Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Når hesten ikke vil bindes
Forfatter: 
Dato:  12-06-2004 21:23
Min hest er et frihedselskende dyr!

Den står pænt på staldgangen, men hader at stå bundet til en bom. Den har knækket et utal af træktøjler, ikke fordi den bliver bange. Næ nej den bliver bare træt af at stå der og så læner den sig tilbage.... (knæk)

Hvad gør man så? Ja jeg lader bare være med at binde den. Den står ligeså fint og bliver pænt stående uden at gå hen og smage på græsset, selv mens jeg henter sadel mv.

Lige et par billeder (beklager kvaliteten de er taget med telefonen):

Hilsner Dixonfan

0
0
Svar på denne tråd

gør op med dig selv
Forfatter: 
Dato:  12-06-2004 22:37
hvor vigtigt det er, at din hest kan stå bundet ved bommen. skaber det ikke problemer i forhold til den daglige rutine, smed/dyrlæge besøg, stævner, trailerkørsel osv - tja, hvorfor så "bøvle" med det.

jeg havde klart valgt at tage udfordringen op - og binde min hest så den IKKE kan trække sig fri. mine heste skal kunne stå bundet alle steder og respektere at de er bundet. jeg har aldrig selv haft problemet, men vi havde en "pensionær" opstaldet på et tidspunkt, som havde nøjagtigt samme problem, som du beskriver.
hesten stod ved striglebommen indtil den ikke gad mere - så trak den sig løs. ingen panik overhovedet - den gad bare ikke stå der. ejeren, der ellers er en meget hestekyndig person, lånte en jernkæde, en tyk solid halsrem og en dobbeltsyet hingstegrime.
så blev hesten bundet til et kæmpe træ, der stod lige bag bommen, og så begyndte hun at stringle.
efter få minutter, begyndte hesten at trække....og den trak og trak og trak, men lige lidt hjalp det. til sidst satte den sig på røven og lagde alle kræfter i - men til ingen verdens nytte - bundet det var og det blev den ved med at være.
hesten har aldrig siden hevet sig løs.

jeg vil ikke sige, om det er rigtigt eller forkert - synes du må afgøre med dig selv, om det er et problem eller ej, og så tage den derfra.

held og lykke med det
0
0
Svar på denne tråd

Enig......
Forfatter: 
Dato:  12-06-2004 23:56
Hej.

Jeg er enig med andersen.... en go solid halsrem og et godt tov, kæde eller lign. og så bare bind den. Det hjalp på min at den ikke kunne rive sig løs, men et godt råd er en sikkerheds karabinhage, hvis det skulle gå galt.

En anden ting er at flere heste hvor min står har haft problemer med at stå bundet og det virker lidt som om at de ikke kan lide trække som kommer ved grimen i forhold til trækket i en halsrem. jeg gør normalt de at jeg lægger en go solid grime på, og så en halsrem og trækker derefter træktovet gennem grimen og sætter den fast i halsremmen.

Men som andersen nævner hvis det ikke er et problem, så er alt jo fint nok.

Knuzzer jette.
0
0
Svar på denne tråd

Ej naturligt for hesten
Forfatter: 
Dato:  13-06-2004 08:58
Det er ikke hverken behageligt eller naturligt for hesten at stå bundet. Det strider mod dens natur da det udelukker dens mulighed for at flygte.
Men langt de fleste finder sig i det, i og med de føler sig trygge osv.
Hvis min hest panikkede fuldstændig over det, ville jeg ikke binde den- med mindre jeg havde fået professionel hjælp til at komme problemet til livs. Hvis det er af ulydighed er historien jo en anden.
Min egen hest kan også bare stå stille uden at være bundet, og det syntes han bedst om.
Men skal jeg have ham med i byen er jeg glad for at han kan stå bundet uden problemer. Selvom han plejer at stå stille, kan han opføre sig anderledes til kurser osv.

Jeg oplever ofte mennesker der lader deres hest stå ved striglebommen i halve og hele timer, alt imens de skiftevis strigler og sludre med de andre i stalden.
I sådanne situationer forstår jeg hestens trang til at forsøge at komme fri og finde på noget mere spændende at tage sig til. Og er den bundet og har fundet ud af at der bare skal trækkes til, så er det jo meget nemt.

Jeg ville under alle omstændigheder træne min hest til at være bundet og finde sig i det, da det letter omgangen med den i forskellige situationer- stævner, kurser osv.

Venligst Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  13-06-2004 10:41
Andersen, jeg vil give dig ret. Det er noget man må gøre op med sig selv. Jeg har valgt denne løsning udendørs, ved dyrlæge/smed besøg der står vi på staldgangen og der er ikke nogen problemer.

Vi gør det ikke så meget i stævner, så det er ikke noget problem i hverdagen. Men i det tilfælde må man jo så bare sørge for at have en hjælper med, som kan holde hesten.

Løsningen med at binde den til et træ osv. Det vil jeg ikke gøre, jeg vil være bange for, at den gør skade på sig selv og sin ryg.

Mht. at binde hesten i timevis til en bom, mens man selv drikker kaffe og snakker, så synes jeg også der er noget mærkeligt noget. Men det er meget udbredt, især om sommeren, hvor dyret så må stå der i bagende sol.

Hilsner Dixonfan
0
0
Svar på denne tråd

dixofan
Forfatter: 
Dato:  13-06-2004 10:46
jeg har som du også lidt skrupler med vores tidligere pensionærs metode, da jeg også vil være bekymret for skader på ryg og nakke.

men som hun sagde - hvis ikke den kan stå bundet, kan jeg ikke bruge den. hun tog til mange stævner og havde brug for dagligt, at hesten respekterede at være bundet - så hun tog chancen.

men ja, jeg ville også have skrupler.....
0
0
Svar på denne tråd

Aldrig binde
Forfatter: 
Dato:  14-06-2004 12:50
Min hoppe gør det samme.
Men nu har jeg en halsrem og det giver ingen problemer.....hun står fint med den.

Jeg bandt hende de første gange hun skulle køre i trailer, men hun stod meget uroligt....så en dag blev der ro, og da hun skulle ud af trailren, var knuden gået op 8-). Siden har hun ikke været bundet og der er ingen problemer.

Hun hader at være bundet, så hun har lært at blive groundet og det er rigtig godt. Jeg kan grounde hende hvor som helst, og det gør det lidt lettere.
Jeg kan endda vaske hende fra top til tå, uden at hun er bundet.

Når jeg har smed og dyrlæge, har hun grime på og jeg holder jeg hende bare i et grimeskaft. Der sker der ikke noget.............men jeg skal lige binde hende..........så helved løs i laksegade :-D

Jeg ville aldrig tvinge hende til at være bundet. Når de prøver at trække sig fri, kan der ske alvorlige skader i hals, nakke og ryg........for ikke at tale om skader på sjælen.
Så det praktiserer jeg ikke, men vil hellere finde en anden måde at løse problemet på.

Hilsen Lyn

BREEDINGSTOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Elastik tråde!
Forfatter: 
Dato:  14-06-2004 13:53
Min Bob smed sig også rundt da han skulle prøve at stå bundet og det kostede mig et utal af grimer og torve samt mange løbeture, når hesten skred ud på folden til vennerne. Derfor købte jeg en elastisk opbindings tråd og lod ham kæmpe med den.

Det ligner en kæde, men den er lavet af noget tykt gummidims, så den giver sig når hesten trækker eller sætter sig på bagdelen.

Den første gang Bob afprøvede gummidutten var jeg flad af grin. Bob hev og hev og hver gang blev han bare trukket tilbage til sin oprindelige position -og han forblev bundet og intet gik i stykker. Siden den dag gad han ikke det pjat mere og nu har vi ingen problemer med at binde ham. Han lærte lektien.

-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Kæmpe problem...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2004 14:08
Jeg døjede også med problemet for nogle år siden, men fik ham lige så stille vænnet til at være bundet!
Han har været solgt, var væk en uge - blev desværre ikke godkendt af købers dyrlæge - og kom retur!

Jeg siger jer - jeg kan slet ikke binde ham nu. Han går helt amok, kaster sig frem, vender det hvide ud af øjnene, og skraber. Han er panisk og vil væk!
Forleden kastede han rundt med smeden, hvilket han aldrig har gjort før....
Er der nogle der har et bud på hvorfor han reagerer sådan. Jeg tror selv på at han er stresset.
Jeg tager det stille og roligt med ham nu, og lader hamm stå ubundet ( det kan han heldigvis godt).

Pyha - det er altså ikke rart!

Hilsen Mette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider