Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stil et spørgsmål til Lars Poppel
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 12:21
Lars Poppel deltager til Aalborg Horseshow imorgen fredag, og i den anledning forsøger jeg at få et interview med ham til Heste-nettet.

Hvis der er nogen som har konkrete spørgsmål til Lars, vil jeg gerne høre om dem, og i det omfang at det er muligt viderebringe dem. Da der vil være begrænset tid til rådighed, vil jeg ikke garantere at alle spørgsmål bliver stillet !

Kort om Lars Poppels baggrund:
Lars Poppel er uddannet som brider hos Svend Carlsen på Birkerød Rideskole i 1988. Han har gennem 10 år undervist i den kgl. Staldetat, blandt andet medlemmer af kongehuset.

Mvh Jan
0
0
Svar på denne tråd

hmm det er
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 13:16
jo svært jan!

men du kan jo spørge ham hvorfor valget er faldet på spansk/klassisk fremfor moderne dressur!?

hilsen berit

kåret tinker hingst står til tjeneste se her
0
0
Svar på denne tråd

næææ ingen
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 14:08
spørgsmål herfra har talt nok med ham da jeg stod på Ørholm!
En gang fjordhest,
altid fjordhest!

Hvorfor sidde hjemme og glemme, når man kan sidde på hesten og føle blæsten?
0
0
Svar på denne tråd

han rider jo ikke helt klassisk?!
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 15:08
Jeg vil godt vide hvorfor han siger han rider klassisk når det han laver faktisk er en slags moderne dressur - eller rettere: det som der står i bøgerne om moderne dressur (men som sjældent udføres sådan som det står).
Jeg har set ham ved flere lejligheder - bla. mange gange på roskilde dyreskue og på tøjhusmuseet og på christiansborg. Han rider med stram tøjle (med kandar!), hesten er ofte anspændt (ikke afspændt som den skal være)og bærer sig ikke nok og løfter ikke ryggen - ikke så meget som jeg og andre anser for klassisk dressur. Han bruger indspænding og det han kalder levader er egentligt bare stejl!! Jeg hører flere og flere klassiske ryttere undre sig over hans metoder og hans ridning. Han rider udmærket ja, men det er ikke klassisk!! Det er moderne dressur med blank kandar og en anden sadel.
Det er jo ikke så godt !!- folk får jo en helt forkert opfattelse af klassisk når de ser ham ride.
Jeg håber han laver et flottere show til sommer - for han er en flink mand.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

kender ham ikke
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 17:36
lykke: hehe :-) Det er måske ikke lige det rette spørgsmål at stille ham i et interview...
Men jo et godt spørgsmål!

Jeg må desværre meddele at jeg ikke kender ham, da jeg selv rider "moderne" dressur, så...

Men du kan vel altid spørge ham om det sædvanlige:
Hvordan startede din karriere?
Hvorfor dressur?
Hvad er dine mål med dressuren?
og ja... så kan du evt. spørge forsigtigt til hans metoder, siden der er så mange der undrer sig over det! Det kunne være han havde en forklaring...

knuzzer...
0
0
Svar på denne tråd

røgt pleje fold mm
Forfatter: 
Dato:  10-06-2004 19:43
Hej Jan

det kunde være godt at høre hvilke stald forhold Lares heste har, fodring, løsdrift, går hesten med eller uden sko,

lidt mere om hvordan han passer "hele" hesten ikke kun ridningen

mvh stina
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  11-06-2004 12:21
skrevet spørgsmålene ud, og tager dem med til ham i eftermiddag.

Mvh Jan
0
0
Svar på denne tråd

hvis du når det
Forfatter: 
Dato:  11-06-2004 12:33
hvis du kan nå det så har jeg også en extra lille kommentar. I en artikel/interview med ham for et par år tilbage udtalte han at man kun kan ride klassisk på barokke/spanske hestetyper og at man skulle holde sig fra at ride klassisk på en moderne varmblod (eller noget i den retning). Det er da noget vrøvl!! De fleste af dem der rider klassisk herhjemme rider på det de nu engang har - nemlig varmblods. og flere har tager ridderprøver på varmblods. Jeg synes det er en dum udtalelse da det jo nok afskrækker almindelige ryttere fra at forsøge sig med akademisk ridning - som altså godt kan udføres korrekt på en varmblod! (bare se min præsentation)

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Lykke_b
Forfatter: 
Dato:  11-06-2004 13:34
Nu glemmer du lige noget Lykke - man må altså (ifølge Lars Poppel) heller ikke ride på hopper, og det går SLET ikke hvis hopperne samtidig er af racen trakehner. Hans begrundelser var, at trakehneren fra gammel tid var en paradehest og at man ikke rider på hopper i Spanien. Dette er ikke spørgsmål til interviewet, bare en tilføjelse til Lykkes indlæg. Efter min mening det værste vrøvl jeg længe har hørt.
0
0
Svar på denne tråd

Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  11-06-2004 13:59
Hvornår og i hvilken forbindelse har han udtalt at man ikke må ride på hopper??

Med venlig hilsen Iben
(Parisienna's part)
0
0
Svar på denne tråd

LykkeB/TinaMJ
Forfatter: 
Dato:  11-06-2004 14:13
Ja jeg kan godt huske omtalte artikel-hvis det altså er den samme.

Der er i alt fald en i "landsbladet hest" med ham,hvor han stort set hele tiden gør opmærksom på hvor forkert alle andre hestetyper end barokke går og bærer sig selv etc.

Jeg må indrømme jeg blev lidt skuffet, for jeg mener at som berider bør man kunne udtale sig objektivt om en ridemetode og det man læser i artiklen er kun hvor dårligt hestene fx piafferer i internationale konkurrencer :-(

Desuden i samme blad:

Der sammenlignes billeder af bl.a en varmblods piaf til et internat. stævne samt en PRE (tror jeg nok det er :-P ) og der gøres tydeligt opmærksom på hvor dårligt varmbloden går i forhold til den anden og aat varmblodsheste ikke kan bære sig selv ordentligt.

Det er rigtigt at man til FEI stævner kan se hetse der går med 3-4 halshvirvel som højeste punkt,er anspændte og går under (n) men de viser en masse dårlige billeder af varmblodsekvipager i stedet for at vise lidt af hvert-der er kun et billede i bladet hvor "schwung"'et blir rost :-(

Håber i kan finde rundt i det jeg skrev-ellers uddyber jeg gerne :-)

er helt enige med jer..

Og det eneste spørgsmål jeg ville have er HVORFOR han påstår det er klassisk dressur når det som en anden påpeger mere er en slags engelsk(moderne) dressur han rider :-)

Monica

Dug friske ABY og Burmeser billeder!

Verden's 8 vidunder-Abysinnieren ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Ikke fra en artikel
Forfatter: 
Dato:  14-06-2004 14:40
Poppels påstande om at man ikke kan ride på hopper og overhovedet ikke på heste af racen trakhener blev fremsat på et sted, hvor han underviste under private former, da jeg på det tidspunkt overvejede at få undervisning af ham - men da min hest var en trakhener-hopper var det ligesom udelukket efter denne svada............

Men Bent Branderup (som efter min mening rider meget bedre på heste i ægte samling ift. det Lars Poppel & Co. fx. fremviste på Roskilde Dyrskue i forrige weekend) siger dog, at varmblodsheste ligeså vel kan bruges til klassisk dressur som barokracerne kan - han siger, at man hos varmblodshestene skal udvikle bæringen, da de er født med afskubbet, mens man hos de barokke racer skal udvikle afskubbet, da disse racer er født med bæringen - og at det tager længst tid at udvikle afskubbet, hvorfor man roligt kan ride varmblod selvom man vil ride klassisk dressur............... Jeg kan også godt lide de barokke racer, men havde ikke råd til en barokhest, da jeg købte min nuværende 3-års, og derfor blev det til en varmblod, som dog skal bruges til klassisk.

På Roskilde Dyrskue så vi desværre Lars Poppel vise nogle ret ynkelige forsøg på enten levader eller pesader som bare blev til stejl - og en af de ryttere der deltog i opvisningen på en rød hest sad mildest talt anspændt og nikkede tydeligt med hovedet på en meget forholdt hest, der absolut ikke var let på hånden.... Dette er efter min mening ikke klassisk dressur.

Man kan godt bruge indspændinger og konstant kontakt til biddet, selvom man rider klassisk, ellers kunne man ikke kalde det, de rider på Den Spanske Rideskole for klassisk - men disse heste er ikke forholdte og spændte modsat Lars Poppels........

Rider man derimod akademisk, som Bent Branderup kalder hans fortolkning, så rider man ikke med fast kontakt til biddet, men andre klassiske linier, fortolkninger eller hvad man nu skal kalde det, bruger fast kontakt og rider absolut korrekt alligevel - et godt eksempel er Arthur Kottas som rider absolut smukt og rider moderne konkurrencer mens han er eller var berider på den Spanske Rideskole, altså kan det kombineres!
0
0
Svar på denne tråd

Træt af evig kritik
Forfatter: 
Dato:  14-06-2004 21:55
Pudsigt. For jeg får undervisning af Lars Poppel, på en rød hollandsk varmblods-hoppe. Han gør meget ud af, at tøjlen helst skal være løs, og ellers kun være en ledende hjælp for hesten. Sædet og vægten er den vigtigste hjælp. Det kan godt være, han har brugt indspænding på nogle af sine heste på Roskilde, men af dem, der får undervisning af ham, som jeg kender, er der ikke en eneste, der går med indspænding eller tilsvarende.

Jeg kan kun sige, at jeg synes, han er en virkelig dygtig, positiv og rolig underviser, som vil det bedste for hesten. Jeg synes, det er trist at folk som kæmper for noget, skal rakkes sådan ned. Det hele startede med at man kunne stille et spørgsmål til Lars Poppel - og straks er det endt med at manden bliver sablet ned - og selvfølgelig sammenlignet med Bent Branderup.

Man kan ikke fornægte at en spansk hest egner sig bedre til klassisk dressur end f.eks. en varmblod pga dens kropsbygning. Men derfor kan man sagtens ride efter de klassiske principper, hvilket jo er til gavn for enhver hest. Det benægter Lars Poppel i hvert fald ikke.

Med venlig hilsen Iben
(Parisienna's part)
0
0
Svar på denne tråd

@Iben...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2004 22:10
Jeg vil gerne give dig ret. Jeg synes at både Lars og Lisbeth var utroligt sympatiske mennesker, som vidste utroligt meget om deres heste. Havde vi ikke stoppet dem, så tror jeg at de kunne have brugt hele aftenen på at fortælle. Jeg synes ihvertfald at det var meget, meget spændende at møde dem begge to. Også selvom at jeg ikke aner en brik om dressur eller noget.

Mvh Jan
0
0
Svar på denne tråd

Jan...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2004 06:38
Jan, det er jeg glad for at høre, at du synes. Nu kender jeg ikke Lisbeth, men Lars er i hvert fald sympatisk og vil meget gerne fortælle og dele ud af sin viden.

Hvor og hvornår kan man se resultatet af dit interview?

Med venlig hilsen Iben
(Parisienna's part)
0
0
Svar på denne tråd

Iben....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2004 08:04
Jeg har været lidt hårdt booket op med at lave billeder til et blad, så jeg har skubbet det lidt med at få ren-skrevet interviewet. Men jeg satser på senest til weekenden at få det gjort..

Mvh Jan
0
0
Svar på denne tråd

han ER sød
Forfatter: 
Dato:  17-06-2004 13:58
jeg er enig - han ER sød - og flink og rolig - ved sikkert meget mere end andre dødelige nogensinde vil lære om heste og ridning. Men nu er det ikke et diktatur vi lever i , man har lov at kritisere og stille spørgsmål - det er j o folks og min personlige holdning der kommer ud. Man bliver heller ikke BEDRE hvis ikke man får kritik engang imellem. Jeg har så også , i mellemtiden, erfaret (fra Iben faktisk) at både han selv og hans elever nu rider med mere løs tøjle (på en varmblod). det er da godt!!. Jeg VIDSTE han kunne!! (yes!!) - han skulle bare have et lille skub *SS*. Han ER nemlig ret dygtig - men én ting er at jeg og nogle få andre ved det - noget andet er hvad han viser folk til offentlige events. Jeg kunne ikke på nogen måde gøre det bedre selv, faktisk rider jeg ikke ret meget for tiden (har unghest og låner andres), men bare fordi jeg ikke kan gøre det bedre selv, ja så betyder det ikke at jeg ikke må kritisere vel? jeg ved en masse teori og jeg har set mange mange ryttere ride klassisk - både godt og dårligt. så jeg har udviklet et godt øje for udførelsen af øvelser.
INGEN er fuldente, ingen er vorherre her på jorden, hverken Bent eller andre, ridningen er en proces - og kan man ikke tåle kritik, eller tager den til sig, så bliver man aldrig bedre, så udvikler man sig ikke. Og det tror jeg ikke han eller nogen ønsker.
Så det var ikke en personlig kritik - slet ikke. For hvem ønsker dog at angribe så god og flink en mand personligt? ikke mig.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider