftigt !
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider